50hz of 100hz

Pagina: 1
Acties:
  • 30.518 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzambbas
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-02 14:09
In de zoektocht naar een nieuwe televisie kom je terecht bij snelheid van bewegende beelden. Deze week bij de Media Markt geweest en de verkoper gaf aan dat je niet meer hoeft te kijken naar 50hz of 100hz maar dat de processor in de televisie belangrijk is. Mag graag voetbal kijken en spel spelen op de PS4.

De tv welke ik had is een Samsung UE50J6240 Full HD met deze specificaties:
Schermdiagonaal 50 inch
Scherpte Full HD (1080p)
Schermtype LED-LCD
Processorkernen Quad core (4)
Beeldverversing 100 Hz
Picture Quality Index (Samsung) 700 Hz

Klopt het dat je naar de processor moet kijken of is dit verkooppraat en is 50 - 100 hz daadwerkelijk toch belangrijk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-08 14:32

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Ligt er enorm aan wat je ermee gaat doen.

Als je gebruik gaat maken van alles smart mogelijkheden (netflix youtube etc.) dan ga je inderdaad baat hebben bij een sterke processor. Echter gebruik je rand apparatuur voor dit soort dingen (ofterwijl hoeft je tv alleen maar beeld weer te geven) dan heb je erg weinig aan die processor.

Het personeel bij een winkel zoals MM leert van ervaringen en aangezien half Nederland streamt raden ze nu iedereen dit soort BS aan.

Is een afweging die je moet maken.
als vb.
ik zelf gebruik de shield tv van nvidea voor al mijn streaming enzo. ik ga dus altijd voor de beeldverversing aangezien die processor niet veel hoeft te doen.

zie hieronder, goede aanvulling (haat aan smart meuk)

[ Voor 5% gewijzigd door PaRaDoX4 op 08-01-2018 09:11 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sterker nog, als je je TV gebruikt voor je playstation dan wil je niet eens dat je processor iets doet. Al die bewerkingen voor beeldverbetering brengt latency met zich mee. Daarom zal (bijna) iedere tv ook een computer-modus hebben. Die geven het beeld 1 op 1 door zonder er iets aparts mee te doen, zodat je geen latency hebt (want dat is rete-irritant met syncen van geluid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzambbas
Klopt dat is waar en kwam ik nu ook pas achter :-) Maar gewoon een voetbalwedstrijd op tv is daar dan wel 100hz gewenst of zou dan 50hz ook kunnen volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzambbas
PaRaDoX4 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:06:
Ligt er enorm aan wat je ermee gaat doen.

Als je gebruik gaat maken van alles smart mogelijkheden (netflix youtube etc.) dan ga je inderdaad baat hebben bij een sterke processor. Echter gebruik je rand apparatuur voor dit soort dingen (ofterwijl hoeft je tv alleen maar beeld weer te geven) dan heb je erg weinig aan die processor.

Het personeel bij een winkel zoals MM leert van ervaringen en aangezien half Nederland streamt raden ze nu iedereen dit soort BS aan.

Is een afweging die je moet maken.
als vb.
ik zelf gebruik de shield tv van nvidea voor al mijn streaming enzo. ik ga dus altijd voor de beeldverversing aangezien die processor niet veel hoeft te doen.

zie hieronder, goede aanvulling (haat aan smart meuk)
Apps gebruik ik zelden misschien Netflix in de toekomst. Gaat mij vooral om sport te kijken en lekker potje gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

gzambbas schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:44:
[...]

Apps gebruik ik zelden misschien Netflix in de toekomst. Gaat mij vooral om sport te kijken en lekker potje gamen.
Ga dan voor de ververssnelheid. En gebruik je game systeem (PS of XBO i pressume) voor het netflix streamen, dan heb je die processor helemaal niet nodig ;)

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Bij 100hz (of 120hz) kunnen bewegende beelden scherper zijn.
Dus bij het kijken van sport zou ik het wel aanraden.

Een ander voordeel is dat 24fps films zonder haperingen afgespeeld worden, omdat 120hz deelbaar is door 24fps. Volgens mij is dat niet mogelijk is op een 50 of 60hz scherm, maar dit weet ik niet 100% zeker.

Leesvoer:
https://www.rtings.com/tv...efresh-rate-60hz-vs-120hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 14:30
Is het niet zo dat 100hz altijd de voorkeur geniet boven 50hz? Rustiger aan de ogen en ook wel lekker als je gamed op 60fps dat je scherm het ook weergeeft (of staat dat los van elkaar)?

Mijn ervaring is dat 100hz schermen in de duurdere modellen zitten die automatisch een betere processor hebben dan de goedkopere modellen met 50hz.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Volgens mij komt rustiger beeld bij meer herz uit het CRT tijdperk. Waarbij hoe meer herz, hoe minder knipperend beeld, dus rustiger beeld.

Tenzij je met rustiger vloeiender bedoeld, wat alleen opgaat als er een motion interpolation (Soap Opera effect) optie in de tv zit.
De kwaliteit hiervan verschilt trouwens per merk en tv. Motion interpolation bij LG is bijv. minder goed dan veel andere fabrikanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
gzambbas schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:00:
Klopt het dat je naar de processor moet kijken
Tot op zekere hoogte is de beeldprocessor van belang. Maar zeker niet op de manier zoals de verkoper het heeft verteld.
is 50 - 100 hz daadwerkelijk toch belangrijk.
Ja

Dimens: Frame Rates en Geoptimaliseerde Frame Rates

Bij Media Markt ben ik nog geen verkoper tegengekomen die echt verstand van zaken heeft. Laat je daar ook vooral niets wijsmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Helemaal los van 50/100 Hz: als je op dit moment een goed scherm wilt om bijvoorbeeld HDR in games goed tot zijn recht te laten komen, kom je automatisch bij een 10-bit paneel terecht en die zijn, voor zover ik weet, altijd 100 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
50Hz is gelijk aan 60Hz toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

Pardon? Dit is een grap toch?

Want 1 is toch gelijk aan 2? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
PaRaDoX4 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:28:
[...]

ik bedoel, 50hz draait ook gewoon 60hz ? in Europa wordt 50hz gebruikt en in Amerika 60hz maar ze doen het zelfde las ik ergens

[ Voor 15% gewijzigd door Farabi op 09-01-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

lennox-06 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:29:
[...]

ik bedoel, 50hz draait ook gewoon 60hz ? in Europa wordt 50hz gebruikt en in Amerika 60hz maar ze doen het zelfde las ik ergens
Ik schrok al :)

Ik denk dat ik weet wat je bedoeld maar dat heeft niks te maken met de ververssnelheid. Dat is namelijk de frequentie van de wisselspanning uit het stopcontact. In europa is dit 50hz op verschillende plekken buiten europa is dit 60Hz

Maar dit heeft niks te maken met de beeldverversing van een tv ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
PaRaDoX4 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:37:
[...]

Ik schrok al :)

Ik denk dat ik weet wat je bedoeld maar dat heeft niks te maken met de ververssnelheid. Dat is namelijk de frequentie van de wisselspanning uit het stopcontact. In europa is dit 50hz op verschillende plekken buiten europa is dit 60Hz

dus op een 50hz tv krijg je geen 60fps maar 50fps ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

lennox-06 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:39:
[...]

dus op een 50hz tv krijg je geen 60fps maar 50fps ?
Als we het hebben over beeldververssing is het aantal hz hetzelfde als het aantal fps

Hz is de eenheid die de aantal wisselingen per secondes geeft.
dus 50 hz is 50 wisselingen per seconden dus: 50 frames per seconden.

Dat een 60 hz tv 50 hz kan weergeven is, afhankelijk van de capaciteiten van de tv, mogelijk. andersom never nooit.

Maar goed we gaan een beetje offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
PaRaDoX4 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:48:
[...]

Als we het hebben over beeldververssing is het aantal hz hetzelfde als het aantal fps

Hz is de eenheid die de aantal wisselingen per secondes geeft.
dus 50 hz is 50 wisselingen per seconden dus: 50 frames per seconden.

Dat een 60 hz tv 50 hz kan weergeven is, afhankelijk van de capaciteiten van de tv, mogelijk. andersom never nooit.

Maar goed we gaan een beetje offtopic.
Het wordt alleen verwarrend als er in de specs bijv. enkel 50hz staat, dan weet je in eerste instantie natuurlijk niet dat het eigenlijk een 60Hz tv is maar door de gewoonte er 50Hz wordt geschreven.
Maar in Europa kunnen alle tv's gewoon allebei idd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
apis29 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:51:
[...]

Het wordt alleen verwarrend als er in de specs bijv. enkel 50hz staat, dan weet je in eerste instantie natuurlijk niet dat het eigenlijk een 60Hz tv is maar door de gewoonte er 50Hz wordt geschreven.
de specs worden naar mijn weten niet goed neergezet ja, 50hz tv's kunnen allemaal 60hz aan in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 14:07
Heb je het nu over de wisselspanning-frequentie of de beeldverversingsfrequentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
loeberce schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:54:
Heb je het nu over de wisselspanning-frequentie of de beeldverversingsfrequentie?
beeldfrequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 14:07
Wat is dan de reden dat de specs niet goed zijn? Als fabrikant wil je toch hoger=beter spelletje met de consument kunnen spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
loeberce schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:00:
[...]

Wat is dan de reden dat de specs niet goed zijn? Als fabrikant wil je toch hoger=beter spelletje met de consument kunnen spelen?
wordt onbewust verkeerd ingevuld heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

apis29 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:51:
[...]

Even een globale makkelijke uitleg

Als je in europa een tv koopt kan je er vanuit gaan dat de frequentie die benoemd wordt altijd de beeldverversing is.
Een tv uit europa is namelijk altijd gebouwd voor het Europese lichtnet.

Ik denk dat er een aantal dingen door elkaar gehaald worden.

De beeldfrequentie van een tv is altijd het maximale wat een tv aankan. een 50 fps scherm kan nooit 60 fps tonen. (ik ga express nu in fps praten voor de duidelijkheid)

maar een 60 fps scherm heeft een mogelijkheid om 50fps materiaal weer te geven, zolang de fabrikant dit ondersteund en heeft ingebouwd.
lennox-06 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:53:
[...]

de specs worden naar mijn weten niet goed neergezet ja, 50hz tv's kunnen allemaal 60hz aan in Europa.
Een 50 fps scherm kan dus never nooit 60 fps weergeven.

Biedt je echter 60 fps beeldmateriaal aan aan een 50 fps scherm dan geeft deze gewoon 50 fps weer.

er vanuit gaande dat een 50 fps paneel ook daadwerkelijk 50 fps is

EDIT: zie reactie hieronder.
dat er tegenwoordig verkeerd geadverteerd wordt met deze termen weet ik niet. Ik ben bekend met de technologie niet met de marketing ;)
leer elke dag weer wat bij :)

[ Voor 26% gewijzigd door PaRaDoX4 op 09-01-2018 12:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dimens
  • Laatst online: 07-01-2024
PaRaDoX4 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:28:
[...]

De vraag is helemaal niet zo vreemd en zeker geen grap. Televisies die in Europa op 50Hz of 100Hz worden gespecificeerd, blijken tegenwoordig - voor zover ik weet - allemaal 60Hz of 120Hz te zijn. De frequentie waarop het paneel ververst, is echter afhankelijk van de bron.

Bron -> Output 50/60Hz televisie | Output 100/120Hz televisie

24Hz -> 48Hz of 60Hz | 120Hz
25Hz -> 50Hz | 100Hz
30Hz -> 60Hz | 120Hz
50Hz -> 50Hz | 100Hz
60Hz -> 60Hz | 120Hz
120Hz (uitzonderlijke gevallen) -> 60Hz | 120Hz

Dus op de vraagt of 50Hz en 60Hz gelijk zijn (en wij hebben het over de televisies van tegenwoordig in Europa), kan dus inderdaad geantwoord worden dat dit zo is - met mogelijke uitzonderingen die ik nog niet tegen ben gekomen.
PaRaDoX4 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:37:
[...]

Uiteindelijk heeft paneelfrequentie alles te maken met wisselspanning. Dit is waarom verschillende landen überhaupt verschillende paneelfrequenties gebruiken.

Voornaamste reden om de 50/100Hz-specificatie te gebruiken in Europa, is omdat de meeste content op televisie ook op 25Hz of 50Hz weergegeven wordt en de gemiddelde consument bekend is met deze termen en mogelijk in de war raakt bij 60/120Hz.

[ Voor 8% gewijzigd door Dimens op 09-01-2018 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

Dimens schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:12:
[...]

Uiteindelijk heeft paneelfrequentie alles te maken met wisselspanning. Dit is waarom verschillende landen überhaupt verschillende paneelfrequenties gebruiken.

Voornaamste reden om 50/100Hz te gebruiken in Europa, is omdat de meeste content op televisie ook op 25Hz of 50Hz weergegeven wordt en de gemiddelde consument bekend is met deze termen en mogelijk in de war raakt bij 60/120Hz.
Technisch gezien al een tijdje niet meer. Tv's worden tegenwoordig vrijwel allemaal aangestuurd met gelijkspanning. zeker de led varianten. Dit hangt dus niet meer samen met de frequentie van ons lichtnet.
Wat er daaruit in de marketing gebeurd durf ik niet te zeggen. Ik ben een elektro man en marketing technisch ga ik geen uitspraken doen, dus ik geloof je meteen :)

Maar goed we dwalen af (ondanks ik het een super interessant onderwerp vind d:)b , topics kapen wordt vaak niet geapprecieerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revengeyo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 16:57
Volgens mij is 100hz vaak bullshit.
Als je een computer aansluit op een 100hz tv, kan hij ook vaak maar 60fps weergeven.
Tevens zijn films en tv uitzendingen allemaal in 30 fps ofzo, dus heb je helemaal niks aan 100hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Topics van twee jaar oud kicken is niet heel nuttig.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.