Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Macbook smd soldeerhulp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zynex
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 14:09
Hallo medetweakers,

Ik heb hier een 2012 macbook pro 15 retina liggen van een vriend. De macbook startte niet meer op. (Fans draaiden wel en de cpu werd heet). Af en toe leek de macbook kort wel te booten, maar schoot hij in een kernel panic. Bijna al deze macbooks hebben dit probleem gehad, maar de verlengde garantie van Apple liep maar tot 31 december 2016.

Na veel zoeken en troubleshooting heb ik waarschijnlijk het probleem gevonden. Het gaat hier om een a1398 macbook met het befaamde 820-3332 logic board. De ppbus naar de cpu heb ik doorgemeten en die fluctueert iets teveel. Dit zou meteen de hitte verklaren. Via enkele Louis Rossman filmpjes ben ik erachter gekomen dat dit waarschijnlijk te maken heeft met de u8900 chip die opnieuw vertind moet worden. In de meeste gevallen lost enkel dit opnieuw vertinnen en verhitten de problemen op.

Maar nu komt het probleem. Ik heb best wat ervaring met smd componenten solderen, maar dat waren dan meestal ledjes en weerstanden op een eigen pcb. Oftewel, dat was allemaal wat minder kritisch. Tevens heeft deze u8900 chip wel een heel erg klein voetje. Met mijn huidige apparatuur zie ik dit niet helemaal zitten. Ik heb een foto gemaakt ter indicatie:

De oplossing?
1. Nu heb ik bij wat zaakjes geļnformeerd die logic board repair doen, maar die starten ergens bij 200 euro. De eigenaar van de laptop vind dit teveel aangezien hij hem enkel gebruikt als extra macbook en we nog niet zeker weten of het daarna wel werkt. Ook vind ik dit persoonlijk teveel, aangezien het meeste werk al is gedaan met troubleshooting en het uit elkaar halen van de macbook.

2. Gewoon zelf proberen, maar hierbij kan ik hulp van jullie gebruiken. Wat voor apparatuur raden jullie aan?

In principe heb ik een goed soldeerstation met genoeg vermogen en een kleine punt, maar ik kan in dit geval haast niet zien waar ik soldeer. Werkt solderen met een microscoop in dit geval goed? En wat voor 1 zou je daarvoor aanraden? Ook zit ik al een tijdje te twijfelen over de aanschaf van een hetelucht station. Het schijnt dat de pcb's van een macbook aardig wat hitte wegtrekken en dat het daarom handig kan zijn om dit voor te verwarmen. Scheelt dit echt zoveel? En hoef ik dan niet bang te zijn dat ik allerlei smd resistors van het moederbord afblaas? In principe had ik het allang willen proberen, maar aangezien de voetjes zo dicht bij elkaar zitten ben ik bang dat ik met mijn huidige setup dadelijk per ongeluk 2 voetjes bij elkaar soldeer en daarna de tin weer moeilijk wegkrijg. (Ik heb wel zo'n pompje daarvoor, maar dat werkt vaak niet perfect met kleine dingen en het blijven verhitten van het logic board lijkt me ook niet zo'n puik plan.)

Eigenlijk zou ik dus graag weten hoe jullie dit zouden aanpakken en wat goed soldeergereedschap is voor dit werk.

Als er een tweaker is die dit ziet en denkt het zo te kunnen repareren tegen een kleine vergoeding hoor ik dat ook graag. Zelf ben ik woonachting in de regio Eindhoven. Dat zou helemaal geweldig zijn, maar als dat allemaal heel duur is, geef ik het liever uit aan het 'upgraden' van mijn eigen werkplekje. :+

Alle reacties

• burrfoot
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 20-07 16:04
Dit soort BGA-IC's is met de hand nauwelijks te doen is mijn ervaring . Al mijn werkgevers deden / doen dit soort reparaties met een BGA soldeerstation , het schoonmaken van de pads is wel handmatig te doen. Het IC reflowen (flux erom, met BGA soldeerstation en passende voet voorverwarmen , kortstondig verhitten tot de solderingen beginnen te vloeien en dan laten afkoelen) is met de hand te moeilijk.. Plus dat je beste de PCB op een verwarmde plaat kunt voorverwarmen om thermische shock te voorkomen ...

200 euro voor reflowen , is veel maar niet uitzonderlijk gezien de benodigde spullen.

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17:53

MsG

Forumzwerver

@sebastius was hier altijd de soldeerheld. Ik denk dat je qua spullen al meer kwijt bent dan die 200 euro reparatie. Heb je geen no cure no pay-reparatiebedrijven voor dit soort gevallen?

Voor zo'n nieuwe Macbook die tweedehands nog zo'n behoorlijke waarde vertegenwoordigd lijkt het me beter om voor die 200 euro het extern laten doen in plaats van op basis van makkelijk uitziende reparaties (iemand die doet waar hij goed in is ziet er altijd eenvoudig uit, totdat je het dan zelf probeert te doen) er mee lopen prutsen met een grote kans op onherstelbare schade en een daadwerkelijk kapotte Macbook.

Heb je overigens wel een beetje lopen pushen bij Apple? Wie weet krijg je dit soort reparaties ook buiten de termijn nog wel gedaan.

MsG wijzigde deze reactie 09-01-2018 13:24 (16%)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte!

• zynex
quote:
burrfoot schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:18:
Dit soort BGA-IC's is met de hand nauwelijks te doen is mijn ervaring . Al mijn werkgevers deden / doen dit soort reparaties met een BGA soldeerstation , het schoonmaken van de pads is wel handmatig te doen. Het IC reflowen (flux erom, met BGA soldeerstation en passende voet voorverwarmen , kortstondig verhitten tot de solderingen beginnen te vloeien en dan laten afkoelen) is met de hand te moeilijk.. Plus dat je beste de PCB op een verwarmde plaat kunt voorverwarmen om thermische shock te voorkomen ...

200 euro voor reflowen , is veel maar niet uitzonderlijk gezien de benodigde spullen.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar het gaat in dit geval niet om de ball joints. In deze video zie je het duidelijk: YouTube: MacBook Pro Retina 2012 Repair Extension Program for Video Issues is...
Als ik de chip zou verwijderen en reballen zou het inderdaad een ander verhaal zijn. Hij gebruikt hier een simpel Hakko fine tip soldeer station van 120 euro.
quote:
MsG schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:22:
@sebastius was hier altijd de soldeerheld. Ik denk dat je qua spullen al meer kwijt bent dan die 200 euro reparatie. Heb je geen no cure no pay-reparatiebedrijven voor dit soort gevallen?

Voor zo'n nieuwe Macbook die tweedehands nog zo'n behoorlijke waarde vertegenwoordigd lijkt het me beter om voor die 200 euro het extern laten doen in plaats van op basis van makkelijk uitziende reparaties (iemand die doet waar hij goed in is ziet er altijd eenvoudig uit, totdat je het dan zelf probeert te doen) er mee lopen prutsen met een grote kans op onherstelbare schade en een daadwerkelijk kapotte Macbook.

Heb je overigens wel een beetje lopen pushen bij Apple? Wie weet krijg je dit soort reparaties ook buiten de termijn nog wel gedaan.
Deze macbook zijn niet super gewild, maar werkend leveren ze inderdaad nog best wel wat op. Ik ben echter niet de eigenaar. Hij heeft een nieuwe intussen. Ik heb al gebeld en gemaild, maar dat schiet allemaal niet op. Ze zeggen dat je intussen ruim de tijd hebt gehad en dat het nu geen productiefout meer is, maar normale slijtage. En ik kijk natuurlijk niet kijken in het brein van de eigenaar. Hij heeft namelijk weinig zin om er nog geld in te stoppen zegt hij en gebruikt het dus liever als een duur presse papier. :+

Misschien dat no cure no pay inderdaad een oplossing is, maar 200 euro voor iets waarvan je niet weet of het gaat werken is naar mijn mening teveel. In het filmpje hierboven zie je ook dat het niet gaat om reballen ofzo en het verwijderen van een bga chip. In dat geval vond ik het bedrag gerechtvaardigd.

• wesleytjuh
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 19:12
Dit lijkt mij geen BGA, maar een QFN behuizing. Misschien zelfs nog wel vervelender dan een (al gesoldeerde) BGA, maar zeker niet onmogelijk.
Zelf zou ik dit aanpakken met een lading flux rondom de QFN, en daarna simpelweg verwarmen met hete lucht totdat deze gaat "drijven". Hierna dit even aanhouden en weer langzaam laten afkoelen. Dat is vaak alles wat zo'n IC nodig heeft. Als je hete lucht gebruikt een niet te kleine nozzle gebruiken, en de luchtsnelheid relatief laag houden, je wilt inderdaad niet dat alle componenten rondom weggeblazen worden. Voorverwarmen kan, maar als je rustig met hete lucht opbouwt hoeft dit niet nodig te zijn.
Daarna zou je nog met een klein mes puntje in een soldeerbout alle vlakjes rondom kunnen afgaan met wat dunne tin. Dat is prima te doen met de juiste apparatuur. Al met al mag dit hele klusje niet meer dan 15 minuten duren.

Wat een microscoop betreft is een Manta erg fijn voor dit soort werk. Maar een normale microscoop is ook zeker bruikbaar.

wesleytjuh wijzigde deze reactie 09-01-2018 14:09 (24%)

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• rvanpruissen
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 11:49

rvanpruissen

rePear.it

quote:
wesleytjuh schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:06:
Zelf zou ik dit aanpakken met een lading flux rondom de QFN, en daarna simpelweg verwarmen met hete lucht totdat deze gaat "drijven". Hierna dit even aanhouden en weer langzaam laten afkoelen. Dat is vaak alles wat zo'n IC nodig heeft.
Het punt is dat deze IC met loodvrije tin is gesoldeerd, waardoor de verbindingen snel weer breken. Zeker omdat hij vlak naast een schroefgat zit. Bij een goede reparatie wordt de tin vervangen door loodhoudende tin.
Ik doe deze reparaties dagelijks en vervang ze met een kleine soldeerpunt, een goede bak flux en loodhoudende tin. Inderdaad snel voor elkaar als alles al is uitgebouwd.

PS. Een microscoop is hierbij overigens geen overbodige luxe. De microscoop die ik heb (op aanraden van Louis Rossmann) is tegenwoordig ook in NL te verkrijgen. Bijvoorbeeld bij https://www.eleshop.nl/sm-3t-szm7045t-stl1-microscope.html.

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:36

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

quote:
MsG schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:22:
* sebastius meldt zich. Ik kan aan de foto niet zien of het een QFN is of een kleine BGA. Beide formaten zijn bijzonder kut als je geen oefening hebt gehad. QFN durf ik vaak nog wel aan, maar BGA doe ik ook niet. Misschien dat @mux er wel zin in heeft (en tijd voor heeft), ik ben sowieso veel en veel te druk met $dayjob om nog klussen aan te nemen.

Lezen over reparaties en andere elektronicaknutsels? Lees mijn tweakblog
We do what we must because we can.
For the good of all of us, except the ones who are dead.

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online

mux

99% efficient!

Ik zou het kunnen proberen onder no cure no pay, kost ca. ¤120. Echter, net als @sebastius ben ik eigenlijk te druk om dit soort dingen op korte termijn aan te nemen. Begin februari is eventueel nog wel een optie.

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20-07 02:56
Ik doe ook geen BGA reballs, maar QFN is inderdaad prima te doen. Ik heb meerdere MacBooks gedaan, voornamelijk de ISL's die dan stuk gingen door non-Apple opladers of waterschade. Die lijken qua formaat veel op die U8900 op het plaatje. Dit kan je met een matig setje gereedschap wel doen, maar alleen als je ook daadwerkelijk weet wat je aan het doen bent :p Slecht gereedschap is vervelend en goed gereedschap is onbetaalbaar als je het niet terug kan verdienen.

Nu kan ik die QFNs (maar ook de LVDS connectors enz) nog prima met het blote hoog doen en een USB microscoop voor controle na het solderen en schoonmaken, maar ook dan moet je wel het gevoel hebben dat je met een kleine soldeerbout kan voelen of alle pinnen vast zitten.

Edit: het is dus de ISL6263C voor GPU VCORE zo te zien, da's inderdaad een QFN. Maar van een stuiterende ppbus zou de CPU niet warmer moeten worden, eerder kouder om dat het ding dan niet werkt. Als je met fluctuerend bedoelt dat hij hoger is dan zou moeten heb je natuurlijk kans dat er wat stuk gaat, en dat zou wat minder mooi zijn.

Wat ik je wel aan kan raden is die flux kopen die extra lang in gel/pasta vorm blijft om dat het helpt met het transporteren van de zilversoldeer als je er met loodsoldeer langs gaat. Er komt altijd troep vrij, ook al is het bijv. slechts stof. Een ander voordeel is dat je beter kan zien wat je airflow aan het doen is. Als het je eerste keer is kan je maar beter meteen een setje vervangers voor de omliggende SMD caps en weerstanden kopen. Oh, en onder die ISL zit een ground pad, dus als je hete lucht niet heet genoeg is blijft de chip gewoon op z'n plek. Dan ga je hem waarschijnlijk ook verbranden en moet je meteen een nieuwe chip kopen :9

Verder kan ik nog suggereren om de hele chip gewoon los te solderen, schoon te maken, de pads schoon te maken en de pads opnieuw te vertinnen, nieuwe flux er op doen en dan de chip op z'n plek solderen. De oppervlakte spanning van de flux en het tin zal de chip rechttrekken. Als hij dan op de juiste plek zit kan je met een spudger de chip op z'n ground pad duwen zodat hij niet drijft en de pinnen dus geen contact zouden maken. Het is dus net zo belangrijk om niet te veel soldeer op de ground pad te doen, maar te weinig is ook niet goed om dat het ook gebruikt wordt als heatsink.

johnkeates wijzigde deze reactie 10-01-2018 18:20 (76%)

• zynex
quote:
johnkeates schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 18:04:
Ik doe ook geen BGA reballs, maar QFN is inderdaad prima te doen. Ik heb meerdere MacBooks gedaan, voornamelijk de ISL's die dan stuk gingen door non-Apple opladers of waterschade. Die lijken qua formaat veel op die U8900 op het plaatje. Dit kan je met een matig setje gereedschap wel doen, maar alleen als je ook daadwerkelijk weet wat je aan het doen bent :p Slecht gereedschap is vervelend en goed gereedschap is onbetaalbaar als je het niet terug kan verdienen.

Nu kan ik die QFNs (maar ook de LVDS connectors enz) nog prima met het blote hoog doen en een USB microscoop voor controle na het solderen en schoonmaken, maar ook dan moet je wel het gevoel hebben dat je met een kleine soldeerbout kan voelen of alle pinnen vast zitten.

Edit: het is dus de ISL6263C voor GPU VCORE zo te zien, da's inderdaad een QFN. Maar van een stuiterende ppbus zou de CPU niet warmer moeten worden, eerder kouder om dat het ding dan niet werkt. Als je met fluctuerend bedoelt dat hij hoger is dan zou moeten heb je natuurlijk kans dat er wat stuk gaat, en dat zou wat minder mooi zijn.

Wat ik je wel aan kan raden is die flux kopen die extra lang in gel/pasta vorm blijft om dat het helpt met het transporteren van de zilversoldeer als je er met loodsoldeer langs gaat. Er komt altijd troep vrij, ook al is het bijv. slechts stof. Een ander voordeel is dat je beter kan zien wat je airflow aan het doen is. Als het je eerste keer is kan je maar beter meteen een setje vervangers voor de omliggende SMD caps en weerstanden kopen. Oh, en onder die ISL zit een ground pad, dus als je hete lucht niet heet genoeg is blijft de chip gewoon op z'n plek. Dan ga je hem waarschijnlijk ook verbranden en moet je meteen een nieuwe chip kopen :9

Verder kan ik nog suggereren om de hele chip gewoon los te solderen, schoon te maken, de pads schoon te maken en de pads opnieuw te vertinnen, nieuwe flux er op doen en dan de chip op z'n plek solderen. De oppervlakte spanning van de flux en het tin zal de chip rechttrekken. Als hij dan op de juiste plek zit kan je met een spudger de chip op z'n ground pad duwen zodat hij niet drijft en de pinnen dus geen contact zouden maken. Het is dus net zo belangrijk om niet te veel soldeer op de ground pad te doen, maar te weinig is ook niet goed om dat het ook gebruikt wordt als heatsink.
Het is zo goed als zeker een qfn chip inderdaad:

Het lijkt inderdaad vrij goed te doen, maar ik ben normaal gesproken wel fan van het juiste gereedschap gebruiken voor de juiste taken. En dan is een goede microscoop toch wel fijn denk ik. Maar bedankt voor alle tips. Of ik dit nou wel doe of niet, nieuw soldeer gereedschap stond toch al een tijdje op het wensenlijstje. Dus alle info is welkom. ;)

Met fluctuerend bedoel ik dat het de ene keer 0,8v was en dan 0,9 en soms startte hij gewoon door met een kernel panic van 1v. Ik weet dus ook niet zeker of dit de oplossing is, maar het is schijnbaar wel 1 van de meest voorkomende problemen. En het fijt dat hij soms wel even beeld geeft is daarvan een goede indicatie. De hitte moet ik misschien op terugkomen. Het wordt wel degelijk warm, maar ik moet toegeven dat deze serie MacBooks sowieso behoorlijk warm werden onafhankelijk van de belasting.

Van die thermal paste die erop zat was ook niks meer over en het lijkt erop dat er ooit iemand eerder mee bezig is geweest. Dit moet ik nog even aan de eigenaar vragen, maar er mistte sowieso 1 schroef in de heatsink en een andere was al praktisch kapot gedraaid.

Ik zie mensen wel vaker van die dikke flux gebruiken ja. Is daar een goed adresje voor? Ik gebruik nu gewoon zo'n simpele flux pcb pen, maar daar breng je echt maar een heel klein beetje mee aan. Bij de meeste mensen lijkt het alsof ze er gewoon een hele 'kwak' opgooien. Dat gaat dan met die flesjes neem ik aan?
quote:
sebastius schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:53:
[...]

* sebastius meldt zich. Ik kan aan de foto niet zien of het een QFN is of een kleine BGA. Beide formaten zijn bijzonder kut als je geen oefening hebt gehad. QFN durf ik vaak nog wel aan, maar BGA doe ik ook niet. Misschien dat @mux er wel zin in heeft (en tijd voor heeft), ik ben sowieso veel en veel te druk met $dayjob om nog klussen aan te nemen.
Bedankt voor je reactie. Ik heb je reparatie blogs altijd met veel plezier gelezen. Daar heb ik ook nog behoorlijk wat van op gestoken al ben ik intussen wel uitgekeken op het hersolderen van usb connectors van externe hardeschijven. Dat doe je 1x en dan blijven mensen komen. Dus ik begrijp wat je bedoelt. ;)
quote:
mux schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 17:57:
Ik zou het kunnen proberen onder no cure no pay, kost ca. ¤120. Echter, net als @sebastius ben ik eigenlijk te druk om dit soort dingen op korte termijn aan te nemen. Begin februari is eventueel nog wel een optie.
Ah nog zo'n bekende technicus hier. Dat lijkt me ook wel een goede oplossing. Ik zal het er over hebben met de eigenaar. Er zit sowieso niet zoveel haast achter aangezien het niet zijn main laptop is.

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online

mux

99% efficient!

Mijn favo flux is tegenwoordig fake Amtech NC559: https://www.ebay.com/itm/...d6ac0e:g:vXYAAOSw4bVTmC59

Ja, het is compleet fake en 1/10e van de prijs van het origineel, maar het werkt heerlijk voor fine-pitch rework. Het blijft net even wat langer op de print liggen dan volatile flux, waardoor alles langer beschermd van zuurstof blijft en de soldeer niet oxideert (wat zorgt voor slecht vloeiend soldeer).

QFN is prima zelf te doen. Je hebt er een heteluchtbout (bijv. Atten 858D+) en geduld voor nodig.

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:36

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

quote:
zynex schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:46:
[...]

Het is zo goed als zeker een qfn chip inderdaad:
[afbeelding]

Het lijkt inderdaad vrij goed te doen, maar ik ben normaal gesproken wel fan van het juiste gereedschap gebruiken voor de juiste taken. En dan is een goede microscoop toch wel fijn denk ik. Maar bedankt voor alle tips. Of ik dit nou wel doe of niet, nieuw soldeer gereedschap stond toch al een tijdje op het wensenlijstje. Dus alle info is welkom. ;)

Met fluctuerend bedoel ik dat het de ene keer 0,8v was en dan 0,9 en soms startte hij gewoon door met een kernel panic van 1v. Ik weet dus ook niet zeker of dit de oplossing is, maar het is schijnbaar wel 1 van de meest voorkomende problemen. En het fijt dat hij soms wel even beeld geeft is daarvan een goede indicatie. De hitte moet ik misschien op terugkomen. Het wordt wel degelijk warm, maar ik moet toegeven dat deze serie MacBooks sowieso behoorlijk warm werden onafhankelijk van de belasting.

Van die thermal paste die erop zat was ook niks meer over en het lijkt erop dat er ooit iemand eerder mee bezig is geweest. Dit moet ik nog even aan de eigenaar vragen, maar er mistte sowieso 1 schroef in de heatsink en een andere was al praktisch kapot gedraaid.

Ik zie mensen wel vaker van die dikke flux gebruiken ja. Is daar een goed adresje voor? Ik gebruik nu gewoon zo'n simpele flux pcb pen, maar daar breng je echt maar een heel klein beetje mee aan. Bij de meeste mensen lijkt het alsof ze er gewoon een hele 'kwak' opgooien. Dat gaat dan met die flesjes neem ik aan?

[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb je reparatie blogs altijd met veel plezier gelezen. Daar heb ik ook nog behoorlijk wat van op gestoken al ben ik intussen wel uitgekeken op het hersolderen van usb connectors van externe hardeschijven. Dat doe je 1x en dan blijven mensen komen. Dus ik begrijp wat je bedoelt. ;)

[...]

Ah nog zo'n bekende technicus hier. Dat lijkt me ook wel een goede oplossing. Ik zal het er over hebben met de eigenaar. Er zit sowieso niet zoveel haast achter aangezien het niet zijn main laptop is.
Over goede spullen gesproken, zou je niet eens bij een hackerspace gaan kijken? Revspace, waar Mux en ik veel te vaak te vinden zijn, heeft al het gereedschap wat je nodig hebt voor deze reparatie (and then some). Zo zijn er best wat meer spaces. Ik weet dat Bitlair ondertussen ook een stereomicroscoop heeft en volgens mij ook een hot-air station.

Pas wel op! Het bezoek aan een hackerspace werkt verslavend. Voor je het weet ben je deelnemer en kom je elke week. Het meeste van mijn soldeergereedschap staat ondertussen op Revspace en ik knutsel nooit meer thuis :'( :P

sebastius wijzigde deze reactie 10-01-2018 20:32 (3%)

Lezen over reparaties en andere elektronicaknutsels? Lees mijn tweakblog
We do what we must because we can.
For the good of all of us, except the ones who are dead.

• johnkeates
Amtech NC559 inderdaad. Ik heb een kleine injectiespuit met botte naald gekocht en dan zo'n grote Amtech spuit die bedoeld is voor van die voetpedaal-dispenser-setups. Met de kleine trek ik wat flux binnen van de grote spuit waarna die weer dicht kan en opgeborgen mag worden. Voordeel is ook dat een klein spuitje veel makkelijker te hanteren is als je met een hand een bout vast hebt, met de ander een schroevendraaier, in je mond een tang en met je derde ontbrekende hand wat flux wil pakken.

Zelf koop ik dat bij https://www.bga-reworking.co.uk maar op eBay wil ook wel lukken.

Verder nog een fles isopropyl of 98% alcohol en als je geen no-lint cleanroom wipes hebt of ultrasoon schoonmaaktrilbad, kan het ook met dik keukenrol (Nalys Xtra bijv.) en wattenstaafjes, waarna je met overvloedig alcohol en een luchtspuit de haartjes/fibers van het bord af kan blazen. Wat goede litze/braid om soldeer op te zuigen is ook geen overbodige luxe, ik gebruik zelf het spul van kontakt-chemie (soldabsorb? o.i.d.), werkt erg goed en is goed te krijgen in NL.

Qua gereedschap is het nadeel dat het toch echt vrij duur is voor one-off gebruik. Een goede hakko kost meteen al meer dan 240 euro en een paar micro pencils / knifes of de populaire J-tip kosten ook meteen een paar tientjes per stuk. Dan moet je nog hete lucht krijgen en dan kom je met een ook pas voor ±250 euro weg als je een versie die niet slecht is wil hebben. En dat is nog allemaal low-end. De 'goede' versies kosten meteen het driedubbele.

Als je extreem goedkoop wil kan het ook met een analoge VTSS5 die je bij elke elektronicaboer kan kopen voor weinig, en een Aten 8xx of 6xx hot air station. Die zijn wel totaal ruk en kost je 2 uur van je leven per chip of ipex connector, maar het werkt net goed genoeg en is vrij goedkoop. Een tussenoptie voor de soldeerbout is alleen een hakko handvat kopen en allen de tips/pencils die je nodig hebt en dan een open source driver of china kloon kopen. De controller is alleen voor het regelen en reguleren, het lekker kunnen solderen hangt van het handvat, de heater en de tip af.

Multimeter is ook wel handig om een goede van te hebben, hoeft niet de duurste te zijn, en meer dan 1 hebben is ook prettig. Ik heb zelf een EX330 voor betrouwbare en veilige metingen, en de verrassend goede AN8008. Kan je vrij veel mee doen, en kost je geen paar honderd euro (wat een Fluke wel kost). Probes met dunne, lange, scherpe punten zijn trouwens ook prettig.

johnkeates wijzigde deze reactie 10-01-2018 22:39 (21%)

• zynex
quote:
mux schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 20:13:
Mijn favo flux is tegenwoordig fake Amtech NC559: https://www.ebay.com/itm/...d6ac0e:g:vXYAAOSw4bVTmC59

Ja, het is compleet fake en 1/10e van de prijs van het origineel, maar het werkt heerlijk voor fine-pitch rework. Het blijft net even wat langer op de print liggen dan volatile flux, waardoor alles langer beschermd van zuurstof blijft en de soldeer niet oxideert (wat zorgt voor slecht vloeiend soldeer).

QFN is prima zelf te doen. Je hebt er een heteluchtbout (bijv. Atten 858D+) en geduld voor nodig.
Thanks, ik heb meteen maar een potje besteld. :) Dat heteluchtstation lijkt me ook wel wat voor een paar keer. Als het bevalt kan ik altijd nog iets anders kopen.
quote:
johnkeates schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:27:
Amtech NC559 inderdaad. Ik heb een kleine injectiespuit met botte naald gekocht en dan zo'n grote Amtech spuit die bedoeld is voor van die voetpedaal-dispenser-setups. Met de kleine trek ik wat flux binnen van de grote spuit waarna die weer dicht kan en opgeborgen mag worden. Voordeel is ook dat een klein spuitje veel makkelijker te hanteren is als je met een hand een bout vast hebt, met de ander een schroevendraaier, in je mond een tang en met je derde ontbrekende hand wat flux wil pakken.

Zelf koop ik dat bij https://www.bga-reworking.co.uk maar op eBay wil ook wel lukken.

Verder nog een fles isopropyl of 98% alcohol en als je geen no-lint cleanroom wipes hebt of ultrasoon schoonmaaktrilbad, kan het ook met dik keukenrol (Nalys Xtra bijv.) en wattenstaafjes, waarna je met overvloedig alcohol en een luchtspuit de haartjes/fibers van het bord af kan blazen. Wat goede litze/braid om soldeer op te zuigen is ook geen overbodige luxe, ik gebruik zelf het spul van kontakt-chemie (soldabsorb? o.i.d.), werkt erg goed en is goed te krijgen in NL.

Qua gereedschap is het nadeel dat het toch echt vrij duur is voor one-off gebruik. Een goede hakko kost meteen al meer dan 240 euro en een paar micro pencils / knifes of de populaire J-tip kosten ook meteen een paar tientjes per stuk. Dan moet je nog hete lucht krijgen en dan kom je met een ook pas voor ±250 euro weg als je een versie die niet slecht is wil hebben. En dat is nog allemaal low-end. De 'goede' versies kosten meteen het driedubbele.

Als je extreem goedkoop wil kan het ook met een analoge VTSS5 die je bij elke elektronicaboer kan kopen voor weinig, en een Aten 8xx of 6xx hot air station. Die zijn wel totaal ruk en kost je 2 uur van je leven per chip of ipex connector, maar het werkt net goed genoeg en is vrij goedkoop. Een tussenoptie voor de soldeerbout is alleen een hakko handvat kopen en allen de tips/pencils die je nodig hebt en dan een open source driver of china kloon kopen. De controller is alleen voor het regelen en reguleren, het lekker kunnen solderen hangt van het handvat, de heater en de tip af.

Multimeter is ook wel handig om een goede van te hebben, hoeft niet de duurste te zijn, en meer dan 1 hebben is ook prettig. Ik heb zelf een EX330 voor betrouwbare en veilige metingen, en de verrassend goede AN8008. Kan je vrij veel mee doen, en kost je geen paar honderd euro (wat een Fluke wel kost). Probes met dunne, lange, scherpe punten zijn trouwens ook prettig. [afbeelding]
Dat van zo'n potje/spuit voor flux is wel een goede tip. Ik zag op banggood al wat dingetjes staan. Voor wat plastic spuitjes ga ik niet heel veel geld uitgeven. :+

Maar gelukkig heb ik wel al aardig wat gereedschap. Fluke multimeter (kan niet zonder), Isopropyl, (standaard flux), braid en alle andere dingetjes, zoals zo'n pompje heb ik al liggen aangezien ik behoorlijk wat soldeer. Alleen meestal niet kleiner dan de standaard 0603 weerstandjes/ledjes. ;) Tin heb ik hier ook in alle varianten (lood/loodvrij) en diktes liggen. Ik gebruik ook al jaren met plezier dit soldeerstation en voor het grovere werk heb ik een Weller station waarvan ik niet eens zou weten hoe oud het is. :+ Het voordeel van dat conrad soldeerstation is, is dat er ook gewoon standaard hakko punten inpassen. Daar heb ik intussen dus wat dunnere voor besteld.

Het ging mij dus ook voornamelijk om de specifieke informatie voor de echt kleine dingen. Daar zal de eerder genoemde betere flux ook bij helpen. Het leek me ook een goed idee om de boel eerst voor te verwarmen met een hete luchtstation, maar ik zal niet iedere week tientallen chips gaan plaatsen. Ik vraag me dus af of zo'n 858 die ook al eerder genoemd werd voor zo'n enkele keer niet voldoende zou zijn. Of werken deze dingen echt niet?

Ik ben in ieder geval al een stuk wijzer geworden. En het idee van Sebastius om eens een Hackerspace te bezoeken is ook zeker een goede optie, dus dank voor alle reacties zover. :)

• johnkeates
Ik heb ook nog ergens zo'n 858D+ staan, werkt prima voor een paar keer, maar het kost gewoon redelijk wat tijd, en door de beperkte capaciteit kan het zijn dat je niet snel genoeg een chip heet kan krijgen waardoor je langer moet verhitten wat meestal in PCB damage resulteert (en vaak ook pads die loslaten, chip packages die breken enz.).

Ik kan je aanraden om (zeker met de 858D+) wat oude electronica te pakken en daar gewoon wat SMD chips verwijderen. Een socket 775 bord van de kringloop bijvoorbeeld. Genoeg BGA's en QFN's om mee te oefenen, en gezien zo'n oud moederbord weinig kost en veel chips bevat kan je eigenlijk vaak genoeg oefenen om daarna geen Mac moederbord te hoeven slopen :+

Die stainless steel pincetten op Amazon zijn trouwens ook erg goed (ook van Hakko dacht ik?), maar ik heb zelf een tijd gewoon om aliexpress en banggood goedkope china crap gekocht, na 1 of 2 keer gebruiken waren ze al wel stuk, maar da's niet zo erg als ze maar een paar cent kosten en het apparaat wat je hersteld hebt een paar honderd euro kost :p

johnkeates wijzigde deze reactie 10-01-2018 23:10 (20%)

Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True