Hallo, dat kan misschien zijn omdat ik het anders verwoord.
Maar op een NTFS bestandssysteem op het niveau van machtigingen, kan je denk ik, mocht ik er naast zitten meld het maar, daar leren we van, het zien als objecten.
Dus stations, mappen en bestanden zijn dan 1 zelfde, objecten in die boomstructuur.
Dus ga je met machtigingen bezig, zijn plots stations, mappen en bestanden 1 ding, geen 3 verschillende meer.
In de interface zelf zien we een station, map en bestand niet als hetzelfde, maar alle 3 zijn ze een object.
Registersleutels bijvoorbeeld, zijn geen objecten, maar die worden behandeld als een object, daarom kan je ook machtigingen toepassen op een register sleutel, maar register sleutels worden niet opgeslagen als object maar in de register bestanden met de extensie HIVE.
Dus station map en bestand = object.
En een object machtigen, is wat je dan doet op dat moment als je die restricties instelt voor gebruikers.
Dus een map en een bestand zijn dan voor een gebruiker te schrijven in 1 regel in de instellingen van de machtigingen.
Mappen maken/gegevens toevoegen
Deze regel.
Mappen maken en bestanden schrijven zijn dan 1 regel.
Even onder voorbehoud dat er misschien wel een andere manier is, maar niet met deze instellingen.
Schrijfrechten voor objecten heb je mee te maken dan. map en bestand.
Ik hoop dat ik dit zo goed uitleg, ik hoop natuurlijk voor de TS dat het lukt, maar met mijn ervaringen denk ik dat het niet via deze instellingen kan.
Je ziet ook direct een volgend probleem ontstaan, nu kan de user geen mappen meer schrijven, maar ook de bestanden niet meer beschrijven. Dus lijkt het er op, het 1 of het ander.
Daar zou Microsoft dan wel een update voor kunnen maken.
Via het MS forum weet ik dat ze wel bereid zijn al deze tekortkomingen in het systeem op te lossen, als ze weten dat er gebruikers zijn die daar behoefte aan hebben, en volgens mij is de TS hier daar 1 van.
Mocht ik er naast zitten, please do not shoot me
Zelf maakte ik daar een simpele formule voor:
constante = objecten:
Variabelen: Stations, mappen en bestanden.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System
Met tekenreeks waarden:
legalnoticecaption
legalnoticetext
De tekst die je als waarde invoert als input:
Bijvoorbeeld:
Users van dit domein worden gevraagd geen mappen aan te maken...
Deze 2 tekenreeks waarden tonen dus tekst in een inlogscherm.
Of het effect heeft op users die in gaan loggen, moet je even testen dan.
Dan kan je ze op die manier opvoeden
Wat je dus ook doet bij al die gebruikers, je geeft ze namespace, wat betekend een stukje harde schijf gebruiken waarop de server verwijst naar een Schijfstation (partitie) en een map toekent om te gebruiken.
Ik was zelf niet zo bezig met netwerken, maar in het register zie ik de sleutel:
HKEY_CLASSES_ROOT\ADsNamespaces
Active directory namespaces.
Ik ga er van uit dat niet iedereen veel bezig was met het register. Ik wel, al 18 jaren.
[
Voor 31% gewijzigd door
Anoniem: 672534 op 26-01-2018 17:03
]