Windows mappenstructuur vastzetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simple.
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-03 14:03
ik wil graag een vaste mappenstructuur gebruiken per project, waar gebruikers niets aan kunnen wijzigen.
ze moeten alleen wel volledig vrij zijn in elke map bestanden te plaatsen en wijzigen(geen extra mappen).
hoe zou ik dat kunnen doen?

voorbeeld:
project 1
-algemeen
-definitief
-pdf
-vervallen

project 2
-algemeen
-definitief
-pdf
-vervallen

ik krijg hier niet voor elkaar dat je wel bestanden kan toevoegen maar geen mappen.

[ Voor 4% gewijzigd door simple. op 09-01-2018 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een losse PC, of diverse users in een domein? Als losse PC: voed de gebruiker(s) op ;)

Als domein: 1 set rechten Apply to files only (waar je alle rechten geeft voor bv Domain users), en een set This folder only (geen full control, geen create folder). Ik denk dat dat zou moeten werken.

En dat kan je misschien verpakken in een PS script dat de structuur opzet en dan NTFS permissions zet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simple.
Het is een domein met 150 gebruikers dus opvoeden is lastig, vandaar de harde aanpak met vaste mappenstructuur per project (duizenden projecten).
Ik heb per soort gebruikers een groep gemaakt en die op de mappen gezet.
Éen hoofdmap met juiste rechten worden met robocopy gekopieerd.

Het lukt me alleen niet om de directories te locken en enkel de files maak/wijzig rechten te geven.
ik werk met dit schema: https://imgur.com/0K8rIj5
zodra ik mappen aanmaken/gegevens toevoegen uitvink om het mappen aanmaken te beperken kan ik ook geen files meer aanmaken(maar hierin moet wel gewerkt worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je hebt het relevante deel van mijn post weggelaten uit je screenshot: specificeer in de rechten, voor welke objecten de rechten moeten gelden.

offtopic:
Sowieso: liever geen screenshot maar gewoon als tekst weergeven wat je waar doet. Niet iedereen gaat de moeite nemen imgur te openen dus je krijgt minder hulp, en over een halfjaar bestaat de figuur niet meer zodat anderen er dan niet van kunnen leren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simple.
ik heb de volgende opties op mijn windows fileserver:

Volledig beheer
x Door map bladeren/bestand uitvoeren
x Map weergeven/gegevens lezen
x Kenmerken lezen
x Uitgebreide kenmerken lezen
x Bestanden maken/gegevens schrijven
Mappen maken/gegevens toevoegen
x Kenmerken schrijven
x Uitgebreide kenmerken schrijven
Submappen en bestanden verwijderen
x Verwijderen
x Machtigingen lezen
Machtigingen wijzigen
Eigenaar worden

ik wil graag alles met een x ervoor aan hebben staan, maar dan kan ik geen bestanden toevoegen in de bestaande mappen.
als ik het vinkje gegevens toevoegen aanzet kan het wel, maar dan kunnen personen ook mappen maken ne dat wil ik niet.
hoe kan ik mensen laten werken met de vaste mappenstructuur?

[ Voor 27% gewijzigd door simple. op 25-01-2018 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672534

Mappen aanmaken en gegevens toevoegen (bestanden) is 1.
Met onderliggende en bovenliggende objecten wordt die map dan namespace voor de user.
Dus geef je toegang via deze speciale machtigingen kan die user zowel bestanden naar die map schrijven als mappen, want ze worden beide als object behandeld.

Met dat verschil dat een map bovenliggende en onderliggende objecten hebben Stations (sub)mappen en bestanden.
Bestanden hebben alleen bovenliggende objecten.
Dus dat alles wordt als object gelijk behandeld.

Dit heeft te maken met bewerken en opslaan...
ook namen van mappen veranderen hoort bij deze regel.

Dit heeft te maken met naar de map schrijven als object.
Dus een object toevoegen aan een map,
Dus kan iemand een bestand in de map plaatsen zo ook een map.

Vanuit de map die de user dan kan bereiken kan die niet naar bovenliggende objecten toe.
Voor die User is die map dan de toegewezen namespace.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 672534 op 25-01-2018 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:47

TheVMaster

Moderator WOS
Anoniem: 672534 schreef op Thursday 25 January 2018 @ 19:14:
Mappen aanmaken en gegevens toevoegen (bestanden) is 1.
Met onderliggende en bovenliggende objecten wordt die map dan namespace voor de user.
Dus geef je toegang via deze speciale machtigingen kan die user zowel bestanden naar die map schrijven als mappen, want ze worden beide als object behandeld.

Met dat verschil dat een map bovenliggende en onderliggende objecten hebben Stations (sub)mappen en bestanden.
Bestanden hebben alleen bovenliggende objecten.
Dus dat alles wordt als object gelijk behandeld.

Dit heeft te maken met bewerken en opslaan...
ook namen van mappen veranderen hoort bij deze regel.

Dit heeft te maken met naar de map schrijven als object.
Dus een object toevoegen aan een map,
Dus kan iemand een bestand in de map plaatsen zo ook een map.

Vanuit de map die de user dan kan bereiken kan die niet naar bovenliggende objecten toe.
Voor die User is die map dan de toegewezen namespace.
toon volledige bericht
Ehh...en nu in normaal Nederlands? 8)7 Sorry @Anoniem: 672534 maar ik snap er echt helemaal niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 15:10

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simple.
ik snap helaas Erik zijn post ook niet.
tsjipmanz heeft wel deels geholpen, ik heb nu de rechten als volgt:

Volledig beheer
x Door map bladeren/bestand uitvoeren
x Map weergeven/gegevens lezen
x Kenmerken lezen
x Uitgebreide kenmerken lezen
Kenmerken schrijven
Uitgebreide kenmerken schrijven
Submappen en bestanden verwijderen
x Verwijderen
Machtigingen lezen
Machtigingen wijzigen
Eigenaar worden

ik kan nu bestanden aanmaken, geen mappen.
nu is het enige probleem dat ik bestanden niet kan wijzigen, iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo, dat kan misschien zijn omdat ik het anders verwoord.
Maar op een NTFS bestandssysteem op het niveau van machtigingen, kan je denk ik, mocht ik er naast zitten meld het maar, daar leren we van, het zien als objecten.

Dus stations, mappen en bestanden zijn dan 1 zelfde, objecten in die boomstructuur.
Dus ga je met machtigingen bezig, zijn plots stations, mappen en bestanden 1 ding, geen 3 verschillende meer.

In de interface zelf zien we een station, map en bestand niet als hetzelfde, maar alle 3 zijn ze een object.
Registersleutels bijvoorbeeld, zijn geen objecten, maar die worden behandeld als een object, daarom kan je ook machtigingen toepassen op een register sleutel, maar register sleutels worden niet opgeslagen als object maar in de register bestanden met de extensie HIVE.

Dus station map en bestand = object.
En een object machtigen, is wat je dan doet op dat moment als je die restricties instelt voor gebruikers.

Dus een map en een bestand zijn dan voor een gebruiker te schrijven in 1 regel in de instellingen van de machtigingen.
Deze regel.
Mappen maken en bestanden schrijven zijn dan 1 regel.

Even onder voorbehoud dat er misschien wel een andere manier is, maar niet met deze instellingen.
Schrijfrechten voor objecten heb je mee te maken dan. map en bestand.
Ik hoop dat ik dit zo goed uitleg, ik hoop natuurlijk voor de TS dat het lukt, maar met mijn ervaringen denk ik dat het niet via deze instellingen kan.

Je ziet ook direct een volgend probleem ontstaan, nu kan de user geen mappen meer schrijven, maar ook de bestanden niet meer beschrijven. Dus lijkt het er op, het 1 of het ander.
Daar zou Microsoft dan wel een update voor kunnen maken.

Via het MS forum weet ik dat ze wel bereid zijn al deze tekortkomingen in het systeem op te lossen, als ze weten dat er gebruikers zijn die daar behoefte aan hebben, en volgens mij is de TS hier daar 1 van.
Mocht ik er naast zitten, please do not shoot me :)

Zelf maakte ik daar een simpele formule voor:
constante = objecten:
Variabelen: Stations, mappen en bestanden.

Even een andere strategische oplossing misschien, of het kan op een server moet je zelf even bekijken.
Een inlogscherm in Windows, hier in Windows 7 kan ik een tekst laten tonen in mijn inlogscherm.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System
Met tekenreeks waarden:
legalnoticecaption
legalnoticetext
De tekst die je als waarde invoert als input:
Bijvoorbeeld:
Users van dit domein worden gevraagd geen mappen aan te maken...
Deze 2 tekenreeks waarden tonen dus tekst in een inlogscherm.

Of het effect heeft op users die in gaan loggen, moet je even testen dan.
Dan kan je ze op die manier opvoeden :)

Wat = namespace?
Voor het register is de term namespace dan een toegewezen ruimte op een harde schijf.
Wat je dus ook doet bij al die gebruikers, je geeft ze namespace, wat betekend een stukje harde schijf gebruiken waarop de server verwijst naar een Schijfstation (partitie) en een map toekent om te gebruiken.

Ik was zelf niet zo bezig met netwerken, maar in het register zie ik de sleutel:
HKEY_CLASSES_ROOT\ADsNamespaces
Active directory namespaces.

Ik ga er van uit dat niet iedereen veel bezig was met het register. Ik wel, al 18 jaren.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 672534 op 26-01-2018 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JackSparrow schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:14:
[...]

Ehh...en nu in normaal Nederlands? 8)7 Sorry @Anoniem: 672534 maar ik snap er echt helemaal niets van.
Hallo Mensen,
Was het Nederlands normaal? Soms een Engels woordje er bij omdat het Windows is.
Ik hoop dat jullie dit begrijpen in die zin dat de map voor een user een root is.
Dus namespace in de active directory maakt een root aan op de harde schijf voor de USER.

Ik klikte ook nog even op het linkje van
Maar dit was hier het resultaat.
Die s haal ik dan niet weg, als ik die s weg zou halen en het http maak zonder s zou ik ongetwijfeld de website kunnen zien.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ry17it03uxkb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simple.
Anoniem: 672534 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:56:
Hallo, dat kan misschien zijn omdat ik het anders verwoord.
Maar op een NTFS bestandssysteem op het niveau van machtigingen, kan je denk ik, mocht ik er naast zitten meld het maar, daar leren we van, het zien als objecten.

Dus stations, mappen en bestanden zijn dan 1 zelfde, objecten in die boomstructuur.
Dus ga je met machtigingen bezig, zijn plots stations, mappen en bestanden 1 ding, geen 3 verschillende meer.

In de interface zelf zien we een station, map en bestand niet als hetzelfde, maar alle 3 zijn ze een object.
Registersleutels bijvoorbeeld, zijn geen objecten, maar die worden behandeld als een object, daarom kan je ook machtigingen toepassen op een register sleutel, maar register sleutels worden niet opgeslagen als object maar in de register bestanden met de extensie HIVE.

Dus station map en bestand = object.
En een object machtigen, is wat je dan doet op dat moment als je die restricties instelt voor gebruikers.

Dus een map en een bestand zijn dan voor een gebruiker te schrijven in 1 regel in de instellingen van de machtigingen.
Deze regel.
Mappen maken en bestanden schrijven zijn dan 1 regel.

Even onder voorbehoud dat er misschien wel een andere manier is, maar niet met deze instellingen.
Schrijfrechten voor objecten heb je mee te maken dan. map en bestand.
Ik hoop dat ik dit zo goed uitleg, ik hoop natuurlijk voor de TS dat het lukt, maar met mijn ervaringen denk ik dat het niet via deze instellingen kan.

Je ziet ook direct een volgend probleem ontstaan, nu kan de user geen mappen meer schrijven, maar ook de bestanden niet meer beschrijven. Dus lijkt het er op, het 1 of het ander.
Daar zou Microsoft dan wel een update voor kunnen maken.

Via het MS forum weet ik dat ze wel bereid zijn al deze tekortkomingen in het systeem op te lossen, als ze weten dat er gebruikers zijn die daar behoefte aan hebben, en volgens mij is de TS hier daar 1 van.
Mocht ik er naast zitten, please do not shoot me :)

Zelf maakte ik daar een simpele formule voor:
constante = objecten:
Variabelen: Stations, mappen en bestanden.

[...]

Dus dit was eigenlijk het goede antwoord op dit moment.

Even een andere strategische oplossing misschien, of het kan op een server moet je zelf even bekijken.
Een inlogscherm in Windows, hier in Windows 7 kan ik een tekst laten tonen in mijn inlogscherm.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System
Met tekenreeks waarden:
legalnoticecaption
legalnoticetext
De tekst die je als waarde invoert als input:
Bijvoorbeeld:
Users van dit domein worden gevraagd geen mappen aan te maken...
Deze 2 tekenreeks waarden tonen dus tekst in een inlogscherm.

Of het effect heeft op users die in gaan loggen, moet je even testen dan.
Dan kan je ze op die manier opvoeden :)

Wat = namespace?
Voor het register is de term namespace dan een toegewezen ruimte op een harde schijf.
Wat je dus ook doet bij al die gebruikers, je geeft ze namespace, wat betekend een stukje harde schijf gebruiken waarop de server verwijst naar een Schijfstation (partitie) en een map toekent om te gebruiken.

Ik was zelf niet zo bezig met netwerken, maar in het register zie ik de sleutel:
HKEY_CLASSES_ROOT\ADsNamespaces
Active directory namespaces.

Ik ga er van uit dat niet iedereen veel bezig was met het register. Ik wel, al 18 jaren.
toon volledige bericht
oke dit verhaal snap ik wel.
toch zit er wel verschil in het object map of bestand, want ik kan met de laatstgenoemde instellingen wel bestanden aanmaken, maar geen mappen.

Helaas moet ik het wel eens zijn dat het niet mogelijk is de instellingen zo te maken dat ik het krijg zoals ik wil.
Pagina: 1