Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Darkfreak
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14-08 15:11

Darkfreak

Everybody wears a mask

Topicstarter
Ik zoek een?
Nieuwe TV! Voor in de woonkamer. Het is het scherm waar mijn partner en ik al onze series en films op kijken. Waar een Raspberry Pi aan hangt met kodi, waar een surround set aan hangt, waar via Steam-stream games op gespeeld worden. De minimale afmeting die gewenst is voor deze parel is 55".
Beeldkwaliteit staat centraal. Het maakt mij niet uit dat het geen 'smart-TV'is, er geen lichtjes of netflix aan zitten, of dat de geluidskwaliteit afgrijselijk is, als de beeldkwaliteit maar het beste voor de centen is.

Wat is je budget?
Na zelf al her en der rondgeneusd te hebben tussen wat er allemaal is heb ik besloten dat mijn maximale budget hiervoor ¤900 is. Dat wil niet zeggen dat iedere cent uitgegeven moet worden als blijkt dat een scherm van ¤600 simpelweg de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
  1. Films kijken (Momenteel alles 1080p, 4K optioneel indien ik andere randapparatuur heb).
  2. Series kijken (Veel in 720p, maar steeds meer naar 1080p aan het overgaan).
  3. Social games (Party games, dus de focus ligt vooral op beeldkwaliteit voor films/series, niet voor games).
  4. We kijken géén 'normale' TV. Dus geen Comedycental, RTL, of wat dan ook
Wat heb je zelf al gevonden?
  1. pricewatch: Salora 65UHL2500 Zwart, ¤899 - 65" - Non-Smart, grootste
  2. pricewatch: Panasonic TX-58EX700 Zilver, ¤843 - 58" - Groter dan rest
  3. pricewatch: Philips 55PUS6162 Zwart, ¤599 - 55" - Goedkoopste
  4. pricewatch: Philips 55PUS6561 Zilver, ¤879 - 55 - Decent Tweaker-reviews"
  1. De Solera is absurd goedkoop met ¤900 voor een 65" scherm. Ik kan echter niet veel over de kwaliteit vinden.
  2. De Panasonic is in mijn lijst terecht gekomen toen ik naar <900 euro >55" schermen zocht, helaas geen reviews op Tweakers.
  3. De Philips 55PUS6162 leek de voordeligere 55" keuze binnen de Phillips lijn (de een zweert bij de Phillips, de ander vindt het prul)
  4. De Philips 55PUS6561 is in verhouding de duurste van zijn reeks (heeft AmbiLight, geen meerwaarde), maar wordt ook decent gereviewed (waar AmbiLight echter als een pluspunt gerekend wordt).
Welke vragen heb je hier nog over?
Zelf ben ik totaal niet thuis in de wereld van TVs en het vinden van de juiste informatie over de kwaliteit.
Ik heb momenteel een Samsung thuis, die ik nooit als slecht ervaren heb, echter als ik dan een Samsung van een vergelijkbare leeftijd en prijs bij een kennis thuis zie, met dezelfde instellingen verder, lijkt het beeld veel scherper, met betere kleuren etc. Dus ik vertrouw mijn eigen keuze en inzicht hier niet helemaal.
Zoals gezegd staat de beste beeldkwaliteit voor het budget centraal, allemaal extra's zoals Netflix, AmbiLight of geluidskwaliteit doen er verder niet toe.
Uiteraard sta ik ook open voor suggesties buiten mijn eigen lijstje om. Wel ben ik erg benieuwd of mensen ervaring hebben met de beeldkwaliteit van Solera, en of die het waard is (is natuurlijk wel een heerlijk groot beeld zo)

Darkfreak wijzigde deze reactie 09-01-2018 13:31 (7%)

(>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

• bram1984
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 13:12
Ik zit zelf een beetje in dezelfde situatie als jij. Wat ik in ieder geval al heb gevonden is dat je voor max ¤ 900,- hoe dan ook consessies moet doen als je naar het huidige landschap krijgt.

Je wilt eigenlijk een 100 Hz met een 1000 nits (of meer) paneel en voor gaming het liefst nog een beetje fatsoenlijke inputlag. Dan mag je er gerust ¤ 300,- bij optellen.

Die Salora bijvoorbeeld, heeft geen eens HDR en is bovendien 50 Hz. Geef mij dan maar een full HD paneel met 100 Hz.

Die Pana komt maar tot de 340 nits peak brightness en ook geen 100 Hz. Wederom: dan liever een full HD 100 Hz.

Voor die Philipsen geldt eigenlijk hetzelfde.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12:59
Misschien iets om rekening mee te houden met je budgetkeuze.
De Mediamarkt heeft van 25 t/m 28 januari BTW actie.

• Darkfreak

Darkfreak

Everybody wears a mask

Topicstarter
quote:
bram1984 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:31:
Ik zit zelf een beetje in dezelfde situatie als jij. Wat ik in ieder geval al heb gevonden is dat je voor max ¤ 900,- hoe dan ook consessies moet doen als je naar het huidige landschap krijgt.

Je wilt eigenlijk een 100 Hz met een 1000 nits (of meer) paneel en voor gaming het liefst nog een beetje fatsoenlijke inputlag. Dan mag je er gerust ¤ 300,- bij optellen.

Die Salora bijvoorbeeld, heeft geen eens HDR en is bovendien 50 Hz. Geef mij dan maar een full HD paneel met 100 Hz.

Die Pana komt maar tot de 340 nits peak brightness en ook geen 100 Hz. Wederom: dan liever een full HD 100 Hz.

Dat ik ergens moet inleveren voor een dergelijk budget vindt ik niet gek.
De optie om een degelijk groot scherm in FHD voor dat budget te pakken is er voor mij echter ook.
4K is geen must maar een optie. Beeldkwaliteit voor 1080p is momenteel #1 priorieit.
quote:
Fable schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:40:
Was sowieso van plan een dezer dagen eens bij de Mediamarkt een rondje te maken en naar de schermen en beeldkwaliteit te kijken :9

• 0xygen500
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 19-09 17:50
quote:
Fable schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:40:
Dat betekend dat ze nu de prijzen met 15% verhogen, zodat je zometeen 6% karting kan krijgen.

• ByteMe_
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

ByteMe_

↻ Refresh

Wat is de afstand naar de tv? 4k heeft pas echt een toevoeging als je <2,5 meter zit. En ook is 4k nou nog niet echt doorgebroken, 720p wordt nog zelfs uitgezonden op de reguliere zenders.

Tenzij de afstand naar de tv redelijk kort is zou ik persoonlijk voor een betere fullhd tv kiezen (is wel minder keuze heb ik ondernomen).

Het is ook lastig, in reviews onderschrijven mensen hun eigen perceptie en vindt men gauw iets mooi, totdat er een beter scherm naast staat.

Ook de hogere hz laten de beelden vloeiender overkomen. De HDR beelden durf ik niet echt een uitspraak over te doen, het is bij de budget/middel tv's meer een marketingterm waarbij het beeld nooit echt fantastisch zal zijn zoals de 1000+ euro tv's. En ook daar is niet alles geweldig. Als je het beeld niet voor je hebt kan je wellicht de beeld-indexen vergelijken, die geven een score van kwaliteit van het merk. Maar die scores zijn bij elke fabrikant anders, dat kan je dus niet onderling vergelijken.

Maar goed, in de winkel kan je je eigen oordeel vellen, even aan de verkoper diverse instellingen vragen, want de tvs willen ook wel eens anders ingesteld staan.

Zo keek ik voor de grap 2 weken terug, van een beeld wat mij nou zou bevallen. Ik zag een OLED beeld met 100hz, wat volgens mij 1 van de goedkoopste is die er momenteel is (1400 ergens) en die trok mijn volledige aandacht buiten de echt dure Q/Oleds tv's van 4-6k. Duur hoeft dus niet altijd voor jou beter te ogen.

• Malt007
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
quote:
bram1984 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:31:

Die 1000 nits vereiste zou ik direct laten varen, echt compleet niet belangrijk, dat is gewoon weer de laatste marketingterm die je tot 2 jaar geleden nog nooit gehoord had. Als je in het hoogste segment zoekt kan ik me er nog iets bij voorstellen maar bij dit soort budgetten sowieso niet.

Malt007 wijzigde deze reactie 09-01-2018 13:54 (5%)

• bram1984
quote:
Darkfreak schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:45:
[...]

Dat ik ergens moet inleveren voor een dergelijk budget vindt ik niet gek.
De optie om een degelijk groot scherm in FHD voor dat budget te pakken is er voor mij echter ook.
4K is geen must maar een optie. Beeldkwaliteit voor 1080p is momenteel #1 priorieit.

[...]

Was sowieso van plan een dezer dagen eens bij de Mediamarkt een rondje te maken en naar de schermen en beeldkwaliteit te kijken :9
Sowieso lastig in 55 inch. FHD is een uitstervend ras. Als ik filter in de pricewatch, is onderstaande eigenlijk de enige optie.

pricewatch: Panasonic Viera TX-55CS630 Zilver

Ik zou of je budget aanpassen of wellicht naar 50 inch kijken in wellicht de tweedehands hoek. Ik zie in V&A een aantal mooie tweedehands 55" UHD's staan.

@Malt007 Eh oké. :?

Dus volgens jou heeft een 8 bits paneel hetzelfde kleurbereik las een 10 bits (1000 nits paneel?). Bron? Ik heb er inmiddels toch wel aardig wat over gelezen en ook genoeg kenners gezien die voor de beste HDR weergave 10 bit adviseren. Of zijn die panelen voor niets een stuk duurder?

En als niemand ergens 2 jaar geleden nog over gehoord had, dan is het dus automatisch een marketing term?

• Darkfreak

Darkfreak

Everybody wears a mask

Topicstarter
quote:
ByteMe_ schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:51:
Wat is de afstand naar de tv? 4k heeft pas echt een toevoeging als je <2,5 meter zit. En ook is 4k nou nog niet echt doorgebroken, 720p wordt nog zelfs uitgezonden op de reguliere zenders.

Tenzij de afstand naar de tv redelijk kort is zou ik persoonlijk voor een betere fullhd tv kiezen (is wel minder keuze heb ik ondernomen).

Het is ook lastig, in reviews onderschrijven mensen hun eigen perceptie en vindt men gauw iets mooi, totdat er een beter scherm naast staat.

Ook de hogere hz laten de beelden vloeiender overkomen. De HDR beelden durf ik niet echt een uitspraak over te doen, het is bij de budget/middel tv's meer een marketingterm waarbij het beeld nooit echt fantastisch zal zijn zoals de 1000+ euro tv's. En ook daar is niet alles geweldig. Als je het beeld niet voor je hebt kan je wellicht de beeld-indexen vergelijken, die geven een score van kwaliteit van het merk. Maar die scores zijn bij elke fabrikant anders, dat kan je dus niet vergelijken.

Maar goed, in de winkel kan je je eigen oordeel vellen, even aan de verkoper diverse instellingen vragen, want de tvs willen ook wel eens anders ingesteld staan.

Zo keek ik voor de grap 2 weken terug, van een beeld wat mij nou zou bevallen. Ik zag een OLED beeld, wat volgens mij 1 van de goedkoopste is die er momenteel is en die trok mijn volledige aandacht buiten de echt dure Q/Oleds tv's van 4-6k. Duur hoeft dus niet altijd voor jou beter te ogen.
Die afstand van TV tot bank is makkelijk >2,5 meter. Dat is een van de redenen dat mijn huidige TV (gekocht toen ik nog een klein appartement had) echt niet meer kan.

Zoals aangegeven is 4K een optie, en geen must, FHD is ook gewoon prima (alles wat ik nu download/stream/kijk is 1080p en series 720p (wel steeds minder). Ik kijk geen TV via kabel (dus geen comedycentral en al die meuk).

De grote afstand van bank tot TV is waarom ik de voorkeur geef voor een groot scherm.
Ik had over de feestdagen een beamer (echt matige kwaliteit) in bruikleen waarmee ik op de witte muur achter de TV projecteerde.
Hoewel de beeldkwaliteit dus echt matig was, was het simpele feit dat het beeld zó groot (~1,5 meter diagonaal) was echt heerlijk om naar te kijken!

Darkfreak wijzigde deze reactie 09-01-2018 13:59 (25%)

• Freshouttheoven
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 11:05
Als je de beeldkwaliteit het belangrijkste vindt, moet je voor een tv kiezen met een VA paneel. De zwartwaardes en contrast zijn bij een VA paneel veel hoger vergeleken met een IPS paneel.

Je geeft aan dat jullie veel films kijken, voornamelijk 720p en steeds meer richting Full HD gaan. Hoe kijken jullie films? Je kan wel een tv kopen met een de beste beeldkwaliteit voor jouw budget maar als de films en series die je kijkt op een lage kwaliteit zijn gecomprimeerd/ de bitstream heel laag is heeft een tv met de beste beeldkwaliteit voor jullie budget geen zin en kan je net zo goed een goedkopere tv kopen.

pricewatch: Sony KD-55XE8599 Zwart

pricewatch: LG 55EG9A7V Zwart

Beiden tv's zijn voor goedkoper te krijgen als in de pricewatch en voldoen aan veel van jouw eisen.

• Darkfreak

Darkfreak

Everybody wears a mask

Topicstarter
quote:
Freshouttheoven schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:59:
Als je de beeldkwaliteit het belangrijkste vindt, moet je voor een tv kiezen met een VA paneel. De zwartwaardes en contrast zijn bij een VA paneel veel hoger vergeleken met een IPS paneel.

Je geeft aan dat jullie veel films kijken, voornamelijk 720p en steeds meer richting Full HD gaan. Hoe kijken jullie films? Je kan wel een tv kopen met een de beste beeldkwaliteit voor jouw budget maar als de films en series die je kijkt op een lage kwaliteit zijn gecomprimeerd/ de bitstream heel laag is heeft een tv met de beste beeldkwaliteit voor jullie budget geen zin en kan je net zo goed een goedkopere tv kopen.

pricewatch: Sony KD-55XE8599 Zwart

pricewatch: LG 55EG9A7V Zwart

Beiden tv's zijn voor goedkoper te krijgen als in de pricewatch en voldoen aan veel van jouw eisen.
Films zijn uitsluitend 1080p.
Alles draait via Kodi.
Ik download alles meestal in de hoogste kwaliteit die ik kan vinden (6 channels, hoge bitrate, bestanden van 15GB+ per film)

Series zijn vaak nog in 720p.
Daar ben ik nu langzaam naar de 1080 varianten aan het overstappen omdat ik toch maar ben gaan besluiten om niet álles te hoarden en bewaren :P

• ByteMe_
  • Niet online

ByteMe_

↻ Refresh

Ik dacht even aan dat max budget en dan kan ik eigenlijk alleen maar meegaan met @Freshouttheoven qua keuze OLED

Hier nog 1 voor de lijst:

LG 55 inch OLED TV 55EG910V

Het model is wat ouder en volgens sommigen langzaam, maar na een update is dit inmiddels beter geworden.

• Freshouttheoven
quote:

Dus volgens jou heeft een 8 bits paneel hetzelfde kleurbereik las een 10 bits (1000 nits paneel?). Bron? Ik heb er inmiddels toch wel aardig wat over gelezen en ook genoeg kenners gezien die voor de beste HDR weergave 10 bit adviseren. Of zijn die panelen voor niets een stuk duurder?

En als niemand ergens 2 jaar geleden nog over gehoord had, dan is het dus automatisch een marketing term?
Malt007 heeft gelijk, bij alle tv's in het budget segment en bij aardig wat tv's in het middensegment voegt HDR niets toe en is het meer marketing. Deze tv's zitten om max een paar honderd nits.

Voor een goede HDR weergave heb je een goede 10-bit scherm nodig en veel dimmingzones om echt profijt van HDR te hebben. Of een OLED waarbij de pixels zelf uit en aangaan ;).

• Freshouttheoven
quote:
Darkfreak schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:01:
[...]

Films zijn uitsluitend 1080p.
Alles draait via Kodi.
Ik download alles meestal in de hoogste kwaliteit die ik kan vinden (6 channels, hoge bitrate, bestanden van 15GB+ per film)

Series zijn vaak nog in 720p.
Daar ben ik nu langzaam naar de 1080 varianten aan het overstappen omdat ik toch maar ben gaan besluiten om niet álles te hoarden en bewaren :P
Dat levert vaak wel een mooi plaatje op, dan zou ik je een van de tv's uit mijn vorige post adviseren. Deze sluiten het beste aan bij jouw wensen en jullie budget ;).

• Malt007
  • Nu online
quote:
bram1984 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:57:
[...]

Sorry maar, 8)7

Bits hebben niks te maken met nits, nits hebben niks te maken met kleurenbereik. Denk nog even verder lezen knul.

Voor een goede HDR-weergave heb je inderdaad een 10-bits paneel nodig, maar in deze prijsklasse ga je geen fatsoenlijk beeld vinden (low-end) en al helemaal geen goede HDR.

En 1000 nits adviseren slaat overigens ook helemaal nergens op. Er zijn een handje vol high-end tv's die dat halen. https://www.rtings.com/tv...e-quality/peak-brightness

Daarnaast bestaat er meer dan peak-brightness, bijvoorbeeld contrast, wat vele malen belangrijker is. En een peak brightness van 500-600 cd/m2 is ook meer dan genoeg om je te verblinden.

Malt007 wijzigde deze reactie 09-01-2018 14:21 (52%)

• Darkfreak

Darkfreak

Everybody wears a mask

Topicstarter
quote:
Freshouttheoven schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:06:
[...]

Dat levert vaak wel een mooi plaatje op, dan zou ik je een van de tv's uit mijn vorige post adviseren. Deze sluiten het beste aan bij jouw wensen en jullie budget ;).
Als ik die twee zo naast elkaar hoor ben ik al wat meer geneigd naar die LG.
Een vrijwel eenstemmig geluid dat ik hoor is dat OLED > LCD en je beter een goede FHD panel kunt pakken dan een mindere UHD (die je niet veel toepast).

Maar waar haal jij die binnen het budget vandaan, de LG dus?
De goedkoopste op pricewatch is 275 boven budget.

• ByteMe_
  • Niet online

ByteMe_

↻ Refresh

De bekendere online tv zaken (plattetv, tvdiscounter, weet ik het) geven regelmatig aanbiedingen, zo ook te vinden als je het type zoekt op Google. Blijkbaar komen die prijzen hier niet door in de PW?

• Freshouttheoven
quote:
Darkfreak schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:20:
[...]

Als ik die twee zo naast elkaar hoor ben ik al wat meer geneigd naar die LG.
Een vrijwel eenstemmig geluid dat ik hoor is dat OLED > LCD en je beter een goede FHD panel kunt pakken dan een mindere UHD (die je niet veel toepast).

Maar waar haal jij die binnen het budget vandaan, de LG dus?
De goedkoopste op pricewatch is 275 boven budget.
Dat is idd correct en heeft betrekking op budget 4K tv's, je bent beter uit met een goede Full HD tv als een budget 4K tv. De Sony XE90 heeft een goede 10-bit VA paneel met quantum dots en een uitstekende beeldprocessor die HD materiaal goed kan upscalen.

Voordeel van de LG is het contrast, voordeel van de Sony is de beeldprocessor en helderheid en is wat meer feature proof.

Even rondbellen (Smits, FOKA) of ga langs bij een aantal speciaalzaken in jouw buurt en onderhandel/ vraag naar hun scherpste prijs. Als je ziet dat de LG55C7 (1500 euro) voor 500 euro goedkoper is te krijgen dan de gemiddelde prijs die in de pricewatch staat moet je op bovenstaande tv's ook wel voor een scherpe prijs kunnen kopen. De 55XE85 was laatst voor 800 euro te koop (zie een aantal topics van een paar weken geelden).

• bram1984
@Freshouttheoven Precies wat ik bedoel. Vandaar mijn advies dat je dan beter kan investeren in een goede FHD.

@Malt007 Iets minder denigrerend mag wel hoor, "knul". Ook wat ik zeg: in deze prijsklasse ga je dat niet vinden.

Contrast en HDR gaan hand in hand, bedoel ik. Een goede HDR weergave betekent in principe een veel beter (of hoger) contrast en dus een beter kleurbereik. Bij een non-HDR of 8 bits paneel ga je dat hoge kleurbereik automatisch niet halen. Je link geeft overigens een 404 error.

• Darkfreak

Darkfreak

Everybody wears a mask

Topicstarter
quote:
Freshouttheoven schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:38:
[...]

Dat is idd correct en heeft betrekking op budget 4K tv's, je bent beter uit met een goede Full HD tv als een budget 4K tv. De Sony XE90 heeft een goede 10-bit VA paneel met quantum dots en een uitstekende beeldprocessor die HD materiaal goed kan upscalen.

Voordeel van de LG is het contrast, voordeel van de Sony is de beeldprocessor en helderheid en is wat meer feature proof.
Verdorie nu twijfel ik toch wel hoor :D!

Even snel zoeken levert al op dat FOKA een outlet model heeft staan van de LG voor 1099.
Later de dag even wat rondbellen en kijken of ik prijzen tot 900 of lager gedrukt kan krijgen als ik ze kom ophalen.

Neig vooralsnog naar de LG omdat ik de meerwaarde van de Sony (nog) niet helemaal zie.

• Malt007
  • Nu online
quote:
bram1984 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:41:
@Freshouttheoven Precies wat ik bedoel. Vandaar mijn advies dat je dan beter kan investeren in een goede FHD.

@Malt007 Iets minder denigrerend mag wel hoor, "knul". Ook wat ik zeg: in deze prijsklasse ga je dat niet vinden.

Contrast en HDR gaan hand in hand, bedoel ik. Een goede HDR weergave betekent in principe een veel beter (of hoger) contrast en dus een beter kleurbereik. Bij een non-HDR of 8 bits paneel ga je dat hoge kleurbereik automatisch niet halen. Je link geeft overigens een 404 error.
Link doet het hier gewoon.Wat het denigrerende betreft, lees je eigen reactie op mijn eerste bericht even door dan snap je mijn toon wellicht.

Sommige van je de elementen die je aangeeft gaan enigszins hand in hand maar niet per definitie. De manier waarop je het brengt doet overkomen alsof dat wel zo is. Het komt nogal stellig over waardoor mensen die een topic openen wellicht het verkeerde advies krijgen.

• Freshouttheoven
quote:
Darkfreak schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:45:
[...]

Verdorie nu twijfel ik toch wel hoor :D!

Even snel zoeken levert al op dat FOKA een outlet model heeft staan van de LG voor 1099.
Later de dag even wat rondbellen en kijken of ik prijzen tot 900 of lager gedrukt kan krijgen als ik ze kom ophalen.

Neig vooralsnog naar de LG omdat ik de meerwaarde van de Sony (nog) niet helemaal zie.
Het is ook afhankelijk van hoe lang je jouw nieuwe tv wilt gaan gebruiken, op dit moment is een Full HD tv meer dan voldoende. Voordat er voldoende 4K HDR materiaal is zijn we weer een aantal jaar verder en beschikken de tv's over een nog betere beeldkwaliteit dan de high end tv's van nu.

Als je bijv. minimaal 8 jaar het wilt uithouden met een toekomstige nieuwe tv zou ik je adviseren om je budget te verhogen en een wat meer future proof tv kopen.

Ik zou wel oppassen met een outlet model, als dit een gebruikte showroommodel is zou ik je dit niet adviseren i.v.m. de aantal branduren, aantal branduren heeft op OLED wel zichtbaar effect.

• apis29
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
quote:
bram1984 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:57:
[...]

Kleurbereik heeft idd niks te maken met 8 of 10-bits. Bit-depth gaat alleen over de tussenliggende kleuren binnen het kleurbereik. Bij een achtergrond met een gradient ziet het er op een 10-bit mooier uit dan op een gewone 8-bit. Een veel gebruikt voorbeeld om het simpel uit te leggen is een trap naar een andere verdieping waarbij een 8-bit er bijv. 24 treden heeft en een 10-bit 30 maar uiteindelijk overbrugt het dezelfde afstand (bijv. van babyblauw naar marineblauw). Een 8-bit + FRC paneel is overigens net zo effectief en er zijn zo voorbeelden te vinden die het beter doen dan Samsungs met echt 10-bit paneel qua 'posterization'/'color banding' ...

8 vs 10-bit https://www.google.nl/sea...&biw=1267&bih=800#imgrc=_

(en 10-bit heeft idd nog minder met helderheid te maken, totaal geen relatie met het 1000 nits getal)

Dit effect dus:

vs

apis29 wijzigde deze reactie 09-01-2018 23:59 (10%)

• Darkfreak

Darkfreak

Everybody wears a mask

Topicstarter
Om jullie trouwens een iets beter beeld te geven heb ik net wat dingen gemeten.

De kijkafstand van de bank recht tegenover de TV is 3,60 meter.
De kijkafstand van de plek waar ik meestal zit/lig is 3,20 meter.
De dichtstbijzijnde zitplek op de bank tot TV heeft een kijkafstand van 2,50 meter.

Mijn huidige TV is een Samsung UE32D5000.
Oftewel een 32" FHD TV (Blijkbaar geen 100Hz, da's clearmotion, is gewoon 60Hz)
pricewatch: Samsung UE32D5000

Na een week lang een beamer gehad te hebben heb ik het gevoel dat ik een verrekijker nodig heb om nu naar mijn TV te kunnen kijken :P

En shit ..
@Freshouttheoven ik ben toch wat verder gaan kijken ..
En nu twijfel ik of ik mijn budget niet iets omhoog zal krikken ..
Want deze ziet er veelbelovend uit:
pricewatch: LG OLED55B6V Zwart

Darkfreak wijzigde deze reactie 09-01-2018 22:10 (20%)

• Darkfreak

Darkfreak

Everybody wears a mask

Topicstarter
#ProductPrijsSubtotaal
1Nvidia Shield TV (16 GB, 2017) Zwart€ 229,-€ 229,-
1Onkyo TX-NR656 Zwart€ 379,-€ 379,-
1Jamo S 426 HCS 3 (Zwart)€ 219,-€ 219,-
1Klipsch R-110SW (Zwart)€ 599,-€ 599,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.426,-

Dat is de rest van de woonkamer-upgrade lijst trouwens.

Bij de speakers twijfel ik nog om eventueel deze set te pakken, ipv de Jamo + Klipsch:
pricewatch: Harman Kardon HKTS 16 BQ (Zwart)

Het jeukt mij dus heel erg om het TV budget omhoog te krikken op ~1400 euro.
(na het zien van bovengenoemde LG, en het prijskaartje van de overige meuk).

• ByteMe_
  • Niet online

ByteMe_

↻ Refresh

Vind je die 300 euro extra het dan waard voor UHD? Of heeft die tv meer extra's tov eerder genoemde oled's?

Het verschil in resolutie zie je dus eigenlijk niet bepaald op jouw afstanden, enkel als je op < 2 meter zit:

ByteMe_ wijzigde deze reactie 10-01-2018 11:48 (5%)

• Darkfreak

Darkfreak

Everybody wears a mask

Topicstarter
quote:
ByteMe_ schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:46:
Vind je die 300 euro extra het dan waard voor UHD? Of heeft die tv meer extra's tov eerder genoemde oled's?

Het verschil in resolutie zie je dus eigenlijk niet bepaald op jouw afstanden, enkel als je op < 2 meter zit:

[afbeelding]
UHD en HDR support.

De afstand ben ik nog wat huiverig over omdat ik niet weet of ik dit zo ga laten zoals alles nu staat.
Persoonlijk stoor ik mij aan de grote afstand tussen TV en bank en heb ik al overwogen alles anders te gaan inrichten.
Dan zou ik het echt zuur vinden als ik nu 1100 uitgeef voor FHD, en straks toch een opstelling heb waarin die UHD meerwaarde gehad zou hebben (beetje het future-proof idee).

Nog staat echter niets vast, het is een grote uitgave, hoe dan ook, dus ik zit nog erg in de onderzoek-fase momenteel :).

Dus vragen en opmerkingen zoals die van jou nu zijn erg gewaardeerd!

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online
Ik zie een aantal reacties voorbij komen over HDR en 8 vs 10 bit panelen.
Ik wil daar graag even bij opmerken dat herlderheid zeer zeker een rol speelt in de kleurweergave van HDR.
Ik weet niet precies om welke HDR standaar het nou ging, maar kan mij herrineren dat die standaarden piekhelderheid tot wel 10.000 nits beschrijven. een 330 nits paneel naast het gradient verhaals van @apis29 hierboven is helderheid zeker een zaak om naar te kijken (zowel minimaal als maximaal) voor een zo hoog mogelijk contrast. OLED heeft bijvoorbeeld een lage piek helderheid van 600-800 nits, maar heeft een hoog contrast door het fiet dat elke pixel uit kan (0 nits). Iets om iig even naar te kijken.

Without magic smoke, it ain't broken!

• desjaak909
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 12:10
quote:
Darkfreak schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:55:
[...]

Dan zou ik het echt zuur vinden als ik nu 1100 uitgeef voor FHD, en straks toch een opstelling heb waarin die UHD meerwaarde gehad zou hebben (beetje het future-proof idee).
Om een beetje future proof te zijn wil je juist UHD, HDR en WCG vooral die laatste 2 zijn de grote meerwaarde tov een FHD tv.

In die prijsklasse zijn er volgens mij een paar goede keuzes waaronder: De LG 55c7 voor zo'n 1500 te koop (zie OLED prijzen topic) en de Sony XE9005 voor 1100/1200

desjaak909 wijzigde deze reactie 10-01-2018 14:53 (10%)

Diablo3: Battle.net || DiabloProgress

• Darkfreak

Darkfreak

Everybody wears a mask

Topicstarter
quote:
desjaak909 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:49:
[...]

Om een beetje future proof te zijn wil je juist UHD, HDR en WCG vooral die laatste 2 zijn de grote meerwaarde tov een FHD tv.

In die prijsklasse zijn er volgens mij een paar goede keuzes waaronder: De LG 55c7 voor zo'n 1500 te koop (zie OLED prijzen topic) en de Sony XE9005 voor 1100/1200
Dat was mijn gedachtegang dus op een bepaald moment ook, dat voor future-proof de UHD met HDR de betere keuze zou zijn. Zelf kwam ik uit op de LG OLED55B6V.
De LG OLED55C7V is gelijk wéér ¤300 meer (zo blijf ik bezig :P)

#ProductPrijsSubtotaal
1Nvidia Shield TV (16 GB, 2017) Zwart€ 229,-€ 229,-
1LG OLED55B6V Zwart€ 1.495,-€ 1.495,-
1Onkyo TX-NR656 Zwart€ 379,-€ 379,-
1Harman Kardon HKTS 16 BQ (Zwart)€ 449,-€ 449,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.552,-

Dat is op dit moment de wenslijst voor woonkamer hardware.

En dit staat er op dit moment:
#ProductPrijsSubtotaal
1Raspberry Pi 3 Model B 1GB€ 34,95€ 34,95
1Logitech Z-5500 Digital€ 0,-€ 0,-
1Samsung UE32D5000€ 0,-€ 0,-
1D-Link ShareCenter Shadow DNS-325€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 34,95

Het plan is, waarschijnlijk, om het in stappen te gaan vervangen.
Eerst de TV, dan waarschijnlijk de Shield, en tot slot de Speakers + Receiver.

• peschinl
  • Laatst online: 19-09 17:53
binnen een dag je budget verdubbelt, niet slecht.

• Darkfreak

Darkfreak

Everybody wears a mask

Topicstarter
quote:
peschinl schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:29:
binnen een dag je budget verdubbelt, niet slecht.
Budget van enkel de TV was van oorsprong ¤900.
Die overige zaken stonden reeds op een lijstje, met een eigen bepaald budget los van de TV ;-).

TV Budget is van ¤900 naar ¤1400 gegaan op dit moment (alsnog een grote stap).
Maar in dat geval is het dus ook een investering die meer toekomstgericht is dan de goedkopere TV-keuze.

Darkfreak wijzigde deze reactie 10-01-2018 16:55 (3%)

• Freshouttheoven
quote:
Darkfreak schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:41:
[...]

Budget van enkel de TV was van oorsprong ¤900.
Die overige zaken stonden reeds op een lijstje, met een eigen bepaald budget los van de TV ;-).

TV Budget is van ¤900 naar ¤1400 gegaan op dit moment (alsnog een grote stap).
Maar in dat geval is het dus ook een investering die meer toekomstgericht is dan de goedkopere TV-keuze.
Dan zou ik er nog 100 euro bovenop leggen en voor een 55C7V kiezen als OLED je meer aantrekt, de B6 is van vorig jaar en de C7 is van dit jaar, LG heeft een aantal verbeteringen doorgevoerd in hun 2017 OLED panelen o.a. de helderheid is verbeterd.

Als je geen haast hebt zou ik nog even een paar maanden wachten totdat de 2018 modellen in de winkel staan, op dat moment zakken de 2017 modellen verder in prijs en ben je misschien zelfs goedkoper uit als dat je nu een B6 zou kopen. Even rond die tijd contact opnemen met eerder genoemde bedrijven, dan ben je nog voordeliger uit dan bijv. bij een Mediamarkt.

• Darkfreak

Darkfreak

Everybody wears a mask

Topicstarter
quote:
Freshouttheoven schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 17:07:
[...]

Dan zou ik er nog 100 euro bovenop leggen en voor een 55C7V kiezen als OLED je meer aantrekt, de B6 is van vorig jaar en de C7 is van dit jaar, LG heeft een aantal verbeteringen doorgevoerd in hun 2017 OLED panelen o.a. de helderheid is verbeterd.

Als je geen haast hebt zou ik nog even een paar maanden wachten totdat de 2018 modellen in de winkel staan, op dat moment zakken de 2017 modellen verder in prijs en ben je misschien zelfs goedkoper uit als dat je nu een B6 zou kopen. Even rond die tijd contact opnemen met eerder genoemde bedrijven, dan ben je nog voordeliger uit dan bijv. bij een Mediamarkt.
Het wachten is sowieso minstens tot de belastingaangifte rond is :+
Dat is ook een van de redenen waarom ik iets verder gaan kijken (wat jij ook zegt, zodra de spullen van dit jaar op de markt zijn verwacht ik lagere prijzen).

Maar deze is dus de verbeterde '17 versie?
pricewatch: LG OLED55C7V Zwart

• Freshouttheoven
quote:
Darkfreak schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 17:10:
[...]

Het wachten is sowieso minstens tot de belastingaangifte rond is :+
Dat is ook een van de redenen waarom ik iets verder gaan kijken (wat jij ook zegt, zodra de spullen van dit jaar op de markt zijn verwacht ik lagere prijzen).

Maar deze is dus de verbeterde '17 versie?
pricewatch: LG OLED55C7V Zwart
Dat klopt niet helemaal, de B7 is de opvolger van de B6. De C7 zit weer een stapje hoger dan de B7.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/oled55b6v-201611044381.htm

http://www.hdtvtest.co.uk/news/oled55c7v-201706144480.htm

• Darkfreak

Darkfreak

Everybody wears a mask

Topicstarter
quote:
Weer wat geleerd.
En damn .. Wat een scherm :O

*zet de C7 op zijn lijst om in de gaten te houden*

Wat zijn gemiddelde prijsverlagingen bij het verschijnen van een nieuw jaarmodel?
Is daar een schatting van te maken?

Ik zie bij de B6 dat die rond april vorig jaar een goede ¤500 gedaald is.
Is dat ook bij de C7 te verwachten?

• Freshouttheoven
quote:
Weer wat geleerd.
En damn .. Wat een scherm :O

*zet de C7 op zijn lijst om in de gaten te houden*

Wat zijn gemiddelde prijsverlagingen bij het verschijnen van een nieuw jaarmodel?
Is daar een schatting van te maken?

Ik zie bij de B6 dat die rond april vorig jaar een goede ¤500 gedaald is.
Is dat ook bij de C7 te verwachten?
Haha, dan heb je wel een tv die redelijk future-proof is en kan je weer minimaal 6 a 7 jaar mee ;).

Denk dat een prijsdaling van gemiddeld ¤500 euro wel correct is, verschilt ook per tv en merk. Ik denk dat de laagste prijs voor de C7 over een aantal maanden ergens tussen de ¤1200 en ¤1400 euro zal zitten.

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Mocht je nu niet je originele budget willen ophogen čn het de moeite waard vinden om een ritje naar Duitsland te maken: https://www.mydealz.de/de...ll-fullhd-oled-tv-1111756

De Mediamarkt heeft de LG 55eg9a7 online voor 899 euro te koop staan, waarbij je een 100 euro coupon na 2 weken krijgt per mail als extraatje. Dus ik weet niet of je vlakbij de Duitse grens woont of iig in de buurt.. mocht je gewoon 900 euro willen uitgeven en je vriendin/vrouw een cadeautje willen geven: zeg dat ze voor 100 euro mag winkelen in de MM ;)

• Reeker
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 13:52
Maak het niet te moeilijk voor jezelf. Kies een paar TV's uit en ga ze daadwerkelijk bekijken in een store. Als je rond de 1000-1200 wil uitgeven ga je voor een sony XE9005, als je rond de 1400-1500 wil uitgeven kies je een oled. En vergeet niet te bellen en te vragen naar de beste prijs!

• martinus83
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 14-09 13:57
Oled en lcd led zijn wel twee verschillende toestellen. Het is niet zo dat de c7 op alle fronten beter is dan de xe9005. Is gewoon anders

• Reeker
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 13:52
quote:
martinus83 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:41:
Oled en lcd led zijn wel twee verschillende toestellen. Het is niet zo dat de c7 op alle fronten beter is dan de xe9005. Is gewoon anders
Wie zegt dat dan?

• martinus83
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 14-09 13:57
quote:
Reviews. bijvoorbeeld, de kijkhoek is van een C7 oled heel groot en van de XE9005 een stuk kleiner, zeg 30 graden. Kan een reden zijn niet voor de led lcd te kiezen. Anders kun je de kleuren van de OLED niet mooi vinden, of de helderheid van de XE9005 juist mooier, of meerprijs van een OLED niet willen betalen. Redenen om niet voor een oled te kiezen.

Je hebt Audi RS6 liefhebbers en Porsche panamera liefhebbers, De ene is niet slechter dan de ander maar sommigen willen gewoon een Porsche en leggen daar graag 80k meer voor neer.
Pagina: 1

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True