Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-05 14:13
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
-

[ Voor 100% gewijzigd door wouter6022 op 27-03-2018 17:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:34
Met hierboven, gedeeltelijk dan. Hulp zoeken voor zelfvertrouwen is geen slecht plan. Maar ga gewoon lekker solliciteren bij die droomvacature. Zij weten dat je zo vanuit je studie bij hun binnen komt rollen. Die hebben echt niet de verwachting dat je vanaf dag 1 volwaardig mee kan draaien.

In het ergste geval draait het op niks uit maar dan ben je iig de ervaring van een sollicitatiegesprek rijker. Solliciteren is ook een skill opzich namelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:32

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Eens met above, ga ervoor, iets met niet geschoten en mis enzo.

Vacatures zijn een wensenlijstje van het bedrijf, met alles waar ze van kunnen dromen. Dat krijgen ze nooit (voor het geboden bedrag), dus als je in de buurt komt, ga je lekker de onderhandelingen in. Zij krijgen niet hun hele lijst, jij vraagt geen 10k/maand. Komen jullie vanzelf uit (of niet, en dan ga je door naar de volgende).

Mocht je niet snel genoeg (binnen halfjaar oid) aangenomen worden op je HBO-niveau dan kun je prima gaan bijklussen op MBO, ervaring is altijd goed, zeker als je een beetje ruimte krijgt om te groeien in je baan.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:35
Goed van je dat je door hebt gezet en je opleiding hebt afgemaakt.
Straks solliciteren... Tsja een spannende periode, dat zeker. Maar wat ze hier boven zeggen, zorg dat je zelfvertrouwen hebt, jij bent op gebied van kennis toch niet anders dan een HBO starter? Hooguit wat ouder.
Iedereen is weleens afgewezen bij een sollicitatie, de aanhouder zal winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08
Niemand rond zijn opleiding af met veel ervaring, en eenmaal aangenomen komt er een inwerkperiode van 1 tot 12 maanden (afhankelijk vd functie). Tijd zat om alles te leren wat relevant is om de functie uit te oefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1020671

Wees eerlijk tegen een potentiele werkgever. Ook over je aandoening.

Dat je van school af komt en niet weet waar het over gaat, is helemaal niet erg. Dat weet namelijk niemand. De IT opleidingen in NL zijn vrij waardeloos voor het bedrijfsleven.

Afgezien van de mensen die echt in hart en nieren IT-er zijn en dus vanuit een eigen drive en passie al jarenlang 'achter de computer klemzitten', komen er uit het onderwijs alleen maar mensen die van toeten noch blazen weten, en alles nog moeten leren.

Zolang je maar helemaal eerlijk bent over wie je bent, wat je kunt, en wat je wil leren, hoe je dat wil realiseren, zou je prima een baan moeten kunnen vinden in de IT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:30

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Als je net begint heb je bijna nooit relevante werkervaring :-) Een inwerkperiode zal je als het goed is wegwijs maken. Als je weet met welke merken je moet gaan werken kun je bij start van je baan wellicht boeken/video's lenen van je werkgever of deze zelf aanschaffen.
Dan af en toe als je tijd over hebt in het weekend of 's avonds wat stof doornemen en wellicht op een virtuele omgeving of met tweedehands spul wat zaken nabootsen. Heb je een super werkgever dan mag dit wellicht deels onder werktijd / hebben ze een eigen test omgeving.

Hiermee kun je op eigen tempo door de stof ipv klassikaal. Dit geeft wellicht minder stress en als zaken niet duidelijk zijn weet je iig tweakers al te vinden. Vergeet ook niet dat er vaak al vele procedures aanwezig zijn voor diverse handelingen dus zolang die goed geschreven zijn en je ze volgt kan er weinig mis gaan. Gaandeweg leer je meer en op een dag schrijf je die dingen zelf vanaf scratch. Succes!

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-05 12:55
Ik ben na een opleiding geneeskunde een promotietraject ingegaan met heel veel labwerk en allerlei moleculaire technieken waar ik absoluut niet voor opgeleid was. Dit is een geweldige plek om te werken, maar ik heb toch regelmatig het gevoel gehad dat ik daar als een soort imposter rondliep en geen enkel recht had daar te zijn (zie: 'imposter syndrome'). Mijn collega's zijn eigenlijk allemaal mensen die wel een opleiding voor dit werk gedaan hebben, en die hebben opleidingen gedaan waar ze allemaal 2x9 maanden stage hebben gedaan in een lab. Toch blijkt dat je die dingetjes allemaal vrij snel op kan pakken als je ze tijdens het werken leert en dat je al vrij snel als volwaardige collega mee kan werken.

Boodschap hier:
Als je het lef en doorzettingsvermogen hebt getoond om met de problemen die je gehad hebt alsnog je opleiding af te ronden dan moet het je ook wel lukken om het kleine verschil tussen je huidige competentieniveau en het gewenste niveau voor deze droomstartersbaan te overbruggen. Dus: raap even al je moed bij elkaar, ga voor die sollicitatie en laat ze blijken dat hun functieomschrijving prachtig aansluit op jouw passies!

PS: Mijn ervaring (met mijn enige baan tot nu toe), is dat werken best wel eens minder belastend kan zijn dan studeren. Tweede helft van mijn studie bestond voornamelijk uit stages (coschappen) die gewoon je volle werkdag in beslag nemen, en waarbij je 's avonds thuis nog aan verslagen moet werken en moet leren voor examens. Ik werk nu ook hard, maar ben minder 's avonds met werk bezig dan ik tijdens m'n studie was. (of dit voor jou ook opgaat zal afhangen van de studielast die je studie met zich meebracht).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt weinig kennis en weinig ervaring, dat is normaal voor iemand die net afstudeert. Dat is ook de reden dat bedrijven junior functies hebben waarbij ze instappers koppelen aan ervaren medior/senior collega's om hun zo snel mogelijk op het niveau te krijgen dat ze daadwerkelijk nuttig zijn voor het bedrijf. En dat is niet iets dat maanden of jaren gaat duren, onderschat niet hoe snel je iets kan leren als je 32 uur per week met de stof bezig bent.

Jouw HBO titel toont aan dat jij de intelligentie hebt om kennis op te doen en het inzicht hebt deze kennis toe te passen. Daadwerkelijke vakinhoudelijke kennis wordt er bij je eerste functie wel in gestampt!

Jouw enige "minpunt" ten opzichte van andere afgestudeerden is dat je er een tijd uit bent geweest ivm persoonlijke omstandigheden. Echter zijn er genoeg andere afgestudeerden die jaren over hun studie hebben gedaan zonder een goede reden, die vinden ook gewoon een baan.

Ga lekker solliciteren op een functie waar je graag wilt werken. Het bedrijf waar je solliciteert zal dan kijken of je bij die functie past. En als zij oordelen dat je daar prima past dan moet jij niet aan jezelf gaan twijfelen, zij durven het aan!

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik zie het zo: jij doet een opleiding in iets dat jij leuk vindt en je hebt hem nog bijna af ook.

Dat is toch mooi?

Probeer hem nu gewoon eerst af te ronden. Werken komt daarna wel.

Maar probeer 1 ding tegelijk te doen en je dus niet te druk te maken over de volgende stap als je hier nog mee bezig bent.

Ik weet daar alles van... probeer beter te zijn dan ik :P

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Heb je tijdens je opleiding stage(s) moeten doen? Hoe is dit verlopen? Voor veel mensen is een stage een goede manier om bij een bedrijf binnen te komen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasche
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-05-2024
Solliciteer zeker op die droomvacature, niet geschoten is altijd mis!

Jij bent een starter met een HBO ICT opleiding in een richting waar je passie ligt. Er zijn werkgevers die jou graag zien komen, ook zonder jaren werkervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 00:56

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ImmortalSoul schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:21:
Heeft iemand wijze woorden of advies?
zelfvertrouwen is niets anders dan durven te falen...

Je wekt heel sterk de indruk erg bang te zijn voor afwijzingen of 'niet goed genoeg te zijn' of 'een niveau niet aan te kunnen'.
Die bangheid kun je enkel verminderen door de stap te zetten die mogelijk ook die angst bevestigd: afgewezen worden bij een sollicitatie, of mogelijk in een baan komen waar je idd heel snel een hoop bij moet leren.

Wat je echter in moet zien dat juist in de afwijzing of de problemen die je ervaart, vaak ook de oplossing ligt.

Overigens, ook de persoonlijke problemen die je had kun je zo zien.... je hebt niet opgegeven en hebt nu je diploma op HBO niveau bereikt, dat is niet niks en zeker niet iets dat iedereen was gelukt...

Als je naar je sterke kanten gevraagd wordt zou ik zeker aangeven dat je een doorzetter bent en in staat problemen te overkomen. Dat ben je namelijk!

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
Bedankt voor alle goede woorden van iedereen, doet me goed en geeft me toch wat hoop. Ik weet inderdaad dat ik redelijk onzeker over mezelf ben, maar ik had me toch wel wat minder dan een normale HBO'er ingeschat doordat ik langer eruit heb gelegen.

Ik ga in ieder geval toch proberen te solliciteren op die droomvacature('s, want ik heb er meer gevonden inmiddels).
Railgunner schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:56:
Heb je tijdens je opleiding stage(s) moeten doen? Hoe is dit verlopen? Voor veel mensen is een stage een goede manier om bij een bedrijf binnen te komen.
Ik heb stage's gelopen inderdaad (en ik loop er nu ook een), alleen zijn alle stages op mijn HBO puur op academisch onderzoek gericht. Ik mag geen uitvoerend werk doen, en ik moet me puur op mijn eigen scriptie richten. Er is wel ruimte voor praktijk in mijn opdracht, maar daar komt het zelden op neer.

[ Voor 6% gewijzigd door ImmortalSoul op 11-01-2018 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Staar je niet blind op je droomvacatures, probeer alles in perspectief te houden en mocht het niet goed gaan trek het je dan niet persoonlijk aan. Het komt niet vaak voor dat iemand wordt afgewezen omdat ze niet goed genoeg zijn, in de meeste gevallen is er iemand anders die simpelweg beter past. Bij de functie, bij het bedrijf, bij de persoonlijke voorkeur van degene die de sollicitatie afhandelt... dus hou rekening met afwijzingen en zorg dat die niet inhakken op je zelfvertrouwen! Succes met solliciteren!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImmortalSoul
Even een update: Van mijn "droomvacature" is een junior functie online gekomen bij hetzelfde bedrijf. Hier heb ik uiteraard een sollicitatie naar gestuurd en ik ben vandaag langs geweest voor een gesprek.

Naar mijn mening ging het prima. Dit was één van mijn eerste "grote mensen" sollicitaties, en ik had veel meer vragen verwacht zoals "Wat zijn je sterke/zwakke punten, etc". Negatief puntje vind ik dat ik dus geen werkervaring heb. Er waren wel veel vragen gericht over mijn stoornis, die ik opzich prima en positief kon beantwoorden. Al met al heb ik al flink geleerd over hoe ik de volgende keer deze vragen kan beantwoorden in sollicitaties. Ik hoor binnen een paar weken of het iets is geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@ImmortalSoul goed nieuws dus. En wees niet bang om feedback te vragen mocht het helaas toch niks worden, wellicht hebben zij ook nog goede tips voor een volgend gesprek :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Top dat je de uitdaging bent aangegaan! Hoop voor je dat het wat wordt, en zo niet, zoals Tsurany al zegt vraag vooral om feedback waarom ze niet voor je gekozen hebben. Daar leer je alleen maar van.

I have stability. The ability to stab.

Pagina: 1