Toon posts:

Welke videokaart bij mijn PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb op dit moment:
- i5-4460 3.2GHz
- MSI B85 G83 Gaming
- Gtx 560 Ti
- 16 GB Ram

Daarnaast heb ik op dit moment nog een HD-Ready scherm welke ik wil upgraden naar een Full HD scherm.

Ik vraag me eigenlijk vooral af welke videokaart het (prijs/kwaliteit) meest geschikt zou zijn om vrijwel alle games te kunnen spelen (hoeft niet per se ultra) op Full HD.

Ik heb zelf al een beetje rond gekeken en kwam eigenlijk uit op de GTX 1060 maar vraag me af wat jullie daarvan denken icm de rest van componenten en beoogd beeldscherm

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 08:19
Ja de 1060 3gb moet dit kunnen, die past ook goed bij je systeem.

Een 1050ti zou ook nog kunnen maar dan zit je meestal op medium met een 1080p scherm.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reactie.

Er is ook maar een klein verschil tussen de 6gb en 3gb 1060.
Is in mijn systeem daarom een 6gb aan te raden?

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
een 6Gb is toch snel €70 duurder voor slechts zo'n 10% performance winst. (zolang je niet tegen de 3gb memory cap aanloopt wat meestal niet gebeurt op iets lagere settings.)

Ikzelf heb er uiteindelijk voor gekozen om een 1050ti te halen omdat die weer €50 goedkoper was en dan over een jaar of 2 te upgraden in de hoop dat de mining hype dat wat minder is en de midrange kaarten voordeliger te krijgen zijn. Op 2560x1080 draait ie CS:GO makkelijk met alles op high/ultra 60+ fps en PUBG draait ie op low/very low 60+ fps

[ Voor 50% gewijzigd door Philip Ross op 08-01-2018 13:20 ]

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 08:19
Als je het geld er voor uit wil geven inderdaad

Je systeem kan het wel aan

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:58

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik zou dan toch de 6gb versie halen eerlijk gezegd. Zat games die tegenwoordig je vram volgooien met textures.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle reacties!

• Philip Ross
  • Nu online
DirtyBird schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:33:
Ik zou dan toch de 6gb versie halen eerlijk gezegd. Zat games die tegenwoordig je vram volgooien met textures.
zolang je de textures niet op high/ultra zet dan red je het makkelijk met die 3GB, and het prijsverschil is dan ~30% voor maar 10% performance winst. Met de 6GB ben je natuurlijk wel beter voorbereid op de toekomst.

• PC_EVERYDAY
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-11-2025
Zelf heb ik de MSI GTX 1060 6GB variant en ik speel bijvoorbeeld GTA V op alles bijna maxed out en kom nooit onder de 60 FPS, dit is dan wel even puzzle ;-). Als ik kijk naar hoeveel Vram ik verbuik met games dan zit dit nooit boven de 3. Kijk je naar de toekomst en je hebt het geld liggen zou ik het wel zeker overwegen om de 6GB variant te halen.

Met vriendelijke groet,
Thijs

• PC_EVERYDAY
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-11-2025
Ook is het als je de 6GB variant kiest de CPU en RAM minder belast worden dan bij de 3GB versie ;-)

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-02 17:15
Ik merk met mijn gtx980 4gb (qua snelheid ongeveer een GTX1060 6gb met minder vram) dat de 4GB vrij snel wordt volgegooid, ook op 1080p.
Met mijn 1080ti (op 4k weliswaar) tikt het Vram soms al meer dan 8GB aan (en gaat al richting de 11GB in slecht geoptimaliseerde games als Dishonored 2)

Die 10% snelheidsverschil klopt, maar op het moment dat de 3GB overschreden wordt, zit je met de gebakken peren. Dan gaat je systeem RAM gebruiken of erger nog, Hardeschijf geheugen, waardoor je veel snelheid verliest.

• Philip Ross
  • Nu online
GromuhlDjun schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:12:
Ik merk met mijn gtx980 4gb (qua snelheid ongeveer een GTX1060 6gb met minder vram) dat de 4GB vrij snel wordt volgegooid, ook op 1080p.
Met mijn 1080ti (op 4k weliswaar) tikt het Vram soms al meer dan 8GB aan (en gaat al richting de 11GB in slecht geoptimaliseerde games als Dishonored 2)

Die 10% snelheidsverschil klopt, maar op het moment dat de 3GB overschreden wordt, zit je met de gebakken peren. Dan gaat je systeem RAM gebruiken of erger nog, Hardeschijf geheugen, waardoor je veel snelheid verliest.
Maar wat zijn je settings, want dat heeft meer effect op gebruik van vram dan je resolutie alleen. Vooral textures niet op ultra/high zetten en het gebruik bij de meeste spellen gaat erg ver omlaag. Ik wil niet zeggen dat de 3GB een betere koop is maar voor iemand die toch niet alles op high/ultra zet is de prijs/performance wel veel beter dan bij de 6GB.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-02 17:15
Snap ik.
Ik redeneer ook van mijn principe: als ik een paar honderd euro voor een grafische kaart uitgeef, wil ik de boel niet op medium moeten zetten. Vooral omdat verschil in texture resolutie een van de meest zichtbare instellingen is.

Maar inderdaad, 25-30% extra € voor max. 10% extra performance als geheugengrootte geen issue is, lijkt veel ja.
Zolang je op 1080p blijft op high settings, kun je met 3gb nog wel even vooruit, vooral als je hier en daar wat terugschroeven naar medium niet erg vind in sporadische toekomstige games.
Pagina: 1