Isolatie voordeur & deur dakterras

Pagina: 1
Acties:

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 18:00
Beste Tweakers,

Zoals de titel al aangeeft heb ik last van 2 deuren die denk ik toch wat fatsoenlijkere tochtwering/isolatie nodig hebben.

Situatie als volgt:
  • Huurwoning, nieuwbouw 2006 met warmte terug win installatie en CV ketel, redelijk tot goed geisoleerd
  • Maisonette op 3e en 4e verdieping
  • Voordeur (naar binnen toe openende) aan gallerij (buiten) met tussenruimte van 1m2 waarin zich een radioator van de CV beindt en ook de deur naar het toilet
  • Op de 4e bevindt zich aan het eind van de trap een deur (naar buiten toe openende) richting het dakterras.
  • Beide deuren zijn voorzien van de standaard rubber tochtstrip aan de binnenzijde
Nou wil ik deze beide deuren zo verzorgen dat ik optimale bescherming heb tegen warmteverlies. Waarom wil ik?
Het valt namelijk op dat ondanks het aanstaan van de verwarming de tussenruimte (inclusief toilet) bij de voordeur met dit weer behoorlijk koud is (we houden de tussendeur dicht om afkoeling van rest van het huis te voorkomen, want deze geeft toegang tot de gang en woonkamer/open keuken zonder tussendeur) ondanks dat de radiator daar vol open staat en goed warm wordt.
De bovendeur eigenlijk nog erger: bij harde wind (wat er vaak toch wel staat met dit weer op het terras) voel je de tocht gewoon komen.

2 vragen:
1) Is dit mijn taak als huurder of kan ik dit neerleggen bij de verhuurder (betreft nieuwbouw uit 2006)?
2) Hoe doe ik dit zo optimaal mogelijk (als het namelijk niet veel hoeft te kosten, doe ik het liever zelf goed ipv een halve oplossing van de verhuurder)? Van alle oplossingen die ik vind weet ik niet welke de beste is.

EDIT: kwam bv dit stuk tegen, al wat ouder, en ik ben niet van plan om zo'n isolatielaag te maken voor de deur (is met net een stap te ver voor een huurwoning die ik straks in originele staat moet terugleveren). Maar ook hier valt weer op dat na de isolatie er toch behoorlijk wat warmteverlies langs de randen is.

[ Voor 13% gewijzigd door dangerpaki op 09-01-2018 07:56 ]

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2025

Amphiebietje

In de blubber

dangerpaki schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 07:49:
Beste Tweakers,

Zoals de titel al aangeeft heb ik last van 2 deuren die denk ik toch wat fatsoenlijkere tochtwering/isolatie nodig hebben.

Situatie als volgt:
  • Huurwoning, nieuwbouw 2006 met warmte terug win installatie en CV ketel, redelijk tot goed geisoleerd
  • Maisonette op 3e en 4e verdieping
  • Voordeur (naar binnen toe openende) aan gallerij (buiten) met tussenruimte van 1m2 waarin zich een radioator van de CV beindt en ook de deur naar het toilet
  • Op de 4e bevindt zich aan het eind van de trap een deur (naar buiten toe openende) richting het dakterras.
  • Beide deuren zijn voorzien van de standaard rubber tochtstrip aan de binnenzijde
Omdat het een huurwoning betreft, kan het zijn dat de deuren naar buiten toe (en/of de tochtstrippen aan de buitenzijde) onder het algemene onderhoud vallen. Check dat even met je verhuurder.
De bovendeur eigenlijk nog erger: bij harde wind (wat er vaak toch wel staat met dit weer op het terras) voel je de tocht gewoon komen.
Je kan ook nog even controleren of de deur toevallig naar binnen wordt gedrukt als de wind er tegen aan staat. In dat geval zullen de tochtstrippen hun werk niet meer doen en krijg je een hoop koude lucht binnen.
2 vragen:
1) Is dit mijn taak als huurder of kan ik dit neerleggen bij de verhuurder (betreft nieuwbouw uit 2006)?
2) Hoe doe ik dit zo optimaal mogelijk (als het namelijk niet veel hoeft te kosten, doe ik het liever zelf goed ipv een halve oplossing van de verhuurder)? Van alle oplossingen die ik vind weet ik niet welke de beste is.
Tochtstrip van de correcte dikte is eigenlijk de enige oplossing, plus een aluminium dorpel aan de onderzijde die daar de kier afsluit.
EDIT: kwam bv dit stuk tegen, al wat ouder, en ik ben niet van plan om zo'n isolatielaag te maken voor de deur (is met net een stap te ver voor een huurwoning die ik straks in originele staat moet terugleveren). Maar ook hier valt weer op dat na de isolatie er toch behoorlijk wat warmteverlies langs de randen is.
Je kan de deuren volledig verwijderen en de ruimte afsluiten. :+

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 18:00
Hahahha, thanks voor de reactie.

Zal dus eens kijken of het valt onder onderhoud van de verhuurder. Maar oplossing is dus gewoon goede tochtstrip obv het formaat van de kier. Duidelijk. Ik dacht dat er misschien net wat mooiere oplossingen misschien waren waar ik nog niet vanaf wist.

Die bovendeur wordt inderdaad wel ingedrukt door de wind (nu je het zegt). Je hoort bij echt harde storm inderdaad dat de deur een beetje meewiebelt en dus geluid geeft. Dus dan zal die strip z'n werk wel niet meer doen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stel je sluitplaat sluitkom eens goed in zodat de deur strakker in het slot valt.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 09-01-2018 20:20 ]