60 GB SSD genoeg voor Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewouthuisman
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-04-2020
Beste tweakers,

ik heb momenteel een 2TB harde schijf met een 60GB SSD.

Is 60 GB voldoende om windows fatsoenlijk te laten functioneren of zou ik het dan op de harde schijf houden en later naar een grotere SSD overzetten?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou Windows altijd installeren op een SSD en mijn ervaring is dat het prima werkt op een 60GB SSD. Wel dien je dan niet al te grote applicaties te installeren op deze SSD, maar op de HDD.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

ewouthuisman schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:22:
Beste tweakers,

Is 60 GB voldoende om windows fatsoenlijk te laten functioneren of zou ik het dan op de harde schijf houden en later naar een grotere SSD overzetten?

Alvast bedankt!
Ik draai op mijn mediacenter ook W10 vanaf een 60gb SSD. Werkt prima, geen problemen mee.

mocht je ooit ruimte tekort komen kan je altijd upgraden naar een grotere SSD en gewoon je kleine SSD daarheen clonen

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 08-01-2018 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:43
Windows 10 is ongeveer 20gb. Van de 60gb SSD houd je meestal ook niet volledig over en ieder ander programma dat je erop wilt zetten gaat er ook nog vanaf. Ik zou je aanraden een grotere SSD te kopen zodat je je programma's ook op de SSD kunt zetten om volledig van de SSD snelheid te profiteren.

[ Voor 8% gewijzigd door Verona27 op 08-01-2018 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Verona27 60GB is maar 55GiB (zie [google=60GB = ?GiB]), vandaar dat het lijkt alsof je minder ruimte overhoudt. Maar dat is omdat fabrikanten 1GB als 1000MB hanteren.

Ik zou 60GB erg klein vinden maar ik ben dan misschien een beetje verwend. Ik zou alles op de SSD willen draaien, ongeacht of het userdata of programma's zijn :P

Maar als je Windows nu nog op de HDD staat, zou ik die zeker op de SSD plaatsen, dat is zoveel sneller.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:43
Room42 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:31:
@Verona27 60GB is maar 55GiB (zie [google=60GB = ?GiB]), vandaar dat het lijkt alsof je minder ruimte overhoudt. Maar dat is omdat fabrikanten 1GB als 1000MB hanteren.

Ik zou 60GB erg klein vinden maar ik ben dan misschien een beetje verwend. Ik zou alles op de SSD willen draaien, ongeacht of het userdata of programma's zijn :P

Maar als je Windows nu nog op de HDD staat, zou ik die zeker op de SSD plaatsen, dat is zoveel sneller.
Ja, dat is wat ik bedoelde, zit mobiel dus wilde het even snel noteren. Bedankt voor de aanvulling. Verder helemaal met je punten eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 21:50
Ik vind 60gb erg weinig. Zeker als windows 10 weer eens een belachelijke update binnentrekt. En dat tesamen met je eventuele shadow copy erbij. Dan loop je snel vol.
Je zou dan na elke update, schijfopruiming doen en al deze oudere bestanden moeten verwijderen.
Daarbij moet je ook rekening houden dat er in het begin een pagefile en hybernate file aan wordt gemaakt.
Dus stel dat je 16gb aan ram hebt, zit je zo vol. En volle ssd's zijn slecht voor performance

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewouthuisman
Hmm dan blijf ik toch even sparen voor een 500 GB SSD denk ik,

Dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Tortelli

mixing gas and haulin ass

128GB is nog vrij weinig voor Windows (en wat userfiles), zou anno 2018 altijd minimaal een 250GB SSD adviseren als je de mogelijkheid hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Tortelli op 08-01-2018 12:56 ]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewouthuisman
Ja de meerprijs van een 500gb tov een 250 gb is minimaal dus dat gaat m worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tortelli schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:56:
128GB is nog vrij weinig voor Windows (en wat userfiles)
Sorry hoor maar dan moet je niet 140GB aan random files op je desktop neerzetten.

Ik heb halverwege 2014 een PC gebouwd en daar Windows 8.1 Pro op geinstalleerd; zodra de upgrade naar Windows 10 mogelijk was, meteen gedaan. Ik draai dus nu 3.5 jaar "dezelfde" Windows-installatie en heb daarnaast Office 2016 draaien, een paar browsers geinstalleerd en wat ander klein spul.

Mijn SSD is 128GB groot en daarvan is vrij, op NTFS, 78.4GB. Do the math; en dat voor een PC die al 3.5 jaar 24/7 aanstaat incl in-place upgrade naar Windows 10 etc. etc. etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik sla zelf ook geen download en spul op mijn c:, echter krijg je de meeste mensen die toch niet aan het verstand gepeuterd. Vandaar mijn reactie ;).

Ik zelf zou vrij probleemloos uit kunnen met een 120GB SSD; 100GB in gebruik; ~40GB daarvan zijn steam games (die ik blijkbaar niet op mijn dedicated games SSD installed heb :D ). Reset wat applicaties etc.

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:08

Milmoor

Footsteps and pictures.

ewouthuisman schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:22:
Beste tweakers,

Alvast bedankt!
Zelf heb ik meerdere systemen met een kleine SSD met aanvullende harde schijf. Dat werkt voor mij prima. Maar je moet wel opletten waar je grotere programma's installeert. Wat doe je met je computer? Games, programmeren, internet, films kijken?
En waar loop je nu zelf tegenaan? Je hebt nu al een 60 GB SSD, werkt dat voor jou? En zo niet, wat gaat er fout?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-05 08:09
Denk dat het heel erg aan jezelf ligt. Ligt eraan of je consequent alles op je HDD zet of toch stiekem dingen op je SSD. Als je geen gedoe wilt gewoon een grotere kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

0xygen500 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:00:
Denk dat het heel erg aan jezelf ligt. Ligt eraan of je consequent alles op je HDD zet of toch stiekem dingen op je SSD. Als je geen gedoe wilt gewoon een grotere kopen.
Dit. Ik red me écht niet met slechts 60GB.
Sommige mensen redden zich er prima mee. Kwestie van uitproberen.

Je loopt b.v. ook tegen situaties aan waar applicaties ladingen data in %userdata%\appdata\local neerzetten.
Een voorbeeld daar van wat me te binnen schiet is de software van TomTom om kaarten te updaten op hun navigatie systemen. Die dumpt zo 10GB+ aan kaart informatie daar neer.
En je kan niet wijzigen waar hij het neer zet. En zo zijn er vast wel meer applicaties. (Garmin springs to mind, al is die echt wel beter te tweaken)

Maargoed, daar kan je omheen werken.
Als je op de harddisk een users map maakt en daar in eentje voor elke user op de PC, dan kan je bepaalde mappen verhuizen. Als je de properties van je Documenten map bekijkt bijvoorbeeld, zie je een tabblad 'Locatie'.
Wijzig je de lokatie, dan verhuist Windows de boel automatisch.

De appdata map en submappen werken helaas niet zo, maar in veilige mode kan je de data verplaatsen en dan een link maken. Daar zijn wel tutorials voor te vinden.
Linux kent een zelfde soort mechanisme, en voor je software is dat transparant. Dat Windows (of nou ja, het NTFS filesystem eigenlijk) dat óók kan, is bij veel mensrn niet bekend.
Zo kan je grote mappen verhuizen en toch via het reguliere map-pad bereikbaar houden.

Edit:
Dus ja, het is zeker mogelijk om op een zeer kleine SSD toch fatsoenlijk te werken.
Met een paar kleine bokkesprongen soms, afhankelijk van wat je precies wil en hoe goed je zelf een schifting kan maken tussen snel en traag toegankelijke data, maar het kan.

Nuttige info:
Info over links in NTFS: Wikipedia: NTFS symbolic link
Een How-To: https://www.howtogeek.com...inks-on-windows-or-linux/

En wat tooling om te bepalen welke mappen erg groot zijn, zodat je actie kan ondernemen:
https://www.jam-software.com/treesize_free/
https://windirstat.net/
En nog een rits andere: https://www.lifewire.com/...ce-analyzer-tools-3986870

[ Voor 27% gewijzigd door McKaamos op 10-01-2018 12:56 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1