Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

kopiemachine delen via verschillende virtuele netwerken

Pagina: 1
Acties:

• Zuppo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-07 12:47
'lo iedereen,

Wij willen onze printer delen met een andere organisatie. Onze Cisco SG300 switch laat toe om poorten toe te wijzen aan verschillende virtuele netwerken. Dus: twee of meer gescheiden netwerken opbouwen dat kan alvast.

(Hoe) zou je de printer bereikbaar kunnen maken voor de gebruikers van elk van beide netwerken?
Cheers!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:29
Printer een ip geven en zorgen dat beide netwerken routes hebben maar dat ip.

Met alleen een poort in 2 netwerken ben je er nog niet. Het apparaat kan vaak maar 1 adres aan dus je moet gaan routeren.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:34
Beetje kort door de bocht, je post. Hoe zit de huidige infrastructuur in elkaar? En hoe zit die printer daarin.
Geef eerst even meer info, evt met een schematisch overzicht

Maar wat Maarten zegt, zorg dat er vanuit beide netwerken een route is naar het IP van de printer. De vraag is dus hoe je huidige setup is, of dat eenvoudig te realiseren is.

[ Voor 33% gewijzigd door valkenier op 08-01-2018 17:24 ]

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-11 13:36
Zorg dat alle netwerken een eigen subnet hebben en gebruik een router. Niet zo'n alles-in-een ding voor consumenten maar een professioneel ding, bijvoorbeeld een Cisco, een Mikrotik of een Ubiquiti Edge. Eventueel kun je ook af met een Raspberry PI en een gedegen kennis van Linux en routing.

Als bovenstaande allemaal erg complex klinkt, denk dan eens na over het inschakelen van professionele hulp. Dat kost dan iid wat centen maar als je het allemaal zelf uit moet zoeken, kun je je gedurende die tijd niet productief inzetten voor je core business.

Indien je dit toch graag zelf uit wil zoeken, kom dan met wat meer informatie, dan kunnen we je wat gerichter helpen.

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:58
Een kabel (of via VLANS op switches) trekken tussen de beide routers, daar een apart subnet aan toekennen mag een /30 zijn. Dan zijn er 3 keuzes:
-de printer komt in het gedeelde subnet (dan minstens een /29)
-de printer komt in een apart subnet, aan 1 van de routers
-de printer blijft in het subnet zitten waar het zit

In alle gevallen de routing en firewall zo instellen dat de printer beschikbaar is maar er niet zomaar toegang is tot de rest van de netwerken.

too weird to live too rare to die

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:30
Ook niet onbelangrijk: om welk merk en model printer gaat het? Zou je hem via WiFi met netwerk #1 kunnen verbinden en bedraad met netwerk #2 bijvoorbeeld?

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:29
Of je zet er een pc tussen met 2 of 3 netwerkkaarten en gebruikt die pc als printserver. Dan gooi je die pc in beide netwerken en zorg je ervoor dat de printer daar op geïnstalleerd en gedeeld is.

[ Voor 13% gewijzigd door .Maarten op 08-01-2018 17:43 ]

Verwijderd

Niet alle printers laten TEGELIJK de netwerken lopen, óf het is bedraad, óf WiFi.

Dit moet gecontroleerd worden bij de fabrikant.

Wat wél vaak werkt, is de USB interface in combinatie met een LAN verbinding bv.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2018 17:44 ]

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Ik heb ook een tijd gewerkt in een pand waar meerdere bedrijven zaten. Ieder bedrijf had een eigen VLAN ( zowel bedraad als een eigen wifi SSID) en de 3 printers in het gebouw hadden een eigen VLAN. Routes tussen verschillende VLANs was geblokkeerd, de enige uitzondering daarop was de VLAN waar de printers in zaten. De kosten werden onderling verdeeld. Later is er een ander bedrijf bij gekomen dat niet mee wilde betalen, die kregen ook weer een eigen VLAN zonder rechten op de printers.

• Zuppo
Iedereen, alvast bedankt voor jullie talrijke reacties. Ik denk er inderdaad aan om professionele hulp in te schakelen, maar ik probeer vooral goed in te schatten of het als oplossing haalbaar is om ons huidige netwerk (bekabeld én draadloos) op te splitsen in gescheiden netwerken, maar toch de printer (feitelijk een Ricoh kopieermachine) te sharen. Ik dacht niet dat die draadloos bereikbaar kan gemaakt worden. We gaan er dus van uit dat met één router en switch die splitsing kan gemaakt worden. Onze router is een Cisco RV320 We hebben ook in elke ruimte een Cisco Wap 561 hangen. De bekabeling van het hele netwerk is gecentraliseerd naar 1 plek.

• Zuppo
@.Maarten @gastje01 @Verwijderd Ik had jullie laatste reactie nog niet gelezen toen ik mijn laatste post aan het schrijven was ...
Pagina: 1