Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

KPN verlaten of zelf router kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tejoh
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 28-03 20:54
Mijn vraag
Gezien de recente problemen met de Experiabox v10, ervaringen met het wireless signaal in huis en algehele stabiliteit van KPN het afgelopen jaar, vraag ik me af of het misschien beter is om over te stappen naar bijvoorbeeld T-mobile, Xs4all of Tweak, of dat ik beter een eigen router kan aansluiten in plaats van de Experiabox v10?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Op dit moment wonen we in een nieuwbouw-huis. Signaal van de router wordt vanuit de woonkamer de lucht in gestuurd, maar is boven in de slaapkamer al bijna weg. We gebruiken qua functies van de Experiabox alleen internet en IPTV. Kunnen routers van Netgear/Asus/TP-link dit signaal ook doorvoeren? Daarnaast ben ik erg benieuwd naar ervaringen van anderen. Is T-mobile of Xs4all beter qua signaal/stabiliteit/snelheid? (KPN is niet veel goedkoper in ieder geval.)

En ja, de 5 GHZ-band heb ik al uitgeschakeld. Het duurt me allemaal een beetje te lang voordat dit gepatched wordt (ongeveer een maand nu :/ ).

Alle reacties

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09:21
Op Netwerkje.com staat alles uitgelegd wat je nu schetst.

Trouwens, gebruik je glasvezel of DSL? Daar zit ook nog wat verschil in.

Heb hier overigens ook de V10 hangen met 0 problemen, en stabiliteit waar Ziggo in deze regio alleen maar van kan dromen :P

Modems van providers zijn vaak niet al te denderend. Je eigen apparatuur aansluiten kan al veel verbetering geven.

• AlbertJP
  • Laatst online: 01:06
Bij de paar providers die een Fritzbox leveren met DSL (Solcon en XS4ALL) is dit wel beter en de Fritzbox geeft naar mijn idee ook minder storingen dan de Experiabox, maar je kunt prima een eigen router voor wifi gebruiken met KPN.

De meeste moderne routers hebben een 'access point mode' waarin ze je alle netwerkconfiguratie uit handen nemen en de oude router alle taken behalve wifi blijft doen. Bij Netgear heb ik ervaren dat die modus heel makkelijk was in te stellen.
Of je laat de nieuwe router het hele netwerk beheren -kost misschien wat configuratie- en zet de oude in 'bridge mode', maar dat kan alleen als je geen telefonie van KPN afneemt, want de inloggegevens van KPN's telefoniedienst zijn geheim.

[Voor 9% gewijzigd door AlbertJP op 09-01-2018 00:18]

• lowfi
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 06:34
Je moet als je ook IPTV wil gebruiken aan de gang met vlans ed. Dat is iig zo als je de experia box helemaal ertussenuit gooit.

• MCP cloud
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 10:45

MCP cloud

Op het web sinds 1998

Zit zelf bij telfort/kpn ook een fritzbox nu, beval prima....

ook telefoon sip (tweak) als backup :P

Powered by Telfort | Experia Box V10 + Telfort wifi versterker + AirLive switch Live-5F

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Wat voor DSlL-info zie je in de modemrouter? Je moet namelijk echt even onderscheid maken tussen de DSL-lijn en slechte wifi. Stop eens iets bedraad in het modem en probeer dat eens een poosje uit, is dat wel prima dan zit het hem echt in de wifi.

Bedenk dat de infrastructuur altijd van KPN is en als er dus echt een probleem is met het signaal van de DSL een andere provider dit niet opeens oplost. Daarentegen is KPN wel duur dus ik zou sowieso nooit rechtstreeks bij KPN hebben gezeten.

Ook is het zeker niet ongebruikelijk dat je in een modern huis met meerdere verdiepingen wat access points nodig gaat hebben om overal goede dekking qua wifi te hebben.

[Voor 14% gewijzigd door MsG op 09-01-2018 08:37]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Wat is precies je vraag? Is je wifi-signaal beroerd, of vind je de Experiabox V10 geen fijn apparaat?

Ik heb NLEx en heb ook een Experiabox V10. Verschil is wel dat ik mijn eigen wifi-accespoints (Ubiquiti AP-AC Lite) erachter heb hangen. Beneden hangt er eentje en boven ook. Overal in huis tip-top bereik. Wifi van de V10 zelf heb ik uitgezet.

De Experiabox V10 doet het hier prima, internet werkt altijd op volle snelheid. Ik heb mijn eigen router (pfSense in een VM) in DMZ erachter hangen. Maar dat is wat overkill, als je gewoon twee accespoints aansluit dan is je bereik issue opgelost.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Erick81
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 03-04 10:26
Afgelopen weekend mijn experia box vervangen voor een Asus RT-AC68U. Handleiding uit [KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken gevolgd, was geen enkel probleem, met een half uur alles draaiend! En sindsdien perfect stabiele wifi in huis :)

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
quote:
Tejoh schreef op maandag 8 januari 2018 @ 23:04:
Mijn vraag
Gezien de recente problemen met de Experiabox v10, ervaringen met het wireless signaal in huis en algehele stabiliteit van KPN het afgelopen jaar, vraag ik me af of het misschien beter is om over te stappen naar bijvoorbeeld T-mobile, Xs4all of Tweak, of dat ik beter een eigen router kan aansluiten in plaats van de Experiabox v10?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Op dit moment wonen we in een nieuwbouw-huis. Signaal van de router wordt vanuit de woonkamer de lucht in gestuurd, maar is boven in de slaapkamer al bijna weg. We gebruiken qua functies van de Experiabox alleen internet en IPTV. Kunnen routers van Netgear/Asus/TP-link dit signaal ook doorvoeren? Daarnaast ben ik erg benieuwd naar ervaringen van anderen. Is T-mobile of Xs4all beter qua signaal/stabiliteit/snelheid? (KPN is niet veel goedkoper in ieder geval.)

En ja, de 5 GHZ-band heb ik al uitgeschakeld. Het duurt me allemaal een beetje te lang voordat dit gepatched wordt (ongeveer een maand nu :/ ).
Het DSLsignaal wordt door KPN verzonden, dat iemand de rekening betaald aan XS4ALL of Telfort maakt niets uit voor het onderliggende signaal.
Wat heb je voor probleem met stabiliteit, valt de verbinding weg ( op het modem ) of valt wifi uit ?
Dat zijn 2 verschillende dingen natuurlijk.

DSL-signaal wat wegvalt, zal een eigen router niets aan veranderen, wegvallende / slechte WiFi kan je oplossen door een eigen router ( of accespoint) te plaatsen.

In mijn tijd bij KPN heb ik nooit last van wegvallend DSLsignaal gehad, wel beroerde wifiverbindingen.
Ik had achter de Experia mijn eigen router gezet, en die in de experia als DMZ gemarkeerd.
Verder in de experia alle DHCP uitgeschakeld, en de betreffende router een vast IPadres.
Telefonie en TV liet ik door de Experia afhandelen, maar de 2e ontvanger op zolder stond gewoon in de 'keten' van mijn eigen router aangesloten zonder problemen ( de experia stuurt het signaal gewoon door, je moet alleen opletten dat de router het vlanpakketje niet verminkt, anders zal je een extra kabel mogen trekken )

Alle WiFi en lanverkeer laat je via de DHCP van de (eigen) router lopen, ik had prima ervaringen met Cisco/Linksys, TP-link en Netgear.
( Mikrotik had meer mogelijkheden, maar vernaggelde mijn TVsignalen op de 2e ontvanger )

• ilfamo
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 04-04 12:46
De V10 van Kpn heeft sinds de laatste firmware update problemen met het leveren van stabiel wifi, hier na te lezen.

https://forum.kpn.com/int...rbinding-op-de-v10-442731

Het is dus niet het binnenkomend signaal wat problemen geeft maar het wifi gedeelte werkt niet meer goed waardoor het niet mogelijk is om 2,4 en 5ghz wifi naast elkaar te draaien.

• virtualite
  • Laatst online: 07:26
Op het WiFi na is de V10 van KPN een prima router voor normaal gebruik. Ik heb zelf gewoon een losse Ubiquiti AP gekocht en heb sindsdien overal in en rond het huis een sterk, snel en stabiele WiFi verbinding.

Ik deel dan ook de mening en ervaringen van @ThinkPad dat één of meerdere AP's het probleem zullen oplossen.

Mijn tip is dus: Koop een goede AP (Zelf goede ervaringen met Ubiquiti AP).

[Voor 26% gewijzigd door virtualite op 09-01-2018 13:24]

• Tejoh
  • Laatst online: 28-03 20:54
quote:
krakendmodem schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 00:00:
Op Netwerkje.com staat alles uitgelegd wat je nu schetst.

Trouwens, gebruik je glasvezel of DSL? Daar zit ook nog wat verschil in.

Heb hier overigens ook de V10 hangen met 0 problemen, en stabiliteit waar Ziggo in deze regio alleen maar van kan dromen :P

Modems van providers zijn vaak niet al te denderend. Je eigen apparatuur aansluiten kan al veel verbetering geven.
Ik heb glasvezel. Thx voor de link, ga ik zeker even de tijd voor nemen.

Waar het probleem vooral ligt is in het feit dat extra AP's bij mij altijd zorgen voor problemen. Heb een repeater geprobeerd van D-link en later een powerline-AP van Devolo. Dit alles zorgt voor instabiliteit op het netwerk met veel gezeur met uitval als gevolg. Misschien een idee om hier meer in te investeren, maar misschien begint het bij het kopen van een goede router.

Mijn bedrade verbinding is (zelfs via powerline) uitstekend. Ik heb alleen af en toe dat ongeveer 2 minuten lang mijn internet dagelijks een soort hik heeft (zelfs IP van de router, 192.168.2.254, is dan niet meer te vinden). Ik krijg dan even een geel uitroeptekentje in de taakbalk, maar deze gaat dan ineens weer weg en dan werkt alles weer vlekkeloos.

De wifi is af en toe op 2/5 of 3/5 streepjes en houdt er dan ineens mee op. Waar het op neer komt is dat ik een, naar mijn idee, premium prijs betaal voor iets wat zeker niet premium aanvoelt. Wellicht helpt overstappen naar Xs4all oid wel voor dit gevoel. :/

Begrijp ik dus goed dat lokale storingen niet uit maken qua provider? Want we hebben afgelopen jaar een stuk of 4 gehad. :'(

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
quote:
Tejoh schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:15:
[...]
De wifi is af en toe op 2/5 of 3/5 streepjes en houdt er dan ineens mee op. Waar het op neer komt is dat ik een, naar mijn idee, premium prijs betaal voor iets wat zeker niet premium aanvoelt. Wellicht helpt overstappen naar Xs4all oid wel voor dit gevoel. :/

Begrijp ik dus goed dat lokale storingen niet uit maken qua provider? Want we hebben afgelopen jaar een stuk of 4 gehad. :'(
Je kunt bij KPN een monteur laten komen (gratis) om je wifi te controleren. Desgewenst en wanneer noodzakelijk wordt een versterker (accesspoint) geplaatst.

Mijn moeder heeft dit thuis ook. De Experiabox staat in de meterkast en nog geen 8 meter verder staat een versterker (bedraad aangesloten). Er zitten 2 muurtjes tussen van 70mm gipsblokken, dus zo spannend is het verval van signaal nou ook weer niet...

De beste methode om fatsoenlijke wifi te krijgen is zoals hierboven al genoemd wordt: zet de wifi van de Experiabox uit, regel zelf 1 of 2 fatsoenlijke accesspoints en stel de boel zelf in. Wanneer je ooit eens naar een andere provider overstapt hoef je alleen het modem maar in te stellen, de IP-range voor je LAN in te stellen en je kunt gaan, je wifi blijft dan immers hetzelfde.

Dat deze manier van werken je iets meer apparaten kost kan kloppen. In mijn geval kost het me een 8-poorts switch en 2 accespoints. Uiteindelijk heb ik er veel plezier van kan ik wel stellen.

• Ioramus
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 05-04 11:20
quote:
virtualite schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:22:
Op het WiFi na is de V10 van KPN een prima router voor normaal gebruik. Ik heb zelf gewoon een losse Ubiquiti AP gekocht en heb sindsdien overal in en rond het huis een sterk, snel en stabiele WiFi verbinding.

Ik deel dan ook de mening en ervaringen van @ThinkPad dat één of meerdere AP's het probleem zullen oplossen.

Mijn tip is dus: Koop een goede AP (Zelf goede ervaringen met Ubiquiti AP).
Ik heb een V9 (glasvezel aansluiting) en die is ook prima, behalve WiFi waar ik voor een Mikrotik oplossing heb gekozen met een aantal APs in huis (HAP ac - gebruik alleen 5Ghz band).

• Barre73
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 09:27
quote:
Tejoh schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:15:
[...]

Ik heb glasvezel. Thx voor de link, ga ik zeker even de tijd voor nemen.

Waar het probleem vooral ligt is in het feit dat extra AP's bij mij altijd zorgen voor problemen. Heb een repeater geprobeerd van D-link en later een powerline-AP van Devolo. Dit alles zorgt voor instabiliteit op het netwerk met veel gezeur met uitval als gevolg. Misschien een idee om hier meer in te investeren, maar misschien begint het bij het kopen van een goede router.
Als hier het advies wordt gegeven om een extra AP te plaatsen dan bedoelt men zeker geen repeater of power Line adapters. De enige goede manier is een CAT-kabel trekken van experiabox naar eerste verdieping (bijvoorbeeld) en die daar aansluiten op een echt accesspoint. Dus bijvoorbeeld een Unity f anders de KPN wifiversterker. Mits bedraad aangesloten (dus zonder powerline) is dat een heel goed accesspoint.

• MCP cloud
  • Laatst online: 10:45

MCP cloud

Op het web sinds 1998

quote:
Barre73 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:31:
[...]

Als hier het advies wordt gegeven om een extra AP te plaatsen dan bedoelt men zeker geen repeater of power Line adapters. De enige goede manier is een CAT-kabel trekken van experiabox naar eerste verdieping (bijvoorbeeld) en die daar aansluiten op een echt accesspoint. Dus bijvoorbeeld een Unity f anders de KPN wifiversterker. Mits bedraad aangesloten (dus zonder powerline) is dat een heel goed accesspoint.
Heb de mijne pas opgehangen O-) Telfort WiFi Versterker

https://www.imgdumper.nl/uploads9/5a57d9003da43/5a57d90008fc5-jhjj.jpg