Snelle Externe 3,5 Harde Schijf voor 4K UHD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekvnz
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-01 08:27
Hallo,

Voor het afspelen van .mkv 4K UHD bestanden via de Playstion 4 Pro ben ik op zoek naar een goede snelle 3,5 harde schijf. De schijf moet 4TB of meer zijn, USB 3 of hoger zijn en een rotatiesnelheid van 7200rpm hebben.

Welke schijf is het beste voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Iedere USB3 schijf voldoet. 7.200 toeren is ook niet nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 09-01-2018 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:57
Deze? (Is compatibel met PS4)
https://www.hardeschijfst...wpm50sYSY_fYaAp6tEALw_wcB

Geen idee of die snel is

[ Voor 22% gewijzigd door iCore op 09-01-2018 20:09 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
iCore schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:01:
Externe SSD geen optie? (Word wel heeeeel duur als je 4TB wil.) Bestaat volgens mij niet eens.
Waarom zou je voor grote bestanden als video's een SSD willen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:57
PilatuS schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:07:
[...]

Waarom zou je voor grote bestanden als video's een SSD willen ?
Is al doorgestreept. (Hoef je dus niet op te reageren.)

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:35
Zoiets?
categorie: Externe harde schijven
Je kunt zelf de opties aanpassen ...

[ Voor 5% gewijzigd door Renault op 09-01-2018 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekvnz
PilatuS schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 19:59:
Iedere USB3 schijf voldoet. 7.200 toeren is ook niet nodig.
Waarom is dit niet nodig? Een snellere rotatie is toch beter voor de snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:36

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

thekvnz schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:22:
Eerder voor latency, niet zozeer voor transferrates.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
thekvnz schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:22:
[...]

Iedere HDD is snel zat voor wat je wil doen. Het kan wel sneller, maar je hebt er voor je doel niets aan. Sowieso zijn 5.x00 toeren schijven van tegenwoordig stukken sneller dan oude 7.200 toeren schijven. Vandaar dat 7.200 toeren schijven ook wel aardig aan het verdwijnen zijn. Wil je iets wat echt snel is kies je voor een SSD. Voor opslag van grote bestanden is een HDD prima en boeit de snelheid over het algemeen vrij weinig. In jouw geval is het nergens voor nodig om voor een wat duurdere 7.200 toeren schijf te gaan die ook meer geluiid maakt, je hebt er niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekvnz
PilatuS schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:26:
[...]

Iedere HDD is snel zat voor wat je wil doen. Het kan wel sneller, maar je hebt er voor je doel niets aan. Sowieso zijn 5.x00 toeren schijven van tegenwoordig stukken sneller dan oude 7.200 toeren schijven. Vandaar dat 7.200 toeren schijven ook wel aardig aan het verdwijnen zijn. Wil je iets wat echt snel is kies je voor een SSD. Voor opslag van grote bestanden is een HDD prima en boeit de snelheid over het algemeen vrij weinig. In jouw geval is het nergens voor nodig om voor een wat duurdere 7.200 toeren schijf te gaan die ook meer geluiid maakt, je hebt er niets aan.
Bedankt voor je uitleg!
Dan zit ik te twijfelen tussen:
Seagate Expansion Desktop, 4TB 2017 Edition

WD Elements Dekstop Storage 4TB

Voor welke zouden jullie gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ik zou voor een 2.5" gaan, stiller minder warm en geen gedoe met power supplies (uitgaande van USB3).
zoiets: pricewatch: Seagate Expansion Portable 4TB Zwart

[ Voor 42% gewijzigd door DukeBox op 09-01-2018 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dat zou ik ook gewoon doen. Zoiets als dit dus: pricewatch: Seagate Expansion Portable 4TB Zwart

Edit: Te laat :P

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 09-01-2018 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekvnz
DukeBox schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:36:
Ik zou voor een 2.5" gaan, stiller minder warm en geen gedoe met power supplies (uitgaande van USB3).
zoiets: pricewatch: Seagate Expansion Portable 4TB Zwart
Ik heb liever dat hij stroom krijg via een voeding omdat hij niet portable hoeft te zijn. Hij staat naast mijn Samsung Smart TV & PS4 Pro. De prijs van de portable is ook duurder. Mijn WD 1,5TB met voeding die ik nu zo'n 5 jaar heb werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Je moet doen wat je het liefst hebt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
thekvnz schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:49:
[...]
Mijn WD 1,5TB met voeding die ik nu zo'n 5 jaar heb werkt perfect.
Wel of geen voeding zegt natuurlijk niets over de levensduur. Met HDD's is levensduur en betrouwbaarheid op wat slechte modellen na puur pech of mazzel.

Mij lijkt een HDD zonder voeding juist makkelijker om content er op te zetten zonder met de voeding te hoeven prutsen, maar als jij met voeding fijner vind is dat natuurlijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekvnz
Hier even een duideijke uitleg van de huidige situatie. Wat ik wil is dat ik 4K content kan afspelen zonder problemen. Mijn Samsung Smart Tv UE50KU6020 heeft alleen usb 2.0 waar ik nu mijn externe hd telkens in stop om wat te kunnen bekijken. Dit is nogal onhandig zoals je kunt begrijpen maar het werkt. Graag zou ik sneller en makkelijker willen gaan werken. Mijn Playstation 4 Pro heeft wel usb 3.0 maar de media app is zeer beperkt en speelt sommige .mkv codecs niet af. Omdat mijn tv maar 1 hdmi poort heeft wat HDR ondersteund zit daar mijn Playstation op. Nu ondersteunen beide apparaten Plex Media. Is het misschien een idee om een nas server te gaan kopen bijv. DS118 en met Plex Media te gaan werken? Ik heb een KPN abbo met Experiabox V10. Is dat snel genoeg? Of is er een slimmere oplossing om dit voor elkaar te krijgen?

[ Voor 141% gewijzigd door thekvnz op 10-01-2018 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-06 12:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Met Plex zul je on the fly moeten transcoden voor de bestanden die je PS4 Pro niet ondersteund (.mkv 4k met hdr content zal hij niet direct afspelen neem ik aan?). Of dit daadwerkelijk goed werkt op een DS118? in combinatie met plex.... no idea.

Ondersteund je TV geen DNLA functie waardoor je de bestanden direct vanaf je netwerk af kunt spelen?. Gebruik dit bij mijn ouders en op hun (2012?) Samsung werkt dit nog altijd goed in de meeste gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Laatst online: 15:35
@thekvnz
Ik denk dat jij eerst moet uitzoeken én uitproberen wat jouw TV kan zonder de mediaplayer, vóórdat je beslist waaraan je welke opslagmogelijkheid hangt!

Voorbeeld:
Ik heb zelf een (al wat oudere) Samsung UE40D7000 en die gebruik ik tezamen met een ouwe iMac waarop Serviio draait als mediaserver, met daaraan via Firewire gekoppeld een externe harde schijf.
Op die externe harde schijf staan al mijn muziek, foto's en (home)video's. Serviio indexeert die.
Als mijn Imac aan staat, start ik Serviio op als ik iets naar mijn TV wil afspelen.
Daarna start ik op de TV de Smart portal, selecteer de app "Video", "Foto" of "Audio" en blader daar door de mappen/titels totdat ik de juiste film/fotoserie/audiobestanden vindt en druk dan op de TV-afstandsbediening op <Enter>. Dan begint het afspelen en ik kan dan alles wat ik heb afspelen.

Jij hebt dus nodig:
1. een opslagmedium (harde schijf, mediaspeler of NAS) voor bestandsopslag
2. een serverprogramma (op NAS draaiend, in de mediaspeler geïntegreerd of geïnstalleerd op PC/iMac) die alle bestanden indexeert/transcodeert en die luistert naar afspeelcommando's
Serviio en Plex zijn gratis en uitstekende mediaservers.
3. een mediaspeler of een app op de SmartTV waarmee je afspeelbevelen kan geven.

Een speciaal aandachtspunt zijn m.i. ondertitels: als die in de film zitten maakt het niet uit, maar als die naast de film staan als apart bestand, kan niet elke configuratie die altijd gecombineerd afspelen.

Afhankelijk van de keuzes die jij maakt moet je dus vooraf diverse dingen onderzoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Renault op 10-01-2018 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Laatst online: 17:59

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-06 23:31
PilatuS schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:26:
[...]
Sowieso zijn 5.x00 toeren schijven van tegenwoordig stukken sneller dan oude 7.200 toeren schijven. Vandaar dat 7.200 toeren schijven ook wel aardig aan het verdwijnen zijn.
Wellicht offtopic, maar heb je bronnen die dat ondersteunen?

Waarom zouden die "trucjes" waardoor nieuwe 5200RPM platters de oude 7200RPM platters verslaan, niet toegepast kunnen worden op nieuwere 7200RPM schijven waardoor ze nog sneller gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

RoestVrijStaal schreef op maandag 22 januari 2018 @ 01:02:
Waarom zouden die "trucjes" waardoor nieuwe 5200RPM platters de oude 7200RPM platters verslaan, niet toegepast kunnen worden op nieuwere 7200RPM schijven waardoor ze nog sneller gaan?
Het keyword is datadichtheid, uiteraard gaat dat ook op voor nieuwe 7k2's. Voor latency gevoelige dingen is 7k2 overigens nog wel in vrijwel alle gevallen sneller maar als dat echt dé reden zou zijn zou je wel voor een SSD gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
RoestVrijStaal schreef op maandag 22 januari 2018 @ 01:02:
[...]

Wellicht offtopic, maar heb je bronnen die dat ondersteunen?

Zoals DukeBox al aangeeft is het inderdaad de datadichtheid die er voor zorgt dat huidige 5x00 toeren schijven nu sneller zijn dan oude 7200 toeren schijven. En inderdaad als je nu een schijf op 7200 toeren laat draaien is ie nog sneller. Het punt is alleen dat dit eigenlijk niet meer nodig is. Of je pakt een HDD op 5x00 toeren voor opslag van grote bestanden waarbij snelheid minder belangrijk is. Of je pakt een SSD waar snelheid wel belangrijk is. Verder speelt warmte en energieverbruik ook mee. Een schijf die wat langzamer draait word minder heet en verbruikt minder energie. In mijn eigen PC bijvoorbeeld is mijn HDD snel zat, maar wel lekker stil. Ik zou geen 7200 toeren schijf willen hebben. Voor de data die ik op een HDD zet is 100MB/s snel zat. Voor alles wat sneller moet zijn heb ik SSD's. Uiteindelijk is het de lage vraag naar 7200 toeren schijven die er voor heeft gezorgt dat ze vrijwel niet meer gemaakt worden, bijna niemand wil ze nog hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 22-01-2018 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-06 23:31
PilatuS schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:03:
[...]

Zoals DukeBox al aangeeft is het inderdaad de datadichtheid die er voor zorgt dat huidige 5x00 toeren schijven nu sneller zijn dan oude 7200 toeren schijven. En inderdaad als je nu een schijf op 7200 toeren laat draaien is ie nog sneller. Het punt is alleen dat dit eigenlijk niet meer nodig is. Of je pakt een HDD op 5x00 toeren voor opslag van grote bestanden waarbij snelheid minder belangrijk is. Of je pakt een SSD waar snelheid wel belangrijk is. Verder speelt warmte en energieverbruik ook mee. Een schijf die wat langzamer draait word minder heet en verbruikt minder energie. In mijn eigen PC bijvoorbeeld is mijn HDD snel zat, maar wel lekker stil. Ik zou geen 7200 toeren schijf willen hebben. Voor de data die ik op een HDD zet is 100MB/s snel zat. Voor alles wat sneller moet zijn heb ik SSD's.
Dan lijkt me 7200RPM platters nog steeds het beste van beide werelden, zolang de extra warmte, lawaai en externe voeding voor lief worden genomen.

1. Qua prijs per GB duurder maar sneller dan een 5400RPM platter.
2. Qua prijs per GB goedkoper, maar langzamer dan een SSD. Voor dezelfde schijfruimte ben je sowieso 2 à 4 keer duurder uit.

Ontopic:
Ik snap niet dat er 5200RPM platters aangeraden worden, want TS wil mkv's die op de externe platter staan direct afspelen i.p.v. op een snellere opslag zetten. In dat geval zou ik voor een beetje vloeiende workflow zonder te wachten op een device die extra 2200RPM ervoor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
RoestVrijStaal schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:32:
[...]
Dan lijkt me 7200RPM platters nog steeds het beste van beide werelden, zolang de extra warmte, lawaai en externe voeding voor lief worden genomen.

1. Qua prijs per GB duurder maar sneller dan een 5400RPM platter.
2. Qua prijs per GB goedkoper, maar langzamer dan een SSD. Voor dezelfde schijfruimte ben je sowieso 2 à 4 keer duurder uit.

Ontopic:
Ik snap niet dat er 5200RPM platters aangeraden worden, want TS wil mkv's die op de externe platter staan direct afspelen i.p.v. op een snellere opslag zetten. In dat geval zou ik voor een beetje vloeiende workflow zonder te wachten op een device die extra 2200RPM ervoor over hebben.
Die extra snelheid is voor de meeste toepassingen nutteloos. Ook voor de TS zie ik geen enkel voordeel want hij gaat er niets van merken.
Pagina: 1