Ik ben op zoek naar een andere auto; een occasion. Ik twijfel alleen; paar modellen op het oog, wat proefritten gemaakt, maar ben er nog niet aan uit.
M'n huidige auto is zo'n 21 jaar, bijna 4 ton op de teller en heeft naast de gebruikelijke onderhoudsreparaties mij de laatste tijd steeds meer onverwachte reparaties gegeven en vind hem onbetrouwbaarder geworden; situatie doet zich vaker voor dat ik me afvraag of hij nog wel wil gaan starten. Ik moet wel op m'n auto kunnen vertrouwen.
Achtergrond info:
In eerste instantie keek ik alleen naar de Clio hatchback, maar omdat iemand zei dat de Clio veel te weinig beenruimte achterin heeft, ben ik me gaan richten op Ford Fiësta. Beide auto's vind ik namelijk iets hebben. Ik heb ondertussen een proefrit gemaakt in een Ford Fiësta (uit 2015) en een Renault Clio Estate (uit 2016) en geconstateerd dat de beenruimte in een Clio echt niet zo dramatisch is als gedacht.
Doordat op dat moment alleen een Estate beschikbaar was voor een proefrit is opeens m'n lijstje uitgebreid met zowel de reguliere hatchback als de Estate station uitvoering. Ik kwam er namelijk achter dat beide auto's qua wegenbelasting en verzekering niet verschillen.
Ik weet alleen nog niet of ik een station, zij het een bescheiden station, wil. Ik heb me met de Golf altijd prima kunnen redden, alleen met vakanties was het af en toe wat meer passen en meten. M'n Golf kon echter geen dakkoffer aan en dat is iets wat wel zou kunnen met de Clio of Fiësta. Daarmee zou ook dat luxe "probleem" verholpen zijn. Dus dakkoffer of station voor die paar keer.
De Ford Focus doet nog niet echt mee in m'n overweging. Ik zie het momenteel als een eventuele optie om een grotere auto te hebben zonder gelijk een station te hebben, maar hij is ook gelijk zwaarder e.d. De Focus is echter populair net als de Fiësta, dus heb ik hem even opgenomen.
Voordeel van de Ford Fiësta (en Focus wellicht?):
Kies ik voor een hatchback met optie voor dakkoffer of toch voor een station.
Ik zit er sowieso over te denken om nogmaals een proefrit te maken in de Clio Estate. Toch beter kunnen bepalen of 1) ik een station wil en 2) welke auto me dagelijks het meeste rij plezier geeft; Clio of Fiësta.
Zover mij bekend (met wat ik gelezen heb) zijn het allebei verder wel degelijke auto's zonder al te veel gezeik of problemen. Klopt dit? Ik vind het geen probleem om wat meer neer te tellen voor een auto als ik er dan langer mee vooruit kan. Voornaamste is dat ik op de auto kan vertrouwen (in zoverre dat) en dat ik er met plezier in rij.
Wie heeft hier ervaring met Clio en Fiësta? Gekozen tussen één van deze twee auto's en ook na een jaar nog blij met je keuze?
M'n huidige auto is zo'n 21 jaar, bijna 4 ton op de teller en heeft naast de gebruikelijke onderhoudsreparaties mij de laatste tijd steeds meer onverwachte reparaties gegeven en vind hem onbetrouwbaarder geworden; situatie doet zich vaker voor dat ik me afvraag of hij nog wel wil gaan starten. Ik moet wel op m'n auto kunnen vertrouwen.
Achtergrond info:
- Ik rij al ruim 10 jaar een driedeurs Golf 3 met 105PK.
- Woon-werk afstand is ca. 50KM, dus ca. 100KM heen-terug.
- Ik carpool waardoor bij mijn huidige werkgever jaarlijks ca. 20K rij.
- Ik rij graag benzine en handgeschakeld en liefst geen echt grote auto; vind m'n oude Golf prettig.
- Gezinssamenstelling: vriendin en kind van 3 jaar en kind van bijna 9 jaar. De 9 jarige zit (nog) op een eenvoudige stoelverhoger en de 3 jarige gaat binnenkort uit de lompe kinderstoel; die zit sowieso achter de bijrijder, die niet zo lang is waardoor de bijrijder stoel meer naar voren staat. Buggy gaat nog maar amper mee
- Ruwe schatting rij ik zo'n 75% snelweg.
- Niet te groot, niet te duur maandelijks (eis)
- Aircoconditioning (grote wens/eis)
- Cruise controle (grote wens)
- De gebruikelijke dingen zoals stuurbekrachtiging, centrale afsluiting (eis)
- Prettige audio met USB en/of Bluetooth, omdat ik lang genoeg in de auto zit (eis); DAB (wens)
- Rij comfort en plezier
- Liefst maar max. €10K, maar snap dat het iets duurder kan uitvallen als ik persé één bepaald model wil en mezelf beperk
- Renault Clio Tce 90 hatchback
- Ford Fiësta 1.0 85PK of 100PK
- ... misschien Renault Clio Tce 90 Estate (kleine station)
- ... misschien Ford Focus hatchback
In eerste instantie keek ik alleen naar de Clio hatchback, maar omdat iemand zei dat de Clio veel te weinig beenruimte achterin heeft, ben ik me gaan richten op Ford Fiësta. Beide auto's vind ik namelijk iets hebben. Ik heb ondertussen een proefrit gemaakt in een Ford Fiësta (uit 2015) en een Renault Clio Estate (uit 2016) en geconstateerd dat de beenruimte in een Clio echt niet zo dramatisch is als gedacht.
Doordat op dat moment alleen een Estate beschikbaar was voor een proefrit is opeens m'n lijstje uitgebreid met zowel de reguliere hatchback als de Estate station uitvoering. Ik kwam er namelijk achter dat beide auto's qua wegenbelasting en verzekering niet verschillen.
Ik weet alleen nog niet of ik een station, zij het een bescheiden station, wil. Ik heb me met de Golf altijd prima kunnen redden, alleen met vakanties was het af en toe wat meer passen en meten. M'n Golf kon echter geen dakkoffer aan en dat is iets wat wel zou kunnen met de Clio of Fiësta. Daarmee zou ook dat luxe "probleem" verholpen zijn. Dus dakkoffer of station voor die paar keer.
De Ford Focus doet nog niet echt mee in m'n overweging. Ik zie het momenteel als een eventuele optie om een grotere auto te hebben zonder gelijk een station te hebben, maar hij is ook gelijk zwaarder e.d. De Focus is echter populair net als de Fiësta, dus heb ik hem even opgenomen.
Voordeel van de Ford Fiësta (en Focus wellicht?):
- Het model dat ik voor ogen heb al op de markt is vanaf ~2008 tot medio 2017; dus meer occasions en meer keuze mogelijkheden qua kilometers, leeftijd auto en daarmee ook welke prijs ik voor kies.
- Schakelt soepel.
- Had het idee dat de zittingen wat korter zijn qua zitvlak; zeker de achterbank. Wellicht niet zo prettig voor de langere afstanden. Verbeeld ik me of bekend?
- Vind hem net wat mooier en sportiever uitzien en na jaren zo'n oud Golfje te hebben gereden mag het oog ook wat.
- De zittingen leken wat zitvlak betreft wat prettiger; dieper, zodat ook volwassene prettiger kunnen zitten.
- De Renault Clio die ik mooi vind is sinds 2015 of 2016 op de markt? Verschilt meen ik tussen de Clio en de Clio Estate, maar in elk geval minder lang dan de Fiësta en daardoor wat minder om uit te kiezen qua te besteden bedrag, omdat het toch al sneller een jongere occasion betreft met minder kilometers. Niet gelijk een probleem, maar wel een beperking in keuze overweging. Voordeel is wel dat je wat jonger rijdt.
- Schakelen in 3e versnelling niet soepel. Bekend dat schakelen minder gaat of is het gewenning bij een Renault?
Kies ik voor een hatchback met optie voor dakkoffer of toch voor een station.
Ik zit er sowieso over te denken om nogmaals een proefrit te maken in de Clio Estate. Toch beter kunnen bepalen of 1) ik een station wil en 2) welke auto me dagelijks het meeste rij plezier geeft; Clio of Fiësta.
Zover mij bekend (met wat ik gelezen heb) zijn het allebei verder wel degelijke auto's zonder al te veel gezeik of problemen. Klopt dit? Ik vind het geen probleem om wat meer neer te tellen voor een auto als ik er dan langer mee vooruit kan. Voornaamste is dat ik op de auto kan vertrouwen (in zoverre dat) en dat ik er met plezier in rij.
Wie heeft hier ervaring met Clio en Fiësta? Gekozen tussen één van deze twee auto's en ook na een jaar nog blij met je keuze?
[ Voor 9% gewijzigd door Gim op 08-01-2018 15:01 ]