Aanpassen kast boekenplank speakers voor in de auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03
Ik heb twee kleine bass-reflex boekenplank speakers van 180x200x305mm (Celestion LS3) Ik heb deze aangesloten met een klein kwaliteitsversterkertje en op het dashboard gelegd van een pickup (werkbus)met een vrij grote open dubbele cabine. Het geluid is verrassend zuiver en transparant. Nu wil ik deze dus inbouwen maar de behuizing is qua afmetingen net niet helemaal ideaal. Ik kan ze achterin wel ophangen maar wil het geluid van voren laten komen is veel mooier. Mijn vraag is:

Kan ik de behuizing verzagen en aanpassen qua afmetingen maar dat wel het volume wel gelijk blijftzonder dat de geluidskwaliteit afneemt? Dan maak ik een nieuwe behuizing, of ik pas de bestaande aan maar dan schuin zodat die op het dashboard onder de voorruit valt en niet zo hoog is als nu. Dat ik een behuizing maak met hetzelfde volume, die aangepast is aan de beschikbare ruimte qua vorm zonder dat de geluidskwaliteit verziekt raakt? Kan ik elke vorm hanteren als het volume maar gelijk blijft of waar moet ik op letten? Of gaat het niks worden?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nee en nee. Gewoon auto speakers op t goede formaat scoren lijkt me beter

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
DennusB schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:07:
Nee en nee. Gewoon auto speakers op t goede formaat scoren lijkt me beter
Ja maar dat is het probleem. Er zitten in de hoeken wel ruimtes voor speakers maar dat is echt megaklein (80mm). Ik had daar speakertjes ingezet die goed zouden moeten zijn maar bagger geluid in vergelijking met die speakers. Nu twijfel ik tussen mijn idee en om met een composetje te gaan stoeien maar nu ik dit experiment heb gehoord met die Celestions ben ik enthousiast geworden omdat het geluid echt keigoed is en ik heb ze toch over. Ik doe er niks mee dus ik hoef dan ook niks uit te geven alleen wat tijd om lekker te hobbyen. Ik heb ze nu alleen op het dashboard getaped :o en het ziet er niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Kan op zich wel. Volgens de regels van hi-fi is het een slecht idee, maar dat geldt evengoed voor autospeakers die uiteindelijk op ongeveer dezelfde plek geïnstalleerd zouden worden. Je krijgt wat meer bas en het geluid kan een beetje 'versmeerd' klinken omdat je de luidsprekers vlakbij een reflecterend oppervlak hebt (voorruit, dashboard). Daar zit je nu trouwens al naar te luisteren en dat blijkt geen probleem te zijn.

Let er wel op dat luidsprekers bedoeld voor binnen niet tegen vocht kunnen.

[ Voor 148% gewijzigd door TBTL op 09-01-2018 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
TBTL schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:14:
Kan op zich wel. Volgens de regels van hi-fi is het een slecht idee, maar dat geldt evengoed voor autospeakers die uiteindelijk op ongeveer dezelfde plek geïnstalleerd zouden worden. Je krijgt wat meer bas en het geluid kan een beetje 'versmeerd' klinken omdat je de luidsprekers vlakbij een reflecterend oppervlak hebt (voorruit, dashboard). Daar zit je nu trouwens al naar te luisteren en dat blijkt geen probleem te zijn.
Door de fabrikant is het zo bedacht dat de autospeakers die liggen in het vlakke dashboard en het geluid gaat dan loodrecht omhoog en via de voorruit ketste het dan de cabine in. Inderdaad het slechtst denkbare, en neem het maximale formaat driver van 8cm voor de bas zonder fatsoenlijke behuizing, slechter dan dat gaat het niet worden. Wat voor speakers ik daar ook in stop. Nu heb ik de speakers gewoon plat gelegd op het dashboard met de drivers direct naar je gezicht en het geluid is gewoon mooi in balans en zeer zuiver. Het hoeft van mij niet loeihard maar wel transparant en dat is het nu.
Let er wel op dat luidsprekers bedoeld voor binnen niet tegen vocht kunnen.
Goed punt, het is een soort geperst hout inderdaad met van dat plasticfineer, ik moet dan ook de boel weer afdichten met een coating of iets, anders staan ze binnen de kortste keren helemaal bol. Het is sowieso vochtig daar in de auto onder de voorruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-10 14:48

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

under-world schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:58:
[...]
Goed punt, het is een soort geperst hout inderdaad met van dat plasticfineer, ik moet dan ook de boel weer afdichten met een coating of iets, anders staan ze binnen de kortste keren helemaal bol. Het is sowieso vochtig daar in de auto onder de voorruit.
Niet alleen de behuizing kan niet tegen vocht, ook de speakers zélf kunnen daar slecht tegen waarschijnlijk. Aan de andere kant, als ze niet van papier zijn gemaakt (en je zult je verbazen hoeveel speakers van papier zijn gemaakt) en zolang ze niet zeiknat worden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ben normaal gesproken van mening dat klussen aan speakers en dingen bouwen bijna onmogelijk is, maar een andere kast voor dezelfde speakers maken kan best. Houd alleen rekening met het volgende:

- Het laag van de speakers is ingesteld op "losse speakers" en er zal behoorlijk meer laag uitkomen als je de speakers in een hoekje legt. Dat heb je waarschijnlijk al gehoord
- Als je de inhoud van de speakers gelijk houdt, zou het behoorlijk aardig moeten klinken. Niet 100% zoals gedesigned door de maker, maar best aardig. Je zou er bij een gesloten speaker ook wel 10% van af kunnen wijken.
- Als je de voorkant (baffle) even hoog en breed houdt, wordt he nog wat beter
- Als er een basreflexpoort is, wordt het allemaal een stuk moeilijker.

Omdat het niet als top hifi wordt beschouwd, kan je er best wat mee experimenteren. Je verslecht het geluid wel een beetje (het laag met name, wordt simpelweg meer, wat soms lastig te corrigeren is)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:27
Denk ook eens aan de veiligheid.
Als je een ongeval hebt, dan vliegen er ineens een paar hoekige houten kasten door je cabine....

Je zal ze maar tegen je hoofd krijgen, is het ineens gedaan met muziek luisteren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:16

Jag

JvS schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:14:
Ik ben normaal gesproken van mening dat klussen aan speakers en dingen bouwen bijna onmogelijk is, maar een andere kast voor dezelfde speakers maken kan best. Houd alleen rekening met het volgende:

- Het laag van de speakers is ingesteld op "losse speakers" en er zal behoorlijk meer laag uitkomen als je de speakers in een hoekje legt. Dat heb je waarschijnlijk al gehoord
- Als je de inhoud van de speakers gelijk houdt, zou het behoorlijk aardig moeten klinken. Niet 100% zoals gedesigned door de maker, maar best aardig. Je zou er bij een gesloten speaker ook wel 10% van af kunnen wijken.
- Als er een basreflexpoort is, wordt het allemaal een stuk moeilijker.

Omdat het niet als top hifi wordt beschouwd, kan je er best wat mee experimenteren. Je verslecht het geluid wel een beetje (het laag met name, wordt simpelweg meer, wat soms lastig te corrigeren is)
Eens dat het anders zal klinken als je het in een hoek zet, een stuk meer laag. En als er een baffle step correctie in het filter is ingebouwd, zeker meer laag. Maar aan de andere seite, is het helemaal niet zo erg om wat extra laag in je auto te hebben. Mijn eigen set in mijn auto had ik met metingen / correctie met DSP netjes vlak gemaakt. En dan klonk het mooi als je stilstond, en als je rijdt klonk het te iel. Je hebt best wel wat laag frequente ruis in een rijdende auto, daar moet je toch overheen. Het is wat minder verfijnd dat thuis HiFi, maar uiteindelijk kan je ook in een auto best mooi geluid maken :).

Er zal overigens nog wel meer veranderen als je ze inbouwt. Je maakt van speakers met eindige baffle, een infinite baffle. De diffractie effecten van een (eindige) baffle zorgen een overgang naar 3dB minder laag (de overgang van half space naar full space. Verder wordt de woofer efficiënter doordat de woofer een beter koppeling met de lucht krijgt (vergelijkbaar met werking van een hoorn). Maar ook in het midden heeft een baffle diffractie effecten, waardoor je een wat andere afstraling krijgt. Dat laatste zijn wel bescheiden effecten.

Als het te honkerig klinkt als het ingebouwd is, dan is het eerste om te proberen een LF shelf filter (de "bass" instelling op een auto radio is een LF shelf filter bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
JvS schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:14:

- Als er een bassreflexpoort is, wordt het allemaal een stuk moeilijker.

Eens dat het anders zal klinken als je het in een hoek zet, een stuk meer laag. En als er een baffle step correctie in het filter is ingebouwd, zeker meer laag. Maar aan de andere seite, is het helemaal niet zo erg om wat extra laag in je auto te hebben. Mijn eigen set in mijn auto had ik met metingen / correctie met DSP netjes vlak gemaakt. En dan klonk het mooi als je stilstond, en als je rijdt klonk het te iel. Je hebt best wel wat laag frequente ruis in een rijdende auto, daar moet je toch overheen. Het is wat minder verfijnd dat thuis HiFi, maar uiteindelijk kan je ook in een auto best mooi geluid maken :).

Er zal overigens nog wel meer veranderen als je ze inbouwt. Je maakt van speakers met eindige baffle, een infinite baffle. De diffractie effecten van een (eindige) baffle zorgen een overgang naar 3dB minder laag (de overgang van half space naar full space. Verder wordt de woofer efficiënter doordat de woofer een beter koppeling met de lucht krijgt (vergelijkbaar met werking van een hoorn). Maar ook in het midden heeft een baffle diffractie effecten, waardoor je een wat andere afstraling krijgt. Dat laatste zijn wel bescheiden effecten.
Als het te honkerig klinkt als het ingebouwd is, dan is het eerste om te proberen een LF shelf filter (de "bass" instelling op een auto radio is een LF shelf filter bijv).
Kijk dit soort reacties daar kan ik wat mee en ik heb besloten om het experiment door te zetten en de projectfase in te gaan. ;) Aan de hand van jullie input heb ik wat interessante bevindingen gedaan. Ik ben gaan luisteren in verschillende settings en ik heb de luidsprekers ook weer binnen beluisterd en in de pickup rijdend en stilstaand. Dat het laag iets meer wordt, heb ik tijdens het luisteren gehoord inderdaad, maar aangezien deze speakers juist in het laag wat "tekort" schieten door de wat kleine woofer is het eindresultaat juist prima. Stilstaand met de motor uit is het puur genot.Tijdens het rijden is het geluid inderdaad minder maar daar kan ik weinig aan veranderen. Als ik hem iets harder zet dan heb ik toch nog prima geluid en dat volume is nog steeds ruim voldoende zonder dat de boel gaat vervormen of er van alles begint te trillen. Goed punt van die baffle, Ik ga proberen de baffle qua afmetingen gelijk te houden. Het mooie is dat de drivers in een kunststof plastic voorzetplaat in het hout zitten, dus dan is de voorzijde gemakkelijk af te werken. Zie deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NjgwWDEwMjQ=/z/a6kAAOSw2xRYVXRf/$_86.JPG

Gegeven :

1 Het ontwerp is bassreflex ipv. gesloten.
2 De inhoud van de bestaande kast : 18cmx20cmx30.5cm=10980cm3

3 Benutten beschikbare ruimte: Omdat ik de beschikbare beperkte ruimte tussen het dashboard en de voorruit maximaal wil benutten, goed zicht wil hebben en geen concessies wil doen aan het oppervlakte en de afmetingen van de de baffles ben ik me in wat vormen gaan verdiepen. Tevens heb ik daar met een online rekenhulp wat grove berekeningen op los gelaten. Dit is nog zuiver een schematische opzet waarvan de maten in een later stadium exact bepaald worden. Eerst wil ik vaststellen welke vorm redelijk past maar ook nog werkbaar is en de geluidskwaliteit niet drastisch beïnvloed.

Vorm 1 afgeplatte pyramide:
Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/~witches/truncated%20pyramid.jpg

Ik heb hier grofweg wat maten ingevoerd die naar schatting aardig passen maar wel met volumebehoud van de oude kast maar niet de maten van de baffle. Dat kan ik wel qua oppervlakte gelijk maken natuurlijk. Dit lijkt mij een zeer redelijk ontwerp dat de ouwe kast grotendeels benaderd. Even afgezien of het specifiek in deze situatie ook allemaal past. Ik kan aan de maten nog finetunen of ik maak sowieso eerst een mal van karton om te kijken hoe het allemaal past voordat ik de kasten ga maken.

Vorm 2 Wigvorm:
Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/~witches/wedge.jpg
Deze vorm wordt de ruimte aan de achterkant door de schuine zijde efficiënter benut en ik behoud exact de grootte van de Baffle. Wat op deze tekening de onderkant bovenkant is, de spitse kant, wordt dan de achterkant die tegen de ruit ligt en de de basis de baffle.. De kasten kom wat dieper te liggen en ik houd wat meer ruimte op het dashboard. Alleen weet ik niet of het met de bassreflexpoort dan goed komt. Het lijkt mij dat een rechte zijde aan de achterkant wenselijker is zoals bij vorm 1. Ik zou dit op kunnen lossen door de achterzijde ook af te platten en dan iets hoger te maken dan de bass-reflexpoort. Wat is daarover te zeggen?

Zit ik met een van deze twee vormen een beetje in de goede richting? Of is een van de twee of allebei af te raden? Ik overweeg eventueel ook een derde vorm, die van de afgeplatte prisma of wig maar nadeel is dat de berekeningen voor de ideale maatvoering dan misschien te complex worden. Er zit een klein verschil in volume maar dit lijkt me redelijk binnen de marges. De afwijking is minimaal, of komt dit heel precies?
Denk ook eens aan de veiligheid.
Als je een ongeval hebt, dan vliegen er ineens een paar hoekige houten kasten door je cabine....

Je zal ze maar tegen je hoofd krijgen, is het ineens gedaan met muziek luisteren.
Zeker geen onbelangrijk punt. Misschien wel het allerbelangrijkst. Met deze auto zal je niet snel over de kop of uit de bocht vliegen met 2600kg en ca 80pk maar ik ga de boel wel goed vastzetten uiteraard.

[ Voor 4% gewijzigd door under-world op 12-01-2018 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue Boon
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09-2020

Blue Boon

tanks for the fish

De inhoud lijkt naar mijn idee binnen de marges te vallen.
Wat wel verschil maakt is het feit dat je van gepoorte (bass reflex) speakers een dichte variant maakt.
Aangezien je ze in de hoeken van de cabine van jouw bus wil leggen zou ik proberen de poorten aan de voorkant te plaatsen.

De inhoud die je woofers nodig hebben om tot hun recht te komen verschilt wanneer je een woofer van een gepoorte kast naar een dichte ombouwt.

All that matters has no mass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
Blue Boon schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:03:
De inhoud lijkt naar mijn idee binnen de marges te vallen.
Wat wel verschil maakt is het feit dat je van gepoorte (bass reflex) speakers een dichte variant maakt.
Aangezien je ze in de hoeken van de cabine van jouw bus wil leggen zou ik proberen de poorten aan de voorkant te plaatsen.

De inhoud die je woofers nodig hebben om tot hun recht te komen verschilt wanneer je een woofer van een gepoorte kast naar een dichte ombouwt.
Uitgangspunt is om de bassreflexpoorten te behouden, maar als de poorten aan de voorkant beter zijn, dan heb ik ook niet het probleem dat ik de poort moeilijk aan de achterzijden kan maken bij de wedge vorm. Weer een argument om voor de wedge vorm te gaan.

Zo ziet het dashboard eruit met die speaker uitsparingen voor die 8cm speakers. Deze foto is van een exemplaar dat voor 35 euro wordt aangeboden door een autosloperij
Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl//~witches/s-l1600%281%29.jpg

Ook een optie is om vanaf hier te gaan werken en de kasten mooi weg te werken of dit dashboard zo aanpassen om alsnog grotere autospeakers of een composet te monteren. Wordt wel een behoorlijk project dan maar dan hoef ik geen andere kasten te malen wat ook veel werk is. En wat kost globaal een goeie composet die qua dynamiek en zuiverheid de Celestions verslaat. Ik weet momenteel op het gebied van car audio echt totaal niet wat er te koop is en gangbaar is qua prijzen. Ik heb wel wat gekeken maar daar zit zoveel verschil in dat loopt van 50-5000 8)7 euro bij wijze van. Ik wil eigenlijk gewoon goed geluid in die pickup zetten vandaar dit experiment en dan kun je het misschien beter in 1 x gewoon goed doen. Dit voertuig moet je toch dingen gaan aanpassen om goeie drivers te kunnen monteren. In die bestaande gaten wordt het nooit wat tenzij ik een set koop met een tweeter, een 8cm middentoner en ook nog een sub.

Ik vond dit testlab resultaat van de celestions in een review op http://www.hifi-classic.net/review/celestion-3-16.html
Lab Tests

We placed the Celestion 3 speakers on 26-inch stands for testing. Like most small speakers, they are designed to give their best performance in a free-standing installation, not too close to a room-boundary surface. The averaged room response was smooth and uniform over most of the audio range, varying less than ±2 dB from 500 to 20.000 Hz. The close-miked woofer response reached a maximum in the 100- to 300-hz range, falling at 12 dB per octave below 100 Hz. There was also a slight rolloff above 300 Hz, although the close-miked measurements are not valid above a few hundred hertz. Splicing the room and woofer response curves resulted in a curve showing a ±4-dB variation from 57 to 20,000 Hz.

Our quasi-anechoic FFT response measurements showed that the crossover between the drivers occurred at about 2,000 Hz. The frequency response on-axis at a 1-meter distance showed a distinct output increase of about 5 or 6 dB in the range from 5,000 to 9,000 Hz that was not present in the room response or in a 45-degree-off-axis measurement. The off-axis measurement showed that, excluding the raised portion of the axial response, the horizontal dispersion of the speaker was excellent up to 10,000 Hz. The difference between the on-axis and off-axis curves did not exceed 6 dB up to 20,000 Hz.

The phase linearity of the speaker was outstanding, resulting in a group-delay variation of less than ±0.2 millisecond from 500 to 30.000 Hz. The system's sensitivity was relatively high, a 91-dB sound-pressure level (SPL) at 1 meter with an input of 2.83 volts. The impedance dipped to 7 ohms at 20 Hz and between 200 and 250 Hz, and it reached its minimum of 6.5 ohms at 10.000 Hz. Its maximum was 55 ohms at the bass resonance frequency of 82 Hz, and it measured 30 ohms at 2,000 Hz, another indication that this was the approximate crossover frequency between the woofer and tweeter.
Hieruit concludeer ik dat ze juist goed spelen wat verder weg van grote oppervlakten en minder goed zijn als ik ze ga wegwerken met kast en al tegen de voorruit aan. Waarschijnlijk dat het nu zo los op het dashboard wel aardig klinkt maar na het aanpassen en wegwerken van de kasten wordt het geluid minder. Of zal dit effect minder zijn als je zoals opgemerkt de bassreflexpoorten aan de voorzijde maakt?

The averaged room response was smooth and uniform over most of the audio range, varying less than ±2 dB from 500 to 20.000 Hz. The close-miked woofer response reached a maximum in the 100- to 300-hz range, falling at 12 dB per octave below 100 Hz.The system's sensitivity was relatively high, a 91-dB sound-pressure level (SPL) at 1 meter with an input of 2.83 volts.

Speelt een composet van 150-200 euro dit helemaal weg of hoe moet ik dat zien?

[ Voor 83% gewijzigd door under-world op 12-01-2018 17:57 ]

Pagina: 1