Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• jokerr012
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-08 10:55

jokerr012

Gotta Catch 'Em All

Topicstarter
Beste Tweakers,

Binnen onze organisatie zijn we begonnen met de uitrol van W10 maar stuiten op een probleem.
zodra een domain user op een machine aanmeldt werkt het startmenu niet meer.

Na een hoop oplossingen gevonden en geprobeerd te hebben heb ik het idee dat het van uit een GPO komt. Aangezien de GPO best complex en deze dus helemaal moet worden uitgeplozen lijkt het mij het simpels om een pc/gebruiker uit te sluiten van de GPO. Als deze dan wel met het start menu kan werken kunnen we er in ieder geval van uit gaan dat de problemen dus worden veroorzaakt door de GPO.

De vraag is alleen kan dit op een simpele manier.

Of course I talk to myself... sometimes I need expert advice.

Beste antwoord (via jokerr012 op 10-01-2018 08:36)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Heeft je testuser een roaming profile? Indien ja, test eens met een gebruiker zonder roaming profile zodat deze een nieuw profile krijgt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Alle reacties

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11:35
User tijdelijk in een andere OU zetten, of uit de betreffende groepen halen?

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05 12:27
Gebruiken jullie toevallig ook RES one?
Ik heb bij ons ook regelmatig problemen gehad dat het startmenu niet opkwam. Bleek Res profiel dingetje te zijn

• jokerr012

jokerr012

Gotta Catch 'Em All

Topicstarter
Jelmer93 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 07:56:
Gebruiken jullie toevallig ook RES one?
Ik heb bij ons ook regelmatig problemen gehad dat het startmenu niet opkwam. Bleek Res profiel dingetje te zijn
We gebruiken Res one maar dit draait alleen op de citrix servers niet op de werkstations.
Als ik als onder mijn eigen account aanmeld (domain admin) heb ik geen problemen met het start menu. Ook een lokale gebruiker heeft nergens last van.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:56
Meerdere opties:

1. Test user / computer in een OU gooien waar geen policies aan vast zitten
2. Op de GPO's onder delegation deny rechten zetten op een user / computer of group zodat deze de GPO niet applyen.

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-11 14:14

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Je zou eens met process monitor (https://docs.microsoft.co...ternals/downloads/procmon) kunnen kijken of je acces denied meldingen krijgt bij shell/explorer gerelateerde toepassingen.

Ook UAC settings zijn een bekende boosdoener bij soortgelijke issues.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-11 09:32
Je kan proberen om dit bestand bij de gebruiker weg te gooien:

C:\Users[username]\AppData\Local\TileDataLayer\database

-> weggooien (met een andere gebruiker), (of hernoemen naar .bak oid) en opnieuw opstarten.

• jokerr012

jokerr012

Gotta Catch 'Em All

Topicstarter
Ik heb 2 nieuwe OU aangemaakt een voor users en een voor hardware beide met een Block Inheritance
als ik aan meld als de user en de volgende commando's uitvoer.
gpresult /Scope User /v
gpresult /Scope COmputer /v

zie ik dat er geen GPO's worden uitgedeeld dit geeft alleen niet het gewenste effect.
Ook UAC uitgezet helaas geen effect.

Wel zie ik in de log van proces monitor dat het bestand sysmain.sdb alleen lezen is
maar zover ik op internet kan vinden heeft dit verder geen link met het start menu.

• jokerr012

jokerr012

Gotta Catch 'Em All

Topicstarter
MrTre schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:55:
Je kan proberen om dit bestand bij de gebruiker weg te gooien:

C:\Users[username]\AppData\Local\TileDataLayer\database

-> weggooien (met een andere gebruiker), (of hernoemen naar .bak oid) en opnieuw opstarten.
Ik kom de map TileDataLayer niet tegen

Acties:
  • Beste antwoord

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Heeft je testuser een roaming profile? Indien ja, test eens met een gebruiker zonder roaming profile zodat deze een nieuw profile krijgt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• jokerr012

jokerr012

Gotta Catch 'Em All

Topicstarter
Question Mark schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:34:
Naar aanleiding van je bericht heb ik eens alle profielen van de gebruiker hernoemd en de gebruiker op de lokale machine verwijderd.

Ook kwam ik tot de conclusie dat het [Remote Desktop Services User Profile] pad binnen de ad voor de gebruiker niet was ingevuld.

ik heb nu netjes het start menu in beeld.

Nu is het zaak de GPO's terug te zetten en weer te testen.

• jokerr012

jokerr012

Gotta Catch 'Em All

Topicstarter
Question Mark schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:34:
Ondanks het niet direct mijn vraag was lijkt dit wel de oplossing net met wat andere gebruikers getest en het hernoemen van hun roaming profile lost de zaak op.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

jokerr012 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 08:37:
[...]

Ondanks het niet direct mijn vraag was lijkt dit wel de oplossing net met wat andere gebruikers getest en het het nomen van hun roaming profile lost de zaak op.
Op welke OS versie is het huidge roaming profile ooit aangemaakt? Die zijn nl. niet altijd uitwisselbaar:

https://support.microsoft...0-and-windows-server-tech
Symptoms
Roaming user profiles in Windows 10, Windows Server Version 1709 or Windows Server 2016 are incompatible with roaming user profiles in earlier versions of Windows.

Certain Windows 7, Windows 8.1 or Windows 10 features may not work as expected because the expected profile state isn't present. For example, Start menu does not start. Cortana, Taskbar is unresponsive. And taskbar icons are missing.
De officiele oplossing (profile versioning) staat genoemd in het artikel. Je probleem staat dan ook compleet los van GPO's, vandaar dat je ook een ander antwoord krijgt. :)

• jokerr012

jokerr012

Gotta Catch 'Em All

Topicstarter
Question Mark schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:57:
[...]

Op welke OS versie is het huidige roaming profile ooit aangemaakt? Die zijn nl. niet altijd uitwisselbaar:
Sommige accounts zullen nog terug gaan naar windows 2000, aangezien er een hoop Thin Client's gebruikt worden die niet in het domain zijn opgenomen.

omdat ik geen problemen had met admin accounts en deze buiten de GPO's vallen had ik het idee dat hier misschien het probleem ontstond. Met het verwijderen van het roaming profile is het probleem dus opgelost.

mijn dank is groot

• Tom1981be
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-10-2024
Beste,

Ik heb dit probleem ook gehad op het werk.

Na wat prutsen heb ik dit werkend gekregen door de pc's, niet de user profiles, te verplaatsen naar de standaar d ''computers map'' binnen de AD. Hierna de win 10 machines gereboot en de start knop enz werkte terug.
Pagina: 1