mechanisch toetsenbord het geld waard?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruben99
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 16:57
Mijn vraag
ik heb een nieuwe game pc gebouwd met jullie hulp en had daar ook een gaming muis bij die mij prima bevalt.
mijn toetsenbord heeft nog een gewone rubber dome toesten.
mijn vraag gaat over een mechanisch toetsenbord.
word over het algemeen je game ervaring beter of is dit verschil niet zo groot?
ik snap dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft maar voor de gene die van rubber dome Keys naar mechanisch zijn gegaan is het mechanische toetsenbord het geld waard?
zoja welke raden jullie mij aan?

ik vind leds in de toetsen wel leuk maar hoeft niet presé
ik speel voornamelijk fps en rpg games

Relevante software en hardware die ik gebruik
logitech keyboard classic 200

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb wel gezocht voor antwoorden op mijn vraag maar kon het niet precies vinden, ik kwam gelijk op tweakers: Het grote mechanische toetsenborden topic uit

mvg. ruben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 23:27
Het blijft een luxe product. Mechanisch is wel degelijk beter, maar misschien niet €100 meer waard tenzij je competitief speelt en geld over hebt voor je hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruben99
merkte je het bij jezelf dat je wat beter/sneller was met gamen?
ook al is het verschil niet heel groot wil ik het wel overwegen om een mechanich toestenbord te kopen.
ik besteed wel veel tijd aan gamen dus het is me ook wel wat waard.
ik wil eerst wat research doen voor ik iets van +- 100 euro ga kopen.

bedankt voor je reactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 23:27
Ik heb zelf een Ducky Shine 3 met Cherry MX Browns. Ze voelen wel degelijk fijner en responsiever aan, maar ik speel niet competitief verder. Echter ben ik ook prima tevreden met de €20 Logitech ramplank die ik als programmeur gebruik op kantoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackice09
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-08 11:47
Ik heb meerdere mechanische toetsenborden gehad. Zou niet weer een andere willen. Niet zozeer omdat je beter speelt, het is zoals eerder gezegd een luxe product. Het voelt goed, typt lekker, je weet precies wanneer je een toets indrukt.
Mijn huidige toetsenbord is wel een aanrader, en niet te duur: Logitech G610 met brown switches. Brown vind ik fijn omdat je die extra weerstand hebt zodat je precies voelt wanneer een toets is ingedrukt. Helpt ook tegen per ongeluk indrukken van toetsen.
Ik denk dat de G610 niet meer gemaakt wordt, ik heb hem destijds voor 90 euro gekocht. Ik zie dat je nu voor hetzelfde geld als de G610 de G810 kan halen, met RGB verlichting. Nog meer luxe!

[ Voor 51% gewijzigd door Blackice09 op 09-01-2018 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 19:57

Zorian

What the fox?

Heb zelf de Corsair K70 RGB Lux gehad en nu de Corsair K95 RGB Platinum. Ik merk dat het vele malen responsiever is en bovendien lekkerder tokkelt dan een rubber dome. Ja het maakt meer herrie maar dat hoor je na een tijdje niet meer.
Zou eens beginnen met kijken welke soort switches je wil hebben. Kan je een setje voor halen van enkele euro's die van de meest gebruikte switches elk 1 heeft. Soort proefsetje. Ik ben zelf dol op Cherry Red en heb nu Cherry Speed Black wat op Red lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruben99
als ik de reacties lees denk ik dat het me het geld wel waard is.
ik ga het testersetje zeker proberen.

bedankt voor de reacties en tips het heeft me geholpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackice09
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-08 11:47
Overigens, toen ik deze gamepad had werd mijn spel wel beter. Zoiets is misschien iets om naar te kijken.

[ Voor 27% gewijzigd door Blackice09 op 09-01-2018 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Toen ik m'n eerste computer kocht, had ik er de Logitech UltraX bij gekocht. Lekker scissor switch plankje, typt fantastisch eigenlijk. Daarna een Razer toetsenbord met gewone rubber dome en daar merkte ik dat het gewoon niet zo prettig was als ik gewend was. Nu heb ik een Ducky met MX Black bij m'n PC en op m'n werk een Ajazz met MX Black kloon. Zo enorm veel prettiger. Daarnaast heb ik ook nog een CM QuickFire met MX Brown. Die vind ik iets minder prettig, omdat de toetsen te licht zijn. Echter, als ik even een potje UT2004 speel op m'n PC, merk ik dat de MX Black toch net iets te zwaar zijn om echt fijn te kunnen spelen. Voor gewoon typen prima, maar met gamen zou ik dan de CM gebruiken als ik meer dan casual zou gamen (dat doe ik niet).

De plankjes van een paar euro op kantoor vind ik gewoon ruk typen (naast de irritante ISO layout, die met hoge enter en smalle linker shift). Ik kan nog wel redelijk normaal op dome plankjes typen, maar het is toch net wat minder comfortabel. M'n HTPC waar ik nu mee post heeft een draadloos scissor plankje en dat gaat op zich prima. Mis mech hier wel een beetje.

Je gaat iig erg blij worden van een mechanisch toetsenbord.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:00
Ik ben op een gegeven moment van Logitech toetsenborden overgestapt naar een mechanisch toetsenbord van cooler master. Vond het clicky gevoel echt super chill. Bordje heb ik nu alweer zes jaar.

Onlangs nog een bordje over laten komen met Topre switches uit Engeland maar de Quickfire van CM was toch het chillst. Hou het lekker zo voor nu.

Als je veel achter de pc zit dan is een mechanisch toetsenbord echt geen overbodige luxe vooral omdat ze erg lang mee gaan en vaak ook beter bestendig zijn tegen de mogelijke kop thee die per ongeluk word omgegooid. De mijne heeft al een beker water, chocomelk en koffie overleefd.

Je kan jezelf alleen wel verliezen in de mechanische keyboard hobby dus pas op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:50

Rmg

Mechanische toetsenborden lijken het geld waard omdat ze vaak vergeleken worden met de standaard dome keyboards van een tientje die standaard bij een pc zit.

Pak je een luxe dome/scissor/mecha-dome keyboard in dezelfde prijsklasse en van het zelfde type (dus niet een full tegen een 60% procent vergelijken ;)) dan is het verschil al niet meer zo mega groot. In ieder geval qua performance, waar mechanische keyboards wel in uitblinken is keuze, wel/niet tactile/audible/actuation force dat is allemaal naar eigen smaak te krijgen.

Dit maakt het ook weer een smaak dingetje want ik vind dus persoonlijk blue switches verschrikkelijk lompe, te zware herrie keys, browns gaan wel en het red keyboard dat ik boven heb liggen vind ik heerlijk typen

En andersom is een Chinees gaming keyboard van 3 tientjes met mechanische switches maar een magere upgrade over standaard spullen

[ Voor 13% gewijzigd door Rmg op 10-01-2018 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:50

Rmg

Ugh foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Rmg op 10-01-2018 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als eerste zal je toch moeten kijken wat voor een soort switches jij het lekkerste vind werken, als dat blauwe bijvoorbeeld zijn heb je een groter verschil met rubber domes dan bruine, en zal waarschijnlijk ook je een groter voordeel ervan zien.

Zelf ben ik van rubberdome naar bruine gegaan. Ik ben er echt niks beter door gaan spelen (had ik ook niet verwacht verder). Dan lees je weleens dat mensen echt niet meer een rubberdome kunnen gebruiken als ze mechanisch gewend zijn (lijkt me heel onhandig), maar ik heb weinig problemen met mijn werk toetsenbord te gebruiken.

Is het het zijn geld waard? Mwah, misschien, ligt eraan hoeveel je te besteden hebt. Als ik een nieuw toetsenbord moet kopen nu zou ik iig niet zomaar weten of het weer mechanisch wordt, of toch gewoon rubberdome. En misschien mis ik het dan wel hard als ik bij gamen terug moet, misschien ben ik er weer in 2 dagen geheel aan gewend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Blackice09 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:18:
Overigens, toen ik deze gamepad had werd mijn spel wel beter. Zoiets is misschien iets om naar te kijken.
Ts speelt voornamelijk fps en rpg games, die op pc vaak fijner spelen door muis en toetsenbord.

Edit; ah, zulke dingen. Kunnen leuk zijn, maar verschilt van persoon tot persoon. Kennis van me heeft de Logitech variant, maar die vond het niet zo geslaagd. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 10-01-2018 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:49
Mijn eerst en huidige mechanische toetsenbord met is een Logitech G910 Orion Spark deze heeft Logitech zijn eigen switches en is ook mechanisch. Je moet wel eventjes wennen aan de vorm van de toetsen, maar ik vind hem zelf heerlijk typen en heeft RGB leds. Overigens het enige waarbij ik iets speciaals heb gezien was wanneer je achterna wordt gezeten door de politie in GTAV.
Je hebt er wel "hacks" voor dat het bij andere spellen ook iets doet, maar eigenlijk niet mee bezig geweest. Verlichting in het toetsenbord vond ik wel fijn iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:21
als. je er een haalt voor rond de 50 euro is het het wel waard, 100 euro niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruben99
Na lange tijd tester ontvangen en ik vind de cherry red switches het fijnst.
Wat voor toetsenbord kunnen jullie mij aanraden?
Ik vind verlichting wel mooi en wil graag een toetsenbord met numpad.
Prijs mag tot 130 maximaal.
Ik heb zelf nog geen ervaring met mechanische toetsenborden en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

ikt

Ah, linear switches. Welke andere switches heb je geprobeerd?

Er zijn echt veel mechanische toetsenborden. De link bevat de selectie met Cherry MX Red switches en achtergrondverlichting.

pricewatch: Cooler Master Masterkeys Pro L - RGB (Cherry Red) heeft de laatste tijd wel goede reviews, met een RGB-achtergrondverlichting, een volledige layout en uiteraard Cherry MX Red switches. Er zijn nog een hoop andere alternatieven, dus misschien dat je een selectie maakt van het soort "kast" dat je er omheen wilt of iets met macro/media-toetsen. In dat geval kan een Corsair beter passen.

Zelf zit ik op een XD60 met Gateron Yellows te typen en heb ik nog een Anne Pro en pricewatch: CM Storm QuickFire Rapid-i (Cherry brown), dus mijn voorkeur gaat naar compactere ramplankjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruben99
Ik heb zwart blauw rood en bruin geprobeerd en de rode het fijnst.
Wat bedoel je precies met kast?
Mediatoetsen zijn wel makkelijk maar vind ik niet perse nodig.
Maakt het merk nog veel uit of komt het ongeveer op het zelfde neer?

[ Voor 17% gewijzigd door ruben99 op 05-02-2018 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Merk maakt imho niet zo heel gek veel uit, de switches zijn belangrijker. Dan is er nog verschil tussen Cherry switches(de bekendste en meestgebruikte), maar er zijn ook daar weer varianten (Topra, Kailh en vast nog wat andere).

Imho is mechanisch echt de moeite waard. Ja een keyboard kost een paar centen, maar ze gaan wel lang mee, en je typt er iedere dag op. En nee, ik ben er niet beter van gaan gamen, maar dat ligt echt aan mezelf, niet aan het keyboard.

[ Voor 11% gewijzigd door TERW_DAN op 05-02-2018 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

ikt

Kast - het spul wat om je toetsen heen zit. Misschien wil je iets met een wat langer polssteun, of juist niet omdat je je eigen hebt of niet nodig hebt.

Merk maakt niets uit. Zoals TERW_DAN aangeeft, zijn switches belangrijk. Er zijn nog enkele factoren die mee kunnen spelen zoals backplatemateriaal en hoe dik de rest van de case is, meestal voor enkel de klank.

Overigens kun je volgens mij ook een non-RGB variant van de Masterkeys Pro L halen, daar kom je een paar tientjes minder duur uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruben99
het is de coolermaster pro l geworden.
ik ben er erg blij mee bedankt voor jullie hulp.
Pagina: 1