SSD/HDD problemen MBP 13" - zelfde SSD werkt goed in 15" MBP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-09 18:02
De HDD in m'n 13" MBP gaf problemen. (MBP startte niet meer op.) HDD bleek stuk te zijn. Die heb ik vorig jaar vervangen met een Kingston SSD. Dat werkte geweldig. Af en toe kwamen de problemen terug. Herinstalleren van macOS lostte het even op.

Echter sinds ik macOS heb proberen te updaten naar High Sierra start de MBP weer niet op. Nu is het probleem nog erger. Opstarten via Install USB lukt, echter formatteren van SSD niet. En als het die ene keer wel lukt, dan wordt de installatie niet afgerond na reboot.

Kapotte SSD dacht ik. Als test heb ik de Kingston SSD eruit gehaald en in m'n 15" MBP gedaan naast m'n Crucial MX300. Kon de Kingston SSD prima vinden en formatteren. Blackmagic speedtest werkte prima.

Kingston terug in de 13" MBP, maar zelfde problemen. Ik heb nog een test uitgevoerd: de Kingston in een bracket gedaan en id plaats van de DVD: zelfde problemen.

SSD lijkt niet stuk. SATA controller oid misschien ook niet? Heeft iemand misschien een idee wat het kan zijn? Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-10 15:33
Sata kabel van je 13'' MBP vervangen, kan wellicht het probleem zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Yakumos schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:06:
Sata kabel van je 13'' MBP vervangen, kan wellicht het probleem zijn!
Dat dacht ik eerst ook. Echter werkt de SSD zowel niet in de plaats vd hdd, als (niet) in de plaats vd DVD speler.

Beide sata kabels zullen toch niet tegelijk stuk zijn?

Ik zal even zoeken hoe ik een sata kabel kan regelen:

[ Voor 7% gewijzigd door twkr18526 op 08-01-2018 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:23
Kun je de ssd wel benaderen als je hem via ISB aansluit op de macbook? Kans is aanwezig dat het wel de sata controller is.

Edit: welke kingston ssd is het? Sommigen willen nog wel eens moeilijk doen. Toshiba Q700 is ook niet chill bijv.

[ Voor 32% gewijzigd door supersnathan94 op 09-01-2018 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
supersnathan94 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 18:56:
Kun je de ssd wel benaderen als je hem via ISB aansluit op de macbook? Kans is aanwezig dat het wel de sata controller is.

Edit: welke kingston ssd is het? Sommigen willen nog wel eens moeilijk doen. Toshiba Q700 is ook niet chill bijv.
Tx. Ik heb net de Kingston in een usb enclosure gedaan en dan ziet de 13” MBP de SSD wel. Het zal aan de sata kabel kunnen liggen idd.

Het is een Kingston UV300 meen ik me te herrinneren. Het werkte eerst prima, en nu nog steeds prima in de 15” MBP.

Vreemd genoeg werkt de SSD ook niet in de Optibay in de plaats vd DVD speler. Het is dan wel erg toevallig dat beide sata kabels tegelijkertid stuk zijn?

Suggesties waar ik zo’n kabel snel kan kopen? Zo’n Chineze site gaat weer paar weken over heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Heb je een mogelijkheid de mx300 ins de macbook te testen? De UV300 kan namelijk wel degelijk voor issues zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
supersnathan94 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 07:35:
Heb je een mogelijkheid de mx300 ins de macbook te testen? De UV300 kan namelijk wel degelijk voor issues zorgen.
Kingston was een slechte keus idd. Tientje meer voor Crucial of Evo was beter geweest.

Ik ga nu de MX300 vd 15” MBP waar High Sierra op staat, in de 13” MBP proberen. Benieuwd of het gewoon werkt.

iig weet ik nu dat de Kingston via een extern usb enclosure wel werkt. Kan macOS daar ook op installeren. Is wel rete traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Net geprobeerd. De 13” MBP ziet de MX300 niet. De SATA kabel waar de HDD zat, is dus stuk. Vreemd alleen dat hij dus ook niet wil opstarten vanaf de Optibay.

Tx. Is best veel. Dan is ifixit misschien wel goedkoper. Ik ga nog wat meer tests doen en ook op Amazon.de kijken. Die leveren meestal binnen 5 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Zet eens een link neer van het model dat je hebt (van de pricewatch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
2012 model MacBook Pro toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
route99 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 20:38:
Zet eens een link neer van het model dat je hebt (van de pricewatch).
pricewatch: Apple MacBook Pro 2012 13.3" Ci5 3210M, 4GB, 500GB

Het is iig idd de 2012 MBP 13.3”

A1278 staat aan de onderkant vd macbook. Heb denk ik alle nodige tests gedaan. Nu even beide macbooks weer dicht schroeven.

beetje off topic. Iemand tips om je nickname te wijzigen? ;-) Heb blijkbaar meer interesses dan alleen android haha. Nik wijzigen kan denk ik niet.

[ Voor 12% gewijzigd door twkr18526 op 10-01-2018 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mijn zoon heeft die ook gehad... 2x het moederbord stuk in de garantie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik vermoed eerder dat de SATA kabel stuk is, dis is een 2012 MBP kwaaltje.

Aangezien je zelf capabel bent om een schroevendraaier te hanteren kun je die kabel ook vervangen. Kost zo'n $35 als ik me niet vergis. iFixit.com is een mooi adres, maak je meteen de repairguides mee mogelijk.

En over je Nick: Nickchange regels

[ Voor 15% gewijzigd door sypie op 10-01-2018 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

IIg het proberen waard..... maar het kan ook de controller oid op het mobo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
route99 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 21:00:
Mijn zoon heeft die ook gehad... 2x het moederbord stuk in de garantie....
Waren de kapotte moederborden gerelateerd aan de sata kabel?

De mbp werkt gewoon wel. iig, ik kon macOS installeren als ik de Kingston in een usb enclosure deed en het extern via de usb aansloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

De ene keer leiden tot eerst deels later een uitvallend scherm, de andere keer volledige uitval.
De 3e keer geld terug... vertrouwen nu helemaal weg in MB Pro, over naar een ander van Unix afgeleid systeem op een Asus ux410ua....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

route99 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:02:
De ene keer leiden tot eerst deels later een uitvallend scherm, de andere keer volledige uitval.
De 3e keer geld terug... vertrouwen nu helemaal weg in MB Pro, over naar een ander van Unix afgeleid systeem op een Asus ux410ua....
Opvallend dat je bij veel topics “behulpzaam”probeert te zijn door je negatief uit te laten en te lobbyen voor een Anus ultrabook, doe maar niet. Draagt niet bij aan de oplossing.
androids schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 20:35:
[...]

Net geprobeerd. De 13” MBP ziet de MX300 niet. De SATA kabel waar de HDD zat, is dus stuk. Vreemd alleen dat hij dus ook niet wil opstarten vanaf de Optibay.

Tx. Is best veel. Dan is ifixit misschien wel goedkoper. Ik ga nog wat meer tests doen en ook op Amazon.de kijken. Die leveren meestal binnen 5 dagen.
Jep, kabel is stuk. Een semi-OEM kabel kan duur zijn. In de praktijk lijkt het er wel op dat de goedkopere kabels beter met SSD’s om lijken te gaan. Dit uit ervaring van mijn broer die er enkele tientallen in de handen heeft gehad. De OEM kabels lijken langer heel te blijven met HDD’s. Opmerkelijk eigenlijk.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Net een kabel bij amazon.de besteld. Gewoon de ene “amazon recommended”. Komt over een week binnen. Zal ff de resultaten hier posten.

@route99 Ik heb zelf positieve ervaringen met mn 15” MBP. 7,5 oud en doet het prima. Sinds de SSD weer aardig snel.

Heeft iemand wel eens de batterij vervangen in een mbp? Helpt dat? Is er performance winst?

De oplaadcyclus is nu +1600 of zo? iig veel te hoog en krijg meldingen van macOS dat ik het moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Tja, er werd om ervaringen gevraagd, die waren toch best negatief met die MB Pros'. Na 4x MB Pro's had ie het echt wel gehad met de duurzaamheid ervan.
Het lijkt wel vloeken in de .... als je zoiets vertelt in Apple-land en wat betere ervaringen post.
Mss is die 15" wel beter dan de 13" die hij had, immers alles moet veel compacter gebouwd worden en mss was Apple daar niet goed genoeg in. Dat kan toch?
Immers ik lees toch goede ervaringen over die 15". Die heeft hij nooit gehad, te groot om veel mee te reizen.

Ik zou juist blij zijn als men mij ook eens de andere kant van de medaille van een merk zouden laten zien, dat zou ik zeker meenemen in de volgende aanschaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
@route99 Da’s prima. Tx voor je input. Ben blij dat ik verder geholpen ben met posts hier om het probleem en de oplossing te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twkr18526
@Yakumos , @supersnathan94 @mobby1971 @sypie

Tx allemaal. Heb vandaag de sata kabel binnen gekregen (zonder bracket). Was even opletten om de kabel er weer in te krijgen.

Uiteindelijk gelukt en de mbp ziet de ssd weer. Het was toch een kapotte kabel.

Interessant genoeg, macOS was geinstalleerd vanaf de 15” mbp. Die werkte zonder problemen direct op de 13” mbp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
androids schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:54:
@Yakumos , @supersnathan94 @mobby1971 @sypie

Interessant genoeg, macOS was geinstalleerd vanaf de 15” mbp. Die werkte zonder problemen direct op de 13” mbp.
Omdat Apple de boel aardig universeel maakt waardoor je over het algemeen geen speciale drivers nodig hebt voor de hardware.

Toch mooi dat je zelf dit euvel hebt kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
sypie schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:58:
[...]

Omdat Apple de boel aardig universeel maakt waardoor je over het algemeen geen speciale drivers nodig hebt voor de hardware.

Toch mooi dat je zelf dit euvel hebt kunnen oplossen.
Sterker nog een installatie bevat alle “drivers” voor apparatuur die met die versie zou moeten werken. Swappen is daardoor een eitje. Alleen als je met een recovery dvd werkt is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Fijn dat het gelukt.
Das idd handig die herkenning.
Onder Win10 werkt het in de gevallen ik gehad heb ook.
Voor de zekerheid start ik meestal even in safe mode met netwerk op en daarna een gewone start. Het meeste wordt herkend, maar zelden dat je iets hoeft na te installeren, hooguit bieden propriety drivers extra features tov een standaard driver, ook worden geregeld de propriety driver toch geïnstalleerd.
Uiteraard moet op compleet andere hardware nog de (nieuwe of bestaande) key weer ingevuld worden (bij bestaande key heb je grote kans dat dit zelfs automatisch gaat).

[ Voor 21% gewijzigd door route99 op 18-01-2018 09:20 ]

Pagina: 1