Hallo allen.
Ik loop tegen een zeer raar probleem aan wat moeilijk te reproduceren is.
Dit probleem is ontstaan na een verse Win10 Pro x64 Fall Creators Update installatie. Op dezelfde computer draaide eerst Win10 Pro x64 Anniversary Update, dit ging probleemloos. Hierdoor heb ik heel erg het idee dat het een softwarematig probleem is.
Ik ben mij ervan bewust dat onderstaand probleem niet per se aan de videokaart hoeft te liggen. Maar gezien het probleem alleen tijdens games voorkomt, plaats ik 't toch maar hier.
Mijn probleem
Tijdens het spelen van spellen kan mijn PC ineens opnieuw opstarten. Dit kan in de eerste paar minuten gebeuren, maar ook pas na een uur. Er is geen BSOD en de Event Viewer geeft alleen aan dat het systeem onverwachts is afgesloten. Geen andere foutmeldingen. Tevens heb ik verschillende benchmarks gedraaid, en dat was ook geen probleem.
Tevens kan ik de CPU en memory zonder problemen zwaar belasten. Buiten games komt dit probleem niet voor (en ik spendeer meer tijd buiten games dan in games).
Belangrijke noot: Deze PC was en is niet overclocked.
Heb het probleem in ieder geval met de volgende games: Rocket League, Broforce, Overcooked, Age of Empires III.
Wat ik al geprobeerd heb
Ik loop tegen een zeer raar probleem aan wat moeilijk te reproduceren is.
Dit probleem is ontstaan na een verse Win10 Pro x64 Fall Creators Update installatie. Op dezelfde computer draaide eerst Win10 Pro x64 Anniversary Update, dit ging probleemloos. Hierdoor heb ik heel erg het idee dat het een softwarematig probleem is.
Ik ben mij ervan bewust dat onderstaand probleem niet per se aan de videokaart hoeft te liggen. Maar gezien het probleem alleen tijdens games voorkomt, plaats ik 't toch maar hier.
Mijn probleem
Tijdens het spelen van spellen kan mijn PC ineens opnieuw opstarten. Dit kan in de eerste paar minuten gebeuren, maar ook pas na een uur. Er is geen BSOD en de Event Viewer geeft alleen aan dat het systeem onverwachts is afgesloten. Geen andere foutmeldingen. Tevens heb ik verschillende benchmarks gedraaid, en dat was ook geen probleem.
Tevens kan ik de CPU en memory zonder problemen zwaar belasten. Buiten games komt dit probleem niet voor (en ik spendeer meer tijd buiten games dan in games).
Belangrijke noot: Deze PC was en is niet overclocked.
Heb het probleem in ieder geval met de volgende games: Rocket League, Broforce, Overcooked, Age of Empires III.
Wat ik al geprobeerd heb
- BSODViewer tool toont ook niks.
- Hibernate optie uitgeschakeld.
- Alle USB randapparatuur, behalve het broodnodige, losgekoppeld.
- Meerdere Realtek drivers geprobeerd.
- Met en zonder integrated GPU geprobeerd. Hiermee kan ik niet gamen, dus de NVIDIA kaart is altijd gebruikt.
- BIOS heeft laatste versie (van 2014).
- C-states van de CPU uitgeschakeld via de BIOS.
- Windows Memorycheck. Geen problemen.
- Laatste drivers (ook van NVIDIA) geïnstalleerd. Geen verschil.
- Temperaturen van GPU, CPU en mobo in de gaten gehouden. Normale temperaturen.
- NVIDIA driver van een jaar oud geprobeerd. Geen verschil.
- Standaard BIOS settings teruggezet. Ook hiervan afgeweken.
- Meerdere malen Win10 opnieuw geïnstalleerd met de verschillende BIOS instellingen.
- Verschillende schermen geprobeerd op zowel DisplayPort als HDMI.
- Eén uur FurMark laten draaien: Geen probleem.
- Alle gratis 3DMark benchmarks laten draaien: Geen probleem.
- Unigine Heaven benchmark enkele malen laten draaien: Geen probleem.
- CPU: Intel Core i5-4430
- Mobo: GIGABYTE Z87N-WIFI
- GPU: MSI GTX 970 Gaming (MS-V316)
- Mem: 2x Crucial DDR3-1600
- SSD: Samsung SSD 840 EVO 250 GB
- HDD: ST2000DM001-1CH164
[ Voor 3% gewijzigd door Ywa op 09-01-2018 15:07 ]