Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fibaro 2 dimmer achter serie-schakelaar?

Pagina: 1
Acties:

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-10 20:54
Het verhuizen is achter de rug en we wonen nu in een jaren '70 huurhuisje. Momenteel ben ik nog bezig met het plaatsen van de verlichting en daar zou ik graag domotica bij willen gebruiken.

Om simpel te beginnen dacht ik de verlichting boven de eettafel en de verlichting boven de salontafel met een z-wave schakelaar en / of dimmer te gaan schakelen, met behoud van de originele fysieke schakelaars.
Na het doorspitten van topics en lezen van artikelen op internet heb ik onderstaande wenslijst samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Busch Jaeger Pulsdrukker dubbel€ 18,95€ 18,95
1Fibaro Dimmer 2€ 47,90€ 47,90
1Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface€ 46,95€ 46,95
6Philips E27 led-lamp peer mat WarmGlow dimbaar 8.5W (60W)€ 7,99€ 47,94
1Fibaro Dimmer Bypass 2€ 8,77€ 8,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 170,51

Nu zijn mij echter nog enkele zaken onduidelijk m.b.t. het plaatsen van een dimmer i.c.m. een serieschakelaar.
Op de muur hebben wij een serieschakelaar van B&J. Er zitten dus twee wipschakelaars in een enkelvoudige inbouwdoos. Deze is wel te vervangen voor een dubbele pulsschakelaar, maar het blijft een krappe enkelvoudige inbouwdoos. Het volgende is mij nu niet geheel duidelijk:

1) De inbouwdoos is kleiner dan de voorgeschreven 50mm diepte. Wij hebben een oud huurhuisje, dus kleine inbouwdozen, maar volgens mij hebben heel veel huizen inbouwdozen die kleiner zijn.
Is die 50mm echt nodig of zou het in een kleinere inbouwdoos ook kunnen? (misschien is dat wel gevaarlijk i.v.m. warmte ontwikkeling?)

2) Kan ik de twee hanglampen met één dimmer aansturen of heb ik twee dimmers nodig?

3) Zou ik op de inbouwdoos nog een opbouwdoos kunnen plaatsen om zo extra ruimte te creeëren of is dat niet compatibel. (wil niet teveel veranderen aan het huurhuis)

Kortom: Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een Fibarro 2 dimmer achter een serieschakelaar?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:09
Ik probeer het even te begrijpen:
Je hebt een dubbele schakelaar waarmee twee hanglampen geschakeld worden?

1) Ik heb een aantal dimmer 2's in inbouwdozen geduwd, met niet al te veel ruimte. Gaat prima.
2) Zijn de hanglampen (vrijwel) identiek? Indien ze verschillend wattage hebben bijvoorbeeld zal het dimmen niet gelijk verlopen vrees ik.
3) Even meten en dan naar de kluswinkel gaan en je weet het!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:38
HyperH schreef op zondag 7 januari 2018 @ 23:26:
Het verhuizen is achter de rug en we wonen nu in een jaren '70 huurhuisje. Momenteel ben ik nog bezig met het plaatsen van de verlichting en daar zou ik graag domotica bij willen gebruiken.

Om simpel te beginnen dacht ik de verlichting boven de eettafel en de verlichting boven de salontafel met een z-wave schakelaar en / of dimmer te gaan schakelen, met behoud van de originele fysieke schakelaars.
Na het doorspitten van topics en lezen van artikelen op internet heb ik onderstaande wenslijst samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Busch Jaeger Pulsdrukker dubbel€ 18,95€ 18,95
1Fibaro Dimmer 2€ 47,90€ 47,90
1Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface€ 46,95€ 46,95
6Philips E27 led-lamp peer mat WarmGlow dimbaar 8.5W (60W)€ 7,99€ 47,94
1Fibaro Dimmer Bypass 2€ 8,77€ 8,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 170,51

Nu zijn mij echter nog enkele zaken onduidelijk m.b.t. het plaatsen van een dimmer i.c.m. een serieschakelaar.
Op de muur hebben wij een serieschakelaar van B&J. Er zitten dus twee wipschakelaars in een enkelvoudige inbouwdoos. Deze is wel te vervangen voor een dubbele pulsschakelaar, maar het blijft een krappe enkelvoudige inbouwdoos. Het volgende is mij nu niet geheel duidelijk:

1) De inbouwdoos is kleiner dan de voorgeschreven 50mm diepte. Wij hebben een oud huurhuisje, dus kleine inbouwdozen, maar volgens mij hebben heel veel huizen inbouwdozen die kleiner zijn.
Is die 50mm echt nodig of zou het in een kleinere inbouwdoos ook kunnen? (misschien is dat wel gevaarlijk i.v.m. warmte ontwikkeling?)

2) Kan ik de twee hanglampen met één dimmer aansturen of heb ik twee dimmers nodig?

3) Zou ik op de inbouwdoos nog een opbouwdoos kunnen plaatsen om zo extra ruimte te creeëren of is dat niet compatibel. (wil niet teveel veranderen aan het huurhuis)

Kortom: Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een Fibarro 2 dimmer achter een serieschakelaar?
1) kan ik niks over zeggen, gewoon proberen (geen zorgen over de warmte maken)
2) Als je de 2 hanglampen los van elkaar wil schakelen/dimmen met de fysieke knoppen als met de Fibaro dan kan dat niet direct. Er zit maar 1 uitgang(O) op die lampen kan schakelen (zoveel tegelijk als je wilt tot een max van 250W). Je kan wel 2 schakelaars aansluiten op de Fibaro (S1 en S2), maar de 2e schakeling is tbv een slimme schakeling (Dus een actie in je domotica systeem uitvoeren bijv). Er zijn wel omwegen te bedenken, door bijv slimme lampen te nemen (of bijv alleen je salontafel een slimme lamp die je dan schakelt met de S2).

Het in serie schakelen van de Fibaro unit op normale schakelaar is vrij simpel en hier goed uitgelegd: YouTube: Fibaro dimmer in Hotelschakeling (2 draads)

(zo werkt het bij mij met 4 schakelaars als hotelschakeling)

Let wel op zo kan je alleen niet dimmen met de schakelaar (wel via je domotica systeem), hiervoor heb je pulsdrukkers nodig en die moet je parallel schakelen (extra zwarte draad nodig). Ook wel te vinden op internet hoe je dat dan weer doet ;)

• HyperH
Dank voor jullie antwoorden. Naar aanleiding van bovenstaande antwoorden heb ik besloten om beide hanglampen een eigen Fibaro Dimmer 2 te geven. De tweevoudige serieschakelaar ga ik vervangen door een tweevoudige pulsdrukker. In de installatiedoos achter de schakelaar is geen ruimte voor twee dimmers dus die probeer ik netjes in de verdeeldoos of de hanglamp zelf te plaatsen.

Ik kan dan met de linker knop hanglamp 1 bedienen en met de rechter knop hanglamp 2. Beide lampen kunnen dan met deze knop afzonderlijk bediend worden en met een eigen lichtsterkte werken.

Er zijn mij echter nog twee dingen niet geheel duidelijk uit de instructies. Ik heb ze meermalen gelezen en ook alternatieve bronnen geraadpleegd.
In de verdeeldoos zitten een zwarte draad en diverse blauwe en bruine draden. De schakelaar op de muur heeft echter alleen maar bruin en zwart. Ik moet dan voor de 2-draads aansluit-manier gaan als ik het goed begrijp zoals op onderstaande diagram is weergegeven:

Afbeeldingslocatie: https://manuals.fibaro.com/wp-content/uploads/2015/09/install1-1.png

Ik begrijp echter niet wat de S1 en Sx betekenen in dit plaatje?
L = Live, dus de bruine draad.
N = Neutral, dus de blauwe draad.
S1 = Terminal for switch no. 1
Sx = Power output terminal for connected switch(es)

Wat bedoelen ze met 'terminal for switch' en wat bedoelen ze met 'power output terminal for connected switches'?

Moet ik zelf ook de Sx met de N doorverbinden zoals op de tekening of bedoelen ze dat deze intern doorverbonden is?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:09
Sx moet je idd extern met N verbinden, zie ook dit filmpje. Mijn ervaring is dat het beter werkt met een bypass. YMMV

• HyperH
Nog even een terugkoppeling voor de mensen die een Fibaro Dimmer 2 gaan aansluiten na mij. De Sx is dus de fase draad en S1 de schakeldraad.

L = Live, dus een bruine draad uit de verdeeldoos.
N = Neutral, dus een blauwe draad uit de verdeeldoos.
S1 = Schakeldraad, dus de zwarte draad tussen schakelaar en dimmer.
Sx = Live, dus de bruine draad tussen de schakelaar en dimmer.

Opmerking hierbij is dus dat de bruine draad van Sx normaal van een verdeeldoos naar de schakelaar loopt en de S1 is de zwarte draad die van de schakelaar die naar de lamp liep.

De schakelaar krijgt nu dus zijn voeding vanaf de dimmer en daarom moet de dimmer permanent gevoed worden. Kortom, de illustratie klopt perfect. Het is alleen even opletten met de terminologie. :)
Pagina: 1