Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Allerlei BSODs in Windows 10 op nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste community,

ik ben niet zo thuis in het bouwen van computers, maar heb onlangs samen met twee vrienden die er al wel ervaring mee hadden, wat onderdelen besteld en daarmee een PC gebouwd.
Deze draaide ruim een maand perfect, maar crasht nu sinds zeker 3 weken geregeld.
De crashes gebeuren op willekeurige momenten als ik hem gebruik.
De errormeldingen verschillen. Meestal is het
MEMORY MANAGEMENT ERROR
maar wat ook al is langsgekomen is:
CRITICAL STRUCTURE CORRUPTION
DPC WATCHDOG VIOLATION
PAGE IN NONPAGED AREA

Ik krijg dus het idee dat mijn windows zelf niet precies weet waar het aan ligt. Ik heb al de nieuwste driver voor de graphical card geïnstalleerd en via de command prompt de C-schijf laten checken. Hier werd niks gevonden, maar toch denk ik dat het iets met de SSD te maken heeft (bij het gamen (op de HDD) crasht hij nooit). Wel bij het programmeren in R, schrijven in LaTex of surfen op Firefox.

Heeft iemand een idee? Ik vind het vooral eng dat het eerst goed werkte, en toen opeens die errors kwamen. Deze gebeuren ook soms dagenlang niet; dan weer 3 keer op één dag... Ik gebruikte de PC de eerste maand nauwelijks; toen had ik hem voor R een paar keer 48h+ aan laten staan en weer wat later begonnen dus de BSODs.

Mijn onderdelen:
Gigabyte GA-AB350-GAMING 3
AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler
EVGA GeForce GTX 1060 3GB GAMING
Corsair RM750x
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
Cooltek G3
Asus DRW-24D5MT
Samsung 850 EVO 500GB
Seagate Barracuda, 1TB

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Gebeurd dit misschien vaker bij nieuwgebouwde PCs?

Hartelijk dank alvast,

Benedikt

Beste antwoord (via Verwijderd op 01-02-2018 14:00)

Verwijderd

Als je meerdere reepjes ram hebt, één voor één testen om uit te sluiten of er 1 kapot is.

En als je een kapotte hebt, die ook even in een ander slot testen om zeker te zijn dat het aan het geheugen ligt en niet aan het slot.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2018 21:02 ]

Alle reacties

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-11 16:02
Zou je een keer memtest willen draaien? Dit kun je hier downloaden :https://www.memtest86.com Het ruikt namelijk naar een geheugenprobleempje...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het antwoord!

Ik heb de memtest gedraaid, en het systeem haalde 16/48 tests :-/
By far de meeste errors zaten in test 7 (222775), maar bei alle andere tests op 0 na waren ook errors (550-71661),
Heb ik de memory er verkeerd ingezet? Of kan ik dit met drivers fixen?

Ik heb foto's van alle resultaten als het helpt...

Benedikt

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Als je meerdere reepjes ram hebt, één voor één testen om uit te sluiten of er 1 kapot is.

En als je een kapotte hebt, die ook even in een ander slot testen om zeker te zijn dat het aan het geheugen ligt en niet aan het slot.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2018 21:02 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Dit kan overigens ook komen door verkeerd ingesteld geheugen. Op welke frequentie draait het geheugen nu? 2133MHz? Hoger? Staat XMP aan?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Topicstarter
CPU clock (als je dat bedoeld) was 2556 MHz volgens de memtest. Turbo: 3194,4 MHz.
Bij beide DDR4 RAMs stond "Max Clock Speed (MHz): 1499 (XMP)".

Kan ik gegevens kwijtraken als ik de computer start zonder één van de RAMs?
We hadden zoals in de handleiding van het motherboard was beschreven de twee memory modules in sockets van dezelfde kleur geïnstalleerd (de vier sockets waren afwisselend groen en rood).

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-11 22:02
Nee, dat kan niet. Jouw gegevens staan op jouw harde schijf. Dit betreft het werkgeheugen en is ook gewoon leeg wanneer de PC uit staat.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-11 13:33
Misschien moet je het voltage van je ram eens in de bios vastzetten op 1,38V oid. Mijn ervaring met XMP rond de 3000-3200MHz is dat het met het XMP voltage (1,35V) niet stabiel draait.

edit: hoewel vreemd dat je na zoveel weken pas vage dingen begon te merken...

[ Voor 18% gewijzigd door Aardwolf op 10-01-2018 12:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de BIOS bestudeerd en daar stond het extreme memory profile op disabled! :o

Mem Freq was 2133MHz en DDR Voltage 1.20V.
Dit heb ik nu op Profile1 gezet (enige andere optie) en daardoor werd
Mem Freq nu 2933MHz en DDR Voltage 1.35V

Denken jullie dat dit mijn problemen al op zou kunnen lossen? Ik voer nu voor de zekerheid weer zo'n memtest uit.
Mij viel op bij Voltage Settings dat DRAM Voltage nog op Auto (1.200V)staat. Zal ik daar beter ook 1.35V van maken?

Tevens een andere vraag: mijn temperaturen zitten allemaal tussen de 45 en 70 graden Celsius. Is dat gezond voor een PC?

Hartelijke groet en bedankt voor de vele hulp,

Benedikt

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52
Heb je nu al de pc eens met 1 reepje opgestart en kijken of je problemen ondervind en dan met de andere?
Dat ook nog eens in het andere slot proberen zodat je uitsluit bij geen problemen dat niet het slot gewoon stuk is.

Krijg je dan ook problemen met 1 specifiek reepje, dan is het dat reepje welke kapot is.
Zou idd ook nog voltage kunnen zijn.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:29
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:25:
Ik heb de BIOS bestudeerd en daar stond het extreme memory profile op disabled! :o

Mem Freq was 2133MHz en DDR Voltage 1.20V.
Dit heb ik nu op Profile1 gezet (enige andere optie) en daardoor werd
Mem Freq nu 2933MHz en DDR Voltage 1.35V

Denken jullie dat dit mijn problemen al op zou kunnen lossen? Ik voer nu voor de zekerheid weer zo'n memtest uit.
Mij viel op bij Voltage Settings dat DRAM Voltage nog op Auto (1.200V)staat. Zal ik daar beter ook 1.35V van maken?

Tevens een andere vraag: mijn temperaturen zitten allemaal tussen de 45 en 70 graden Celsius. Is dat gezond voor een PC?

Hartelijke groet en bedankt voor de vele hulp,

Benedikt
45 idle en 70 graden loaded? Kan prima.

Verwijderd

Topicstarter
Memtest passed nu 30/48 ipv de 16/48 gisteren. Zal morgen nog eens de DRAM Voltage op 1.35 zetten en als dat niet werkt de reepjes apart testen.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:02

TheVMaster

Moderator WOS
Aangezien dit weinig met Windows te maken heeft verplaats ik hem naar PMG.

Verwijderd

Topicstarter
Korte update: heb de reepjes één voor één in de eerste slot getest, en de BSODs doen zich enkel voor als eentje erin zit; niet bij de andere. Heb contact opgenomen met Megekko; hopelijk zullen zij een nieuwe sturen.
Pagina: 1