Toon posts:

redhat ext2 partitie aanmaken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo..

Ik heb een probleem met het aanmaken van een nieuwe partitie op mijn redhat bak. Ik heb aan de Secundairy Slave een HDD gepleurt en vervolgens met fdisk (maar ook cfdisk) een partitie aan gemaakt : logical en default File System Linux (naar mijn weten is dit ext2). maar hoe kan ik hem vervolgens mounten ?? ik heb in mijn /etc/fstab
de volgende regel toegevoegd :
/dev/hdd1 /data2 ext2 noauto,owner 0 0

als ik vervolgens de partite probeer te mounten krijf ik steeds een foutmelding dat de partitie niet ext2 is en dus niet gemount kan worden ?? Wat doe ik hier fout ?? als Filesystem "Linux" dan geen ext2 FileSystem is wat is het dan wel ?? Maar hoe krijg ik vervolgens mijn partitie werkend met ext2 ??

iemand een idee ?

• Rudoli
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04-2025
Je moet 'm nog ff formatten denk ik.

edit:

klopte niet wat ik hier had staan

Verwijderd

Topicstarter
hoe formatteer ik die disk dan onder redhat..
had iets gelezen over een programma genaamd : makefs mmar dit staat niet standaard op mijn redhat bak.. waarmee gebeurt dit dan onder redhat ??

• Rudoli
mkfs.ext2 moet het zijn

Verwijderd

Topicstarter
ik heb wat gevonden bij mij werkt wel :

mke2fs /dev/hdd1

maar nu komt hij met de foutmelding :
/dev/hdd1 not enough space to build proposed filesystem while setting up superblock ??

iemand ??

Verwijderd

Topicstarter
heb alles nog eens opnieuw geprobeerd.. nu lukte het ... maar wel met mke2fs
toch weer bedankt ..

• Rudoli
Is 't zelfde proggie.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

ehm... hoe ziet je partititietabel op die nieuwe HD eruit? Je zei net iets over logical, maar dat is dan dus niet hdd1.
* deadinspace neemt als voorbeeld /dev/hda
Je kunt op een HD met het DOS-partitition schema 3 primary partitities maken (hda1, hda2, hda3 en hda4). Een van deze vier kan echter ook een extended partititie zijn; zijn nummer is dan niet bruikbaar (als je van de 4e partititie een extended maakt, kun je hda4 niet gebruiken). Maar in deze extended partititie kun je weer logical partitities maken (tot 16 iirc). Dit worden dan hda5, had6, had7, enz).

Dus als je op hda 1 primary partititie aanmaakt, kun je deze accessen via /dev/hda1.
Als je op hda 1 extended partitite maakt, kun je die accessen via /dev/hda5.
* deadinspace zou voor alleen een primary gaan

mke2fs en mkfs.ext2 zijn overigens hetzelfde.
Pagina: 1