Volgende auto: Renault Clio of Ford Fiesta (occasion)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een andere auto; een occasion. Ik twijfel alleen; paar modellen op het oog, wat proefritten gemaakt, maar ben er nog niet aan uit.

M'n huidige auto is zo'n 21 jaar, bijna 4 ton op de teller en heeft naast de gebruikelijke onderhoudsreparaties mij de laatste tijd steeds meer onverwachte reparaties gegeven en vind hem onbetrouwbaarder geworden; situatie doet zich vaker voor dat ik me afvraag of hij nog wel wil gaan starten. Ik moet wel op m'n auto kunnen vertrouwen.

Achtergrond info:
  • Ik rij al ruim 10 jaar een driedeurs Golf 3 met 105PK.
  • Woon-werk afstand is ca. 50KM, dus ca. 100KM heen-terug.
  • Ik carpool waardoor bij mijn huidige werkgever jaarlijks ca. 20K rij.
  • Ik rij graag benzine en handgeschakeld en liefst geen echt grote auto; vind m'n oude Golf prettig.
  • Gezinssamenstelling: vriendin en kind van 3 jaar en kind van bijna 9 jaar. De 9 jarige zit (nog) op een eenvoudige stoelverhoger en de 3 jarige gaat binnenkort uit de lompe kinderstoel; die zit sowieso achter de bijrijder, die niet zo lang is waardoor de bijrijder stoel meer naar voren staat. Buggy gaat nog maar amper mee
  • Ruwe schatting rij ik zo'n 75% snelweg.
Wensen/Eisen:
  • Niet te groot, niet te duur maandelijks (eis)
  • Aircoconditioning (grote wens/eis)
  • Cruise controle (grote wens)
  • De gebruikelijke dingen zoals stuurbekrachtiging, centrale afsluiting (eis)
  • Prettige audio met USB en/of Bluetooth, omdat ik lang genoeg in de auto zit (eis); DAB (wens)
  • Rij comfort en plezier
  • Liefst maar max. €10K, maar snap dat het iets duurder kan uitvallen als ik persé één bepaald model wil en mezelf beperk
Voor m'n volgende occasion auto heb ik m'n oog laten vallen op:
  1. Renault Clio Tce 90 hatchback
  2. Ford Fiësta 1.0 85PK of 100PK
  3. ... misschien Renault Clio Tce 90 Estate (kleine station)
  4. ... misschien Ford Focus hatchback
Toelichting bij de auto's:
In eerste instantie keek ik alleen naar de Clio hatchback, maar omdat iemand zei dat de Clio veel te weinig beenruimte achterin heeft, ben ik me gaan richten op Ford Fiësta. Beide auto's vind ik namelijk iets hebben. Ik heb ondertussen een proefrit gemaakt in een Ford Fiësta (uit 2015) en een Renault Clio Estate (uit 2016) en geconstateerd dat de beenruimte in een Clio echt niet zo dramatisch is als gedacht.

Doordat op dat moment alleen een Estate beschikbaar was voor een proefrit is opeens m'n lijstje uitgebreid met zowel de reguliere hatchback als de Estate station uitvoering. Ik kwam er namelijk achter dat beide auto's qua wegenbelasting en verzekering niet verschillen.

Ik weet alleen nog niet of ik een station, zij het een bescheiden station, wil. Ik heb me met de Golf altijd prima kunnen redden, alleen met vakanties was het af en toe wat meer passen en meten. M'n Golf kon echter geen dakkoffer aan en dat is iets wat wel zou kunnen met de Clio of Fiësta. Daarmee zou ook dat luxe "probleem" verholpen zijn. Dus dakkoffer of station voor die paar keer.

De Ford Focus doet nog niet echt mee in m'n overweging. Ik zie het momenteel als een eventuele optie om een grotere auto te hebben zonder gelijk een station te hebben, maar hij is ook gelijk zwaarder e.d. De Focus is echter populair net als de Fiësta, dus heb ik hem even opgenomen.

Voordeel van de Ford Fiësta (en Focus wellicht?):
  • Het model dat ik voor ogen heb al op de markt is vanaf ~2008 tot medio 2017; dus meer occasions en meer keuze mogelijkheden qua kilometers, leeftijd auto en daarmee ook welke prijs ik voor kies.
  • Schakelt soepel.
Nadeel van de Ford Fiësta:
  • Had het idee dat de zittingen wat korter zijn qua zitvlak; zeker de achterbank. Wellicht niet zo prettig voor de langere afstanden. Verbeeld ik me of bekend?
Voordeel van de Renault Clio:
  • Vind hem net wat mooier en sportiever uitzien en na jaren zo'n oud Golfje te hebben gereden mag het oog ook wat.
  • De zittingen leken wat zitvlak betreft wat prettiger; dieper, zodat ook volwassene prettiger kunnen zitten.
Nadeel van de Renault Clio:
  • De Renault Clio die ik mooi vind is sinds 2015 of 2016 op de markt? Verschilt meen ik tussen de Clio en de Clio Estate, maar in elk geval minder lang dan de Fiësta en daardoor wat minder om uit te kiezen qua te besteden bedrag, omdat het toch al sneller een jongere occasion betreft met minder kilometers. Niet gelijk een probleem, maar wel een beperking in keuze overweging. Voordeel is wel dat je wat jonger rijdt.
  • Schakelen in 3e versnelling niet soepel. Bekend dat schakelen minder gaat of is het gewenning bij een Renault?
Dus tja... een paar afwegingen:
Kies ik voor een hatchback met optie voor dakkoffer of toch voor een station.

Ik zit er sowieso over te denken om nogmaals een proefrit te maken in de Clio Estate. Toch beter kunnen bepalen of 1) ik een station wil en 2) welke auto me dagelijks het meeste rij plezier geeft; Clio of Fiësta.

Zover mij bekend (met wat ik gelezen heb) zijn het allebei verder wel degelijke auto's zonder al te veel gezeik of problemen. Klopt dit? Ik vind het geen probleem om wat meer neer te tellen voor een auto als ik er dan langer mee vooruit kan. Voornaamste is dat ik op de auto kan vertrouwen (in zoverre dat) en dat ik er met plezier in rij.

Wie heeft hier ervaring met Clio en Fiësta? Gekozen tussen één van deze twee auto's en ook na een jaar nog blij met je keuze?

[ Voor 9% gewijzigd door Gim op 08-01-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:09

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ik heb wat ervaring met beide modellen, in de lease een paar jaar terug een aantal maanden met beide gereden.

De Clio is voor mij de volwassenere auto, voelt een klein tikje groter en comfortabeler aan, de Fiesta maakt weer wat goed met rijgedrag, wat iets scherper is dan de Clio. De Fiesta had ik destijds in 1.0 65pk uitvoering, en dat houdt kwa motorisatie absoluut niet over, invoegen op de snelweg is altijd billenknijpen en zo hard mogelijk de bocht door, wel loopt het 1.0 blokje van ford heerlijk rustig.

De keuze hatch/estate zal je zelf moeten maken, een estate is nu ook niet super veel ruimer als we het oer de clio hebben, maar de laapopening is wel een stukje groter.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:38
4 jaar een Fiesta uit 2013 gereden in de lease met af en toe een leen Clio als hij bij de garage stond. Ik zou zonder twijfel zo voor de Fiesta kiezen, wat een ongelofelijk fijne auto was dat. Ging wel om de 110PK versie. De 65pk versie lijkt mij te tam om hetzelfde rijplezier mee te halen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
chaoscontrol schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:59:
4 jaar een Fiesta uit 2013 gereden in de lease met af en toe een leen Clio als hij bij de garage stond. Ik zou zonder twijfel zo voor de Fiesta kiezen, wat een ongelofelijk fijne auto was dat. Ging wel om de 110PK versie. De 65pk versie lijkt mij te tam om hetzelfde rijplezier mee te halen.
Daarom gaf ik al aan 85 (of was het 80/82) of 100PK. De 65PK is inderdaad veel te tam; daarmee begeef ik me liever niet op de snelweg en drukker verkeer waarbij je goed mee wil. De Clio Tce 90 met turbo deed het ook prima.

Wat vond je zelf minder aan de Clio?

[ Voor 4% gewijzigd door Gim op 08-01-2018 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gim schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:04:
[...]

Daarom gaf ik al aan 85 (of was het 80/82) of 100PK. De 65PK is veel te tam; daarmee begeef ik me liever niet op de snelweg en drukker verkeer waarbij je goed mee wil.

De 100pk is de 3 cillinder met turbo, die gaat echt als de brandweer!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:38
Gim schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:04:
[...]

Daarom gaf ik al aan 85 (of was het 80/82) of 100PK. De 65PK is inderdaad veel te tam; daarmee begeef ik me liever niet op de snelweg en drukker verkeer waarbij je goed mee wil. De Clio Tce 90 met turbo deed het ook prima.

Ik vind de Clio een stuk minder mooi maar dat is smaak. De kwaliteit van het interieur vond ik wat minder bij de Clio, dat is bij de Fiesta ook echt geen feest (pun intented) maar voelde wel allemaal wat degelijker plastic. De turbo bij de Clio komt in een te hoog toerental pas op gang en dan was ik met de Fiesta er al voorbij geweest, bij wijze van. Zo wat dingetjes maar voornamelijk een "gevoel", lekker vaag he. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
vectormatic schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:50:
Ik heb wat ervaring met beide modellen, in de lease een paar jaar terug een aantal maanden met beide gereden.

De Clio is voor mij de volwassenere auto, voelt een klein tikje groter en comfortabeler aan, de Fiesta maakt weer wat goed met rijgedrag, wat iets scherper is dan de Clio. De Fiesta had ik destijds in 1.0 65pk uitvoering, en dat houdt kwa motorisatie absoluut niet over, invoegen op de snelweg is altijd billenknijpen en zo hard mogelijk de bocht door, wel loopt het 1.0 blokje van ford heerlijk rustig.

De keuze hatch/estate zal je zelf moeten maken, een estate is nu ook niet super veel ruimer als we het oer de clio hebben, maar de laapopening is wel een stukje groter.
Klopt, de Estate is niet gek veel ruimer. Hij staat in mijn lijstje omdat hij net wat meer kofferbak ruimte heeft en daarmee een dakkoffer overbodig zou maken, maar niet gelijk een super grote auto wordt.

Maar jouw indruk was dus dat de Clio comfortabeler en ruimer aan doet, maar dat de Fiësta wat beter rijgedrag en rustiger is. Moet ik het met de Fiësta dan zien dat hij minder gehorig is en dat hij minder "nerveus" rijdt of...

Vond het met een half uurtje proefrijden, waarbij er 2 weken tussen de proefritten in zat namelijk wat lastig vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voodoo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-01 13:46

Voodoo

Lurker

Voordeel van (een rijk uitgeruste) Fiësta is voorruitverwarming welke geïntegreerd is in de ruit. Bij mijn weten ontbreekt dit bij de Clio's. Bijvoorbeeld na nachtvorst 's ochtends naar je werk rijden: auto starten, voor- en achterruitverwarming aan, zijramen krabben en aanrijden. Ideaal, ik wil niet meer zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:09

iMars

Full time prutser

Waarom geen clio tce 100?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
chaoscontrol schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:07:
[...]

Ik vind de Clio een stuk minder mooi maar dat is smaak. De kwaliteit van het interieur vond ik wat minder bij de Clio, dat is bij de Fiesta ook echt geen feest (pun intented) maar voelde wel allemaal wat degelijker plastic. De turbo bij de Clio komt in een te hoog toerental pas op gang en dan was ik met de Fiesta er al voorbij geweest, bij wijze van. Zo wat dingetjes maar voornamelijk een "gevoel", lekker vaag he. :)
Gevoel en vaag is niet verkeerd. Ik probeer namelijk ook een goed gevoel te krijgen en in deze vooral, welke auto me het beste gevoel geeft. Probeer met een volgende proefrit namelijk op nog wat meer puntjes te letten, dus kijken of ik bepaalde "vage" zaken ook ervaar.

Ik had het idee dat ik redelijk rap met de Clio op snelheid was toen ik de snelweg op kwam rijden, maar wat je zegt... de 1.0 Fiësta 100PK kwam ook prima vooruit. Wist trouwens niet dat de Fiësta een Turbo had, van de Clio wist ik het toevallig. Meer gelet op hoe hij optrok, rijdt, wegligging enzovoort, wat minder verdiept in de technische specs. Maar de Turbo van de Clio komt dus wat later op gang.

Wat was jouw indruk sowieso met de versnellingen? Naar jouw idee al vrij snel schakelen als je de snelweg op gaat? Dat de ene auto meer geschikt lijkt voor de stad en de ander meer voor de snelweg? Ik had met de Fiësta het idee dat ik sneller moest doorschakelen met het opkomen op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
CtrAltDelicious schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:09:
Voordeel van (een rijk uitgeruste) Fiësta is voorruitverwarming welke geïntegreerd is in de ruit. Bij mijn weten ontbreekt dit bij de Clio's. Bijvoorbeeld na nachtvorst 's ochtends naar je werk rijden: auto starten, voor- en achterruitverwarming aan, zijramen krabben en aanrijden. Ideaal, ik wil niet meer zonder.
Ik heb het voordeel dat ik met mijn oude Golf geen luxe gewend ben :) Ik heb daardoor een paar grote wensen en eisen en de rest is extra... ga ik misschien HEEL erg waarderen, maar als je mij nu vraagt wat belangrijker is.... fijne audio speakers of vooruit verwarming, dan ga ik voor de audio speakers :) Neemt niet weg dat ik allicht heel snel ga wennen aan de nieuwe features; dat is een zorg voor de auto keuze daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
Dat is het voorgaande model toch? Moet zeggen dat ik toch een stuk minder sprekend vind qua uiterlijk :/ Dan ziet de Fiësta er toch een stukje beter uit. Maar als ik dat compleet laat varen dan klopt het wel dat er dan meer en lees goedkopere occasions tot m'n beschikking komen.

Mij stond eigenlijk bij dat het voorgaande model van de Clio een stukje kleiner uitviel waardoor ie wellicht weer te klein wordt; althans de niet station uitvoering. Hmm, was een reden waarom die naast uiterlijk niet in m'n lijstje terecht is gekomen, meen dat het te maken had met ruimte.

[ Voor 13% gewijzigd door Gim op 08-01-2018 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Gim schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:09:
[...]
Maar jouw indruk was dus dat de Clio comfortabeler en ruimer aan doet, maar dat de Fiësta wat beter rijgedrag en rustiger is. Moet ik het met de Fiësta dan zien dat hij minder gehorig is en dat hij minder "nerveus" rijdt of...
Andersom juist, de cabine van de clio is beter geisoleerd, en je voelt minder van de weg, de Fiesta laat wat meer geluid van buiten toe, maar kan je net wat scherper door de bocht heen duwen. Beide autos zijn leuk om een stukje te scheuren, maar als ik beiden op de oprit zou hebben zou de clio de lange afstanden doen, en de fiesta het stukje bochtige weggetjes scheuren, ook al zijn de verschillen niet zo heel groot.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Laatst online: 20-05 13:42
Gim schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:17:
[...]

Ik heb het voordeel dat ik met mijn oude Golf geen luxe gewend ben :) Ik heb daardoor een paar grote wensen en eisen en de rest is extra... ga ik misschien HEEL erg waarderen, maar als je mij nu vraagt wat belangrijker is.... fijne audio speakers of vooruit verwarming, dan ga ik voor de audio speakers :) Neemt niet weg dat ik allicht heel snel ga wennen aan de nieuwe features; dat is een zorg voor de auto keuze daarna.
Luxe in de auto wen je heel snel aan :) Nadeel daarvan is dat je bij een eventuele volgende auto meer eisen hebt.

Fiesta: Niet echt ervaring mee, een 2 tal dagen meegehad als leen auto. Interieur vond ik oké beetje kaal naar mijn smaak maar wel stevig. Auto reed prima.

Cio: Standaard auto bij de lease floot van de vorige werkgever, mooie auto om te zien (hoewel de ford er ook mag zijn)
Nadeel vond ik dat het plastic in de auto heel erg goedkoop aanvoelde en gaf erg mee met bijvoorbeeld het openen van de achterdeuren. Middenconsole vond ik ook een beetje "kinderlijk" uiterlijk hebben.

Persoonlijk zou ik voor de ford gaan, het interieur sprak me meer aan en, (volledig onderbuikgevoel:) ik blijf een beetje huiverig voor franse auto's

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxia
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-05 20:06
Bij het aanschaffen van mijn nieuwe auto anderhalf jaar geleden twijfelde ik in eerste instantie ook tussen de renault clio en ford fiesta. Persoonlijk vond ik de fiesta een stuk prettiger rijden, mede doordat de turbo van de renault clio zo "laat" aanslaat. Net na het schakelen merkte je steeds dat het even duurde voordat je weer power had.

Zodoende ben ik voor de fiesta gegaan en heb er geen moment spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
vectormatic schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:26:
[...]

Andersom juist, de cabine van de clio is beter geisoleerd, en je voelt minder van de weg, de Fiesta laat wat meer geluid van buiten toe, maar kan je net wat scherper door de bocht heen duwen. Beide autos zijn leuk om een stukje te scheuren, maar als ik beiden op de oprit zou hebben zou de clio de lange afstanden doen, en de fiesta het stukje bochtige weggetjes scheuren, ook al zijn de verschillen niet zo heel groot.
De snelweg kent niet zoveel bochtige weggetjes, maar goed punt. Ik heb met de Clio redelijk wat aandacht besteed aan hoe deze zich met de snelweg gedraagt en ga dan met een volgende proefrit wat platteland weggetjes pakken en kijken hoe prettig hij zich gedraagt in de woonwijken. Qua drempels had ik er met de Clio wel al op gelet dat hij prettig rijdt; geen stug gedoe dat je elke hobbel voelt of tegen het dak gelanceerd wordt.

Wat was jouw ervaring met het schakelen? Herken jij je in wat ik zei dat het lijkt dat de Clio zich wat minder soepel laat schakelen? Iets wat zich minder zal uiten op de snelweg doordat je al snel in de 5 rijdt en blijft rijden.

Aan allen:
De reacties zijn zowel in het voordeel van de Clio als die van de Fiësta, dus lijkt dat ze toch behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn of dat het neerkomt op gevoel.

Heeft iemand toevallig ook ervaring met mensen op de achterbank? En dan vooral met kinderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
Droxia schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:37:
Bij het aanschaffen van mijn nieuwe auto anderhalf jaar geleden twijfelde ik in eerste instantie ook tussen de renault clio en ford fiesta. Persoonlijk vond ik de fiesta een stuk prettiger rijden, mede doordat de turbo van de renault clio zo "laat" aanslaat. Net na het schakelen merkte je steeds dat het even duurde voordat je weer power had.

Zodoende ben ik voor de fiesta gegaan en heb er geen moment spijt van gehad.
Ik had met de Fiësta wel meer het idee dat ik in de auto stapte, wegreed en dat het gelijk goed voelde rijden. Wellicht omdat de overgang tussen Fiësta en Golf minder groot is dan Clio Estate en Golf. Een proefrit met een gewone Clio zou dan beter zijn.

De Clio kwam in beeld omdat ik me niet gelijk wilde blindstaren op één auto en ik de auto wilde afschrijven omdat één iemand iets zei over de beenruimte achterin. Dat gezegd hebbende, ook de Clio reed prettig, maar omdat het een Estate betrof moest ik wennen aan de lengte van de auto met de achterruit spiegel en de ogenschijnlijk kleinere achterruit wat me een gevoel van tunnelvisie gaf. En nou goed, het puntje van het schakelen wat wellicht ook puur gewenning is.

[ Voor 10% gewijzigd door Gim op 08-01-2018 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Gim schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:38:
[...]

De snelweg kent niet zoveel bochtige weggetjes, maar goed punt. Ik heb met de Clio redelijk wat aandacht besteed aan hoe deze zich met de snelweg gedraagt en ga dan met een volgende proefrit wat platteland weggetjes pakken en kijken hoe prettig hij zich gedraagt in de woonwijken. Qua drempels had ik er met de Clio wel al op gelet dat hij prettig rijdt; geen stug gedoe dat je elke hobbel voelt of tegen het dak gelanceerd wordt.

Wat was jouw ervaring met het schakelen? Herken jij je in wat ik zei dat het lijkt dat de Clio zich wat minder soepel laat schakelen? Iets wat zich minder zal uiten op de snelweg doordat je al snel in de 5 rijdt en blijft rijden.
Kwa schakelen kan ik de vergelijking moeilijk maken, mijn clio destijds was een diesel, dus misschien had die ook een andere bak, maar je behandelt een diesel zoiezo anders kwa schakelen (en het 65pk fiesta-tje moest ik echt elke keer tot hoog in de toeren jagen)
Gim schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:38:
[...]
De reacties zijn zowel in het voordeel van de Clio als die van de Fiësta, dus lijkt dat ze toch behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn of dat het neerkomt op gevoel.

Heeft iemand toevallig ook ervaring met mensen op de achterbank? En dan vooral met kinderen?
Ik denk dat beide autos hoe dan ook behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn, en elke keuze neer gaat komen op persoonlijke voorkeur/situatie. Echt slechte autos zijn er tegenwoordig nauwelijks meer, en Renault/Ford richten zich allebei vooral op de europese markt, dus die zullen aan de punten die wij hier waarderen (zuinigheid, kwaliteit van t interieur) allebei ongeveer dezelfde hoeveelheid moeite spenderen.

Wat achterbank betreft kan ik kort zijn, ik had destijds van die mooie forse kinderstoeltjes op de achterbank, in de fiesta/clio paste dat wel met een prettige zitpositie achter het stuur (met mijn 185cm), in de polo niet. Hoe het voor grotere kinderen/volwassenen is durf ik niet te zeggen, hoewel ik gevoelsmatig verwacht dat de clio net een paar CM meer ruimte heeft tussen voorstoel en achterbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
Axewi schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:31:
[...]

Luxe in de auto wen je heel snel aan :) Nadeel daarvan is dat je bij een eventuele volgende auto meer eisen hebt.

Fiesta: Niet echt ervaring mee, een 2 tal dagen meegehad als leen auto. Interieur vond ik oké beetje kaal naar mijn smaak maar wel stevig. Auto reed prima.

Cio: Standaard auto bij de lease floot van de vorige werkgever, mooie auto om te zien (hoewel de ford er ook mag zijn)
Nadeel vond ik dat het plastic in de auto heel erg goedkoop aanvoelde en gaf erg mee met bijvoorbeeld het openen van de achterdeuren. Middenconsole vond ik ook een beetje "kinderlijk" uiterlijk hebben.

Persoonlijk zou ik voor de ford gaan, het interieur sprak me meer aan en, (volledig onderbuikgevoel:) ik blijf een beetje huiverig voor franse auto's
Klopt, luxe wen je snel aan. Grappige is dat je de Fiësta wat kaler vond, terwijl die bij mij juist wat drukker overkwam gelet op het dashboard/bedieningspaneel in het midden. Ook maar net waar je vanaf komt; m'n Golf heeft een heel bescheiden/rustig/kaal dashboard; kwaliteit van het plastic en stoffering is wel netjes.

Wat ik begrijp van de Clio is dat ze de bekleding van de stoelen en het plastic van het dashboard en deurstijl wat gewijzigd hebben (zachter) waardoor het plastic wat beter aanvoelt (kwalitatief) en de stoelbekleding wat steviger overkomt. Al moet ik zeggen dat ik het niet ervoer als slecht of verkeerd in de uitvoering waar ik in reed. Wellicht sowieso een kwestie van goed en beter, maar niet slecht.
Maar inderdaad, als ik het dadelijk wat nauwer ga vergelijken zou het kunnen zijn dat ik met de Clio uitkom bij de revisie van het laatste model, maar dan heb ik nog minder keuze in occasions en prijs :) De LED lampjes voorin zijn met de laatste revisie ook anders geplaatst, maar ik ga mezelf niet op kosten jagen puur voor LED lampjes die wel/niet onderin in de koplamp geïntegreerd zijn.

Puntje van vergelijk dus nog, interieur.

Denk dat ik daarvoor maar eens naar een autobedrijf ga die zowel een Clio als een Fiësta heeft staan voor een direct vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
vectormatic schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:56:
[...]

Kwa schakelen kan ik de vergelijking moeilijk maken, mijn clio destijds was een diesel, dus misschien had die ook een andere bak, maar je behandelt een diesel zoiezo anders kwa schakelen (en het 65pk fiesta-tje moest ik echt elke keer tot hoog in de toeren jagen)

[...]

Ik denk dat beide autos hoe dan ook behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn, en elke keuze neer gaat komen op persoonlijke voorkeur/situatie. Echt slechte autos zijn er tegenwoordig nauwelijks meer, en Renault/Ford richten zich allebei vooral op de europese markt, dus die zullen aan de punten die wij hier waarderen (zuinigheid, kwaliteit van t interieur) allebei ongeveer dezelfde hoeveelheid moeite spenderen.

Wat achterbank betreft kan ik kort zijn, ik had destijds van die mooie forse kinderstoeltjes op de achterbank, in de fiesta/clio paste dat wel met een prettige zitpositie achter het stuur (met mijn 185cm), in de polo niet. Hoe het voor grotere kinderen/volwassenen is durf ik niet te zeggen, hoewel ik gevoelsmatig verwacht dat de clio net een paar CM meer ruimte heeft tussen voorstoel en achterbank.
Ik ben zelf 182cm dus in die zin komt het wel overeen. De polo valt voor mij sowieso af omdat die qua kofferbak ruimte kleiner is en is volgens mij ook duurder in onderhoud qua onderdelen.

Met de achterbank gaat het vooral om kinderen en dan vooral om het kind die achter mij moet zitten, omdat mijn stoel wat meer naar achteren staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Gim schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:11:
[...]

Ik ben zelf 182cm dus in die zin komt het wel overeen. De polo valt voor mij sowieso af omdat die qua kofferbak ruimte kleiner is en is volgens mij ook duurder in onderhoud qua onderdelen.

Met de achterbank gaat het vooral om kinderen en dan vooral om het kind die achter mij moet zitten, omdat mijn stoel wat meer naar achteren staat.
De polo zou ik zelf ook niet aanraden, waar de kinderwagen destijds in de clio/fiesta zonder al te veel gedoe er in ging, heeft het me bij de polo de eerste keer een kwartier puzzelen gekost voordat bak EN onderstel allebei mee konden 8)7 Daarnaast verloor de polo het op rijcomfort (zowel kwa zit in de stoel als geluidsisolatie) het ruim van de Clio, om over de drie cilinder diesel maar niet te spreken.

Wat beenruimte voor de kids wordt dat toch echt een gevalletje een van de kids meenemen voor de proefrit, vinden ze vast wel leuk ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-05 08:20
Voor de beenruimte neig ik zeer sterk naar de clio. Ik heb niet vele ervaring met beide wagens, maar allebei wel eens achterin gezeten en in mijn herrienering was de fiesta vrij krap en de clio niet.

graag ook je post editten ipv elke keer dubbel posten

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Gim schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:08:
[...]

Klopt, luxe wen je snel aan. Grappige is dat je de Fiësta wat kaler vond, terwijl die bij mij juist wat drukker overkwam gelet op het dashboard/bedieningspaneel in het midden. Ook maar net waar je vanaf komt; m'n Golf heeft een heel bescheiden/rustig/kaal dashboard. Kwaliteit van het plastic en stoffering is wel netjes.

Puntje van vergelijk dus nog, interieur.
Dat ging om een 2012 fiesta trouwens, ik zie dat het nieuwere model wel iets "voller" is. Het ging me overigens niet zozeer om de hoeveelheid knopjes e.d. meer om de opbouw, ik heb het gevoel dat de clio overal wat meer dichtgebouwd was kwa console en plastic, waarbij de fiesta wat meer open ruimte's had (als je me kan volgen tenminste, is wat lastig uit te leggen)

Als ze bij de clio daadwerkelijk het interieur aangepast hebben bij de latere revisie dan zou dat voor mij al een hoop goed maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
vectormatic schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:15:
[...]

De polo zou ik zelf ook niet aanraden, waar de kinderwagen destijds in de clio/fiesta zonder al te veel gedoe er in ging, heeft het me bij de polo de eerste keer een kwartier puzzelen gekost voordat bak EN onderstel allebei mee konden 8)7 Daarnaast verloor de polo het op rijcomfort (zowel kwa zit in de stoel als geluidsisolatie) het ruim van de Clio, om over de drie cilinder diesel maar niet te spreken.

Wat beenruimte voor de kids wordt dat toch echt een gevalletje een van de kids meenemen voor de proefrit, vinden ze vast wel leuk ook ;)
Met de Clio Estate heb ik de oudste, die gedoemd is om achter mij te gaan zitten, ook meegenomen. Die vond het inderdaad leuk en zei al na 5 minuten dat ze de auto goed vond en of ik hem ging kopen. Mjah, zo impulsief ga ik niet kopen :P Ze zat met d'r laarzen iets naar binnen gedraaid, maar volgens mij ook deels omdat ze gewoon zo zit. Daarbij is het echt maar een kwestie van tijd (en het wegvallen van de stoelverhoger) dat ze met d'r voeten aan m'n rugleuning voorbij is.

Maar wat ik al zei, als ik toch nog eens puur ga kijken naar interieur e.d. en even niet naar rijgedrag of gehorigheid van wind of banden, dan maar eens naar een autobedrijf waar ze beiden staan zodat ik wat beter kan meten en vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:51
Ik zou denk ook voor de Ford kiezen. Mocht 100pk niet genoeg blijken, dan kan je altijd nog naar de chipboer gaan voor 140pk. Dat is ook het standaard vermogen van de sterkste 1.0T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
Axewi schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:18:
[...]

Dat ging om een 2012 fiesta trouwens, ik zie dat het nieuwere model wel iets "voller" is. Het ging me overigens niet zozeer om de hoeveelheid knopjes e.d. meer om de opbouw, ik heb het gevoel dat de clio overal wat meer dichtgebouwd was kwa console en plastic, waarbij de fiesta wat meer open ruimte's had (als je me kan volgen tenminste, is wat lastig uit te leggen)

Als ze bij de clio daadwerkelijk het interieur aangepast hebben bij de latere revisie dan zou dat voor mij al een hoop goed maken.
Sowieso even aangenomen dat je het niet hebt over de allernieuwste Fiësta van media 2017 tot hedden, ik bedenk me nu dat de vorige Fiësta inderdaad liep vanaf 2008, maar dat deze rond 2012 nog wat cosmetische aanpassingen heeft gehad. Ik heb in een nieuwere gereden dus tja.... waarschijnlijk de vollere :) Met de vollere lette ik er wel op dat het dashboard niet bestond uit een combinatie van chroom en zwart dingetjes, maar zoveel mogelijk in één kleur. Je had dan nog steeds wat kleurverschil in het ene zwarte onderdeel en het andere, maar het kwam dan ondanks het vollere wel beter over.

Het interieur van de nieuwere Clio is aangepast, maar weet nu door alle info even niet meer direct wanneer het geïntroduceerd is bij welk model (Clio vs Clio Estate). Er waren wat klachten over de bekleding en hoe het plastic overkomt van dashboard e.d. Daar is vervolgens dus wat aandacht aan besteed. Daarnaast is ook de LED verlichting voorin wat verplaatst.... wat inderdaad beter oogt en mijn voorkeur zou hebben, maar waarvoor ik niet teveel extra ga betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
TheBrut3 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:29:
Ik zou denk ook voor de Ford kiezen. Mocht 100pk niet genoeg blijken, dan kan je altijd nog naar de chipboer gaan voor 140pk. Dat is ook het standaard vermogen van de sterkste 1.0T.
100PK is meer dan genoeg. De 85PK reed op zich ook wel aardig trouwens, want ja heb met de Fiësta in beide gereden, maar zeker als het even kan dan gewoon 100PK.

Echt scheuren doe ik niet, maar het gaspedaal af en toe lekker intrappen wel en het rijdt gewoon een stuk prettiger wanneer de auto lekker mee kan met de rest van het verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
Nou dames en heren, ik heb in elk geval voor mezelf weer een paar punten waar ik op kan letten.

Als ik alle reacties bekijk en samenvat dan lijkt het erop dat de meeste de voorkeur geven aan de Fiësta.

Wat in het voordeel van de Clio lijkt te zijn is het feit dat deze wat minder gehorig is door de betere isolatie. Nu rij ik zo'n 75% op de snelweg, waarmee je zou zeggen dat de Clio dan toch wel de voorkeur zou hebben.

@vectormatic @chaoscontrol @Droxia @Axewi @CtrAltDelicious to name a few... in zoverre dat jullie het kunnen vergelijken dan wel puur een uitspraak kunnen doen voor de Fiësta, vinden jullie de Fiësta te gehorig? Met het proefritje had ik slechts kleine stukjes snelweg en dus geen lange afstanden. Gaat het irriteren of is het prima uithouden in de Fiësta?

Ik vond de Fiësta verder prima zitten, ook al leek de Clio wel meer comfort te geven. Kom je ook na een uur (of 2-3 uur met vakantie) nog gewoon prettig uit de Fiësta gestapt of toch wat stijfjes/kreupel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 16:11
Kijk ook even naar het (daadwerkelijke) brandstofverbruik, bijvoorbeeld op spritmonitor.de. Gezien je flink wat kilometers maakt kan dat ook schelen.

Ik zou zelf voor de Clio gaan, vind het een mooiere auto om te zien en ik vind 'm persoonlijk een tikje fijner rijden dan de Fiësta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voodoo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-01 13:46

Voodoo

Lurker

@Gim Voor wat betreft snelweg kan ik je niet echt een goed antwoord geven, daar rijd ik niet zo vaak op namelijk. Qua gehorigheid heb ik snelweg nooit als storend ervaren. Heb geen vergelijking kunnen maken met een andere auto doordat dit mijn eerste auto is.
Voor wat het waard is: 2008 fiesta benzine 85(?)pk met bijna 250k op de teller en nu zo'n 4 jaar in mijn bezit. Nog geen grote uitgaven aan gedaan, op de aanschaf na. Al met al kan ik zeggen dat ik een degelijke, betrouwbare wagen rijd. Comfortabel vind ik hem zeker, rijd er graag in en schakelen gaat zo soepel dat het met 2 vingers te doen is. Cruise control en voorruitverwarming zijn de twee opties die ik iedereen kan aanraden op het gebied van gebruikersgemak.
Succes met je keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:09

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Ik rij een Fiesta uit 2014 met 1.0 Ecoboost en ik vind 'm ook op langere afstanden (200+ km) heerlijk rijden. Ik vind 'm ook niet gehorig, tenzij je vergelijkt met een BMW 5 serie. In 2016 zonder problemen een kleine road tour door Zweden van 3500km gedaan. Mijn $0.02 gaan naar de Fiesta, maar ik heb geen ervaring met de Clio dus ik ben een beetje biased :)

En met 3 man + bagage haalt 'ie 180 op de snelweg (160 comfortabel). In Duitsland uiteraard O-)

[ Voor 12% gewijzigd door SayWhatAgain! op 08-01-2018 17:05 . Reden: topsnelheid ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:46

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb anderhalf jaar terug ook de keuze gemaakt tussen de clio en fiesta. Ik ben zelf uiteindelijk voor de fiesta gegaan, er zit bij de fiesta trouwens best een verschil in interieur tussen de basis modellen en de titanium. Interieur is dan ook een stuk beter bij de titanium.
Ik heb wel gereden in de clio, maar het interieur vind ik eigenlijk vrij slecht vergeleken met een goed uitgeruste fiesta, in mijn geval wel de diesel.
De 1.0 80pk is bijna hetzelfde als de 1.0 65pk in het onderste gebied en is een groot verschil met de 100pk ecoboost (die gewoon flink wat koppel heeft in het hele gebied).

even gekeken naar de chip tuning grafieken (waar orgineel bij staat)
Fiesta : http://www.unlimitedtunin...-1.0-ecoboost-100pk_1.jpg
clio http://www.unlimitedtunin...t-clio-900cc-tce-90pk.jpg

Je ziet dat de fiesta bij 1500 en 2500 toeren 40 en 65 pk
De clio doet bij 1500 en 2500 20 en 50 pk.

De Fiesta heeft meer koppel onderin en levert meer vermogen zonder dat je hoog in de toeren zit, dit is vooral op de snelweg of bij normaal rijden fijn.
Fiesta 80pk < clio 90 tce < fiesta 1.0 ecoboost

Ik vraag me af wat het verschil is in stoelen ? De stoelen in de clio vond ik minder support hebben dan de fiesta, al ligt dat misschien ook per uitvoering?

Gewicht is volgens mij hoger bij de clio, 1 classe is toch weer 8 euro per maand.

verbruik lijkt iets lager te liggen bij de fiesta:
https://www.spritmonitor....9&power_e=101&powerunit=2

https://www.spritmonitor....88&power_e=92&powerunit=2

Ik denk dat het ook goed is om te kijken naar wat voor uitrusting je kunt krijgen voor een bepaalde prijs, ik vermoed dat de ecoboost fiesta titanium uitvoeringen bijvoorbeeld toch nog best prijzijg kunnen zijn.

Waarom geen diesel trouwens? ik heb berekend dat ik vanaf 15.000km al beter uit ben met een diesel, en deze zijn 2e hands goedkoper dan de ecoboost en alsnog met 95pk. Ik moet wel zeggen dat de renault diesel ook best wel goed is.

Ik denk dat de fiesta 1.0 ecoboost beter is dan de clio, maar dat je er ook wel voor betaald. Voor de 1.0 met 80pk zou ik eerder voor de clio gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Gim schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:55:

@vectormatic @chaoscontrol @Droxia @Axewi @CtrAltDelicious to name a few... in zoverre dat jullie het kunnen vergelijken dan wel puur een uitspraak kunnen doen voor de Fiësta, vinden jullie de Fiësta te gehorig? Met het proefritje had ik slechts kleine stukjes snelweg en dus geen lange afstanden. Gaat het irriteren of is het prima uithouden in de Fiësta?
Autos in die klasse stap ik zelf toch relatief snel een tikje stijfjes uit na een uur, maar de fiesta staat me in die zin niet negatief bij, net als de clio, zelfde geldt voor het rijgeluid.

Ik denk dat je dit soort zaken toch echt zelf moet ondervinden, voorkeur tussen bijvoorbeeld scherp weggedrag/comfort is heel persoonlijk, en waar de een een beetje motorgeluid wel leuk vindt, is dat voor de ander alleen maar herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
Nutral schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:29:
Ik heb anderhalf jaar terug ook de keuze gemaakt tussen de clio en fiesta. Ik ben zelf uiteindelijk voor de fiesta gegaan, er zit bij de fiesta trouwens best een verschil in interieur tussen de basis modellen en de titanium. Interieur is dan ook een stuk beter bij de titanium.
Ik heb wel gereden in de clio, maar het interieur vind ik eigenlijk vrij slecht vergeleken met een goed uitgeruste fiesta, in mijn geval wel de diesel.
De 1.0 80pk is bijna hetzelfde als de 1.0 65pk in het onderste gebied en is een groot verschil met de 100pk ecoboost (die gewoon flink wat koppel heeft in het hele gebied).

even gekeken naar de chip tuning grafieken (waar orgineel bij staat)
Fiesta : http://www.unlimitedtunin...-1.0-ecoboost-100pk_1.jpg
clio http://www.unlimitedtunin...t-clio-900cc-tce-90pk.jpg

Je ziet dat de fiesta bij 1500 en 2500 toeren 40 en 65 pk
De clio doet bij 1500 en 2500 20 en 50 pk.

De Fiesta heeft meer koppel onderin en levert meer vermogen zonder dat je hoog in de toeren zit, dit is vooral op de snelweg of bij normaal rijden fijn.
Fiesta 80pk < clio 90 tce < fiesta 1.0 ecoboost

Ik vraag me af wat het verschil is in stoelen ? De stoelen in de clio vond ik minder support hebben dan de fiesta, al ligt dat misschien ook per uitvoering?

Gewicht is volgens mij hoger bij de clio, 1 classe is toch weer 8 euro per maand.

verbruik lijkt iets lager te liggen bij de fiesta:
https://www.spritmonitor....9&power_e=101&powerunit=2

https://www.spritmonitor....88&power_e=92&powerunit=2

Ik denk dat het ook goed is om te kijken naar wat voor uitrusting je kunt krijgen voor een bepaalde prijs, ik vermoed dat de ecoboost fiesta titanium uitvoeringen bijvoorbeeld toch nog best prijzijg kunnen zijn.

Waarom geen diesel trouwens? ik heb berekend dat ik vanaf 15.000km al beter uit ben met een diesel, en deze zijn 2e hands goedkoper dan de ecoboost en alsnog met 95pk. Ik moet wel zeggen dat de renault diesel ook best wel goed is.

Ik denk dat de fiesta 1.0 ecoboost beter is dan de clio, maar dat je er ook wel voor betaald. Voor de 1.0 met 80pk zou ik eerder voor de clio gaan.
Zo'n verbruik monitor is een goede tip, bedankt :). De 100pk Fiesta waarin ik reed was een Titanium uitvoering, de 80pk een Trend of Style.

Wat me bijstond van de verschillen waren de features en dat de Titanium wat extra accenten had waardoor t wat luxer oogde. Qua kwaliteit materiaalkeuze van bekleding of portier van binnen is me niet direct een verschil verder opgevallen.

Het hoeft voor mij niet persé een Titanium occasion te zijn. Met Titanium zijn bepaalde opties standaard dus daarvoor zal bij de andere lijn specifiek naar gekeken moeten worden als ze van belang zijn. Bij Titanium had je meen ik ook optie voor grotere maat velgen of een andere stoel (sportievere stoel dacht ik). Die laatste hoeft niet gelijk van me. Mijn huidige auto heeft ook sportievere stoelen en merk daarmee dat de stoelverhoger van mn kind er maar lomp in past :)

Maar zal er nog wel even naar kijken volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-05 10:28

royhoi

-

Als je de keuze heb geen Renault nemen 😝

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
royhoi schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:47:
Als je de keuze heb geen Renault nemen 😝
Mag ik vragen waarom? Gebaseerd op ervaringen met Renault vroeger of recente modellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-05 10:28

royhoi

-

Gim schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:50:
[...]

Mag ik vragen waarom? Gebaseerd op ervaringen met Renault vroeger of recente modellen?
Als garagehouder heb ik de afgelopen 10 jaar een hoop mee gemaakt, elk merk heeft wel wat en bij de aankoop van een occasion moet je ook een beetje geluk hebben natuurlijk.

Mijn ervaring is dat Renault gewoon vaker stuk gaat. Als je de keuze heb waarom dat risico nemen? Ford Fiesta heb ik daar in tegen wel goede ervaringen mee.....maar nogmaals bij een occasion speelt een beetje geluk ook een rol.

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
royhoi schreef op maandag 8 januari 2018 @ 21:00:
[...]

Als garagehouder heb ik de afgelopen 10 jaar een hoop mee gemaakt, elk merk heeft wel wat en bij de aankoop van een occasion moet je ook een beetje geluk hebben natuurlijk.

Mijn ervaring is dat Renault gewoon vaker stuk gaat. Als je de keuze heb waarom dat risico nemen? Ford Fiesta heb ik daar in tegen wel goede ervaringen mee.....maar nogmaals bij een occasion speelt een beetje geluk ook een rol.
Klopt. Geluk (of kans op problemen) kun je deels afkopen en deels is t geluk hebben. Als t even kan wil ik sowieso een occasion met iets van garantie of iets anders dat me een goed gevoel geeft op zijn minst. Bijv. Eerste eigenaar of hoe hij onderhouden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Weet wel dat dit type Clio gewoon heel goed uit alle betrouwbaarheids testen komt tot zover, Renault heeft wat dat betreft echt wel een stap gemaakt.

M'n ouders hebben een Clio estate tce90 en is wel een fijne auto hoor, schakelen gaat voor mij soepel maar ben dan ook Peugeot en Renault gewend. En mocht je toch iets vlotter in plaats van zuiniger willen rijden zet dan de ECO knop uit scheelt vooral moet optrekken enorm is een stuk rapper dan.

Kwa benzine verbruik ook goed hoor m'n ouders halen vaak 5,9 liter op 100km en daar zitten veel kleine stukjes bij.

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
schnumi schreef op maandag 8 januari 2018 @ 21:50:
Weet wel dat dit type Clio gewoon heel goed uit alle betrouwbaarheids testen komt tot zover, Renault heeft wat dat betreft echt wel een stap gemaakt.

M'n ouders hebben een Clio estate tce90 en is wel een fijne auto hoor, schakelen gaat voor mij soepel maar ben dan ook Peugeot en Renault gewend. En mocht je toch iets vlotter in plaats van zuiniger willen rijden zet dan de ECO knop uit scheelt vooral moet optrekken enorm is een stuk rapper dan.

Kwa benzine verbruik ook goed hoor m'n ouders halen vaak 5,9 liter op 100km en daar zitten veel kleine stukjes bij.
ECO knop klinkt als iets wat je goed kunt gebruiken als je eenmaal op snelheid bent en door de route (vlakke weg) en drukte op de weg weet dat je die snelheid constant kunt aanhouden zonder opnieuw te hoeven optrekken e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Gim schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:55:
. in zoverre dat jullie het kunnen vergelijken dan wel puur een uitspraak kunnen doen voor de Fiësta, vinden jullie de Fiësta te gehorig? Met het proefritje had ik slechts kleine stukjes snelweg en dus geen lange afstanden. Gaat het irriteren of is het prima uithouden in de Fiësta?

Ik vond de Fiësta verder prima zitten, ook al leek de Clio wel meer comfort te geven. Kom je ook na een uur (of 2-3 uur met vakantie) nog gewoon prettig uit de Fiësta gestapt of toch wat stijfjes/kreupel?
Over beide punten kan ik niet veel nuttigs zeggen, de Fiesta is al weer te lang terug en de Clio kan ik alleen maar vergelijken met mijn eigen auto wat niet helemaal eerlijk is.

Nog even inhaken over het verhaal met Renault en betrouwbaarheid.
https://particulier-autov...reparatiekosten-per-merk/
https://www.ad.nl/economi...n-onbetrouwbaar~ab8b3a9b/
https://www.rtlnieuws.nl/...heeft-de-meeste-problemen
https://www.rtlnieuws.nl/...tos-het-minst-betrouwbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
Axewi schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:11:
[...]

Over beide punten kan ik niet veel nuttigs zeggen, de Fiesta is al weer te lang terug en de Clio kan ik alleen maar vergelijken met mijn eigen auto wat niet helemaal eerlijk is.

Nog even inhaken over het verhaal met Renault en betrouwbaarheid.
https://particulier-autov...reparatiekosten-per-merk/
https://www.ad.nl/economi...n-onbetrouwbaar~ab8b3a9b/
https://www.rtlnieuws.nl/...heeft-de-meeste-problemen
https://www.rtlnieuws.nl/...tos-het-minst-betrouwbaar
De Ford Fiësta doet het dan inderdaad niet verkeerd. Ford staat in het top 10 lijstje met minst motorische problemen en redelijk in het lijstje met reparatiekosten per jaar. De Ford Focus staat wel beduidend hoger in het lijstje.

Side-note: Seat Ibiza zie ik bij de reparatiekosten om en nabij de Fiësta liggen, maar daar ligt toch ook een Volkswagen motor in? Dus ik kan hem scharen in het rijtje van auto's met meest motorische problemen lijkt me. Staat me ook iets van bij dat de TSI motoren problemen geven.

De Kia Rio verbaast me wel, die staat erg laag in de reparatiekosten en komt als merk niet voor bij de hoge en lage top 10. Dacht dat deze ook wel problemen kende. Kia Rio heb ik jaren terug wel naar gekeken, maar staat me bij dat de Kio Rio met z'n 6 versnellingen vrij gehorig is en qua prestaties en zuinigheid wat te wensen overlaat.

Bij één van de artikelen zie ik trouwens de onbetrouwbaarheid van Franse auto's benoemd staan met Fiat in de top 3. Had dit niet Citroën moeten zijn?

Puur afgaand op m'n eigen eerste indruk met proefritten (waar in alle eerlijkheid wel teveel tijd tussen zat), statistieken over problemen, reparaties en verbruik, nieuwsberichten en opinies hier moet ik zeggen dat de Fiësta momenteel wel iets aantrekkelijker klinkt.

Ik heb me voorgenomen om (als het lukt) deze week nog bij een autobedrijf langs te gaan en de Ford Fiësta en Clio (en eventueel een ander model om open-minded te blijven en niet blind te staren) wat te vergelijken qua interieur, zitting, dashboard, opening van de kofferbak, beenruimte en hierbij qua Ford ook nog even naar Titanium vs andere lijn te kijken. Vervolgens nog een vernieuwde proefrit maken (met één of meerdere gezinsleden) en dan hopelijk te beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Gim schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:32:
[...]

Side-note: Seat Ibiza zie ik bij de reparatiekosten om en nabij de Fiësta liggen, maar daar ligt toch ook een Volkswagen motor in? Dus ik kan hem scharen in het rijtje van auto's met meest motorische problemen lijkt me. Staat me ook iets van bij dat de TSI motoren problemen geven.
Klopt, nu staat heel de VW in alle lijsten niet bijzonder hoog kwa betrouwbaarheid hoor. Maar de problemen die je aanhaalt (voornamelijk olie gebruik) zijn in 2012 opgelost, dit speelde tussen 2008 en 2012.
Bij één van de artikelen zie ik trouwens de onbetrouwbaarheid van Franse auto's benoemd staan met Fiat in de top 3. Had dit niet Citroën moeten zijn?
Het mooie van de bovenstaande tests is dat ze allemaal verschillende methodes gebruiken dus de resultaten kunnen verschillen tussen de tests. Het laat alleen wel een duidelijke boventoon zien dat bepaalde merken er bij allemaal niet bijzonder goed uitkomen.
Puur afgaand op m'n eigen eerste indruk met proefritten (waar in alle eerlijkheid wel teveel tijd tussen zat), statistieken over problemen, reparaties en verbruik, nieuwsberichten en opinies hier moet ik zeggen dat de Fiësta momenteel wel iets aantrekkelijker klinkt.

Ik heb me voorgenomen om (als het lukt) deze week nog bij een autobedrijf langs te gaan en de Ford Fiësta en Clio (en eventueel een ander model om open-minded te blijven en niet blind te staren) wat te vergelijken qua interieur, zitting, dashboard, opening van de kofferbak, beenruimte en hierbij qua Ford ook nog even naar Titanium vs andere lijn te kijken. Vervolgens nog een vernieuwde proefrit maken (met één of meerdere gezinsleden) en dan hopelijk te beslissen.
Ik wil hiermee niet zeggen dat je niet voor een renault moet gaan je moet het immers allemaal in perspectief zien. Als je het bovenste linkje bekijkt zou dit betekenen dat per 100 auto's er 2,5 Renaults met pech komen te staan en 1,2 Fords.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

[...]

De Ford Fiësta doet het dan inderdaad niet verkeerd. Ford staat in het top 10 lijstje met minst motorische problemen en redelijk in het lijstje met reparatiekosten per jaar. De Ford Focus staat wel beduidend hoger in het lijstje.

De Kia Rio verbaast me wel, die staat erg laag in de reparatiekosten en komt als merk niet voor bij de hoge en lage top 10. Dacht dat deze ook wel problemen kende. Kia Rio heb ik jaren terug wel naar gekeken, maar staat me bij dat de Kio Rio met z'n 6 versnellingen vrij gehorig is en qua prestaties en zuinigheid wat te wensen overlaat.

Betrouwbaarheid? Ok, wij hebben een Clio 3 van 12 jaar oud (1e eigenaar). Tot nu toe alleen maar nieuwe banden en een accu. Staat nu 90.000 km ongeveer op de teller en wordt veel in de stad gebruikt door de vrouw, dus niet echt optimaal. Zuinig en nooit problemen. Neem aan dat de nieuwe versie er niet slechter op is geworden. En Ford? Heb een Mondeo als leaseauto gehad. Alleen maar ellende mee gehad. Je moet er gewoon een beetje massel mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
Axewi schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:45:
[...]

Klopt, nu staat heel de VW in alle lijsten niet bijzonder hoog kwa betrouwbaarheid hoor. Maar de problemen die je aanhaalt (voornamelijk olie gebruik) zijn in 2012 opgelost, dit speelde tussen 2008 en 2012.

[...]

Het mooie van de bovenstaande tests is dat ze allemaal verschillende methodes gebruiken dus de resultaten kunnen verschillen tussen de tests. Het laat alleen wel een duidelijke boventoon zien dat bepaalde merken er bij allemaal niet bijzonder goed uitkomen.

[...]

Ik wil hiermee niet zeggen dat je niet voor een renault moet gaan je moet het immers allemaal in perspectief zien. Als je het bovenste linkje bekijkt zou dit betekenen dat per 100 auto's er 2,5 Renaults met pech komen te staan en 1,2 Fords.
Sorry, had het ook wat verkeerd verwoord, want ofschoon ik de Ford wat nader benoem vanwege de meerdere uitvoeringen, is het mijn bedoeling om zowel met de Ford als de Renault nog een proefrit te maken, maar dan op een zelfde dag zodat ik beter kan vergelijken. Een tweede rit kan wonderen doen omdat je op andere dingen gaat letten en iets beter kunt plaatsen. Dat elke auto altijd nog een bepaalde wen periode heeft, ja dat blijft ongeacht welke auto het wordt.
Maar in een kort tijdsbestek beide auto's naast elkaar leggen, een ritje maken en de gezinsleden erbij betrekken gaat denk ik genoeg bieden om een beslissing te maken.

Statistieken zijn ook niet meer dan wat het zijn en je moet geluk hebben. Daarom zette ik "mijn indruk" ook voorop, omdat die doorslaggevend moet zijn :) Maar wel erg blij met alle input van jullie allemaal _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Gim op 09-01-2018 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
445033 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:52:
[...]

Betrouwbaarheid? Ok, wij hebben een Clio 3 van 12 jaar oud (1e eigenaar). Tot nu toe alleen maar nieuwe banden en een accu. Staat nu 90.000 km ongeveer op de teller en wordt veel in de stad gebruikt door de vrouw, dus niet echt optimaal. Zuinig en nooit problemen. Neem aan dat de nieuwe versie er niet slechter op is geworden. En Ford? Heb een Mondeo als leaseauto gehad. Alleen maar ellende mee gehad. Je moet er gewoon een beetje massel mee hebben.
Ik heb zowieso het idee (mening) dat de auto's er door de jaren heen niet persé betrouwbaarder op zijn geworden. Er is de afgelopen jaren alleen maar oog geweest om de auto's zuiniger compacter en luxer te maken met als resultaat allemaal 1 liter 3 cilinders met turbo's met een boel opties (die allemaal stuk kunnen). Dus je moet wel auto's vergelijken die in dezelfde jaren en het liefst klasse vallen.

Daarbij is 90K kilometer natuurlijk niets, dat reed ik in het verleden in 2 a 3 jaar bij een auto op. :)

Verder ben ik het met je eens dat er meer meespeelt, een stukje onderhoud, zuinig met je auto omgaan en een beetje mazzel helpen allemaal maar dat neemt niet weg dat de meeste modellen toch wel vaste kwaaltjes hebben en het is goed om je daar van te voren op in te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Axewi schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:03:
[...]

Ik heb zowieso het idee (mening) dat de auto's er door de jaren heen niet persé betrouwbaarder op zijn geworden. Er is de afgelopen jaren alleen maar oog geweest om de auto's zuiniger compacter en luxer te maken met als resultaat allemaal 1 liter 3 cilinders met turbo's met een boel opties (die allemaal stuk kunnen). Dus je moet wel auto's vergelijken die in dezelfde jaren en het liefst classe vallen.

Daarbij is 90K kilometer natuurlijk niets, dat reed ik in het verleden in 2 a 3 jaar bij een auto op. :)

Verder ben ik het met je eens dat er meer meespeelt, een stukje onderhoud, zuinig met je auto omgaan en een beetje mazzel helpen allemaal maar dat neemt niet weg dat de meeste modellen toch wel vaste kwaaltjes hebben en het is goed om je daar van te voren op in te lezen.
Bij een tweedehands kijk ik maar naar 2 dingen. Ik wil geen ex lease (worden vaak teveel afgetrapt) en onderhoudshistorie. Turbo motoren zeggen ook niets want ik rijd nu een tweedehands Volvo V60 T3 (1.6 motor van Ford zit daarin) en die zit ruim over de ton en loopt als een zonnetje.

Die 90K is allemaal stadsverkeer en dat is juist een zware belasting. Ik zou zo weer een Clio halen. Heb in het verleden ook Megane en Laguna gereden. Ook fijne auto's. Zou sowieso met een gezin eerder een Megane station halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
445033 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:10:
[...]

Bij een tweedehands kijk ik maar naar 2 dingen. Ik wil geen ex lease (worden vaak teveel afgetrapt) en onderhoudshistorie. Turbo motoren zeggen ook niets want ik rijd nu een tweedehands Volvo V60 T3 (1.6 motor van Ford zit daarin) en die zit ruim over de ton en loopt als een zonnetje.
Goede tip; geen ex lease en onderhoudshistorie. Dat zijn inderdaad punten waar ik toch al snel op let zonder er nu direct bij stil te staan. Feiten materiaal wat bijdraagt aan vertrouwen en goed gevoel en meehelpt met het geluk wat je verder moet hebben :)
445033 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:10:
Ik zou zo weer een Clio halen. Heb in het verleden ook Megane en Laguna gereden. Ook fijne auto's. Zou sowieso met een gezin eerder een Megane station halen.
Megane station is een persoonlijke keuze en ik begrijp hem, maar ieder voor zich :). De Megane zou wat meer beenruimte geven, maar als dat niet nodig is. Een station geeft meer ruimte, maar hoe vaak heb je die ruimte nodig, zijn er alternatieven en hoeveel betaal je er extra voor. Allemaal punten om mee te nemen en af te wegen.

Om iets ruimer te zitten met beenruimte dan wel laadvermogen heb ik de Focus hatchback en de Clio Estate in m'n lijstje opgenomen. Vooralsnog geen reden gehad om nader naar de Focus te kijken. Beenruimte en zitcomfort in Fiësta en Clio (maakt niet uit Estate of niet) wil ik binnenkort 110% duidelijk krijgen met m'n gezin. Ik kan altijd nog hoger inzetten :)

Niet defensief of aanvallend bedoeld, maar ik probeer niet koste wat het kost klein en goedkoop te rijden al gaat het ten koste van de doorbloeding in mijn benen of de kwaliteit van mijn rug :) Ik heb serieus het idee dat ik me wel goed lijk te redden met een kleinere auto of een kleine station en dan is het zonde om teveel uit te geven. Wellicht ook doordat ik al jaren prima vooruit kan met m'n Golf waar ik toch een groot deel van de tijd alleen in zit. M'n kinderen zijn nog klein, maar ook niet meer zo klein dat ik altijd grote kinderwagens e.d. moet meesleuren. Maar ja, ik sta er wel bij stil dat ik mezelf natuurlijk wel wat comfort en rijplezier mag gunnen als ik toch de nodige uren in de auto doorbreng :)

[ Voor 16% gewijzigd door Gim op 09-01-2018 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

@Gim Juist als je jaren met je auto wil doen zou ik nu reeds in de klasse Megane kijken, Focus is dezelfde klasse overigens. Die kinderen gaan groeien, kan erover meepraten. Niets zo goedkoop als jaren met een auto rijden en geen andere moeten halen. Daarom staat die Clio bij ons ook nog steeds voor de deur. Als ik terug reken wat dat ding per maand aan afschrijving heeft gekost is dat bijna voor niets. En een Megane rijdt gewoon weer net iets lekkerder. Je leeft maar 1 keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
445033 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:41:
@Gim Juist als je jaren met je auto wil doen zou ik nu reeds in de klasse Megane kijken, Focus is dezelfde klasse overigens. Die kinderen gaan groeien, kan erover meepraten. Niets zo goedkoop als jaren met een auto rijden en geen andere moeten halen. Daarom staat die Clio bij ons ook nog steeds voor de deur. Als ik terug reken wat dat ding per maand aan afschrijving heeft gekost is dat bijna voor niets. En een Megane rijdt gewoon weer net iets lekkerder. Je leeft maar 1 keer.
Ah, #YOLO, in dat geval kan je nog veel beter gaan voor een renault espace. Dan kunnen straks alle vriendjes en vriendinnetjes ook mee en als je ouder wordt heb je direct een hoge instap te pakken :+ ;)

Gim heeft bewust naar deze klasse en modellen gekeken, waarom dan met een compleet andere klasse aankomen?

Verder zijn de meeste argumenten wel aangedragen denk ik, de 2 auto's liggen erg dicht bij elkaar en uiteindelijk zal je dus toch de keuze moeten maken met je gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
Axewi schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:02:
[...]

Ah, #YOLO, in dat geval kan je nog veel beter gaan voor een renault espace. Dan kunnen straks alle vriendjes en vriendinnetjes ook mee en als je ouder wordt heb je direct een hoge instap te pakken :+ ;)

Gim heeft bewust naar deze klasse en modellen gekeken, waarom dan met een compleet andere klasse aankomen?

Verder zijn de meeste argumenten wel aangedragen denk ik, de 2 auto's liggen erg dicht bij elkaar en uiteindelijk zal je dus toch de keuze moeten maken met je gevoel.
Precies :) Het is allemaal goed bedoeld natuurlijk, maar voor je het weet ben je een paar stapjes verder, waarbij de meerprijs (en meerwaarde) per stap wellicht maar klein is, maar in totaliteit ben je dan stiekem opeens een stuk duurder uit. Daarom probeer ik ook scherp te blijven met de verleiding van bepaalde extra features.

M'n jongste van 3 is nog klein en de oudste zie ik eerder zo lang worden als m'n vriendin, dus qua lengte valt het nog jaren mee. Sowieso als we het al gaan bekijken op een termijn van zeg 10 jaar... wie weet heb ik pech met de auto, is er een wijziging van baan waardoor deze auto overboord mag of gaat ie over naar m'n vriendin.

Ik kijk deels naar de toekomst en neem de informatie van anderen dankbaar mee in m'n overweging en dan is het besluiten of het goed voelt. Ik heb het idee dat ik genoeg effort besteed om tot een goed besluit te komen, zodat het geen domme gril aankoop wordt en ook geen over-ge-analyseerde aanschaf die alsnog kan tegenvallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Axewi schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:02:
[...]

Omdat je beter 6 jaar met een dezelfde auto kan rijden ivm afschrijvingskosten dan bijvoorbeeld over 2 jaar weer moeten inruilen omdat de kinderen niet meer achterin passen. Daarom. ;) Het was maar een overweging, sorry hoor. En zoveel duurder is een klasse hoger in de vaste kosten nu ook niet.

Nb: verder zijn tweedehands auto's in de Clio klasse verhoudingsgewijs ook nog eens duurder want in die klasse is tweedehands de meeste vraag.

[ Voor 12% gewijzigd door 445033 op 09-01-2018 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
445033 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:21:
[...]

Omdat je beter 6 jaar met een dezelfde auto kan rijden ivm afschrijvingskosten dan bijvoorbeeld over 2 jaar weer moeten inruilen omdat de kinderen niet meer achterin passen. Daarom. ;) Het was maar een overweging, sorry hoor. En zoveel duurder is een klasse hoger in de vaste kosten nu ook niet.

Nb: verder zijn tweedehands auto's in de Clio klasse verhoudingsgewijs ook nog eens duurder want in die klasse is tweedehands de meeste vraag.
Ik snap de overweging wel :) En natuurlijk, als er sprake is van serieuze twijfel dan moet ik vanzelfsprekend niet te klein gaan zitten, maar daar is vooralsnog geen sprake van en ik ben blij dat ik mezelf even heb kunnen beperken tot een paar modellen die me aanstaan en waar ik me voor nu op kan richten. Ik zag op een gegeven moment echt de bomen door het bos niet meer met al die modellen |:(

Als ik over 2 jaar niet uit de voeten kan door mijn kinderen, dan gaat dat nu ook al het geval zijn. Een tweede goede indruk van de auto binnenkort en dan ook gewoon met het hele gezin erbij geeft laat denk ik wel zien of het bij deze klasse blijft en mijn inschatting klopt.

Klopt wel dat je voor kleinere auto's relatief gezien meer kwijt bent voor wat je ervoor terugkrijgt ofschoon je onder de streep wel minder kwijt bent en dan komt het neer op voorkeur. Jaren terug had ik ook zoiets met een iPad met 16GB, 32GB of 64GB. Verhoudingsgewijs was de 64GB het beste, omdat ik de minste € per MB betaal, maar 32GB was ruimschoots voldoende en toch zeker €100 goedkoper. :) Had ik ernstig getwijfeld aan de ruimte, dan koop je natuurlijk groter omdat je anders met een product zit waar je spijt van hebt. Geen spijt gehad. Wellicht een kromme vergelijking, maar moest hier plots aan denken :P

Ik kom er binnenkort op terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:52
Ik heb in een Fiesta, Fabia, Clio en Ibiza proefgereden. De Clio reed echt veruit het minst lekker qua vering en schakelen (zompig). Ook voelt het van binnen allemaal wat goedkoop aan.

De beste was veruit de nieuwe Ibiza, met een lange wielbasis reed het ding als een kart en van binnen voelde het ook modern aan met een up-to-date navi etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
Ypuh schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:02:
Ik heb in een Fiesta, Fabia, Clio en Ibiza proefgereden. De Clio reed echt veruit het minst lekker qua vering en schakelen (zompig). Ook voelt het van binnen allemaal wat goedkoop aan.

De beste was veruit de nieuwe Ibiza, met een lange wielbasis reed het ding als een kart en van binnen voelde het ook modern aan met een up-to-date navi etc.
Wanneer heb je proef gereden? De nieuwe Ibiza die dit jaar (toch?) is uitgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:52
Gim schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:25:
[...]

Wanneer heb je proef gereden? De nieuwe Ibiza die dit jaar (toch?) is uitgekomen?
Ah, we hebben het hier over een occasion en de nieuwe Ibiza is inderdaad pas een jaartje oud. In dat geval is de Fiesta ook mijn favoriet. Ik las ergens dat je bij de Clio meer ruimte zou hebben of het gevoel van een 'grotere' auto, maar dat vond ik zelf absoluut niet het geval. Door de kleine ramen in de achterdeuren en vreemde vorm van de kofferbak, voelt het allemaal maar krap aan.

De Skoda Fabia vond ik qua rijden, opties en ruimte één van de beste, maar van buiten ook de lelijkste (het nieuwere model gaat nog).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opx
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:54

Opx

Wij hebben beide auto's voor de deur staan. Een Clio estate dynamique van 2013, 90 pk Diesel en lease, en een Fiesta titanium uit 2013, 100pk benzine.

Beide auto's bevallen goed, mede doordat beide de meest luxe uitvoeringen zijn.

Het minpunt van de clio is windgeruis op de snelweg. Als er boven de 100 km/uur gereden wordt gaat deze fluiten. Dit schijnt per clio te verschillen, maar die van ons doet het. Hier moet je dus naar kijken. Een plus van de estate is zeker de kofferbak. Hier past veel in en maakt de auto een klasse groter. Ook de bijrijderstoel kan helemaal naar voren klappen wat nog meer laadruimte geeft. Keyless entry en start stop knop zijn de fijnste opties. Navigatie is minder fijn en wordt amper gebruikt,

Het minpunt van de fiesta is de kofferbak, deze is echt een heel stuk kleiner. De auto rijdt wel meer volwassen. Stembediening van de telefoon werkt fijner dan bij de Renault. Onze fiesta heeft geen navigatie, maar dat mis ik niet vanwege navigatie op telefoon.

Ik rij graag in beide auto's. De Renault is qua ruimte fijner omdat het een estate is. Als dit belangrijk is, kies dan de Clio. Als ik zou moeten kiezen tussen een niet estate Clio en een Fiesta, zou ik voor de Fiesta kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
Opx schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:55:
Wij hebben beide auto's voor de deur staan. Een Clio estate dynamique van 2013, 90 pk Diesel en lease, en een Fiesta titanium uit 2013, 100pk benzine.

Beide auto's bevallen goed, mede doordat beide de meest luxe uitvoeringen zijn.

Het minpunt van de clio is windgeruis op de snelweg. Als er boven de 100 km/uur gereden wordt gaat deze fluiten. Dit schijnt per clio te verschillen, maar die van ons doet het. Hier moet je dus naar kijken. Een plus van de estate is zeker de kofferbak. Hier past veel in en maakt de auto een klasse groter. Ook de bijrijderstoel kan helemaal naar voren klappen wat nog meer laadruimte geeft. Keyless entry en start stop knop zijn de fijnste opties. Navigatie is minder fijn en wordt amper gebruikt,

Het minpunt van de fiesta is de kofferbak, deze is echt een heel stuk kleiner. De auto rijdt wel meer volwassen. Stembediening van de telefoon werkt fijner dan bij de Renault. Onze fiesta heeft geen navigatie, maar dat mis ik niet vanwege navigatie op telefoon.

Ik rij graag in beide auto's. De Renault is qua ruimte fijner omdat het een estate is. Als dit belangrijk is, kies dan de Clio. Als ik zou moeten kiezen tussen een niet estate Clio en een Fiesta, zou ik voor de Fiesta kiezen.
Bedankt voor je input :)

Aangezien jij beide auto's hebt... beide auto's hadden toch een instelbaar stuur in hoogte (en diepte?). De stoel is ook instelbaar in hoogte? Ik heb hier verder niks mee gedaan omdat het voor mij gewoon goed stond, maar die vraag werd vanuit thuis zonet opgeworpen :)

Kan wel vragen of je echt een heel groot verschil in rijgedrag ervoer tussen beide versies, maar dat is toch persoonlijk dus heeft niet zoveel zin tenzij het jouw inziens een verschil is wat je pas opvalt als je er langer in rijdt. Ik had met de Renault alleen iets meer vering verwacht (weet niet waarom, omdat het Frans is misschien) en met de Ford iets minder, maar beiden waren prettig rijden tijdens de drempel tests.

De Estate waar ik in reed was de benzine uitvoering, maar dat zal voor het fluiten niet uitmaken. Ik had geen last van enig fluiten terwijl er die dag toch redelijk wat wind stond. Goede vraag waar het hem in zit dan. Of het wellicht een rubber strip is of wat dan ook wat het ene moment goed kan zitten en het volgende moment het fluitje kan maken.

Bij een volgende rit met de Estate of de gewone Clio wilde ik sowieso ook wat meer aandacht schenken aan de achterruit. Hoeveel zicht ik heb met het achteruit kijken en over m'n schouder. Blijkbaar geeft de achterruit van de Clio wel een behoorlijke vertekening van voertuigen achter je door de bolling. Toen ik reed reed er niemand zo dicht achter me, dus daar niks van meegekregen.

(Merk dat ik me op sommige punten wat veel met de kleinste details aan het bezighouden ben, maar tot m'n eerstvolgende bezoek aan een autobedrijf heb ik er even ruimte voor :) )

[ Voor 3% gewijzigd door Gim op 09-01-2018 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opx
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:54

Opx

Ja, beide auto's kunnen het stuur in hoogte en diepte verstellen. Ook de bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar.

Qua rijgedrag, er zit verschil in maar is voor mij om het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

Christiano007

Ich bin der champion

Gim schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 15:24:
[...]

Bedankt voor je input :)

Aangezien jij beide auto's hebt... beide auto's hadden toch een instelbaar stuur in hoogte (en diepte?). De stoel is ook instelbaar in hoogte? Ik heb hier verder niks mee gedaan omdat het voor mij gewoon goed stond, maar die vraag werd vanuit thuis zonet opgeworpen :)

Kan wel vragen of je echt een heel groot verschil in rijgedrag ervoer tussen beide versies, maar dat is toch persoonlijk dus heeft niet zoveel zin tenzij het jouw inziens een verschil is wat je pas opvalt als je er langer in rijdt. Ik had met de Renault alleen iets meer vering verwacht (weet niet waarom, omdat het Frans is misschien) en met de Ford iets minder, maar beiden waren prettig rijden tijdens de drempel tests.

De Estate waar ik in reed was de benzine uitvoering, maar dat zal voor het fluiten niet uitmaken. Ik had geen last van enig fluiten terwijl er die dag toch redelijk wat wind stond. Goede vraag waar het hem in zit dan. Of het wellicht een rubber strip is of wat dan ook wat het ene moment goed kan zitten en het volgende moment het fluitje kan maken.

Bij een volgende rit met de Estate of de gewone Clio wilde ik sowieso ook wat meer aandacht schenken aan de achterruit. Hoeveel zicht ik heb met het achteruit kijken en over m'n schouder. Blijkbaar geeft de achterruit van de Clio wel een behoorlijke vertekening van voertuigen achter je door de bolling. Toen ik reed reed er niemand zo dicht achter me, dus daar niks van meegekregen.

(Merk dat ik me op sommige punten wat veel met de kleinste details aan het bezighouden ben, maar tot m'n eerstvolgende bezoek aan een autobedrijf heb ik er even ruimte voor :) )
Waar ben je uiteindelijk voor gegaan?

Ik zit ook een beetje in dubio. Heb nu een focus station uit 2005 en zoek gewoon iets wat een stukje moderner is. Jaartje of 7/8 oud max. Nu spreekt het uiterlijk van zowel de Clio als de fiesta mij wel aan, maar ik moet ook denken aan wat ruimte voor de kleine met maxicosi achterin. Ook ben ik benieuwd in welke je hoger zit. Vind ik persoonlijk fijner.

De estate is alleen mooi vanaf 2013, maar die is prijs-technisch wel aan de hogere kant dan een fiesta 2013 of clio 12/13. Heb zelf 6/7000 beschikbaar. Weet niet hoeveel mijn focus wagon 2005 nog qua inruilwaarde heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Christiano007 op 19-07-2020 16:44 ]

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online
Christiano007 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:36:
[...]

Waar ben je uiteindelijk voor gegaan?

Ik zit ook een beetje in dubio. Heb nu een focus station uit 2005 en zoek gewoon iets wat een stukje moderner is. Jaartje of 7/8 oud max. Nu spreekt het uiterlijk van zowel de Clio als de fiesta mij wel aan, maar ik moet ook denken aan wat ruimte voor de kleine met maxicosi achterin. Ook ben ik benieuwd in welke je hoger zit. Vind ik persoonlijk fijner.

De estate is alleen mooi vanaf 2013, maar die is prijs-technisch wel aan de hogere kant dan een fiesta 2013 of clio 12/13. Heb zelf 6/7000 beschikbaar. Weet niet hoeveel mijn focus wagon 2005 nog qua inruilwaarde heeft.
Ik ben uiteindelijk gegaan voor een 5-deurs Ford Fiesta Titanium 100pk. Nóg geen dag spijt van gehad. Duurde alleen even voor ik er een had want knipperen met je ogen en een goede occasion was al verkocht :)

Was ook een kwestie van juiste moment, juiste prijs. Het had dus ook zomaar een Clio kunnen zijn als ik daar zo'n goede deal van was tegen gekomen, maar Fiesta had wel m'n voorkeur.
Pagina: 1