[FreeNAS 11U4] Kan freenas via explorer niet goed benaderen

Pagina: 1
Acties:

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik heb een klein probleempje met mijn FreeNAS en Windows Shares die ik heb ingesteld.
Het werkt een beetje half. Ik heb een PC met Windows 10 Pro en als ik daar via de verkenner naar \\*mijnfreenasip* ga dan zie ik daar alle 3 de shares. 2 hiervan zijn password protected en 1 is Guess Accesible.

Zo wil ik het graag hebben. Echter als ik via mijn laptop probeer te navigeren naar \\*mijnfreenasip dan krijg ik een inlogvenster met de melding 'wrong username or password' Dit terwijl het de eerste keer is dat ik verbinding maak en nog geen referenties zijn opgegeven.

Referentiebeheer is leeg
als ik ook maar iets invul bij de username en op enter druk dan kom ik erin.

Netwerk staat op particulier en bestanden delen staan ingeschakeld. Voor zover ik kan zien dezelfde instellingen als op mijn PC.

Ik heb het volgende geprobeerd

Windows machines meerdere malen gereboot.
Via net user * /delete eventuele gecachte referenties verwijderd (was sws leeg)
FreeNAS gereboot
Shares opnieuw aangemaakt
FreeNAS is local master.

Iemand ideeën?

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:48
Gebruik je op de computers verschillende gebruikersnaam en/of wachtwoord?
Standaard wordt geprobeerd een netwerkschijf te benaderen met de credentials van de ingelogde gebruiker, als je NAS die niet accepteert krijg je een inlog venster te zien.

Voorbeeld:
Ik heb laatst de verkeerde gebruiker uit m'n NAS geknikkerd. Ik weet het... :') Als ik nu mijn NAS probeer te benaderen wordt ook om inlog gegevens gevraagd. Maak ik op mijn NAS een gebruiker aan met dezelfde naam en wachtwoord kan ik alles gewoon benaderen zonder inlog gegevens in te vullen.

[ Voor 38% gewijzigd door MewBie op 09-01-2018 23:36 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-12-2025
MewBie schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:31:
Gebruik je op de computers verschillende gebruikersnaam en/of wachtwoord?
Standaard wordt geprobeerd een netwerkschijf te benaderen met de credentials van de ingelogde gebruiker, als je NAS die niet accepteert krijg je een inlog venster te zien.

Voorbeeld:
Ik heb laatst de verkeerde gebruiker uit m'n NAS geknikkerd. Ik weet het... :') Als ik nu mijn NAS probeer te benaderen wordt ook om inlog gegevens gevraagd. Maak ik op mijn NAS een gebruiker aan met dezelfde naam en wachtwoord kan ik alles gewoon benaderen zonder inlog gegevens in te vullen.
Klopt deels. Ik heb een account aangemaak binnen FreeNAS voor mijzelf (welke ik overigens niet gebruik, maar goed) Op mijn Windows 10 PC welke werkt, gebruik ik mijn hotmail account om in te loggen, hier heb ik overigens wel uitgeschakeld dat bij het opstarten van de PC geen wachtwoord nodig is. Deze logt automatisch in dus. Mogelijk dat dit het is? Thuis even testen.

Mijn vriendin haar laptop en mijn laptop hebben wel een inlog nodig.
echter is mijn laptop een werklaptop. Deze heeft een domain account en is domain joined en dergelijke.

Het account in FreeNAS heeft zo even uit mijn hoofd hetzelfde gebruikersnaam en wachtwoord als mijn account op mijn werklaptop.

Een verklaring waarom mijn werklaptop dan een inlogpagina geeft is dat hij met *domeinnaam*\*username* probeert in te loggen i.p.v freenas\*username*

Zou dit kunnen?

edit:

@MewBie

Is hem toch niet. Heb wachtwoord ingeschakeld op mijn PC en kom er alsnog in zonder wachtwoord.

[ Voor 3% gewijzigd door Aschtra op 10-01-2018 19:43 ]