Windows op SSD installeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewouthuisman
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-04-2020
Beste Tweakers,

Sinds kort beschik ik eindelijk over mijn eigen computer.
Nu staat Windows alleen op de HDD geïnstalleerd, wat ik graag naar mijn SSD wil.
Het klonen van de HDD is echter geen optie aangezien mijn SSD 60GB is en er meer dan 200GB op mijn harde schijf staat.

Nu dacht ik de harde schijf even los te koppelen en even enkel met de SSD te werken om het hier op te installeren.
Is het mogelijk dat ik op de SSD Windows 7 installeer en deze vervolgens upgrade naar windows 10? (Ik bezit namelijk wel als student een officiële versie van Windows Education, en een CD van Windows 7)
Het gaat me er voornamelijk om dat ik daarna de harde schijf weer zou kunnen aansluiten op mijn computer zonder beschadiging van data.

Toen ik gisteren wat probeerde kreeg ik het niet voor elkaar zonder dat de harde schijf daarna leeg was, deze moest ik toen herstellen.

Mocht iemand iets beters weten hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-01-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewouthuisman
Dan kan ik de HDD loskoppelen,

Windows 10 installeren op SSD,

Dan HDD weer aansluiten,

Boot optie veranderen naar SSD boven HDD en is het klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-06 15:52

Eren

Boss of this gym

ewouthuisman schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:49:
Dan kan ik de HDD loskoppelen,

Windows 10 installeren op SSD,

Dan HDD weer aansluiten,

Boot optie veranderen naar SSD boven HDD en is het klaar?
Dat kan ja.

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewouthuisman
Kan ik dan meteen ook mijn HDD weer gebruiken, zonder data verlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-06 15:52

Eren

Boss of this gym

ewouthuisman schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:45:
[...]

Kan ik dan meteen ook mijn HDD weer gebruiken, zonder data verlies?
Als je via je SSD boot en je hebt je HDD aangesloten zou het als een 2e schijf worden gezien. In je 2e schijf zit je oude windows met je gebruiker en alle bestanden.

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-06 16:56
De periode waarin je Windows 7 kosteloos kon upgraden naar Windows 10 is al lang en breed afgelopen.
Zit in zo'n Windows Education dan ook een Windows 10 licentie?
Anders zul je een OEM Windows 10 licentie moeten aanschaffen (even googlen, pakweg 20 Euro).

- Als je een OEM licentie hebt gekocht, kan je via de online link het bijbehorende installatiebestand downloaden en dan Windows 10 op de SSD installeren.
- in andere gevallen zul je wellicht eerst Windows 7 moeten installeren om dan legaal naar Windows 10 te gaan.

Als ik een tip mag geven:
Neem bij het rebooten van de PC bij de Windows 10 installatie de harddisk tijdelijk los, dan weet je zeker dat de Windows 10 installatie in zijn geheel op de SSD terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Renault schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:27:
De periode waarin je Windows 7 kosteloos kon upgraden naar Windows 10 is al lang en breed afgelopen.
Valt mee - toch vorige week kon het nog (via een loophole).

https://mspoweruser.com/f...de-offer-still-available/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Renault schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:27:
Well, actually.... Officieel wel ja, maar dat werkt(e) nog wel.

Upgrade vanuit Win7 via de Windows 10 for Assistive Technologies updater was/is een optie. Dat is gewoon doodnormale Windows 10, maar mensen die het vergrootglas en dergelijke gebruiken konden zonder dat daadwerkelijk te valideren dat ze assistive tech gebruiken nog upgraden naar Win10 nadat de officiele periode was afgelopen. (kortom, dat misbruikte iedereen)
Dat verloopt op 16 januari 2018 volgens de betreffende pagina (https://www.microsoft.com...sibility/windows10upgrade) dus je moet er snel bij zijn.

De andere optie was (of is? ook tot 16 januari?) gewoon Windows 10 installeren met de reguliere installer downloader (hulpprogramma op https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10) en dan na de installatie je Windows 7 key ingeven via het Activatie menu. Dat vreet hij gewoon en activeert als Windows 10 in de versie die behoort bij jouw Windows 7 key (dus pro of home, afhankelijk van de overeenkomstige Win7 versie).

Of die laatste methode nog werkt weet ik niet. Ik was in de veronderstelling dat dat per 1 januari niet meer zou werken. Maar omdat dit samen lijkt te gaan met de upgrade optie, lijkt me dat dit gewoon werkt tot en met 16 januari.
Op 30 december werkte het nog wel iig, dat heb ik nog geprobeerd. :P
Zit in zo'n Windows Education dan ook een Windows 10 licentie?
Anders zul je een OEM Windows 10 licentie moeten aanschaffen (even googlen, pakweg 20 Euro).

- Als je een OEM licentie hebt gekocht, kan je via de online link het bijbehorende installatiebestand downloaden en dan Windows 10 op de SSD installeren.
- in andere gevallen zul je wellicht eerst Windows 7 moeten installeren om dan legaal naar Windows 10 te gaan.

Als ik een tip mag geven:
Neem bij het rebooten van de PC bij de Windows 10 installatie de harddisk tijdelijk los, dan weet je zeker dat de Windows 10 installatie in zijn geheel op de SSD terecht komt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
McKaamos schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:36:
[...]

Well, actually.... Officieel wel ja, maar dat werkt(e) nog wel.

Upgrade vanuit Win7 via de Windows 10 for Assistive Technologies updater was/is een optie. Dat is gewoon doodnormale Windows 10, maar mensen die het vergrootglas en dergelijke gebruiken konden zonder dat daadwerkelijk te valideren dat ze assistive tech gebruiken nog upgraden naar Win10 nadat de officiele periode was afgelopen.

[...]
Vergrootglas of virtual keyboard is al genoeg (en die laatste gebruik ik zelfs, om creditcard cijfers in te voeren, omdat een keylogger ze dan niet kan afvangen)...

...dus die loophole werkt gewoon nog goed :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

b2vjfvj75gjx7 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:47:
[...]

Vergrootglas of virtual keyboard is al genoeg (en die laatste gebruik ik zelfs, om creditcard cijfers in te voeren, omdat een keylogger ze dan niet kan afvangen)...

...dus die loophole werkt gewoon nog goed :p
Nou, je hoeft helemaal niks er van te gebruiken. Het hoeft niet eens geinstalleerd te zijn (wat t by default wel is trouwens), gezien ik wel eens een gestripte Win7 (NTLite gebruikt) heb geupgrade op die manier.

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 08-01-2018 22:54 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1