Freesync wel/niet kiezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KookSpook
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-08 11:04
Ik sta op het punt om een nieuwe pc aan te schaffen. Alleen twijfel ik of ik voor een amd of nvidia videokaart moet gaan. Ik heb namelijk als monitor een Samsung LU28E570DS/EN. Deze is 4k en gebruik ik ook voor mijn ps4 pro. Deze monitor heeft freesync. Dus dan ligt het voor de hand om ook een AMD videokaart nu te kiezen. Echter zoek ik een kant en klare pc en daar zie je toch vaak de gtx 1060/70/80 in terug komen. Helaas maar weinig RX 580. Als dat wel zo is dan kom je meestal duurder uit.

Hoeveel voordeel geeft freesync? Als ik een net wat snellere kaart van nvidia pak tov een RX 580 heft dit het voordeel van freesync dan op?

Excuse voor mijn beperkte hardware kennis. Maar ik vind dit een lastige keuze ook omdat de AMD kaarten lastiger te krijg zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:00
Als je ook op 4k wil gamen moet je geen 580 nemen. Dan is een 1080 (liefst Ti) de enige echte oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

De RX580 is inderdaad geen 4K waardige kaart. Dan zit je wel richting de Vega 64 qua AMD kaarten. Die is aardig op GTX1080 niveau.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KookSpook
4k is ook niet mijn doel, daar is het budget niet naar. Dit scherm had ik in eerste instantie voor de ps4 pro zodat die 4k weergeeft. Op de pc zal ik dat niet halen en mijn budget gaat tot de gtx 1060/70. Totaal te besteden aan volledig pc (ex scherm dus) is 1200€. Dus 4k zal er niet in zitten. Maar dan nog is keuze AMD vs Nvidia ivm freesync wel/niet. Of is freesync alleen handig bij 4k?

[ Voor 5% gewijzigd door KookSpook op 08-01-2018 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Freesync is bij elke resolutie wenselijk. Het probleem is dat je geen AMD kaart kan krijgen. :P
Een RX Vega 56 voor €450-€500 zou hier ideaal zijn, maar vind er maar eens een. :/

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-01-2018 17:23 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
In de praktijk merk je niet veel van freesync als je een hoog hz scherm hebt ( 144 of hoger )
Ik niet teminsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 10:26
HStyles schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:43:
In de praktijk merk je niet veel van freesync als je een hoog hz scherm hebt ( 144 of hoger )
Ik niet teminsten
Het mooie aan freesync is dan ook dat je dezelfde ervaring op een veel lagere framerate kunt krijgen :)

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
aminam schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:14:
[...]

Het mooie aan freesync is dan ook dat je dezelfde ervaring op een veel lagere framerate kunt krijgen :)
Ik heb 2 schermen naast elkaar staan.
1x 60 hz scherm
1x 144 hz scherm

Spelllen die ik op op het 144hz scherm speel voelen "smoother" aan dan op op het 60 hz scherm.
Ook al haal ik bijv maar 40fps.

Dit is teminste mijn eigen persoonlijke ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 10:26
HStyles schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:19:
[...]

1x 60 hz scherm
1x 144 hz scherm

Spelllen die ik op op het 144hz scherm speel voelen "smoother" aan dan op op het 60 hz scherm.

tenzij je ****sync aan hebt staan zou het geen verschil moeten maken wat voor scherm je hebt op 40fps.

EDIT: tenzij je misschien erg veel inputlag hebt, maar mijn oude qnix ips scherm met 8ms was nog steeds prima vond ik.

[ Voor 11% gewijzigd door aminam op 08-01-2018 22:43 ]

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
1. Geen kant-en-klare PC uit zoeken. Dat is veel te duur voor wat je wil, de kwaliteit is vaak ondermaat en bovenal: zelfbouw is echt extreem simpel. Onder andere Hardware.info heeft complete tutorials en ieder youtubekanaal doet het wel ergens voor. Letterlijk do-able voor 10-jarigen :P Stel gewoon zelf wat samen en spaar een euro of tweehonderd uit.

2. Freesync (en G-sync) zijn no-brainers. Het is onzin dat je dat pas merkt op hogere framerates, juist het tegenovergestelde is waar. Juist die framedrops naar 40fps zijn het meest vervelend en **-sync lost dat op; je hebt altijd vloeiend beeld.
Afhankelijk van je budget wil je een RX580 hebben lijkt me. Freesync is zeker waardevol en als je zelf bouwt is er geen meerprijs tov een GTX1060.
Heb je meer te besteden? Dan kan je een 1070 (ti) overwegen die gemiddeld meer frames per seconde doet. Het beste zou een RX Vega 56 zijn maar die zijn door mining-gekte niet te verkrijgen, laat staan voor een fatsoenlijke prijs.

Mijn persoonlijke mening en smaak: Ik vind het zelf heel prettig om voor consolegames een groter scherm te hebben. 4K op 28" vind ik zelf niet heel nodig. Ik heb jouw scherm ook gehad en (bij gebrek aan een TV) ook daarop mijn PS4 aangesloten, maar dat is toch een mindere ervaring dan een fatsoenlijke 40"+ FHDTV naar mijn mening.
Ook voor PC-gaming vind ik 4K nog redelijk overbodig terwijl het wel ontzettend resource intensive is. Zelf heb ik die 4K monitor ingeruild voor een 3440p ultrawide.

Daarmee wil ik zeggen: je zoekt nu een product uit bij je monitor, maar is die monitor écht wat je wil?
HStyles schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:19:
[...]

1x 60 hz scherm
1x 144 hz scherm

Op een 144hz game zal een 40fps game resulteren in 36hz, 48hz of 72hz, wat inderdaad lekker vloeiend oogt. Een 60hz monitor kan enkel 30hz en 60hz vertonen, wat een zeer groot verschil is.
Het mooie aan Freesync (en G-sync) is dat 40fps letterlijk 40hz wordt. Geen tearing, geen v-sync nodig, geen rare lijnen. En een piekje naar 44fps betekent 44hz, en een dipje naar 37fps is gewoon 37hz.

Jouw game zou op de freesync monitor altijd smoother moeten ogen, onafhankelijk van de refreshrate (tenzij je >60fps haalt). Als dit niet zo is, dan ligt het aan de beeldpanelen (TN vs IPS?) of het zit tussen je oren :P

[ Voor 27% gewijzigd door Richh op 08-01-2018 22:51 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

KookSpook schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:37:
Ik sta op het punt om een nieuwe pc aan te schaffen. Alleen twijfel ik of ik voor een amd of nvidia videokaart moet gaan. Ik heb namelijk als monitor een Samsung LU28E570DS/EN. Deze is 4k en gebruik ik ook voor mijn ps4 pro. Deze monitor heeft freesync. Dus dan ligt het voor de hand om ook een AMD videokaart nu te kiezen. Echter zoek ik een kant en klare pc en daar zie je toch vaak de gtx 1060/70/80 in terug komen. Helaas maar weinig RX 580. Als dat wel zo is dan kom je meestal duurder uit.

Hoeveel voordeel geeft freesync? Als ik een net wat snellere kaart van nvidia pak tov een RX 580 heft dit het voordeel van freesync dan op?

Excuse voor mijn beperkte hardware kennis. Maar ik vind dit een lastige keuze ook omdat de AMD kaarten lastiger te krijg zijn
FreeSync en G-Sync geven heel erg veel voordeel voor gaming, ik zou liever met 60 FPS en 1080p gamen met FreeSync/G-Sync dan met 60 FPS en 4k zonder FreeSync/G-Sync, daar hoef ik niet eens over na te denken. Wil je 4k, 60 FPS en FreeSync/G-Sync, dan mag je flink in de buidel tasten: €700-800 voor de grafische kaart als het niet meer is, minstens €200 extra voor de G-Sync monitor in vergelijking met de FreeSync-monitor die verder identiek is. Ik zou voor nu een 1440p-monitor, een Vega56 en een FreeSync-monitor aanraden. De monitors verbeteren toch nog veel, je gaat over een jaar of 5-10 jaar weer aanzienlijk betere monitors hebben dan nu, wat dat betreft is nog een keer de monitor moeten upgraden niet zo'n ramp. Kies in ieder geval niet voor een GTX 1080 Ti (of 1080/1070) zonder een G-Sync-monitor, ga je voor de 1080 Ti dan ook voor de G-Sync monitor. Wordt dat je te gek, kies dan voor nu nog even voor 1440p en Vega56 of wacht nog even en koop eind 2018 of in 2019 een AMD kaart.

Tenslotte kan je ook nu al een FreeSync-monitor voor 4k en 75-100 FPS kopen en in eerste instantie met een lagere resolutie gamen. Je kan ook met 1080p gamen op een 4k-monitor, of met 1440p als je bereid bent om zwarte balkjes aan de zijkant te hebben (laten scalen, niet heel het scherm laten vullen!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KookSpook
Dank voor de vele reply’s. Ik ga voor freesync. Alleen nog even kijken of ik nu voor een systeem met een RX 580 ga of wacht totdat de vega kaarten te krijg zijn voor een normale prijs. Zelf in elkaar zetten zie ik niet zo snel zitten maar het door informatique, alternate of azerty in elkaar laten zetten is misschien wel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:02
KookSpook schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:12:
Dank voor de vele reply’s. Ik ga voor freesync. Alleen nog even kijken of ik nu voor een systeem met een RX 580 ga of wacht totdat de vega kaarten te krijg zijn voor een normale prijs. Zelf in elkaar zetten zie ik niet zo snel zitten maar het door informatique, alternate of azerty in elkaar laten zetten is misschien wel wat.
Ik zou dan kiezen voor Azerty of Alternate. Met deze twee heb ik goede ervaringen. Mocht je dit overwegen en niet exact weten welke onderdelen verstandig zijn, vraag het hier dan gewoon, genoeg mensen die je willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Graag ook lezen dan...

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KookSpook schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:12:
Ik zou wachten met het kopen van een grafische kaart totdat die cryptocurrency-gekte voorbij is, dat kan gemakkelijk nog maanden duren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2018 23:49 ]

Pagina: 1