Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede Tweakers!

Eindelijk is het dan zover dat ik een "complete" rebuild van mijn pc wil gaan doen. >:)

Maar daarover heb ik een aantal vragen waardoor ik jullie advies goed kan gebruiken.

Wat doe ik met mijn pc en wat wil ik er in de toekomst mee doen?

Ik game vaak en mijn systeem is dermate verouderd dat ik genoodzaakt ben op mijn MSI laptop te gamen in plaats van mijn dekstop. Ik speel voornamelijk Battlefield 1 en wanneer nieuwe high end games uitkomen wil ik ook hierin meegaan. Gamen is hobbymatig en dus heb ik nog een werkend leven _/-\o_ . Als ondernemer ben ik momenteel bezig met het opzetten van een online cursus. Dit doe ik uiteraard met video's en daarvoor gebruik ik dan weer Adobe AE, Ai, Id en Ps. Dit vergt dus ook nogal wat van PC (vooral AE). Waarover maak ik dan een online cursus? Over mijn geweldige passie voor muziek productie! Dit betekent dan dus ook dat ik een Digital Audio Workstation (D.A.W) gebruik om mijn muziek te produceren. Genaamd Ableton.

Er zijn dus een aantal zaken waarin mijn PC erg goed moet presteren. Opgesomd:
* Sterke graphics voor het gamen
* Snelle Preview en Render tijd voor Adobe After Effects
* Sterk ondersteunen van zware plugins in Ableton.

Dan is de vraag wat ik nu heb en waar ik naar toe wil O-)
Mijn huidige setup ziet er als volgt uit:

ASUS M5A78L-M/USB3 - Moederbord
Club 3D GeForce GTX 550Ti - Grafische kaart
AMD Black Edition - AMD FX 6100 - Processor
Kingston HyperX blu - Geheugen 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - CL9
Crucial BX100 2.5 SSD - Opslag
wd10ezex blue 1tb HDD -Opslag

Voor mijn audio maak ik gebruik van een USB Audio interface (Focusrite Scarlett 2i2) en KRK G3 Rokit 6 speakers.

De setup waar ik ongeveer naartoe wil:

?????? - Moederbord
MSI GeForce GTX 1060 Gaming 6G - Grafische kaart
Intel Core i7-7700K - Processor
HyperX Fury DDR4 2666 C15 4x8GB - Geheugen (2x dus 64GB totaal)
Samsung 850 EVO 250GB SSD - Opslag

Crucial BX100 2.5 SSD - Opslag
WD 10ezex blue 1tb HDD - Opslag

(in Bold wat er nieuw gekocht moet worden).

Dan komt hier de vraag voor allen uw advies!
Allereerst, Hoe denken jullie over deze setup (mijn doeleinden in gedachte gehouden).
Daarnaast zien jullie bij Moederbord vraagtekens staan. Ik kon er namelijk niet uitkomen welk moederbord geschikt is voor deze setup. Er moeten dus genoeg slots voor 64GB RAM zijn, de juiste socket voor de i7 7700K processor hebben en niet geheel onbelangrijk, USB 2.0 poorten bevatten (een aantal audio apparatuur werkt alleen met 2.0 en NIET met 3.0). Hier ontvang ik dan ook graag tips voor!

Wat heb ik dan voor deze grap over?
Mijn budget ligt Ergens in de buurt van €1000 tot €1200. Waar kosten gespaard kunnen blijven is dat altijd welkom! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2018 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-08 12:54
Allereerst zou ik beginnen met grotere stickjes geheugen aan te raden, 64GB kan immers met 4x16Gb bereikt worden. Geen enkel moederbord waar de 7700K op past heeft meer dan 4 slots. Usb 2.0 is trouwens op zowat elk moederbord aanwezig.

Persoonlijk zou ik eerder voor een Ryzen 1700(x) gaan, 8 cores, 16 threads. Gaat renderen een pak sneller maken in vergelijking met de 7700K, en de moederborden zijn goedkoper.

Welke voeding ga je nemen? Ik hoop niet dat je een oude voeding in een nieuw systeem gaat stoppen, tenzij dit nog een recentere kwaliteitsvoeding is met lopende garantie.

[ Voor 20% gewijzigd door DenHond op 08-01-2018 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 18:24
Waarom nu nog een 7700k en geen 8700k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onderstaande links komen uit een eerder topic dat ik gestart heb. Het blijkt namelijk dat After Effects tegenwoordig niet meer dan 4 cores aan kan. Voeding is inderdaad nog een punt dat ik gemist heb. Deze zal ook nieuw moeten omdat mijn huidige voeding 6 pins kabeltjes heeft voor de Grafische Kaarts en de 1060 heeft 8 pins nodig.

https://www.pugetsystems....-E-Kaby-Lake-Ryzen-7-977/

https://www.pugetsystems....-7940X-7960X-7980XE-1037/

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2018 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
Indien je keuze vast staat op een 7700K moet je enkel nog beslissen of je wil overklokken of niet.
Indien wel, moet je voor een 'Z270' chipset moederbord gaan. Ook dacht ik dat de de K versies zonder koeler geleverd worden, dus moet je daar ook nog eens minstens €30 voor bijrekenen.
Indien niet kan je voor de goedkopere niet-K gaan en een moederbord met een goedkopere chipset gebruiken (B250 of H270).

Ik zie ook dat je huidige moederbord een micro-ATX moederbord is. Indien je dezelfde behuizing gaat nemen, moet je kijken of er geen groter moederbord in past. Zoniet ben je dus ook beperkt tot enkel micro-ATX moederborden ipv de 'gewone' ATX moederborden (zijn iets groter en bieden wat meer slots voor uitbreidingskaarten).

Ook moet je voor jezelf beslissen of je meer wil betalen voor een mooier moederbord (met leds, grotere heatsinks etc,...). Voor sommigen leuk als je behuizing een raampje heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door DenHond op 08-01-2018 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn keuze staat niet zozeer vast op de 7700K maar omdat deze in AE het beste presteert leek dit me wel een leuke. Ik ga er namelijk vanuit dat wanneer ik een 8 core neem, AE maar de helft van de cores gebruikt en wanneer de snelheid per core dan lager is dan de 7700K dan heeft dit alleen voor het gamen voordeel ga ik vanuit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DenHond
De knoop zal je toch zelf moeten doorhakken. Een Ryzen 1600(x) kan ook nog interessant zijn vanwege de prijs.
De huidige AMD’s zullen altijd [url="https://https://tweakers.net/reviews/5335/6/ryzen-5-1600x-en-1500x-zes-en-vier-zen-cores-aan-de-tand-gevoeld-games-dx12.html"]iets trager[/url] zijn dan hun intel aanhanger, maar met sneller geheugen (rond de 3000mhz) en een paar updates van AMD zelf, valt dit eigenlijk nog allemaal best mee.

Voor games is de grafische kaart toch in 90% van de gevallen de bottleneck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:16

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee met al deze adviezen ben ik op het volgende uitgekomen:

Intel Core i7-8700K - CPU
Nvidia GTX 1060-6GB - GPU
Samsung 850 Evo 250GB - SSD
Crucial BX100 2.5 SSD
WD 10ezex blue 1tb HDD
HyperX Fury DDR4 2666 C15 4x8GB - RAM
MSI Z370M GAMING PRO AC (MS-7B44) - MOBO
pricewatch: Corsair RM550x Zwart - Voeding
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO - Koeler

Toch op de 8700K uitgekomen. Het eerdere artikel dat ik aanbracht was de 8700K namelijk nog niet in de benchmark meegenomen. Deze bleek overall 9% beter in AE te werken ondanks de lagere base kloksnelheid.

Erg benieuwd naar de feedback!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2018 19:42 ]

Pagina: 1