Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannzyx
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-06 16:05
Heb afgelopen weekend m'n eerste ervaring gehad met de Vive in Eindhoven (Enversed).
Super toffe ervaring en meteen een hele hoge 'heb' factor. Ik ga dus 1 van de 2 aanschaffen maar ik kan niet helemaal beslissen welke. Voor zover ik heb gelezen zijn er niet echt noemenswaardige verschillen bij de ruimte die ik heb (3m x 3m) maar het prijsverschil van 250 euro is behoorlijk.
Beneden heb ik meer ruimte maar dat zal niet meer zijn dan 5m x 5m met veel moeite.

Alle pros / cons filmpjes en reviews dateren allemaal uit 2016 dus ik hoop dat er iemand is die mij op de huidige verschillen kan wijzen en mij kan vertellen waar ik rekening mee moet houden bij de aanschaf.

PC heb ik al: Ryzen 1600X, 16GB RAM, GTX1080

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-10 22:49

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb zelf ook niet vast kunnen stellen waarom ik de vive zou moeten verkiezen boven de rift dus voor de rift gegaan, voor 450 (bundel met 2x controllers) ben je klaar en het bevalt mij prima.

Ik heb geen ervaring met de vive.

De Rift heeft kleinere lichtere controllers.

Met de twee sensors kun je prima bewegen binnen 2 bij 1.5 meter ( zelfs groter )

[ Voor 30% gewijzigd door Q op 09-01-2018 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag. Afgelopen weekend met de Vive kennisgemaakt en ik was zeer onder de indruk. Met name van de precies kloppende positionering van de controllers: ik had de bril opgezet, vriend van me gaf me de controllers aan en ik pakte ze zo van hem aan, me een seconde later beseffend dat ik de controllers enkel “virtueel” zag, ze waren “in real life” gewoon exact waar ik ze verwachtte.

Mijn vraag is of ik met de veel goedkopere Rift diezelfde accuratesse ga ervaren? Ik had namelijk begrepen dat hoewel de specs van de bril behoorlijk overeenkomen het systeem van de (positionering van de) controllers wezenlijk van elkaar verschilt qua werking?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Qua ervaring zijn ze zowat identiek. Momenteel hebben de rift controllers voorsprong omdat ze ook vingerbewegingen tracken, maar de volgende versie van de Vive gaat hier dan weer overspringen.

Als budget een belangrijke factor is ga je beter voor de rift. Grootste voordeel van de Vive is dat je gemakkelijk grote ruimtes kan inrichten zonder meters aan usb3 kabels te moeten rondtrekken.

[ Voor 3% gewijzigd door boe2 op 05-03-2019 09:53 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
boe2 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:53:
Qua ervaring zijn ze zowat identiek. Momenteel hebben de rift controllers voorsprong omdat ze ook vingerbewegingen tracken, maar de volgende versie van de Vive gaat hier dan weer overspringen.

Als budget een belangrijke factor is ga je beter voor de rift. Grootste voordeel van de Vive is dat je gemakkelijk grote ruimtes kan inrichten zonder meters aan usb3 kabels te moeten rondtrekken.
Budget speelt wel een rol, en als ik voor de rift ga, kan ik nog wat extra besteden aan een betere videokaart in de toekomst (nu geforce 1060).

Wat die usb kabels betreft, moeten die per se rechtstreeks in de PC of zou ik ook een hub naar een grotere ruimte kunnen leggen?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Qua tracking nauwkeurigheid zijn ze allebei identiek (uit metingen zou de Oculus zelfs iets nauwkeuriger zijn, maar dat moet echt geen reden zijn om hem te kopen, de Vive is ook prima).

Veruit het merendeel van de mensen vind de Oculus controllers superieur. Gedeeltelijke finger tracking is één onderdeel daarvan (wat best grappig is, maar eigenlijk weinig echte gameplay implementaties heeft), maar meer omdat ze comfortabeler schijnen te zijn in gebruik.

Qua tracking is het voordeel van de Vive dat je een groter speelgebied kan hebben, tegelijk met een Oculus kan je ook wel tot een 4m x 4m komen. Dus tenzij je een complete zolder hebt hiervoor is dat ook voor de meeste niet heel relevant. Een groter voordeel is dat je dit met twee basisstations doet, die alleen stroom nodig hebben. Voor optimaal met een Oculus wil je een derde sensor erbij, en alle sensoren hebben USB verbinding nodig, en minstens één USB3. (Meer is positief voor je CPU load, maar vaak hebben USB3 poorten op je moederbord een gedeelde controller en kunnen ze het niet aan als ze allemaal tegelijk worden gebruikt). Tel daar de headset zelf bij op, en je hebt al 4 USB poorten nodig.
Ik gebruik overigens met veel plezier een front-facing Oculus setup met 2 sensoren. Daar is niks mis mee, werkt prima, maar het is niet de optimale ervaring.

Verder qua beeldkwaliteit enzo zijn ze vergelijkbaar. Daarom was het vroeger een dubbeltje gooien, wil je betere controllers, of handigere tracking (niet zozeer beter dus, wel praktischer). Sinds alle prijsdalingen van de Oculus vind ik het echter erg lastig een Vive aan te raden. Ja als je een derde sensor wil komen er nog kosten bij de Oculus, maar bedenkt dat je bij een Vive ook nog de audio strap moet komen, die Oculus standaard meelevert, plus een zooi spellen (en serieus, ik keek net even op de Pricewatch, koop niet één van de 'tweedekands' versies, €30 korting is het echt niet waard om die spellen te verliezen).

Als je echt optimale VR ervaring wil dan kan je via de Vive nog upgraden naar een Vive Pro, en ook nog een Pimax 5k. Maar bedenk wel dat dat hele dure upgrades zijn, ik zou dat als je wil beginnen met VR niet laten meespelen.

Wil je een Oculus, dan zou ik echter nog eventjes twee weken wachten. Dan is GDC. Er gaan geruchten al een tijdje van een Rift S. Wat geen enorme upgrade gaat worden, maar wel wat verbeteringen, inclusief inside-out tracking, en dus ook geen USB perikelen meer. Meestal zou ik verwachten dat gezien er nog niks officieels is aangekondigd dat het nog minstens maanden duurt voor die op de markt komt. Echter zijn wereldwijd bij retailers de Rift voorraden enorm beperkt. Dus er is een redelijke kans dat ze simpelweg productieachterstand hebben, maar wie weet werken ze door voorraden heen om de Rift S te gaan aanbieden.

Wat betreft USB kabels: Rechtstreeks. Of nou ja, je mag hubs gebruiken als verlenging, maar de Rift gebruikt een hoop USB bandbreedte, en dus één hub gebruiken om al je sensoren aan te koppelen gaat waarschijnlijk niet goed.

Edit: Whoops, wat langer dan gepland :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Sissors schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:52:

Wat betreft USB kabels: Rechtstreeks. Of nou ja, je mag hubs gebruiken als verlenging, maar de Rift gebruikt een hoop USB bandbreedte, en dus één hub gebruiken om al je sensoren aan te koppelen gaat waarschijnlijk niet goed.

Edit: Whoops, wat langer dan gepland :P
Langer is beter :P

Thanks! _/-\o_

Had inderdaad al wisselende verhalen gelezen over een hub. Het schijnt wel te kunnen, mits een hub van goede kwaliteit, maar ik lees ook wel dat het dan met twee sensoren nog prima gaat maar met drie soms problemen.

Zouden USB kabels van bijvoorbeeld 5 meter probleemloos werken? Of kan je dan al signaalproblemen krijgen?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Je hebt passieve en actieve USB verlengkabels. Als je een extra sensor koopt krijg je overigens gratis een actieve USB verlengkabel erbij die iig werkt. Een 5m passieve verleng kabel hoort niet te werken, al zal er soms wel wat marge zitten. Maar volgens de USB standaard is 5m de maximum kabellengte, dus als je met 5 meter verlengt kom je ver boven het maximum van de USB standaard uit.

In theorie werken alle actieve verlengkabels, in praktijk valt dat soms nog tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
@Sissors bedankt voor alle uitleg. Uiteindelijk na veel wikken en wegen heb ik zojuist een HTC Vive besteld. Voornaamste reden is dat ik denk dat Lighthouse me net even wat meer vrijheid geeft voor de opstelling dan Constellation, omdat ze alleen stroom nodig hebben en ik niet in één keer alle USB poorten kwijt ben. Wat in mindere mate ook nog een beetje meespeelt is dat ik afgelopen weekend een hele avond bij iemand anders met de Vive heb kunnen spelen en ik dus weet wat ik kan verwachten.

Ik hoop dat ik voorlopig nog even met de Geforce 1060 uit de voeten kan, anders wordt dat ook nog een dure :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij, als VR-leek kunnen helpen. Ik ben geen onbekende in de wereld van ICT maar van VR-brillen heb ik echt geen kaas gegeten.
Ik wil voor mijn man voor kerst een VR-bril aanschaffen maar ik heb echt even bijstand nodig van meer ervaren personen.
Ik ben nu zo ver dat ik eigenlijk een keuze wil maken tussen de Oculus Rift of de HTC Vive, en ik heb daar wat hulp bij nodig.

Hij zal hem gaan gebruiken op zijn PC, en die kant dat makkelijk aan. Hij heeft een core i9 9900K, 32 GB ram, RTX 2080Ti en het hele spul wordt gekoeld met een custom water loop van EK dus daar zit geen beperking lijkt mij.

Welke bril zouden jullie adviseren en waarom? Nu draagt hij ook een bril dus wellicht is dat ook nog wel een issue? Past dat altijd goed? En wat zijn nu de grote verschillen tussen beide producten?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 10:30:
Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij, als VR-leek kunnen helpen. Ik ben geen onbekende in de wereld van ICT maar van VR-brillen heb ik echt geen kaas gegeten.
Ik wil voor mijn man voor kerst een VR-bril aanschaffen maar ik heb echt even bijstand nodig van meer ervaren personen.
Ik ben nu zo ver dat ik eigenlijk een keuze wil maken tussen de Oculus Rift of de HTC Vive, en ik heb daar wat hulp bij nodig.

Hij zal hem gaan gebruiken op zijn PC, en die kant dat makkelijk aan. Hij heeft een core i9 9900K, 32 GB ram, RTX 2080Ti en het hele spul wordt gekoeld met een custom water loop van EK dus daar zit geen beperking lijkt mij.

Welke bril zouden jullie adviseren en waarom? Nu draagt hij ook een bril dus wellicht is dat ook nog wel een issue? Past dat altijd goed? En wat zijn nu de grote verschillen tussen beide producten?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ik neem aan dat je dat van die bril en de verschillen tussen beide gewoon via Google kunt vinden? Reviews lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zover was ik zelf ook, maar hands-on ervaringen zeggen vaak net iets meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:57

Nikeo

Jawelles

De valve index. Duurder maar ook beter en gezien zijn setup heeft hij geen probleem met duur. Nu alvast preorderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik zou vooral als je toch niet weet of het wat voor je is een Rift S als eerst proberen, ervan uitgaande dat zijn (/jullie) IPD tussen de 60 en 69 zit ofzo. Dat is de afstand tussen je ogen, en als hij een bril heeft staat het aangegeven, anders wordt het toch opmeten, of gokken dat het wel goed komt.

Primaire nadeel van Rift S is namelijk dat de afstand tussen de ogen niet mechanisch in te stellen is.

Valve Index is een optie als geld geen bezwaar is, maar tbh ik heb toch voor het prijskaartje redelijk teleurstellende zaken erover gelezen, vooral godrays (krijg je bij grote contrasten in VR) schijnen toch wel belabberd te zijn voor een headset met dat prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:10
Beide brillen zijn best fantastisch, ze hebben allebei voor- en nadelen.

De Rift S heeft geen externe sensoren meer. Dus het is gemakkelijker om hem in gebruik te nemen. Het nadeel is wel dat als je in een heel fel belichte kamer bent, de tracking soms moeilijk kan doen.

De controllers zijn gewoon fijn, zelf vind ik de joysticks fijner dan trackpads.

De Vive heeft wél externe sensoren. Die zul je dus moeten neerzetten of bevestigen. Het is afhankelijk van je kamer en stopcontacten of dat op een fijne manier kan. De tracking is wel enorm nauwkeurig. Eenmaal opgehangen heb je er ook geen omkijken aan.

De controllers vind ik minder. De 'grip' knop is een klein drukknopje wat je niet echt kan vasthouden. Zoals je dat wel doet met de Touch controllers.

Wat betreft de software, ik heb zelf veel minder problemen met Oculus Home gehad dan met Steam VR. Heel vaak loopt Steam VR vast, games willen niet opstarten of Steam VR blijft op de achtergrond draaien maar werkt niet. Waardoor je of moet gaan pielen in de task manager, of je PC opnieuw moet opstarten.

Qua kwaliteit ontlopen ze elkaar niet veel. Maar de Rift S is wel een ervaring met minder nukken dan wat ik heb ervaren met de Vive.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:49
Zou zelfs aan de quest gaan denken. Geen draad zodat je 360 graden kan draaien zonder snoer wat blijft haken.
En je kan het meeste zelfs probleemloos via je pc streamen als.je betere graphics wil.
Twijfel soms zelf of de quest niet beter is dan de rift s

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochpatje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-09 20:44
D
ErikRo schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:22:
Zou zelfs aan de quest gaan denken. Geen draad zodat je 360 graden kan draaien zonder snoer wat blijft haken.
En je kan het meeste zelfs probleemloos via je pc streamen als.je betere graphics wil.
Twijfel soms zelf of de quest niet beter is dan de rift s
Maar met de Quest kan je geen vr games via de pc spelen toch? Als ik Google zie ik alleen dat ze gamen via een bigscreen in vr.

Vandaag de Rift S ontvangen, had hiervoor een Rift CV1.
Maar wauw wat een verschil zeg! Alles veel scherper en de lenzen zijn ook merkbaar beter.
Hopelijk vanavond even tijd om een racegame te testen, door twee jonge kids <2 jaar heb ik niet veel tijd wanneer ze wakker zijn :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:49
Er is tegenwoordig een programma wat een game op de pc speelt maar vervolgens het beeld zonder vertraging naar de quest stuurt.
Wat ik zo hoor gaat dat erg goed in 99 van de 100 gevallen.
lochpatje schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:28:
D
[...]

Maar met de Quest kan je geen vr games via de pc spelen toch? Als ik Google zie ik alleen dat ze gamen via een bigscreen in vr.

Vandaag de Rift S ontvangen, had hiervoor een Rift CV1.
Maar wauw wat een verschil zeg! Alles veel scherper en de lenzen zijn ook merkbaar beter.
Hopelijk vanavond even tijd om een racegame te testen, door twee jonge kids <2 jaar heb ik niet veel tijd wanneer ze wakker zijn :')

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Pagina: 1