Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henny v A
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-12-2019
Beste allemaal,

Ik lees al jaren mee en na aanmelding zijn we eindelijk met drie generaties lid van tweakers. *O* oOo

Bijna klaar met het bouwen van een huis voor en samen met mijn zoon, en heb zelf onlangs een stuk grond gekocht van 680m2 en wil daarop gaan nu weer voor mezelf gaan bouwen. Tekeningen ver klaar en de schatting is om ongeveer €74000 ( ruim genomen ) aan materiaal en afwerking benodigd te hebben. Veel heb ik namelijk al in bezit. Ik hou echter rekening met €85000. Leges en aansluiting worden uit een spaarpot bekostigd.

Ik verwacht dat de huidige woning voor €148000-€150000 opleverd. Makelaar schat wat hoger. Liever wat pessimisties dan teleurgesteld.
Mijn huidige spaarhypotheek zit nog op €113000, en kan het misschien nog wat laten zakken tot ~€103000 dmv van een teverwachten uitkering van een verzekering. Ik wil deze hypotheek meenemen.
Ik zou dus zo’n €35000 overwaarde hebben. Een hypotheek van €113000. En een bouw kosten plaatje van €85000.

De geschatte bouwsom door de gemeente ligt op €125000. Daarnaast is/komt er een vergunningvrij garage van 59m2 en deze waarde zit dus niet in de bouwsom voor de bouw leges.
Ik zou om het geld van de grondaankoop vrij te maken voor de bouw dit kunnen plaatsen in de hypotheek?
En dan, Wat gaat er gebeuren als ik het huis heb verkocht? Geld gaat naar Notaris en dan?

Wanneer krijgen we dat geld? Ik zit n.l. niet echt te wachten om geld op te kunnen nemen alsof het in een depot staat waarbij ik iedere keer z.g toestemming moet vragen, mag ik €5000 effe ontvangen want er staan drie betonmixers voor de deur!
Wat verlangt verder de geldschieter?

Uiteindelijk wil ik wat over is gebruiken om een en ander af te lossen.

Henny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenomDalar1983
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-04 11:04
Ik weet niet wat er met het geld gebeurt als je het huis verkocht heb. Wat ik wel weet is dat je in de eerste 3 jaar na verkoop de overwaarde móet leggen in een nieuwe hypotheek, of er helemaal niks mee doen, na deze periode mag je zelf weten wat je met de overwaarde doet...

[ Voor 9% gewijzigd door GenomDalar1983 op 08-01-2018 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Als jouw huidige huis verkocht is (dus akte gepasseerd bij de notaris) wordt met dat geld je huidige hypotheek afgelost en de rest overgemaakt naar jouw rekening. Daar zit meestal een week tot 2 weken tussen.
Aangezien je je huidige hypotheek meeneemt en daarmee feitelijk het hele bedrag gestort moet krijgen, kan de notaris je uitleggen. Het is in ieder geval niet zo dat het in een bouwdepot terecht komt, tenzij je dat met de bank afgesproken hebt.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Henny v A schreef op maandag 8 januari 2018 @ 01:30:
Ik wil deze hypotheek meenemen.
Ik zou dus zo'n €35000 overwaarde hebben. Een hypotheek van €113000. En een bouw kosten plaatje van €85000.
Je kan die €113.000 van de hypotheek niet aan jezelf laten uitkeren na verkoop van je huis.

De notaris kan twee dingen doen:
1) iets nieuws verpanden onder de bestaande hypotheek
2) de hypotheek vereffenen met de hypotheekverstrekker

2 wil je niet, blijft 1 over.

Aangezien je huis nog niet af is, kan je daar geen hypotheek op leggen.
Ik zou de hypotheek daarom op je grond leggen. (In de toekomst ga je het huis en de grond toch niet los van elkaar verkopen). Overleg met de bank of ze het ermee eens zijn (658m2 is op de meeste plekken in Nederland wel €113.000 waard, tenzij je in het buitengebied in Groningen of Friesland woont). De notaris hoeft dan alleen een nieuwe hypotheek akte op te stellen.

[ Voor 13% gewijzigd door JackBol op 08-01-2018 10:13 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:36
Normaal gesproken wordt bij verkoop van de oorspronkelijke woning de hypotheek afgelost met de waarde die vrij komt uit de verkoop van de woning. Dit betekent dat de spaarhypotheek wordt afgelost en de eventuele overwaarde aan jou wordt overgemaakt op je eigen rekening. Dit geld moet je weer gebruiken als je een nieuwe hypotheek afsluit anders is heb je en deel dat niet fiscaal aftrekbaar is.

Als je een nieuwe hypotheek sluit kan je de spaarhypotheek en de spaarpolis die je hebt meenemen.

Bij nieuwbouw dien je de koop-aanneemovereenkomst te overleggen en zal op basis daarvan( en inkomensgegevens ofc ) een hypotheek verstrekt kunnen worden. De meeste banken verstrekken geen hypotheek op alleen de grond zoals hierboven genoemd. Dit geld wat uit de hypotheek komt zal altijd in depot staan, ook bij nieuwbouw. Je kan niet op voorhand het geld uitgekeerd krijgen en later pas facturen indienen. Zij moeten weten waar het voor gebruik wordt. Meestal heb je ook een betalingstermijn waar binnen een factuur betaalt moet worden en dit zou ook geen probleem moeten zijn. Je moet dus per bouwtermijn het bedrag uit je bouwdepot laten betalen. 1ste termijn is vaak de grond, 2de termijn bijv de fundering en de muren, 3de termijn 1ste verdieping etc. ( ik noem maar wat op )

Ik snap alleen niet precies je constructie als ik het zo lees. Wat wil je precies financieren, hoeveel eigen geld ga je inleggen, hoe groot moet je hypotheek zijn?

Als ik het zo lees heb je ongeveer 35k aan overwaarde en je hebt 210k nodig voor de aankoop van de nieuwe woning. ( 125k + 85k als ik het goed begrijp ) Dat zou betekenen dat je een hypotheek van 175k nodig hebt als je geen eigen geld inlegt. Waarvan je dan 113k spaar mag hebben en het overige linear of annuitair.

Misschien een idee om eens met een financieel adviseur te gaan praten?

[ Voor 13% gewijzigd door jantje 2 op 08-01-2018 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henny v A
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-12-2019
@JackBol, Dat lijkt mij ook de manier, grond in de hypotheek verplaatsen. Maar ja is het voor de verzekering 113.000 waard.

@jantje 2

Er zijn genoeg leveranciers die bij levering of er voor geld willen zien. Dus je betaling termijn gaat niet per definitie op. Beton wordt betaald bij levering. Termijnen is ook niet van toepassing want ik ga zelf bouwen zoals aangegeven.

De info staat er toch echt in. ;)
Ik koop geen nieuwe woning, ik bouw er een en het bouwen €85000 zou max kosten.
Ik wil zelf wat reserve houden.
dus overwaarde €35.000
benodigd €85.000
huidige hypotheek €113.000

Als ik de overwaarde van de hypotheek aftrek zou ik dus een hypotheek nodig hebben van €78.000.

Ik weet als ik moet bijlenen dat het een linear of annu moet zijn.

Een adviseur gaat gebeuren, maar wil wat meer info. Zogezegd inlezen. Er zijn genoeg adviseurs met eigen belang.
Pagina: 1