Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Vraag

• mcbeef
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 31-03 14:38
Beste tweakers,

Ik besef mij dat deze vraag voor de meesten onder jullie waarschijnlijk een no-brainer is. Ik heb getracht eruit te komen maar ik kom niet tot een eenduidige oplossing.

De situatie:
Internet komt mijn woning binnen via de Connectbox van ziggo.
Vanuit de Connectbox loopt er een utp kabel naar de woonkamer boven waar ik een hele rits aan apparaten heb welke ik het liefst via een kabel met het internet verbind. (A/V apparatuur)

Wifi in de woonkamer zou ik graag apart willen aanleggen in de vorm van een AP welke ook dmv een kabel met de Connectbox verbonden is.

De vraag:
Gebruik ik om mijn A/V apparatuur van internet te voorzien een router of een switch?
Ik heb reeds een Netgear GS308 8poorts switch liggen en een D-link Dir-655 router (met eigenlijk te weinig poorten)

Alvast bedankt!

Alle reacties

• scenix_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 08:54

scenix_

404 not found

Switch! :-)

Een router kan ook "Switchen" maar kan nog veel meer. Maar dat heb je eigenlijk niet nodig omdat je al een router hebt (ziggo)

I live and work in Germany

• daupie
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 08:15
Je wilt dus eigenlijk extra internetpoorten creëren in de woonkamer, daar gebruik je een switch voor, aangezien de Connect Box al je router is en dus al je hele netwerk "beheert". Je kunt dan daarna ook je AP via deze switch van internet voorzien.

Kijk dus even in deze categorie en koop er een gebaseerd op het aantal poorten dat je nodig hebt: categorie: Netwerk switches

• mcbeef
Dankjulliewel!

Dan gaat de GS308 de woonkamer in en de Dir-655 eruit!
Het AP hoop ik via een loze leiding vanuit de meterkast direct aan te kunnen sluiten.

Prachtig forum dit! Vind de techniek reuze interessant, maar het is veel info als het je vakgebied niet is.
Vandaag voor het eerst een ftp kabel van een rj45 connector voorzien. blijkt er nog verschil te zitten in draadvolgorde (T-568-A en T-568B) Weer wat geleerd!

• scenix_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 08:54

scenix_

404 not found

dan denk ik dat je een FTP CAT6 of CAT7 kabel hebt, een "FTP kabel" ken ik niet ;-) FTP is de beschrijving van de mantel van de kabel. Over CAT6 / CAT 7 of ook CAT 5(e) kan je op Wikipedia veel lezen.

Fijn dat we konden helpen!

I live and work in Germany

• mcbeef
quote:
scenix_ schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:01:
dan denk ik dat je een FTP CAT6 of CAT7 kabel hebt, een "FTP kabel" ken ik niet ;-) FTP is de beschrijving van de mantel van de kabel. Over CAT6 / CAT 7 of ook CAT 5(e) kan je op Wikipedia veel lezen.

Fijn dat we konden helpen!
Het is inderdaad een met folie afgeschermde twisted-pair Cat 6 kabel.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
mcbeef schreef op maandag 8 januari 2018 @ 21:53:
Dankjulliewel!

Dan gaat de GS308 de woonkamer in en de Dir-655 eruit!
Het AP hoop ik via een loze leiding vanuit de meterkast direct aan te kunnen sluiten.
Niet te ver weggooien die DIR-655 :P

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Je kunt hem dus met een licht gewijzigde configuratie als AP instellen. Heb je dan 's werelds beste AP te pakken? Nee. Maar misschien is het goed genoeg voor je eisen nu, en proberen kost niets. Als het alsnog niet is wat je wilt kun je altijd nog een dedicated AP kopen ;)

Zorg trouwens ervoor dat de volgende zaken hetzelfde zijn tussen de AP beneden (een van de Ziggo Connectboxen - zou wel zo volledig zijn om te melden welke type je hebt) en de AP boven (in ieder geval in eerste instantie die DIR-655):
- SSID (netwerknaam)
- PSK (wachtwoord)
- security (WPA2-PSK only (dus geen WPA/WPA2!)
- encryption (CCMP-AES only (dus geen CCMP-AES/TKIP)

Als dat alles exact hetzelfde is zullen slimme apparaten automatisch tussen boven en beneden roamen zodra signaal van de een significant sterker wordt dan van de ander.

Mocht de DIR-655 tegenvallen als AP (bijvoobeeld omdat het geen 5GHz support), zorg dan voor een AP met 5GHz en DFS support. De KPN "WiFi-Versteker" is dan de goedkoopste optie die 'goed' te noemen is a EUR 50, met exact dezelfde hardware als EUR 80 duurdere routers als de Asus AC68U of Netgear R7000.

Soittakaa Paranoid!

• mcbeef
Bedankt dion_b voor je uitgebreide antwoord.
De dir-655 is volgens mij niet compatibel met openwrt. Natuurlijk bewaar ik hem.

Zit een beetje te lonken naar AP's van Ubiquity, bijvoorbeeld de ac lite of de ac lr. Volgens mij ben ik daarmee in één ruk klaar.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
mcbeef schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 07:42:
Bedankt dion_b voor je uitgebreide antwoord.
De dir-655 is volgens mij niet compatibel met openwrt. Natuurlijk bewaar ik hem.
Je hoeft geen OpenWRT op een router te flashen om hem als AP te gebruiken. Eigenlijk is het zo simpel als een vast IP instellen binnen het subnet (maar buiten de DHCP scope) van je hoofdrouter, de DHCP server op de DIR-655 uit te zetten en (dan pas!) de netwerkkabel in een van de LAN-poorten steken ipv de WAN-poort.
quote:
Zit een beetje te lonken naar AP's van Ubiquity, bijvoorbeeld de ac lite of de ac lr. Volgens mij ben ik daarmee in één ruk klaar.
1) Je bent alleen in één ruk klaar als je eerst goed uitzoekt waar die dingen moeten komen te hangen en welke het beste past bij jouw situatie.
2) UniFi heeft alleen zin als je ook je WiFi beneden door UniFi wilt laten doen (dus WiFi op de modemrouter uit en minimaal een tweede UniFi AP beneden plaatsen). Is dat te duur en wil je alleen boven iets nieuws plaatsen? Dan ben je net zo goed uit met bijv de KPN 'WiFi Versterker' die minder kost dan de UAP AC Lite, maar betere harde specs heeft dan de UAP AC Pro.
3) De UAP AC LR is voor thuisgebruik onzinnig. De meerwaarde ervan zit enkel in de 2.4GHz (die je als het goed is alleen voor legacy/low-end zooi gebruikt), in de 5GHz biedt het nul voordeel tov de AC Lite. M.i. zou de keuze moeten zijn tussen de Lite en de Pro, waarbij de Pro zonder meer betere dekking en throughput geeft, maar niet twee (of zelfs anderhalf) keer beter. Je kunt dus beter. 3x de Lite nemen dan 2x de Pro. Wanneer toch de Pro? Als er geen geschikte locaties zijn om 3 AP's op te hangen ben je met 2 AP's wel duidelijk beter uit met de Pro.

Ik heb hier 2x Pro draaien in een dubbele betonbunker van een maisonette, 136m^2, met zowel een betonnen vloer tussen begane grond en 1e verdieping, als een nog zwaardere betonnen draagmuur (voor de 9 verdiepingen erboven) dwars door de woning. De ene zit aan voorkant beneden 'rechts' van de draagmuur, de andere zit aan achterkant boven 'links' van de draagmuur. Ik heb zo overal een RSSI van >-65dBm en haal op de slechtste plek nog >160Mbps throughput.

Maar goed, meerwaarde van UniFi zit enkel in het beheer (en een paar kleine handigheidjes rond roaming). Qua harde specs heeft dus de KPN WiFi-versterker voor EUR 50 zelfde specs als de UAP AC Pro. En je Connectbox modem trouwens ook - met een Lite of LR op zelfde locatie ga je dus achteruit qua dekking en performance voor die ene AP.

Soittakaa Paranoid!

• mcbeef
Kijk, dat is duidelijk wat betreft de d-link.

Wat betreft de KPN versterker, deze heeft geen Poe support volgens mij. Ik wil de access points via een loze leiding aansluiten en bevestigen op het plafond.

Als ik jou begrijp zal ik dus de WiFi van de connector uitzetten en de twee access points het enige draadloze netwerk laten beheren.

• mcbeef
quote:
Bedankt dion_b voor je duidelijke uitleg.
Inmiddels twee netwerken met hetzelfde ssid.
Alles lijkt goed te werken.
Nog geen nieuwe hardware hoeven kopen.
Een kleine tegenvaller met een plafondverdeeldoos waar ik niet heen geraak vanuit de meterkast. Maar dat is later zorg.

Nogmaals bedankt!

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 06:43
quote:
mcbeef schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:21:
[...]

Bedankt dion_b voor je duidelijke uitleg.
Inmiddels twee netwerken met hetzelfde ssid.
Alles lijkt goed te werken.
Nog geen nieuwe hardware hoeven kopen.
Mooi zo :)
quote:
Een kleine tegenvaller met een plafondverdeeldoos waar ik niet heen geraak vanuit de meterkast. Maar dat is later zorg.

Nogmaals bedankt!
Hoe bedoel je dit? Wil je bezig met je elektra? of wil je een AP bij/naast je plafond centraaldoos plaatsen (en je utp dus bij door je elektra bedrading leggen)?
Zo ja (utp bij door je elektra) dit mag namelijk absoluut niet, dit levert namelijk (potentieel) gevaarlijke situatie's op die je niet moet willen.

• mcbeef
quote:
Annuk schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 23:18:
[...]

Mooi zo :)

[...]

Hoe bedoel je dit? Wil je bezig met je elektra? of wil je een AP bij/naast je plafond centraaldoos plaatsen (en je utp dus bij door je elektra bedrading leggen)?
Zo ja (utp bij door je elektra) dit mag namelijk absoluut niet, dit levert namelijk (potentieel) gevaarlijke situatie's op die je niet moet willen.
Ik hoopte daar een loze leiding aan te treffen omdat er voorheen een bedrade rookmelder zat. Helaas is de situatie niet zoals ik had gehoopt. Ik ga geen utp naast andere bedrading aanleggen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True