Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mg.domingo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 16:14
Een half jaar geleden heb ik via coolblue een draadloze muis en toetsenboord van rapoo gekocht (toetsenboord 8200P en muis 7200P). Alleen heb ik hier welleens een paar problemen mee wat betreft hoe goed deze werkt en ben ik benieuwd of dit mogelijk software (driver b.v.) of hardware (kapotte muis / toetsenboord / usb ?) zou kunnen betreffen.

De volgende problemen kom ik in mindere en meerdere mate tegen. Niet consequent meeste gebeuren af en toe en ik krijg ze ook niet zomaar gereproduceerd:

Muis
De linkermuisknop lijkt geregeld te "dubbelklikken" en slepen / meerdere dingen selecteren gaat hierdoor ook moeizaam (dit is pas laatste paar weken echt merkbaar geworden).

Toetsenboord
Soms doen een aantal letters / toetsen het opeens een aantal seconden niet meer. Kan ik opeens de A even niet typen, maar andere letters wel (al aantal maanden af en toe last van gehad).

De volgende zaken heb ik inmiddels geprobeerd om te kijken of dit probleem te verhelpen is / om te kijken of het hardware of software zou kunnen zijn.
  • Meest recente driver van rapoo. Of dit echt een driver update is vraag ik me af, het is namelijk gewoon software ... die deels in het chinees ofzo is. Heeft geen noemenswaardig / duidelijk effect gehad of ik deze wel of niet installeer / draai.
  • USB connector in andere usb ports gezet. Meestal na het wisselen van usb port lijkt in ieder geval het toetsenboord het een tijd zonder "problemen" te doen. Maar ook te vaak daarna toch weer wel.
  • Nieuwe batterij in toetsenboord. Klikproblemen bleven aan.
  • Muisinstellingen in windows op "linkshandig" gezet. Met rechtmuisknop geen problemen gehad in de relatief korte periodes dat ik deze heb getest.
Mijn vraag is dus lijkt dit op een hardware probleem (muis probleem lijkt er mijns inziens op) of software (voor toetsenboord misschien of de usb connector waar iets niet goed gaat ? één recensie op tweakers bij toetsenboord leek hetzelfde probleem te hebben). En weten jullie nog andere manieren waarmee ik zou kunnen kijken waar het probleem ligt ?

Indien het hardware gerelateerd is zit ik nog binnen de garantie en stuur ik het gewoon terug.

Alvast bedankt voor alle ideeen. Als je meer informatie wenst hoor ik het graag.

Kleine aanvulling. Ik heb 2.4 en 5 GHz draadloze verbinding op de pc. De usb port zit ca. 0,5 m van toetsenboord / muis af.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1020671

Download eens een linux-live oplossing (USB) en ga daar eens een avondje op zitten internetten. Doet het probleem zich dan nog voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mg.domingo
Ik heb eerlijk gezegd geen verstand van linux haha, ik kan wel toetsenboord en muis eens meenemen naar werk en kijken hoe deze daar werkt (o.a. windows 8 i.p.v. windows 10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mg.domingo
Update:

Om het een en ander wat vreemder te maken. Ik had besloten om de muis en toetsenboord terug te sturen voor reparatie. En heb deze nu twee dagen vervangen met een bedraad toetsenboord en wireless muis van werk.

In eerste instantie werkten deze zonder problemen ... tot vandaag
- Toetsenboord werkte vanmiddag opeens niet meer na het opstarten, gaf volledig geen respons. Pas toen ik hem in een andere USB poort inplugde werkte hij weer normaal.
- De muis heeft geen last van "dubbleklikken" maar de middelste muisknop registreert zeer slecht en soms bij het bewegen van de muis gedraagt hij zich heel schokkerig.

Kortom zeer apart dat met andere muis en toetsenboord ik nog steeds problemen heb (toetsenboord die ik in het verleden zonder problemen al eens had gebruikt en muis waar ik op werk nooit problemen mee heb gehad). Hierdoor lijkt mij het probleem toch eerder in windows of de usb porten te zitten ? Iemand enige suggestie wat het zou kunnen zijn, ik sta voor een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurFZR
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-04-2022
Voor wat betreft het toetsenbord had ik min of meer dezelfde problemen bij mijn E9100P toetsenbord en 3500P muis. Bij mij deden enige tijd de toetsen het helemaal niet, of ik moest bijna door het toetsenbord heen slaan om een letter te typen. Omdat ik een vermoeden had dat dit te maken had met de bluetooth verbinding tussen de rapoo dongle en het toetsenbord heb ik de site van Rapoo geraadpleegd. Daar vond ik voor deze combinatie een wireless driver die ik heb geïnstalleerd. Vervolgens heb ik met behulp van deze driver het toetsenbord en de muis gepaird met de dongle.

Het gevolgd is dat nu zowel het toetsenbord als de muis overleden zijn. De computer ziet wel de dongle "Rapoo 5G wireless device", maar verder niets. Op 19 augustus hierover een vraag neergelegd bij Rapoo, maar die hullen zich tot op heden in stilzwijgen. Uiteindelijk maar een set van Microsoft genomen.

Problemen met je invoerapparaten en dan na 2,5 weken nog steeds geen antwoord. Conclusie: Voor mij nooit meer een Rapoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• airmaxx
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-09-2024
Hier ook ineens problemen met de Rapoo 5G. Na zoals voorgaande schrijft de software gedownload van de website. En daar gaat je muis en toestenbord.

De software is ook voor een Bluetooth connectie. En daardoor heb ik de connectie gesloopt met mijn Rapoo dongle.

Omdat ik toch wel fan ben van het toetsenbord en muis maar een 9900M aangeschaft. Merk wel dat je geen wifi dongle in de buurt moet hebben dan zie je wat haperingen in de connectie. Voor de rest tevreden. Alleen kost het je weer 80 Euro ;-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
@airmaxx hiervoor een 6 jaar oud topic kicken is niet de bedoeling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.