Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-04 11:25
Hallo allen.

Ik loop tegen een zeer raar probleem aan wat moeilijk te reproduceren is.
Dit probleem is ontstaan na een verse Win10 Pro x64 Fall Creators Update installatie. Op dezelfde computer draaide eerst Win10 Pro x64 Anniversary Update, dit ging probleemloos. Hierdoor heb ik heel erg het idee dat het een softwarematig probleem is.

Ik ben mij ervan bewust dat onderstaand probleem niet per se aan de videokaart hoeft te liggen. Maar gezien het probleem alleen tijdens games voorkomt, plaats ik 't toch maar hier.

Mijn probleem
Tijdens het spelen van spellen kan mijn PC ineens opnieuw opstarten. Dit kan in de eerste paar minuten gebeuren, maar ook pas na een uur. Er is geen BSOD en de Event Viewer geeft alleen aan dat het systeem onverwachts is afgesloten. Geen andere foutmeldingen. Tevens heb ik verschillende benchmarks gedraaid, en dat was ook geen probleem.

Tevens kan ik de CPU en memory zonder problemen zwaar belasten. Buiten games komt dit probleem niet voor (en ik spendeer meer tijd buiten games dan in games).

Belangrijke noot: Deze PC was en is niet overclocked.

Heb het probleem in ieder geval met de volgende games: Rocket League, Broforce, Overcooked, Age of Empires III.

Wat ik al geprobeerd heb
  • BSODViewer tool toont ook niks.
  • Hibernate optie uitgeschakeld.
  • Alle USB randapparatuur, behalve het broodnodige, losgekoppeld.
  • Meerdere Realtek drivers geprobeerd.
  • Met en zonder integrated GPU geprobeerd. Hiermee kan ik niet gamen, dus de NVIDIA kaart is altijd gebruikt.
  • BIOS heeft laatste versie (van 2014).
  • C-states van de CPU uitgeschakeld via de BIOS.
  • Windows Memorycheck. Geen problemen.
  • Laatste drivers (ook van NVIDIA) geïnstalleerd. Geen verschil.
  • Temperaturen van GPU, CPU en mobo in de gaten gehouden. Normale temperaturen.
  • NVIDIA driver van een jaar oud geprobeerd. Geen verschil.
  • Standaard BIOS settings teruggezet. Ook hiervan afgeweken.
  • Meerdere malen Win10 opnieuw geïnstalleerd met de verschillende BIOS instellingen.
  • Verschillende schermen geprobeerd op zowel DisplayPort als HDMI.
  • Eén uur FurMark laten draaien: Geen probleem.
  • Alle gratis 3DMark benchmarks laten draaien: Geen probleem.
  • Unigine Heaven benchmark enkele malen laten draaien: Geen probleem.
Specs
  • CPU: Intel Core i5-4430
  • Mobo: GIGABYTE Z87N-WIFI
  • GPU: MSI GTX 970 Gaming (MS-V316)
  • Mem: 2x Crucial DDR3-1600
  • SSD: Samsung SSD 840 EVO 250 GB
  • HDD: ST2000DM001-1CH164
Alvast bedankt voor het meedenken. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ywa op 09-01-2018 15:07 ]

Beste antwoord (via Ywa op 17-01-2018 15:23)

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-05 13:09
Ik mis je PSU nog in je lijstje, eentje die ik toch al gauw als veroorzaker wil aanwijzen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Ik mis je PSU nog in je lijstje, eentje die ik toch al gauw als veroorzaker wil aanwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywa
spNk schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 15:21:
Dank voor je reactie. Het gaat om de CoolerMaster Silent Pro Gold 450W.

Ik ben op dit moment Prime95 + FurMark tegelijkertijd aan het draaien. Het lijkt me dat die combinatie het uiterste van mijn voeding vraagt. Maar na 30+ minuten nog geen reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Lijkt mij ook. Heb je een andere voeding om te testen?
Test verder je SSD eens met bijvoorbeeld HDSentinel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywa
Er zijn geen eigenaardigheden bij HDSentinel.

Ik heb ook nog m'n interne audio-chip (Realtek) via BIOS uitgeschakeld. Dit had ook geen invloed.

Volgens mij heb ik alles geprobeerd wat ik kan proberen. Misschien is het toch een bug in de GPU drivers sinds de Creators/Fall Creators update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Ywa schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:12:
Er zijn geen eigenaardigheden bij HDSentinel.

Ik heb ook nog m'n interne audio-chip (Realtek) via BIOS uitgeschakeld. Dit had ook geen invloed.

Volgens mij heb ik alles geprobeerd wat ik kan proberen. Misschien is het toch een bug in de GPU drivers sinds de Creators/Fall Creators update?
Kan. DDU draaien en drivers herinstalleren. Het is niet zo dat dit een algemeen probleem is met de CU/FCU want dan zou het hier zwermen van de topics :)

Maar die Silent Pro is al wel op leeftijd. Toch ook even een andere voeding proberen (en niet stiekem een MSTech halen he ;) just kidding )

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywa
DDU heb ik al meerdere malen gebruikt. Ik heb ook meerdere malen Windows opnieuw geïnstalleerd. Geen verschil.

Opzich sta ik er open voor om een nieuwe PSU te halen. Maar hoe groot is de kans dat dit aan de PSU ligt? Ik bedoel, als ik mijn PC volledig belast gebeurd er verder niks.

Bedankt voor het meedenken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0s
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-05 16:37

n0s

Probeer eens het volgende. Ga naar de installatiemap van een game die de crash veroorzaakt, kies de executable van het spel. Rechtermuis, properties, compatibility tab en vink "disable fullscreen optimizations" aan. Dit is namelijk veranderd ten opzichte van de Anniversary editie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:44
Je kunt je voeding testen door Furmark en Prime95 (In-place large FFT's) tegelijk te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywa
n0s schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:56:
Probeer eens het volgende. Ga naar de installatiemap van een game die de crash veroorzaakt, kies de executable van het spel. Rechtermuis, properties, compatibility tab en vink "disable fullscreen optimizations" aan. Dit is namelijk veranderd ten opzichte van de Anniversary editie.
Je gaf me hoop, maar heb het zojuist geprobeerd en mocht niet baten.
jeroen3 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:09:
Je kunt je voeding testen door Furmark en Prime95 (In-place large FFT's) tegelijk te draaien.
Heb ik eerder al een uur laten lopen zonder problemen.

--
Ik overweeg terug te gaan naar een schone Anniversary Update of Creators Update en dan kijken hoe alles loopt. Ik zal het laten weten of het probleem dan is opgelost of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 11:45
In de fall update zit toch de fix voor Spectre- en Meltdown-exploits?

nieuws: Intel Broadwell- en Haswell-gebruikers melden reboots na beveiligings...

Of haal ik nu dingen door elkaar?

[ Voor 4% gewijzigd door grote_oever op 12-01-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywa
Dank voor het opletten. Naar mijn weten krijgen alle Windows 10 versies de fixes (correct me if I'm wrong). Ik snap wel dat ik niet 5 jaar lang op Creators of Anniversary kan blijven zitten. Ik hoop later dit jaar een nieuwe PC te kunnen kopen, dus dan zou ik sowieso overstappen op de laatste Windows 10 versie.

Edit
Ik heb zowel de Anniversary Update (waarop voorheen alles goed was) als de Creators Update geprobeerd. Helaas mocht dit niet baten.

Deze ochtend kwam ik wel het volgende tegen dat gaat over Haswell (wat ik heb) en oudere CPUs: https://newsroom.intel.co...addressing-reboot-issues/
Kan het zijn dat ik last heb van dit probleem? Helaas kan ik niet controleren of ik de kapotte update draai of niet.

Edit 2
Heb nog eens Prime95 + Furmark gedraaid. En nu kan ik het probleemloos reproduceren (het gebeurd al binnen 2 minuten). Waarschijnlijk is het toch simpelweg de PSU zoals al eerder werd vermoeden. Iedereen bedankt voor het meedenken!

Edit 3
Nieuwe PSU er in gezet (Seasonic 550w) en vooralsnog geen problemen meer. Iedereen bedankt voor de geboden hulp!

[ Voor 61% gewijzigd door Ywa op 17-01-2018 15:47 ]

Pagina: 1