Thuisnetwerk nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

• HansHast
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-10-2025
Ik zoek een?
Ik heb voor mijzelf een overzicht gemaakt van hoe ik denk dat mijn nieuwe thuisnetwerk eruit moet komen te zien. Mijn vraag aan GoT is of ik de juiste keuzes maak, en zo niet, wat er volgens jullie dan beter kan?

Het gaat om een simpel thuisnetwerk met goede WiFi-dekking op de begane grond en 1e verdieping en mogelijk in de tuin. De WiFi-dekking op zolder is minder van belang maar wel mooi meegenomen.

Wat is je budget?
In eerste instantie zo rond de €500,- voor alle materialen (dus AP, switches, kabels, connectoren, etc.). Is er meer nodig voor mijn eisen dan is dat bespreekbaar.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben, zoals velen, erg gecharmeerd van de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
Mijn vraag is of deze enkele AP voor voldoende WiFi-dekking kan zorgen op de begane grond en 1e verdieping en mogelijk in de tuin. Deze AP komt tegen het plafond aan op de overloop 1e verdieping (zie tekening).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het gaat om een nieuwbouwhuis met kanaalplaatvloeren, dragende wanden van kalkzandsteen, niet-dragende wanden van gipsblokken. Het betreft standaardmaten (5,1 meter breed, 8,8 meter diep (+uitbouw b.g. 2,4 meter).

Ik ben verbonden met het glasvezelnetwerk van KPN. Via KPN krijg ik de Experiabox V10. Daarop wil ik een switch aansluiten met PoE ondersteuning. Ik dacht aan pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108PE-300EUS. De Experiabox en switch komen in de meterkast.

Op deze switch komen 4 UTP-kabels naar de AP en naar 3 wcd's (tv-hoek b.g., tv-hoek 1e v. en zolder). Qua kabel dacht ik aan https://www.sandervunderi...cat-6-doos-100-meter.html. Ik vermoed dat 100 meter voldoende is. Als ik het zo moet inschatten zijn de afstanden (ruim genomen) vanaf de meterkast: AP (10m), wcd b.g. (20m), wcd 1e v. (20m), zolder (25m). In totaal dus 75 meter. Klopt deze inschatting?

Vervolgens zal er een switch (bv. pricewatch: Netgear Prosafe GS105 aangesloten worden op de wcd's om meerdere apparaten te voorzien van internet. Tussen de switches en de apparatuur komen patchkabels, waarbij ik dacht aan deze: https://www.sandervunderi...bel-cat-6-universeel.html. Ook tussen de Experiabox en switch in de meterkast komt zo'n patchkabel, correct gedacht?

Verder heb ik nog UTP stekkers nodig (https://www.sandervunderi...geschikt-voor-cat-5e.html), inbouwelementen voor enkel of dubbele kabel (afhankelijk of ik 2x UTP Cat6 door de 16mm buizen krijg. Is dat überhaupt nodig in mijn case?) bv. https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html, afdekplaatjes en een LSA punch down tool.

Schema:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uy3cYEC.jpg

Plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/03nLxbA.jpg

Wat denk ik nodig te hebben:Totale kosten: €391,-.

Nogmaals mijn vragen:
Klopt bovenstaande setup qua materialen? Doe ik iets fout, wat kan er beter?
Zorgt deze setup ervoor dat ik zo goed als overal prima WiFi-dekking heb? Zo niet, wat moet ik veranderen? Een extra AP bij de tv-hoek b.g.?

Alvast mijn dank voor het lezen en eventueel beantwoorden.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:02

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Meerwaarde van de Ubiquity AP komt pas echt tot zijn recht als je er meer dan 1 gebruikt eigenlijk. het bereik van 2.4GHz zal best goedkomen (afhankelijk van het type vloer) maar voor 5GHz is het handig meer accespoints te gebuiken.

Ikzelf zou bij de TV beneden ook een AP neerzetten om zo de dekking op de benedenverdieping en de tuin goed te krijgen. Het AP op de 1e verdieping kan dan de 1e verdieping en de zolder op zich nemen. Mocht ook de zoldervloer een gewapend betonnen vloer zijn dan kun je later altijd nog overwegen daar ook nog een AP toe te voegen.

Tot slot zou ik er voor kiezen om 2 netwerkkabels naar elke wcd te trekken. De meeste aansluitingen zijn immers al dubbel uitgevoerd en 2 kabels trekken is niet lastiger dan 1 kabel trekken. Zorg er dan wel voor dat je twee dozen met kabel hebt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• HansHast
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-10-2025
@Janoz Bedankt voor je reactie!
Een 2e AP beneden bij de TV zou inderdaad een nuttige toevoeging zijn, met name voor het bereik in de tuin. Deze zal ik dan wel weg moeten stoppen in het tv-meubel, aangezien daar de wcd zit en ik de AP niet in het zicht wil hebben. Is dat een issue?

Ik heb 16mm buizen. Geen flex. 2 Cat6 kabels moet dan geen probleem zijn lijkt mij?

Verder kwam ik nog iets tegen over IGMP snooping. Ik heb straks internet en tv van KPN. Moet ik dan switches gebruiken die dit ondersteunen? Of kan ik ook de iTVOntvangers (beneden en slaapkamer) direct aansluiten (eth 1 en eth 2) op de Experiabox? Vervolgens sluit ik de switch in de meterkast aan op de 3e ethernet poort van de Experiabox. Uit deze switch komen dan de UTP-kabels naar de overige aansluitingen.

Experiabox:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dA9DRYK.png

• Jelmersma
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-02 11:37
Ik ben ook erg benieuwd naar meer adviezen en ervaringen van andere tweakers. Zit in dezelfde situatie als ts. @HansHast ik denk dat je idd op moet letten v.w.b. snooping. Ik geloof dat er een net iets ander model switch van netgear is die dit ondersteunt, weet alleen even niet welke. Dan hoef je het kpn kastje niet direct met de v10 te verbinden, of zie ik dat verkeerd?

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-12-2025
Wat ook niet onbelangrijk is: hoeveel ruis ga je op je signalen hebben?
Een huis op het platteland, zal met dezelfde setup een veel betere wifi ervaring hebben, dan een huis in de stad. Omdat er in de stad tientallen wifi signalen op dezelfde 'golf' zitten. Elkaar storen en tegen werken.
Dus dat is ook niet onbelangrijk.

Als je toch nieuwbouw zet, zou ik alvast in iedere kamer (buiten slaapkamer & keuken) een ethernetkabel voorzien. wifi heb je uiteindelijk maar nodig voor licht smartphone gebruik en een printer of twee erop te plaatsen. De rest kan gemakkelijk & beter met een ethernet kabel.

EN bij een nieuwbouw woning, die voldoet aan de strenge isolatie normen, zal er véél isolatie & beton in het huis zitten. Wat een goede wifi werking ook niet ten goede komt.

Bijvoorbeeld: bij een oude woning van in de jaren 80, gebouwd op het platteland. Heb je met 1 AP genoeg voor perfecte wifi dekking in het volledige huis & tuin, die de beoogde snelheden behaald die geadverteerd zijn volgens mijn inet abbo. Zo is het toch bij ons.

[ Voor 14% gewijzigd door Qinshi op 16-01-2018 09:47 ]

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:38

servies

Veni Vidi Servici

Het is nieuwbouw, nu heb je nog de mogelijkheid om eenvoudig aansluitingen te realiseren!

Aangezien de vloerplaten van (gewapend) beton zijn zou ik per verdieping een AP nemen, ik zou ze wel tegen het plafond monteren (de verlichting van de Ubiquity kun je uitschakelen) en dan zal deze nauwelijks opvallen.
De plek voor de 1e verdieping is ideaal (mooi in het midden).
Die op de begane grond zou ik dan (ivm de dekking in de tuin) iets meer naar de woonkamer verplaatsen.
De zolder is dan nog een twijfelpunt. Ik zou echter in jouw situatie wel zo'n aansluiting daarvoor realiseren.
Verder zou ik op alle slaapkamers minimaal 1 WCD willen hebben, een 2e evt. in de tegenoverliggende hoek, mocht je dan later de kamer anders willen indelen dan hoef je niet direct allemaal kabels langs de plinten te leggen. Op zolder zou ik zelfs in de 3 'andere' hoeken ook WCD's plaatsen.
Iedere WCD zou bij mij de 2 poorts variant zijn.
De GS108PE zou ik vervangen door minimaal een 16 poorts variant.
De GS105 zou ik mee wachten tot je de aansluitingen op die punten echt nodig hebt (waarschijnlijk kom je er dan achter dat je beter de 8 poort versie had kunnen kopen). Ik zou ze tevens dan vervangen door de managed varianten.
Let er even op dat je afdekplaatjes/wcd etc. van hetzelfde merk/type neemt als waar de rest (elektra wcd) ook van zijn. Dat staat wel zo netjes.
Ik vermoed ook dat de hoeveelheid kabel vrij krap is...

• Gnomenation
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-12-2025
Hoi,

Ik heb zelf al in een aantal huizen, waar het bereik van de oude WiFi de zolder niet haalde, een Ubiquiti AP LR geplaatst.

Sindsdien echt top WiFi. Goed krachtig en bereikt alle plekken in het huis (grote nieuwbouw eengezinswoning) en tuin.
Installatie was ook erg eenvoudig. Mocht je later toch nog een extra AP nodig hebben kun je deze uiteraard eenvoudig toevoegen.

Vervolgens heb ik een router/switch aangeschaft.
Mijn Ubiquiti Edgerouter PoE 5 port bevalt me ook erg prima. Je hebt wel enige kennis nodig, maar de 5 poorten (1 is wel voor WAN nodig) zijn allen afzonderlijk in te stellen EN!!! PoE welke 24V voor de Ubiquiti AP's kan leveren ;)
Ik zal deze in de toekomst wellicht wat moeten gaan uitbreiden, maar wil dat dan doen met een unmanaged switch van een paar tientjes.

Succes met je netwerkklus.
Pagina: 1