Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:07

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Topicstarter
Mogguh beste Tweakers,

ik zit met een vraag:

Ik ben sinds Juli 2017 werkzaam via een detacheringsbureau. In mei 2017 heb ik een reis geboekt waarin ik de hele maand oktober weg zou zijn. (De werkgever die ik in mei had, is hier mee akkoord gegaan). In alle gesprekken die ik met (nieuwe) werkgever en opdrachtgever heb gehad, heb ik aangegeven de hele maand oktober weg te zijn.

Nu zegt mijn opdrachtgever de samenwerking op en detacheringsbureau zegt hierdoor ook het contract op.

Kortom, sta nogal hard in de min met vakantie uren.
Ik las op internet dat je de vakantie uren niet hoeft te betalen - dit is risico van de werkgever.
zie ook: https://www.hr-kiosk.nl/h...vakantiedagen-inleiding-1 en https://nl.hellolaw.com/j...n-verlofuren-terugbetalen

Ik heb zelf al wat rondgevraagd, maar niemand die hier wat over weet. Vrienden van me doen ook recruitment werk of zitten in de HRM, maar daar worden de uren altijd gekocht door de werknemer.

Aangezien het om een flink aantal uren gaat (60+) kan me dit een mooie duit gaat kosten.

Andere vraag, op het moment dat ik ze moet gaan betalen, tegen welk tarief gaat dit? Mijn uur salaris x aantal uren? Voorstel was om het te verrekenen met mijn vakantie geld. Hoe werkt dit dan precies?

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door TepelStreeltje op 08-01-2018 10:47 ]

Battle.net Spud#2543

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Kort antwoord: tenzij er iets over is vastgelegd (in je contract, CAO, personeelsgids, etc) hoef je niet te betalen. Zie ook bijvoorbeeld hier.
Dus de vraag is: staat er iets over in je contract, CAO, personeelsgids, etc?

Als het wel verrekend wordt, zou dat volgens dezelfde 'regels' zijn die normaal gelden als je extra vakantie-uren zou kopen. Wat is daarover afgesproken? Dit verschilt per bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Topicstarter
Het enige wat ik de in de algemene voorwaarden kan vinden is: "Als er spreken is van een negatief vakantiedagensaldo, dan zal dat met de eindafrekening worden verrekend." Kortom, ben de sjaak?

En hoe wordt dat doorgaans verrerkend?

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1020671

Kun je dit niet beter eerst met hun bespreken? Voor je hier een probleem opzoekt, wat er helemaal niet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Afleidend van je verhaal heb je dus bij je vorige werkgever in 2017 opgebouwde vakantiedagen uitbetaald gekregen toen je daar weg ging. Je had immers pas in oktober een vakantie gepland. Dus een deel van wat je nu eventueel moet gaan terugbetalen heb je al eerder uitbetaald gekregen.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

TepelStreeltje schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:02:
Het enige wat ik de in de algemene voorwaarden kan vinden is: "Als er spreken is van een negatief vakantiedagensaldo, dan zal dat met de eindafrekening worden verrekend." Kortom, ben de sjaak?

En hoe wordt dat doorgaans verrerkend?
Grote kans dat het je geld kost. Natuurlijk ook niet helemaal onterecht: je hebt salaris gekregen voor het doen van werk voor een bepaald aantal uur per maand, waarbij je recht hebt op X vakantie-uren. Je hebt meer dan X vakantie opgenomen, dus salaris gekregen voor werk dat je niet gedaan hebt.
Al zou het natuurlijk leuker zijn om niets te hoeven betalen ;)

Vraag je werkgever hoe het precies verrekend wordt.

Bij je nieuwe werkgever start je weer met 0 opgebouwde vakantiedagen i.p.v. een negatief aantal, dus per saldo is het neutraal. En zoals al genoemd hierboven: waarschijnlijk heb je van je vorige werkgever een restant aan vakantiedagen uitbetaald gekregen. Dan is de cirkel dus rond (tenzij er grote verschillen zitten in salaris en dus kosten van vakantie-uren tussen de werkgevers).

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 677216 op 08-01-2018 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:19:
Grote kans dat het je geld kost. Natuurlijk ook niet helemaal onterecht: je hebt salaris gekregen voor het doen van werk voor een bepaald aantal uur per maand, waarbij je recht hebt op X vakantie-uren. Je hebt meer dan X vakantie opgenomen, dus salaris gekregen voor werk dat je niet gedaan hebt.
Dit is iets te kort door de bocht. Immers, hij is van een blijvend dienstverband uitgegaan. Opdrachtgever heeft nu zelf, onaangekondigt, het dienstverband eerder beëindigt.

Ik zou dus niet te snel toegeven. Als je rechtsbijstand hebt, leg het daar ook eens voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:02
Wat voor contract heb je nu? Een jaarcontract dat ze willen ontbinden, of iets anders? En hoeveel dagen zou je recht op hebben op jaarbasis en hoeveel dagen heb je opgenomen?
TepelStreeltje schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:27:
Kortom, sta nogal hard in de min met vakantie uren.
Ik las op internet dat je de vakantie uren niet hoeft te betalen - dit is risico van de werkgever.
zie ook: https://www.hr-kiosk.nl/h...vakantiedagen-inleiding-1 en https://nl.hellolaw.com/j...n-verlofuren-terugbetalen
Maar als je verder leest, staat er bij beiden ook dat dat alleen zo is als er geen afspraken over zijn gemaakt, en aangezien er in jouw arbeidsovereenkomst iets over staat, is dat risico niet van toepassing.

Daarnaast is de opbouw per jaar, dat werkgevers er voor kiezen om het hele saldo aan het begin van het jaar beschikbaar te stellen doet daar niets aan af.
Andere vraag, op het moment dat ik ze moet gaan betalen, tegen welk tarief gaat dit? Mijn uur salaris x aantal uren? Voorstel was om het te verrekenen met mijn vakantie geld. Hoe werkt dit dan precies?
Dat zal inderdaad jouw uur salaris x aantal uren zijn, volgens mij tegen jouw bruto uurloon. Ik weet alleen niet wat ze als meetmoment nemen, het moment dat het tekort is ontstaan, of jouw huidige salaris.

Het verrekenen met vakantiegeld houdt in dat ze het inhouden op het vakantiegeld dat ze nog uit moeten betalen. Want dat bouw je iedere maand op (de bekende 8%) en wordt normaal in mei uitbetaald, maar als je eerder vertrekt wordt het eerder uitbetaald. Mocht je in de WW terecht komen, let er dan op dat die uitbetaling ook meetelt als inkomen voor de betreffende maand.
Anoniem: 1020671 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:21:
Als je rechtsbijstand hebt, leg het daar ook eens voor.
Dat sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik het goed begrijp, gaat het niet zuiver over vakantiegeld, maar over het feit dat hij meer vakantiedagen heeft opgenomen dan uiteindelijk opgebouwd. Het gaat hier dus om het terugvorderen cq verrekenen van 'te veel betaald salaris'.

Ik zou eerst eens met de betreffende partij gaan praten, vriendelijk, kopje koffie, en kijken of je er uit komt.

Juridisch gesproken denk ik dat je sterk staat (om NIET de teveel opgenomen vakantiedagen terug te moeten betalen), om de reden dat het beëindigen van het dienstverband, een initiatief is vanuit werkgever.

Dit ondanks wat ze in hun AV's hebben staan. AV's zijn leuk, maar de wet is leidend. Als een werkgever halverwege bij iemand het contract opzegt, zonder dat daar wanprestatie of iets dergelijks aan ten grondslag ligt, kun je van de werknemer niet redelijkerwijs verwachten dat ie teveel opgenomen vakantiedagen gaat terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Neem contact op met de rechtsbijstand (of de vakbond, als je lid bent). Interessante casus. ECLI:NL:KTGAMS:1995:AI9155 zou hier iets over moeten zeggen maar ik kan die uitspraak nergens online vinden :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:10
Deze uitspraak is inderdaad niet via rechtspraak.nl te vinden, alleen in betaalde bronnen. De samenvatting daarvan is als volgt, maar het is al wel een oudje (Ktr. Amsterdam, 24-02-1995):

"Samenvatting
De na het einde van de dienstbetrekking tegen de gewezen werknemer ingestelde eis tot terugbetaling van loon voor door die werknemer teveel opgenomen verlof vindt, bij gebreke van een overeenkomst waarbij die terugbetalingsverplichting is aanvaard, geen steun in de wet."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is met googlen wel te vinden op adviessites. De algemene regel is dat je niet hoeft terug te betalen, dat daar geen wettige grond voor is.

échter, het staat dus wél in de voorwaarden van de detacheerder. Dus dan kom je in het vraagstuk terecht of die voorwaarde niet onredelijk bezwarend is, enzovoort.

Gezien het feit dat het werkgever is die opzegt, lijkt het mij onredelijk bezwarend en verwacht ik dat, mocht dit voor de rechter komen, de werknemer in het gelijk gesteld worden.

Echter.. als ik het goed begrijp, is er nog helemaal niet duidelijk wat werkgever gaat doen. Ik zou dat eerst afwachten, en, mocht dat negatief uitvallen, eerst eens gewoon redelijk proberen te praten er over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Topicstarter
Allereerst iedereen bedankt voor de antwoorden!
Gaat nog wel beetje beide kanten op alleen.
Misschien rechtsbijstand maares inschakelen ja.
Anoniem: 1020671 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:05:
Kun je dit niet beter eerst met hun bespreken? Voor je hier een probleem opzoekt, wat er helemaal niet is?
Ik heb erg weinig vertrouwen in de HRM/financiele afdeling van mijn detacheringsbureau. (ontslag brief naar mijn oude adres sturen bijv...)
Backpacker schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:13:
Afleidend van je verhaal heb je dus bij je vorige werkgever in 2017 opgebouwde vakantiedagen uitbetaald gekregen toen je daar weg ging. Je had immers pas in oktober een vakantie gepland.
Vakantie was gepland voor ik bij vorige werkgever weg ging. (op eigen initatief)
Dus een deel van wat je nu eventueel moet gaan terugbetalen heb je al eerder uitbetaald gekregen.
In essentie wel ja, maar gaat wel over 2 werkgevers. Dus daar heeft mijn huidige werkgever niet zo veel mee te maken toch?
Anoniem: 677216 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:19:
[...]

Al zou het natuurlijk leuker zijn om niets te hoeven betalen ;)
Als je het zo stelt klinkt het veel te logisch en gaat het me inderdaad geld kosten :P
Maar dan nog heb ik het aangegeven, en hadden ze ook de vakantie niet toe kunnen staan (kortom, onbetaald verlof)
Anoniem: 1020671 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:21:
[...]

Dit is iets te kort door de bocht. Immers, hij is van een blijvend dienstverband uitgegaan. Opdrachtgever heeft nu zelf, onaangekondigt, het dienstverband eerder beëindigt.

Ik zou dus niet te snel toegeven. Als je rechtsbijstand hebt, leg het daar ook eens voor.
Ik ging wel van een jaar contract uit ja. Dat er vanuit de opdracht gever geen match is, was natuurlijk niet verwacht.
Transportman schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:01:
Wat voor contract heb je nu? Een jaarcontract dat ze willen ontbinden, of iets anders? En hoeveel dagen zou je recht op hebben op jaarbasis en hoeveel dagen heb je opgenomen?
Deta-vast contract zoals het heet. Weet ook niet goed wat dat precies inhoudt.
[...]

Maar als je verder leest, staat er bij beiden ook dat dat alleen zo is als er geen afspraken over zijn gemaakt, en aangezien er in jouw arbeidsovereenkomst iets over staat, is dat risico niet van toepassing.

Daarnaast is de opbouw per jaar, dat werkgevers er voor kiezen om het hele saldo aan het begin van het jaar beschikbaar te stellen doet daar niets aan af.

[...]

Dat zal inderdaad jouw uur salaris x aantal uren zijn, volgens mij tegen jouw bruto uurloon. Ik weet alleen niet wat ze als meetmoment nemen, het moment dat het tekort is ontstaan, of jouw huidige salaris.

Het verrekenen met vakantiegeld houdt in dat ze het inhouden op het vakantiegeld dat ze nog uit moeten betalen. Want dat bouw je iedere maand op (de bekende 8%) en wordt normaal in mei uitbetaald, maar als je eerder vertrekt wordt het eerder uitbetaald. Mocht je in de WW terecht komen, let er dan op dat die uitbetaling ook meetelt als inkomen voor de betreffende maand.

[...]

Dat sowieso.
verder goede info, top!
Anoniem: 1020671 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:05:
Als ik het goed begrijp, gaat het niet zuiver over vakantiegeld, maar over het feit dat hij meer vakantiedagen heeft opgenomen dan uiteindelijk opgebouwd. Het gaat hier dus om het terugvorderen cq verrekenen van 'te veel betaald salaris'.

Ik zou eerst eens met de betreffende partij gaan praten, vriendelijk, kopje koffie, en kijken of je er uit komt.

Juridisch gesproken denk ik dat je sterk staat (om NIET de teveel opgenomen vakantiedagen terug te moeten betalen), om de reden dat het beëindigen van het dienstverband, een initiatief is vanuit werkgever.

Dit ondanks wat ze in hun AV's hebben staan. AV's zijn leuk, maar de wet is leidend. Als een werkgever halverwege bij iemand het contract opzegt, zonder dat daar wanprestatie of iets dergelijks aan ten grondslag ligt, kun je van de werknemer niet redelijkerwijs verwachten dat ie teveel opgenomen vakantiedagen gaat terugbetalen.
Zoals ik hierboven al zei, mijn indruk van dit detacheringsbureau is alleen geld binnen harken, mensen zsm plaatsen en dan nooit meer wat van zich laten horen (heb in het half jaar dat ik er gewerkt heb, precies 1 keer wat van ze gehoord, op mijn verjaardag een kaartje, met de verkeerde naam er op...)

En reden tot opzeggen contract heeft inderdaad niets met wanprestaties te maken. Dus je laatste alinea sterkt mijn kant van het verhaal juist weer.
Anoniem: 1020671 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:00:
Dat is met googlen wel te vinden op adviessites. De algemene regel is dat je niet hoeft terug te betalen, dat daar geen wettige grond voor is.

échter, het staat dus wél in de voorwaarden van de detacheerder. Dus dan kom je in het vraagstuk terecht of die voorwaarde niet onredelijk bezwarend is, enzovoort.

Gezien het feit dat het werkgever is die opzegt, lijkt het mij onredelijk bezwarend en verwacht ik dat, mocht dit voor de rechter komen, de werknemer in het gelijk gesteld worden.

Echter.. als ik het goed begrijp, is er nog helemaal niet duidelijk wat werkgever gaat doen. Ik zou dat eerst afwachten, en, mocht dat negatief uitvallen, eerst eens gewoon redelijk proberen te praten er over.
Heb al wel tussen neus en lippen wat laten vallen, maar mijn consultant wist er niets vanaf. Hij wist overigens wel meer niet, of ik bijv nieuw contract kon krijgen, als mijn huidige opgezegd is. Vraag van hem zelf aan mij btw...
As said, niet echt veel vertrouwen in het bureau. zsm door naar een nieuwe baan/nieuw bureau.

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Begin eens met je ontslag door de detacheerder aan te vechten. WTF is een deta-contract? Welke termijn hang daaraan?

Als jij bij de detacheerder een jaarcontract hebt, kunnen ze je niet er zo maar even uitwippen als opdrachtgever je niet wil. Dat is het risico van detacheren.

Als je rechtsbijstand hebt; pak de hele handel op en ga er mee langs bij ze. Voor wat ik er van hoor, sta je zeer sterk.

Maar bovenal: als je nu 'ontslagen' bent uit een contract met de detacheerder, direct bezwaar aanmaken en een brief versturen dat je wil werken.

Welke motivatie staat er in de kennelijk wel al verstuurde ontslagbrief?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1020671 op 08-01-2018 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Topicstarter
Anoniem: 1020671 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:58:
Begin eens met je ontslag door de detacheerder aan te vechten. WTF is een deta-contract? Welke termijn hang daaraan?

Als jij bij de detacheerder een jaarcontract hebt, kunnen ze je niet er zo maar even uitwippen als opdrachtgever je niet wil. Dat is het risico van detacheren.

Als je rechtsbijstand hebt; pak de hele handel op en ga er mee langs bij ze. Voor wat ik er van hoor, sta je zeer sterk.

Maar bovenal: als je nu 'ontslagen' bent uit een contract met de detacheerder, direct bezwaar aanmaken en een brief versturen dat je wil werken.
Mjah, ontslagen schijnt dus niet de goede term te zijn.
Heb alleen wel al getekend voor het ontslag (ik vind het ook niet erg dat ik weg moet)
Correctie, heb getekend voor ontvangst van de brief.

Hier de brief:
Beste NAAM
Hierbij bevestigen wij dat jouw arbeidsovereenkomst bij Detacheringsbureau is opgezegd.
Het dienstverband zal eindigen per 18-1-2018, dit betekent dat jouw laatste werkdag op 17-1-2018 zal
zijn.
Na afloop van jouw dienstverband en na ontvangst van alle geaccordeerde urenverantwoordingen
zullen wij een eindafrekening opstellen en eventueel resterende verlofuren en vakantiegeld aan jou
uitbetalen.
We verzoeken je vriendelijk om een eventuele adres-/emailwijziging in de loop van het jaar aan ons
door te geven via EMAILadres Dit in verband met het inzien van de jaaropgave medio
februari 2018.
We willen je verzoeken om deze brief voor ontvangst te tekenen en één exemplaar te retourneren
aan ondergetekende.
Vertrouwende jou hiermee voldoende te hebben geïnformeerd wensen wij je veel succes in jouw
verdere loopbaan!
We willen je verzoeken om bijgaande kopie voor ontvangst te tekenen en te retourneren aan
ondergetekende.
hier heb ik krabbel onder gezet en naar ze gemailed.

[ Voor 40% gewijzigd door TepelStreeltje op 08-01-2018 23:05 ]

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat als een werkgever tussentijds van een werknemer af wil, daar regels en procedures voor zijn. Dan kunnen ze bv. de rest van je contractermijn afkopen, al is dat tegenwoordig geen vetpot meer, als dat uberhaupt al gedaan wordt voor kortlopende contracten.

Echter, bedenk je ook, dingen als een uitkering etc zijn ook afhankelijk van je ontslag. En wettelijk moet je dan protesteren.

Je staat veel sterker als je het ontslag zélf aanvecht. Dan heb je een onderhandelingspositie die je kunt gebruiken in de discussie over vakantiedagen.

Want als zij ineens gedwongen worden jou in dienst te houden, en het in de tussentijd ontbrekende salaris te betalen, dan willen ze wel praten.

NOOIT, NOOIT en NOOIT zomaar tekenen voor een ontslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
TepelStreeltje schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:55:
Allereerst iedereen bedankt voor de antwoorden!
Gaat nog wel beetje beide kanten op alleen.
Misschien rechtsbijstand maares inschakelen ja.

[...]

Vakantie was gepland voor ik bij vorige werkgever weg ging. (op eigen initatief)
Dat snap ik, maar daarom trok ik ook de conclusie dat je je vakantiedagen bij je oude werkgever nog niet op had gemaakt, want vakantie pas in oktober. En daaruit volgt dat je die dagen dus uitbetaald hebt gekregen toen je daar weg ging.

Even een rekenvoorbeeld: bij je oude werkgever had je 24 vakantiedagen (20 wettelijk + 4 extra) per jaar = 2 dagen opbouw per maand. Je bent daar eind juni weggegaan en had dus 12 vakantiedagen opgebouwd. Omdat je vakantie pas in oktober gepland was, heb je die dagen nog niet opgemaakt en dus uitbetaald gekregen.

Nu ben je per juli gaan werken bij het detacheringsbureau. Laten we het even makkelijk houden en stellen dat je daar ook 24 vakantiedagen krijgt per jaar. In 2017 heb je dus nog 12 dagen opgebouwd (want 6 maanden gewerkt). Je hebt echter 20 vakantiedagen opgenomen in oktober . Omdat nu je contract wordt beëindigd moet je eventueel (want dat is dus nog niet zeker) 20-12 = 8 dagen terug betalen.

En nu dus waarom ik je oude werkgever erbij haalde: je hebt eerst 12 dagen uitbetaald gekregen bij je oude werkgever en moet nu 8 dagen terugbetalen bij je nieuwe werkgever. Per saldo heb je (in deze situatie) dus 4 dagen uitbetaald gekregen (gezien over het hele jaar)

Dus ja, als je het terug moet betalen (64 uur * uurloon), dan is dat een bittere pil. Alleen heb je al een groot gedeelte van dat geld eerder in het jaar ontvangen. Daar wilde ik je op wijzen en vandaar mijn post.
[...]

In essentie wel ja, maar gaat wel over 2 werkgevers. Dus daar heeft mijn huidige werkgever niet zo veel mee te maken toch?
Nee maar het heeft wel met jouw persoonlijke financiën te maken en daar gaat het hier uiteindelijk over.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 16:07
TepelStreeltje schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:55:
Deta-vast contract zoals het heet. Weet ook niet goed wat dat precies inhoudt.
Duur woord voor uitzendkracht voor een bepaalde tijd, daarna over te nemen door de opdrachtgever. Alias andere manier van werving en selectie.
Zoals ik hierboven al zei, mijn indruk van dit detacheringsbureau is alleen geld binnen harken, mensen zsm plaatsen en dan nooit meer wat van zich laten horen (heb in het half jaar dat ik er gewerkt heb, precies 1 keer wat van ze gehoord, op mijn verjaardag een kaartje, met de verkeerde naam er op...)

En reden tot opzeggen contract heeft inderdaad niets met wanprestaties te maken. Dus je laatste alinea sterkt mijn kant van het verhaal juist weer.
Dat hebben al dit soort bureau's. Waarschijnlijk word je ook niet doorbetaald als je geen opdracht hebt en zit je nu in fase A zoals dat heet. Gewoon een uitzendbureau dus.
Anoniem: 1020671 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:58:

Welke motivatie staat er in de kennelijk wel al verstuurde ontslagbrief?
Het is geen detacheerder, het is gewoon een te duur W&S/Uitzendbureau waarbij alle ondernemersrisico's naar de kandidaat geschoven worden. Geen werk? Geen geld (dus geen pensioenopbouw), ziektewachtdagen voor uitbetaling, betaling bij ziekte afgaand op het gemiddeld aantal gewerkte uren in een periode x voorafgaand aan ziekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pizza_Boom schreef op maandag 8 januari 2018 @ 23:17:
Duur woord voor uitzendkracht voor een bepaalde tijd, daarna over te nemen door de opdrachtgever. Alias andere manier van werving en selectie.
Mooi verhaal, maar zo werkt het niet in NL. 0 uren contracten kan al lang niet meer, en iemand met een contract voor bepaalde tijd, er voor die tijd uitwippen, gaat niet zonder ontslagvergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
TepelStreeltje schreef op maandag 8 januari 2018 @ 23:01:
[...]

Mjah, ontslagen schijnt dus niet de goede term te zijn.
Heb alleen wel al getekend voor het ontslag (ik vind het ook niet erg dat ik weg moet)
Correctie, heb getekend voor ontvangst van de brief.

Hier de brief:

[...]

hier heb ik krabbel onder gezet en naar ze gemailed.
Ik zou toch eens met je rechtsbijstand of een juridisch loket gaan bellen als ik jou was.
Wat mij in ieder geval opvalt is dat er geen opzegtermijn in de mail staat. Nu weet ik natuurlijk niet precies wat er in je contract met het bureau staat, maar volgens mij moeten ze minstens de wettelijk 1 maand aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-06 11:22
Ik vermoed dat je een detavast contract had. Dat is niet echt detachering, maar je werkt eigenlijk eerst tijdelijk via een detacheringsbedrijf en het is de bedoeling dat je daarna in dienst komt van je daadwerkelijke opdrachtgever. Blijkbaar is het geen match en ziet de opdrachtgever van overname af. Blijkbaar is er ook geen klik met het detacheringsbedrijf, anders hadden ze je wel elders proberen in te zetten.

Wat mij wel verbaasd is je eigen rol hierin. Wat heb je afgesproken over die vakantiedagen? Je bent een hele maand afwezig geweest (>20 werkdagen) en je had hooguit 10-15 vakantiedagen. Die uren zou je sowieso moeten bijkopen of vast interen op de vakantieuren van 2018. Even tussen neus & lippen melden dat je er niet bent werkt natuurlijk niet. Je werkgever heeft hier natuurlijk een verantwoordelijkheid, maar jij als werknemer natuurlijk ook. Zorg dat dit soort zaken altijd duidelijk geregeld zijn.

Wellicht had je vakantiedagen over bij je vorige werkgever en die zijn waarschijnlijk keurig uitbetaald (als je ze niet opgenomen hebt). Dan is het toch niet meer dan logisch dat je er nu voor betalen moet? Ik snap jouw werkgever wel als ik dit zo lees.

Ik neem overigens wel aan dat er termijnen in je contract staan? Ik vermoed dat je een halfjaarcontract had, waarbij ze dus nu hebben aangegeven niet met je verder te willen gaan. Ik ben vooral heel verbaasd over je naïeve rol hierin. Niet weten wat voor contract je hebt en eigenlijk blind brieven ondertekenen en terugsturen. Ik let nog beter op als ik een pak melk in de supermarkt koop...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Is dit jou voor 18 december kenbaar gemaakt?
Want je hebt wettelijk 1 maand opzeg termijn, nou durf ik niet met zekerheid te zeggen of dat ook voor dit soort contracten geld?
Maar zo ja dan heb je nu toch wel genoeg tijd gehad om meer informatie in te winnen lijkt mij toch?

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een contract voor bepaalde tijd, kent geen wettelijke opzegtermijn (bij mijn weten)

Ontslag kan dan alleen in de proeftijd (nvt) op staande voet (nvt).

Er kan wel contractueel een opzegtermijn overeengekomen zijn, echter dan heeft de werkgever nog steeds toestemming van het UWV nodig.

Als je dus zo'n 'ontslag' of 'opzegging' thuis krijgt, direct bezwaar aantekenen. Ongeacht of je er uberhaupt nog wil werken, of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Anoniem: 1020671 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 23:53:
Een contract voor bepaalde tijd, kent geen wettelijke opzegtermijn (bij mijn weten)
Heb even zitten Googlen, omdat ik het nou ook wel zeker wou weten, en je heb gelijk.
Mits deze vorm van contract ook beschouwd mag worden als tijdelijk contract.

Opzegtermijn met tijdelijk contract
Heeft u een contract voor bepaalde tijd? Bijvoorbeeld een contract voor 1 jaar of 6 maanden? Dan eindigt uw contract op de afgesproken einddatum. Uw werkgever hoeft zich in dit geval niet te houden aan een opzegtermijn.

@TepelStreeltje Zou je misschien je arbeids contract kunnen posten?
Uiteraard gevoelige informatie weg laten.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 1020671 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 23:20:
[...]

Mooi verhaal, maar zo werkt het niet in NL. 0 uren contracten kan al lang niet meer, en iemand met een contract voor bepaalde tijd, er voor die tijd uitwippen, gaat niet zonder ontslagvergunning.
Het is ook geen 0 uren contract, maar het is gewoon een Fase A (of Fase B) aanstelling met een constructie vergelijkbaar met de CoA voor uitzendbureaus. Het zal me ook niets verbazen dat het bedrijf is aangesloten bij een ABU of NBBU (dan geldt de ABU Cao) of een andere organisatie.

Zo werkt dat dus wel in Nederland. In zo'n contract kan dan een "detacheringsbeding" staan of iets dergelijks (Geen opdracht = einde contract). In Fase A (de uitzendfase) kan dit sowieso, in Fase B werd dit een aantal jaar geleden (voor wet werk en zekerheid) ook toegepast. Einde opdracht = einde contract. Alle risico bij de werknemer.

En voor wat betreft je vakantie. Daar is het antwoord al op gegeven. Alles hangt af van de Cao of wat er in het contract staat. Ik ben er ook wel erg benieuwd naar.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Topicstarter
BugBoy schreef op maandag 8 januari 2018 @ 23:22:
Ik vermoed dat je een detavast contract had. Dat is niet echt detachering, maar je werkt eigenlijk eerst tijdelijk via een detacheringsbedrijf en het is de bedoeling dat je daarna in dienst komt van je daadwerkelijke opdrachtgever. Blijkbaar is het geen match en ziet de opdrachtgever van overname af. Blijkbaar is er ook geen klik met het detacheringsbedrijf, anders hadden ze je wel elders proberen in te zetten.

Wat mij wel verbaasd is je eigen rol hierin. Wat heb je afgesproken over die vakantiedagen? Je bent een hele maand afwezig geweest (>20 werkdagen) en je had hooguit 10-15 vakantiedagen. Die uren zou je sowieso moeten bijkopen of vast interen op de vakantieuren van 2018. Even tussen neus & lippen melden dat je er niet bent werkt natuurlijk niet. Je werkgever heeft hier natuurlijk een verantwoordelijkheid, maar jij als werknemer natuurlijk ook. Zorg dat dit soort zaken altijd duidelijk geregeld zijn.

Wellicht had je vakantiedagen over bij je vorige werkgever en die zijn waarschijnlijk keurig uitbetaald (als je ze niet opgenomen hebt). Dan is het toch niet meer dan logisch dat je er nu voor betalen moet? Ik snap jouw werkgever wel als ik dit zo lees.

Ik neem overigens wel aan dat er termijnen in je contract staan? Ik vermoed dat je een halfjaarcontract had, waarbij ze dus nu hebben aangegeven niet met je verder te willen gaan. Ik ben vooral heel verbaasd over je naïeve rol hierin. Niet weten wat voor contract je hebt en eigenlijk blind brieven ondertekenen en terugsturen. Ik let nog beter op als ik een pak melk in de supermarkt koop...
Had een jaar contract. En bij mijn eerste gesprekken heb ik steeds aangegeven dat ik vakantie geboekt had.

En snap mijn werkgever ook wel, zou precies hetzelfde doen als ik in hun schoenen zou staan. Neemt niet weg dat ik natuurlijk de andere zijde ook wil proberen ;)

Naief? Jup, waarschijnlijk wel. Ben niet (genoeg) bekend met de procedures omtrent opbreken van contracten enzo. Zou dus dure les kunnen worden :P

Zal zo contract enzo es inscannen.

Thanks voor de antwoorden in ieder geval allen!

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 16:07
JvS schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 07:45:
[...]

Het is ook geen 0 uren contract, maar het is gewoon een Fase A (of Fase B) aanstelling met een constructie vergelijkbaar met de CoA voor uitzendbureaus. Het zal me ook niets verbazen dat het bedrijf is aangesloten bij een ABU of NBBU (dan geldt de ABU Cao) of een andere organisatie.

Zo werkt dat dus wel in Nederland. In zo'n contract kan dan een "detacheringsbeding" staan of iets dergelijks (Geen opdracht = einde contract). In Fase A (de uitzendfase) kan dit sowieso, in Fase B werd dit een aantal jaar geleden (voor wet werk en zekerheid) ook toegepast. Einde opdracht = einde contract. Alle risico bij de werknemer.

En voor wat betreft je vakantie. Daar is het antwoord al op gegeven. Alles hangt af van de Cao of wat er in het contract staat. Ik ben er ook wel erg benieuwd naar.
Ik heb toevallig nog een CAO voor uitzendkrachten 2012-2017 liggen. Ik weet dat er in mijn contract werd verwezen naar een bepaald artikel en ik gok dat dit Artikel 15 is, aangezien dat over opzeggen gaat. In artikel 15, lid 1 staat: "De detacheringsovereenkomst voor bepaalde tijd kan te allen tijde door de uitzendkracht en door de uitzendonderneming worden opgezegd tegen de eerstvolgende werkdag, met inachtneming van de hierna in lid 2 vermelde opzegtermijnen, tenzij tussentijdse opzegging nadrukkelijk in de detacheringsovereenkomst is uitgesloten. Uitsluiting van tussentijdse opzegging is slechts mogelijk indien de detacheringsovereenkomst is aangegaan voor de duur van 3 maanden of langer."

Over vakantiedagen word in artikel 55 niets gerept over teveel gekregen dagen bij uitdiensttreding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:42

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

TepelStreeltje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 08:36:

Had een jaar contract. En bij mijn eerste gesprekken heb ik steeds aangegeven dat ik vakantie geboekt had.
Dat ontslaat je helaas niet van de plicht om vakanties etc tactisch door te nemen bij het opstellen/aanvaarden van het contract. Als je een standaardcontract hebt, zul je daarin doodleuk 25 vakantiedagen in een jaar krijgen, en hoe je die indeelt is dan aan jou (grotendeels, soms zitten er ook verplichte vrije dagen in etc).

Als je dan alleen maar meldt dat je 20 dagen ervandoor bent in oktober, is dat leuk maar doen zij er niks mee. Had er in je contract een passage gestaan dat je extra vrije dagen hebt hiervoor, dan stond je sterk. Nu is het gewoon een normaal jaarcontract, en sta je flink in de min. Of dat uberhaupt mag is een leuke vraag, maar blijkbaar deed niemand moeilijk.

Dat laatste is logisch, want door het contract zijn ze al gedekt, het wordt financieel afgehandeld aan het einde van het contract (dus ook als je overgenomen was door je tent, had je dat probleem gehad).

Zuur, en ik neem aan dat je niet 'even' flink wat extra uren kunt schrijven in een weekje...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Topicstarter
FreezeXJ schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 19:33:
[...]

Dat ontslaat je helaas niet van de plicht om vakanties etc tactisch door te nemen bij het opstellen/aanvaarden van het contract. Als je een standaardcontract hebt, zul je daarin doodleuk 25 vakantiedagen in een jaar krijgen, en hoe je die indeelt is dan aan jou (grotendeels, soms zitten er ook verplichte vrije dagen in etc).

Als je dan alleen maar meldt dat je 20 dagen ervandoor bent in oktober, is dat leuk maar doen zij er niks mee. Had er in je contract een passage gestaan dat je extra vrije dagen hebt hiervoor, dan stond je sterk. Nu is het gewoon een normaal jaarcontract, en sta je flink in de min. Of dat uberhaupt mag is een leuke vraag, maar blijkbaar deed niemand moeilijk.

Dat laatste is logisch, want door het contract zijn ze al gedekt, het wordt financieel afgehandeld aan het einde van het contract (dus ook als je overgenomen was door je tent, had je dat probleem gehad).

Zuur, en ik neem aan dat je niet 'even' flink wat extra uren kunt schrijven in een weekje...
Dit was ook mijn aanvankelijke conclusie, maar een collega wees me op de stukken die ik in de TS aandroeg.

Denk dat het gewoon verrekend wordt met mijn vakantie geld, dus krijg wel normaal salaris deze maand, maar dus niets extra :/

Ga nog wel even contact opnemen met mijn rechtsbijstand. Houd jullie op de hoogte, maar ga er eigenlijk vanuit dat dit me gewoon centen kost.

afgelopen weken haal ik de 40 uur niet eens, heb overal gesprekken :P
Heb zo weer nieuw werk, das het probleem gelukkig niet :) (en ik kan nog WW aanvragen ook)

[ Voor 5% gewijzigd door TepelStreeltje op 10-01-2018 12:57 ]

Battle.net Spud#2543

Pagina: 1