[HDD] Oude 1.1Gb Quatum Fireball benaderen

Pagina: 1
Acties:

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:05

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb een oude schijf uit 1995 terug gevonden die ik ooit heb gebruikt om mijn BBS te runnen. Het is een oude Quantum Fireball van 1080mb ( PIO mode 4 ).

De data op de schijf is of onbetaalbaar of volkomen waardeloos :)

Ik heb zelf geen oud systeem meer staan met PATA interface om de schijf meteen op aan te sluiten. Ik heb daarom een PATA --> USB externe enclosure besteld.

Voordat ik de schijf ga aansluiten; Zijn er nog zaken waar ik rekening mee kan/moet houden?

Of kan ik beter meteen de schijf opsturen naar een datarecovery bedrijf omdat de kans te groot is dat ik hem via een USB externe aansluiting sloop?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het lijkt me niet dat je hem zult slopen, zolang je niet probeert te schrijven. Maar ik betwijfel of je hem kan lezen. Een 1GB disk gebruikt nog CHS adressering, en ik denk niet dat zo'n USB-PATA converter daar mee om kan gaan. Je moet namelijk op de een of andere manier het aantal koppen, cylinders en sectoren opgeven, en de standaard USB mass-storage driver heeft daar bij mijn weten geen interface voor.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:25
Er zal toch vast wel een behulpzame Tweaker met een oude pc in de buurt wonen om die schijf even voor je aan te sluiten "zoals het hoort" en de data eraf te halen :) .

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijzelf schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:37:
Het lijkt me niet dat je hem zult slopen, zolang je niet probeert te schrijven. Maar ik betwijfel of je hem kan lezen. Een 1GB disk gebruikt nog CHS adressering, en ik denk niet dat zo'n USB-PATA converter daar mee om kan gaan. Je moet namelijk op de een of andere manier het aantal koppen, cylinders en sectoren opgeven, en de standaard USB mass-storage driver heeft daar bij mijn weten geen interface voor.
Ik heb zelf zo'n ding en moet zeggen dat ik er nooit problemen mee heb ondervonden, ook niet met IDE disks. Is gewoon een ding uit China. Exacte driver weet ik niet, maar is vermoedelijk net iets anders dan een standaard USB mass storage device. Bovendien worden er meestal wel drivers meegeleverd. In mijn geval op cd 8)7

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:51:
[...]

Ik heb zelf zo'n ding en moet zeggen dat ik er nooit problemen mee heb ondervonden, ook niet met IDE disks.
Heb je er ooit schijven <8GB aangehangen?

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Ik heb ook een USB adapter voor IDE en SATA schrijven en die kan ook kleine schijven lezen. Heb regelmatig kleine schijven hier.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijzelf schreef op maandag 8 januari 2018 @ 21:21:
[...]

Heb je er ooit schijven <8GB aangehangen?
Staat me bij van wel, maar kan dat niet met 100% zekerheid zeggen. Ik zou het iig zelf gewoon proberen. Als Windows er niks mee kan merk je dat vanzelf.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-12-2025

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Naar verwachting zal zo'n schijf prima werken op een ouderwetse PATA controller.
Oud PCtje pakken geeft je de beste compatibiliteit. Ik heb nog twee oude Pentium's staan, waarvan één met een 1.2GB Quantum Bigfoot. Je bent welkom om je diskje er aan te prikken, alleen zit je niet bepaald in de buurt...

Vermoed dat het met een PATA->USB controller ook zal gaan. Ik heb zo ook nog ergens een oud laptopdiskje rondzwerven met zo'n ding. Alleen moet jij er dan eentje vinden waar een full-size kabel aan kan of aan zit. En zorg voor een toereikende voeding.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:05

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Het is intussen gelukt. De USB enclosure is binnen. Enige voorwaarde was volgens de handleiding dat de schijf als primary master ingesteld moest zijn.

De eerste keer starten vond de schijf niet leuk na zoveel jaar stilstand. De motor ging wel draaien alleen de schijf klonk aardig verkouden :P. De tweede keer starten was succesvol, schijf werd herkend in Windows en was te benaderen.

Ik kan echter niets van de schijf kopieren, de bestandsnamen kloppen niet helemaal, letters zijn 1 of 2 karakters verschoven. Autoexec.bat is BUTPFXeD.B@S als voorbeeld. Ik kan er echter dermate veel uit halen dat de schijf helaas waardeloos is. Laatste keer dat ik hem heb gebruikt is als Windows 2000 of Windows NT4 bootdisk.

Helaas dus geen oude files van school, files van mijn BBS of andere onverwachte schatten.

Maar goed, de schijf werkt dus nog na 16 jaar stilstand. Laatste keer dat de schijf had geboot was dus 2001.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
mkleinman schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 23:22:
Ik kan echter niets van de schijf kopieren, de bestandsnamen kloppen niet helemaal, letters zijn 1 of 2 karakters verschoven. Autoexec.bat is BUTPFXeD.B@S als voorbeeld. Ik kan er echter dermate veel uit halen dat de schijf helaas waardeloos is. Laatste keer dat ik hem heb gebruikt is als Windows 2000 of Windows NT4 bootdisk.

Helaas dus geen oude files van school, files van mijn BBS of andere onverwachte schatten.
Checkdisk helpt niet?

Vorige week ook maar weer eens mijn Pentium 166 met 1GB Quantum Fireball uit 1998 aangezet. Had ik in 2006 voor het laatst gedaan. Werkt uitstekend :)
Pagina: 1