Qua tracking nauwkeurigheid zijn ze allebei identiek (uit metingen zou de Oculus zelfs iets nauwkeuriger zijn, maar dat moet echt geen reden zijn om hem te kopen, de Vive is ook prima).
Veruit het merendeel van de mensen vind de Oculus controllers superieur. Gedeeltelijke finger tracking is één onderdeel daarvan (wat best grappig is, maar eigenlijk weinig echte gameplay implementaties heeft), maar meer omdat ze comfortabeler schijnen te zijn in gebruik.
Qua tracking is het voordeel van de Vive dat je een groter speelgebied kan hebben, tegelijk met een Oculus kan je ook wel tot een 4m x 4m komen. Dus tenzij je een complete zolder hebt hiervoor is dat ook voor de meeste niet heel relevant. Een groter voordeel is dat je dit met twee basisstations doet, die alleen stroom nodig hebben. Voor optimaal met een Oculus wil je een derde sensor erbij, en alle sensoren hebben USB verbinding nodig, en minstens één USB3. (Meer is positief voor je CPU load, maar vaak hebben USB3 poorten op je moederbord een gedeelde controller en kunnen ze het niet aan als ze allemaal tegelijk worden gebruikt). Tel daar de headset zelf bij op, en je hebt al 4 USB poorten nodig.
Ik gebruik overigens met veel plezier een front-facing Oculus setup met 2 sensoren. Daar is niks mis mee, werkt prima, maar het is niet de optimale ervaring.
Verder qua beeldkwaliteit enzo zijn ze vergelijkbaar. Daarom was het vroeger een dubbeltje gooien, wil je betere controllers, of handigere tracking (niet zozeer beter dus, wel praktischer). Sinds alle prijsdalingen van de Oculus vind ik het echter erg lastig een Vive aan te raden. Ja als je een derde sensor wil komen er nog kosten bij de Oculus, maar bedenkt dat je bij een Vive ook nog de audio strap moet komen, die Oculus standaard meelevert, plus een zooi spellen (en serieus, ik keek net even op de Pricewatch, koop niet één van de 'tweedekands' versies, €30 korting is het echt niet waard om die spellen te verliezen).
Als je echt optimale VR ervaring wil dan kan je via de Vive nog upgraden naar een Vive Pro, en ook nog een Pimax 5k. Maar bedenk wel dat dat hele dure upgrades zijn, ik zou dat als je wil beginnen met VR niet laten meespelen.
Wil je een Oculus, dan zou ik echter nog eventjes twee weken wachten. Dan is GDC. Er gaan geruchten al een tijdje van een Rift S. Wat geen enorme upgrade gaat worden, maar wel wat verbeteringen, inclusief inside-out tracking, en dus ook geen USB perikelen meer. Meestal zou ik verwachten dat gezien er nog niks officieels is aangekondigd dat het nog minstens maanden duurt voor die op de markt komt. Echter zijn wereldwijd bij retailers de Rift voorraden enorm beperkt. Dus er is een redelijke kans dat ze simpelweg productieachterstand hebben, maar wie weet werken ze door voorraden heen om de Rift S te gaan aanbieden.
Wat betreft USB kabels: Rechtstreeks. Of nou ja, je mag hubs gebruiken als verlenging, maar de Rift gebruikt een hoop USB bandbreedte, en dus één hub gebruiken om al je sensoren aan te koppelen gaat waarschijnlijk niet goed.
Edit: Whoops, wat langer dan gepland