Houten verdiepingsvloer kraakt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 20:14

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een huis gekocht met een houten verdiepingsvloer (cementgebonden platen schijnbaar). Hierbovenop ligt laminaat. Of er nog een ondervloer onder ligt is me onbekend. Het is een vrij recent huis uit eind 2000.

Nu kraakt deze vloer op meerdere plaatsen. Hier wil ik graag wat aan doen. Ik ga er vanuit dat dit komt van de cementgebonden platen, op een of andere manier. Het laminaat wat er nu in ligt gaat er sowieso uit.

Wat is slim om te doen? Ik heb de volgende opties bedacht:
  • Waarschijnlijk is de verdiepingsvloer vastgespijkerd.(neem ik aan?) Ik zou hem op meerdere plekken (en dan vooral waar het kraakt) met spaanplaatschroeven vastschroeven om de zoveel cm?
  • De cementgebonden platen loshalen, vastlijmen en weer vastspijkeren?
Dat zijn opties die bij mij naar boven komen. Verder komt er dan een klik-pvc vloer bovenop, wat hopelijk al iets meer dempt dan de huidige laminaatvloer. Hieronder wil ik een rubber ondervloer plaatsen. :)

Wat denken jullie, wat is slim? Uiteraard begrijp ik dat er wat details en zekerheden ontbreken, dat komt omdat ik de sleutel nog niet denk, ik hoop nu alvast even ideeën te kunnen opdoen, dat zodra ik de sleutel heb, ik voorbereid ben voor wat ik aan ga treffen en een plan heb.

Bedankt voor de tips :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Tjah, als je niet zeker weet wat er kraakt, kan je er ook nog weinig tegen doen...

Dus wacht totdat je de sleutel hebt, trek de vloer open en kijk wat je aantreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
BastaRhymez schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:52:
Tjah, als je niet zeker weet wat er kraakt, kan je er ook nog weinig tegen doen...

Dus wacht totdat je de sleutel hebt, trek de vloer open en kijk wat je aantreft :)
Snap ik, maar zodra ik de sleutel heb heb ik maar beperkte tijd om alles te regelen incl verhuizing. Dus, ik wil nu alvast nadenken wat er onder weg kan komen en hoe ik dat het beste aan kan pakken.

Ik verwacht dat als ik het laminaat weghaal dat het nog precies zo kraakt, oftewel, de verdiepingsvloer kraakt. Wat kan ik dan het beste doen om dat tegen te gaan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-05 10:09

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vaak is spijkers vastslaan (drevel gebruiken!) voldoende. Maar je loopt het risico dat na een aantal jaren hetzelfde euvel weer opduikt, want een houten vloer werkt nu eenmaal. Dus als je er dan wat op gaat leggen kom je er daarna niet meer bij.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 18:57
geerttttt schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 06:55:
[...]

Snap ik, maar zodra ik de sleutel heb heb ik maar beperkte tijd om alles te regelen incl verhuizing. Dus, ik wil nu alvast nadenken wat er onder weg kan komen en hoe ik dat het beste aan kan pakken.

Ik verwacht dat als ik het laminaat weghaal dat het nog precies zo kraakt, oftewel, de verdiepingsvloer kraakt. Wat kan ik dan het beste doen om dat tegen te gaan? :)
1 Laminaat eruit;
2. Ondervloer laminaat eruit;
3. Kijken waar vloer kraakt;
4. Spijkers eruit halen;
5. Schroeven in plaats van spijkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
tijlemanz schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 08:21:
[...]

1 Laminaat eruit;
4. Spijkers eruit halen;
Kan ik dan niet gewoon schroeven naast de spijkers erin jassen op de plekken waar hij kraakt? Scheelt me wat werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-05 17:25
Is het huis nu leeg? Dan liggen de planken losser dan wanneer je er meubels op gaat zetten. Wellicht is het gekraak ook verdwenen als je de boel hebt ingericht.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 11:38
geerttttt schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 08:22:
[...]

Kan ik dan niet gewoon schroeven naast de spijkers erin jassen op de plekken waar hij kraakt? Scheelt me wat werk...
Ik heb weer een combi gedaan. Spijkers beter aangeslagen en schroeven. Verder heb ik op de 'pijnplekken' de naden ook nog met bruislijm dichtgezet. Al 4 jaar intensief over gelopen en geen kraakje te horen :)

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
geerttttt schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 08:22:
[...]

Kan, maar de kans dat het alsnog kraakt/piept is aanwezig. Het verwijderen van spijkers is niet zoveel werk, huur een spijkertrekker. Met een spijkertrekker kan je ze er zo uit halen. Als je gaat schroeven wel stukje voorboren (iig door de plank) voordat je de schroef erin jankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
TheOmen schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 08:25:
Is het huis nu leeg? Dan liggen de planken losser dan wanneer je er meubels op gaat zetten. Wellicht is het gekraak ook verdwenen als je de boel hebt ingericht.
Het viel me op tijdens de bezichtigingen, toen was het huis nog bewoond en ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-05 23:18
EJonk schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 08:27:
[...]
Ik heb weer een combi gedaan. Spijkers beter aangeslagen en schroeven. Verder heb ik op de 'pijnplekken' de naden ook nog met bruislijm dichtgezet. Al 4 jaar intensief over gelopen en geen kraakje te horen :)
Hier hetzelfde gedaan met een krakende trap. Volgens mij de enige manier om het goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
EJonk schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 08:27:
[...]

Waar stop je de bruislijm op dan? Eerst de hele plaat loshalen en dan lijmen onder de plaat? Of ergens anders? En bruislijm werkt toch pas bij vocht? (Begreep ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06:40
Niet gevraagd of die man wist wat voor ondervloer er onder lag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:26
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad in ons jaren '30 huis. Ik heb het kunnen verhelpen door twee interventies:
1. Spijkers eruit en vervangen door schroeven zodat de spijkers niet in de loop van de tijd losjes worden getrokken door de werking van de vloer. Dit kan je goed door door twee hamers (waarvan 1 klauw hamer).
2. Planken die kraken vaster in elkaar slaan of juist losser halen. Als je planken hebt met een mes en een groef, dan kan het gaan kraken als ze nét niet lekker in elkaar zitten. Als je de planken dus meer aanslaat naar de ene kant (waardoor er soms een grotere gleuf ontstaat naar de andere kant), dan kan dat het probleem ook oplossen. Als er geen ruimte is om planken aan te sluiten, dan kan je ook een plank smaller schaven zodat hij los van de omliggende planken komt te liggen. Doel is het kraken door onderliggende wrijving weg te halen.

Interventie 2 leverde me het meest op.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:44
Muren en fundering verstevigen en een betonnen verdiepingsvloer installeren... O-)

We hebben laatst een huis bezichtigd wat met houtskeletbouw gebouwd is. Op de beganegrond vloer na is alles van hout, draagconstructie, verdiepingsvloeren, wanden, etc. Vooral de licht doorzakkende verdiepingsvloer bij elke stap viel me erg tegen, geef mij maar gewoon beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
pirke schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:06:
Muren en fundering verstevigen en een betonnen verdiepingsvloer installeren... O-)

We hebben laatst een huis bezichtigd wat met houtskeletbouw gebouwd is. Op de beganegrond vloer na is alles van hout, draagconstructie, verdiepingsvloeren, wanden, etc. Vooral de licht doorzakkende verdiepingsvloer bij elke stap viel me erg tegen, geef mij maar gewoon beton.
Totdat je met leidingwerk aan de slag wil. Dan kan je opeens nergens meer bij. Ik vind het juist heerlijk dat hout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
geerttttt schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 08:59:
[...]

Waar stop je de bruislijm op dan? Eerst de hele plaat loshalen en dan lijmen onder de plaat? Of ergens anders? En bruislijm werkt toch pas bij vocht? (Begreep ik)
Bij mij waren de vloer delen met groef en messing. Deze zijn nooit helemaal strak - zeker niet bij een wat ouder huis - en heb ik dus met een grote injectie naald opgevuld met bruislijm.

Zover ik weet heeft PU lijm geen vocht nodig... Ik heb het zeg maar op de plekken waar het mes zichtbaar was daarop gespoten. Ook op sommige ernstige plekken in de groef kunnen krijgen. Weet wel dat het ook naar beneden druipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
EJonk schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:08:
[...]
Bij mij waren de vloer delen met groef en messing. Deze zijn nooit helemaal strak - zeker niet bij een wat ouder huis - en heb ik dus met een grote injectie naald opgevuld met bruislijm.
Ook hier weer het probleem dat je lastiger onder vloer komt mocht je problemen hebben met leidingwerk. Ik zou beginnen met het goed aanslaan van de planken zoals je dat ook bij het leggen met laminaat doet. Bij ons is dat allemaal prima gelukt zonder lijm zoals hierboven beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
CurlyMo schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:10:
[...]

Ook hier weer het probleem dat je lastiger onder vloer komt mocht je problemen hebben met leidingwerk. Ik zou beginnen met het goed aanslaan van de planken zoals je dat ook bij het leggen met laminaat doet. Bij ons is dat allemaal prima gelukt zonder lijm zoals hierboven beschreven.
Als die vloer er ooit uit moet voor leiding werk, gaat de hele vloer eruit. Ik heb ook delen zoals jij beschreef wat bijgeschaafd & bijgewerkt, maar plekken rond deuren & luiken waar 'altijd' gelopen wordt heb ik nog een extra zetje gegeven met lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
EJonk schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:18:
[...]

Als die vloer er ooit uit moet voor leiding werk, gaat de hele vloer eruit. Ik heb ook delen zoals jij beschreef wat bijgeschaafd & bijgewerkt, maar plekken rond deuren & luiken waar 'altijd' gelopen wordt heb ik nog een extra zetje gegeven met lijm.
Ik ben deze weekenden juist bezig met leidingwerk op de eerste verdieping en ik hoef alleen op strategische plekken een plank los te halen (boven en ondervloer), dan PVC buiten onder de vloer door en op de plekken waar ik de vloer los heb bochtjes te maken. Alleen op de begane grond (groot oppervlak) is de vloer onderling verlijmd, maar daar kan ik de kruipruimte in. Eerste en tweede verdieping gewoon helemaal zwevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
CurlyMo schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:10:
[...]

Ok, maar aanslaan, hoe bedoel je dat? Sla je dan op de bovenkant van de plank? Of tegen de zijkant o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
geerttttt schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:36:
[...]

Ok, maar aanslaan, hoe bedoel je dat? Sla je dan op de bovenkant van de plank? Of tegen de zijkant o.i.d.?
Zijkanten zodat je planken weer strakker tegen elkaar komen te liggen (of juist losser). Met zo'n ding dus (en je ziet tevens het probleem uitvergroot (bij laminaat)):
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/medias/sys_master/root/hde/h65/8809832448030.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:37
tijlemanz schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 08:21:
[...]

1 Laminaat eruit;
4. Spijkers eruit halen;
je wilt natuurlijk niet schroeven.. het gemakkelijkste is de vloer vast nieten met een tacker

Ik heb bij mijn huis de hele vloer vervangen voor nieuwe platen "fins vuren underlayment"

de vloer kraakt niet meer, maar je begrijpt dat het een hele operatie is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Reloader schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:49:
[...]

je wilt natuurlijk niet schroeven.. het gemakkelijkste is de vloer vast nieten met een tacker

Ik heb bij mijn huis de hele vloer vervangen voor nieuwe platen "fins vuren underlayment"

Waarom wil je niet schroeven? Zit het wel goed vast en kan het niet gaan kraken tenminste, dit t.o.v. spijkers en nietjes... ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
  • Laatst online: 12:37
Omdat schroevel veel werk is, en dat een houten vloer nog wel eens wil werken en je met schroeven het risico hebt dat een schroef breekt. terwil een spijker/kram verbuigt

goed geniet kraakt echt niet meer dan geschroefd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merfej
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-05 17:35
Maar als die woning 18 jaar oud is, dan zit er geen houten vloer meer in, vanaf jaren 70/80 werden woningen al uitgevoerd in beton. En niet alleen bgg maar ook eerste verdieping. Jaren 80 werd ook zolder in beton uitgevoerd. Vind het dus wel een beetje vreemd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:54
merfej schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:53:
Maar als die woning 18 jaar oud is, dan zit er geen houten vloer meer in, vanaf jaren 70/80 werden woningen al uitgevoerd in beton. En niet alleen bgg maar ook eerste verdieping. Jaren 80 werd ook zolder in beton uitgevoerd. Vind het dus wel een beetje vreemd.....
Worden nog genoeg huizen gebouwd met houten verdiepingsvloer. Zou het zelf niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Reloader schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:49:
[...]
Dat werkt als het kraken komt door hoe de planken bewegen ten opzichte van de ondervloer / draagconstructie, niet als het kraken komt door de beweging tussen de planken onderling.

Daarnaast hoef je ook niet alles te schroeven. Alleen die balken die hard kraken aanpakken. Er komt vrijwel nooit voor dat je hele vloer kraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
merfej schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:53:
de woning is maar zo'n 10 jaar oud, dus minder oud nog dan je denkt. Maar een houten verdiepingsvloer komt blijkbaar dus toch nog wel voor. Misschien niet meer in de projectbouw e.d.
Maar, de verkoper heeft zelf ook bevestigd, het is toch echt een houten verdiepingsvloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:38
Alles eruit halen.......
Laminaat, ondervloer maar ook de planken.
En daarna nieuwe underlayment platen erin.
Tacker huren of lenen scheelt je een hoop tijd / schroefmachine accu's laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Laatst online: 13-04 19:28
Schroeven is toch zo'n werk niet...
Je moet gewoon de juiste schroeven gebruiken, eentje met een voorboorkop en een schacht zonder draad zolang als je plank dik is.
zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CpwBqPC.png

Als je gaat schieten moet je al behoorlijk dikke spijkers gebruiken. 1 keer naast een balk schieten en het plafond eronder is om zeep.

[ Voor 23% gewijzigd door cadsite op 10-01-2018 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
Reloader schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:51:
Omdat schroevel veel werk is, en dat een houten vloer nog wel eens wil werken en je met schroeven het risico hebt dat een schroef breekt. terwil een spijker/kram verbuigt

goed geniet kraakt echt niet meer dan geschroefd
Jij vervangt ook direct de hele originele vloer met underlayment wat eens stuk minder werkt (dat is ff wat meer werk dan een paar piepende/krakende delen oplossen). Daarnaast schiet je met een tacker nietjes wat toch weer minder houvast heeft (helemaal als je er een miljoen keer overheen loopt) als een schroef.
Pagina: 1