Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guybruggemann
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-02 19:57
Hi all,

Ik werk op een vast contract bij een mediabedrijf. Naast mijn baan heb ik eenmalig een “freelance” opdracht uitgevoerd. Hier heb ik €2600 mee verdient.

Moet ik dit bij de belasting opgeven? Bij “overig inkomen”, of is het niet nodig dit op te geven?
De opdrachtgever is zelf werkzaam als free lancer. Ik heb een overeenstemming gemaakt van €70 p/u en hier een factuur voor opgesteld.

Thanks, Guy

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:53
Als jij inkomsten hebt uit arbeid dien je die op te geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-06 14:35
Ja, natuurlijk moet je dit opgeven, je doet aangifte inkomstenbelasting en dit zijn... inkomsten!

Had je makkelijk zelf kunnen vinden natuurlijk.

https://www.belastingdien...inkomsten_uit_overig_werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strunkie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-10-2024

Strunkie

> Post is rechts!

Neem aan dat je een factuur kwitantie zonder BTW hebt verstuurd aangezien je als privé persoon geen BTW mag doorberekenen en geen factuur mag sturen.

Voor de rest heeft @Superkanjo gelijk :)

[ Voor 12% gewijzigd door Strunkie op 07-01-2018 23:36 ]

^ Post is hierboven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-06 21:31
Strunkie schreef op zondag 7 januari 2018 @ 23:35:
Neem aan dat je een factuur kwitantie zonder BTW hebt verstuurd aangezien je als privé persoon geen BTW mag doorberekenen en geen factuur mag sturen.

Voor de rest heeft @Superkanjo gelijk :)
geen btw opgeven klopt maar je mag zeker WEL een factuur sturen.. die moet dan wel ZONDER btw zijn zoals je schrijft. in de volksmond heet dit een kwintantie!

deze extra inkomsten geef je op bij de belastingdienst onder "resultaat overige werkzaamheden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Vergeet u niet uw onkosten in mindering te brengen op de inkomsten. Bijvoorbeeld: € 2600 inkomsten Onkosten € 200 Belast bedrag € 2400
U krijgt behalve een aanslag inkomstenbelasting een aparte aanslag voor de ZVW (Zorgverzekeringswet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guybruggemann
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-02 19:57
Ik heb op de factuur inderdaad geen btw opgegeven.

Onkosten heb ik niet echt gemaakt, omdat ik de opdracht thuis uitvoerde. Ik zou het materiaal af kunnen schrijven, maar had dit dan ook op de factuur moeten melden (?).

@Superkanjo ik heb natuurlijk ook al zelf gezocht. Echter wilde ik voor deze situatie kijken of het overeen kwam, waar het onder viel en of er ervaringsdeskundigen waren. Thanks voor je antwoord anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-06 14:35
guybruggemann schreef op maandag 8 januari 2018 @ 08:36:
Ik zou het materiaal af kunnen schrijven, maar had dit dan ook op de factuur moeten melden (?).
Nee hoor, hieronder nog wat toelichting hierop.

https://www.belastingdien...n_ter_beschikking_stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik zit in dezelfde situatie als jij, alleen doe ik wat vaker de freelance activiteiten. Ik doe dat echter ook weer niet zo vaak dat ik aangemerkt mag worden als ZZP'er (1250 uur oid moet je dan maken), dus al mijn inkomsten moeten als "overige werkzaamheden" gemeld worden bij de BD.

Sinds mijn inkomstenbelasting samen met die van de vrouw (die is wel een echte ZZP'er) door een accountant gedaan wordt, worden er ook "kantoorkosten" afgetrokken. Bij collega freelancers zijn dit bedragen tot wel 10% van de inkomsten (wat ikzelf erg veel vind, bij mij is dat aanzienlijk lager).

Want, zo is de redenatie van beide accountants, je maakt ook kosten voor je freelance klusje. Je belt met je mobiel, dus het abonnement is een kostenpost. Je gebruikt je eigen pc, dus afschrijvingskosten enz. Een pennetje hier, een papiertje of inktpatroon daar et voila. Al die kosten scharen ze onder "kantoorkosten". Het is mij nooit zo duidelijk geworden welk percentage ze daar voor aanhouden, maar er gaat ieder jaar een bedragje op die post waarover je dus geen belasting betaalt.

Zelfde voor eventuele reiskosten. Ook die mag je a 19 ct/km van je inkomsten aftrekken.
Zelf was ik ook altijd van "ik heb geen aftrekposten", maar collega's die hetzelfde freelance werk doen, brachten ook altijd "kantoorkosten" in rekening en dat accepteert de belastingdienst gewoon. Waarschijnlijk tot een bepaald percentage van je inkomsten.

[ Voor 3% gewijzigd door PaT op 08-01-2018 22:17 . Reden: Even een verkeerd opgebouwde zin gecorrigeerd ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 14:29
PaT schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:06:
Zelfde voor eventuele reiskosten. Ook die mag je a 19 ct/km van je inkomsten aftrekken.
Zelf was ik ook altijd van "ik heb geen aftrekposten", maar collega's die hetzelfde freelance werk doen, brachten ook altijd "kantoorkosten" in rekening en dat accepteert de belastingdienst gewoon. Waarschijnlijk tot een bepaald percentage van je inkomsten.
Heb je voor die 'kantoorkosten' dan geen bonnetjes nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
De belastingdienst is er vrij duidelijk over.
Zie ook https://www.belastingdien...en/opbrengsten_en_kosten/

Als jij af en toe een klusje doet, is 10% absoluut niet reëel, dat de belastingdienst het "accepteert" (lees: je hebt er nog nooit iets over gehoord), betekent niet automatisch dat je aangifte juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:28
Precies, je moet de kosten aannemelijk kunnen maken. 10% van je omzet is niet aannemelijk als kantoorkosten! Zelf ben ik als freelancer actief, en mijn grootste kostenpost is benzine en afschrijving op de zakelijk gekochte auto, en zelfs met alle kosten bij elkaar kom ik niet eens aan de 10% van m'n omzet. Of je moet massief gouden pennen gaan kopen (en die niet prive gebruiken) ofzo...

[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 08-01-2018 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hoho, ik zeg ook niet dat 10% goed is omdat de collega's dat zo doen. Ik vind dat persoonlijk ook veel te veel. Het bedrag wat bij mij daarvoor in rekening wordt gebracht is aanzienlijk lager (eerder richting een of 2 procent).

Edit: ik lees mijn vorige post net even terug en zie dat ik het niet helemaal juist heb opgeschreven.

[ Voor 18% gewijzigd door PaT op 08-01-2018 22:15 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:27
jorisjan schreef op maandag 8 januari 2018 @ 00:09:
[...]

geen btw opgeven klopt maar je mag zeker WEL een factuur sturen.. die moet dan wel ZONDER btw zijn zoals je schrijft. in de volksmond heet dit een kwintantie!

deze extra inkomsten geef je op bij de belastingdienst onder "resultaat overige werkzaamheden"
Een kwitantie is een bewijs van betaling, GEEN factuur...

http://www.vandale.nl/gra...lands/betekenis/kwitantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Let erop dat de belastingdienst officieel niets accepteert tot 5 7 jaar na aangifte. Oftewel als zij over 4 jaar bij een steekproef jou eruit pakken dan kunnen ze dit nog altijd als foutieve aangifte zien.

De belastingdienst accepteert praktisch niets, alleen hebben ze zo goed als geen controle mogelijkheden waardoor zo goed als alles over de maximale controle termijn heengaat en niemand er iets meer van hoort.

Oftewel als je er na 1 jaar nog niets van gehoord hebt dan wil dat niet zeggen dat de belastingdienst het er dan mee eens is.

[ Voor 0% gewijzigd door Gomez12 op 09-01-2018 09:51 . Reden: Correctie op aangeven van CyBeR ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik zit in dezelfde situatie als jij, alleen doe ik wat vaker de freelance activiteiten. Ik doe dat echter ook weer niet zo vaak dat ik aangemerkt mag worden als ZZP'er (1250 uur oid moet je dan maken), dus al mijn inkomsten moeten als "overige werkzaamheden" gemeld worden bij de BD.
Dat is niet de juiste toetingsmaatstaf. Je kunt voor de inkomstenbelasting best ondernemer zijn die niet aan het urencriterium voldoet. Hier staan relevante criteria voor ondernemerschap. Voor de omzetbelasting geldt ook geen urencriterium, als je regelmatig bijklust ben je ondernemer voor de btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gomez12 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 01:51:
[...]

Let erop dat de belastingdienst officieel niets accepteert tot 5 jaar na aangifte.
Is dat niet 7 jaar?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Klinkt wel een stuk logischer aangezien je je facturen etc 7 jaar moet bewaren voor de belastingdienst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 13:37
Volgens mij mag je tot 5 jaar terug nog aangifte doen, maar kan de belastingdienst tot 7 jaar terug controleren. Ofzoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Navorderingstermijn is 5 jaar plus eventueel verleend uitstel. Mocht het inkomen uit het buitenland komen is het 12 jaar (plus uitstel). Zie art. 16 derde en vierde lid AWR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dograver
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-06 14:34

Dograver

>> Insert Title Here <<

Dit bedrag dien je aan te geven onder ROW tijdens je aangifte over het jaar waarin je dit bedrag verdient hebt.
Resultaat overige werkzaamheden.

https://www.belastingdien...esultaat_uit_overig_werk/

Dus ja, dit moet je aangeven.
Als je meer info wilt, PM me dan even. Mijn vrouw is werkzaam als Expert bij de Belastingtelefoon.
Kan dan altijd nog even wat extra navraag doen.

[ Voor 29% gewijzigd door Dograver op 09-01-2018 19:04 ]

PSN-ID Dograver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1026633

Allen, ik heb al veel gelezen op internet (btw-verhoging summier), belastingdienst gebeld, echter ik word er niet goed wijs uit. Ik heb pensioen en bijna AOW en maak lekkere, gezonde baksels, kleinschalig etc.
Dus hoef er niet van te leven. Wil dus vallen onder de KOR, heb echter nog geen geschiedenis.
Volgens Belastngdienst formulier invullen om te starten als ondernemer, dan krijg ik een btw nummer.
Daarna brief schrijven met verzoek om ontheffing administratieve verplichtingen met directe ingang.
Ik weet dat je 7 jaar bonnetjes bewaren moet en ook een soort van boekhouding moet doen. Ik heb al klanten en die willen een factuur. Schrijf ik dan op:
Geleverd 2 cakes € 15,00, koekjes € 10,00, totaal € 25,00. Zij mogen geen btw aftrekken, ik vermeld dat op de rekening.
Wie o wie, maakt deze thuisbakster wijzer, dank voor de moeite, Lenny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Anoniem: 1026633 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:34:
Allen, ik heb al veel gelezen op internet (btw-verhoging summier), belastingdienst gebeld, echter ik word er niet goed wijs uit. Ik heb pensioen en bijna AOW en maak lekkere, gezonde baksels, kleinschalig etc.
Dus hoef er niet van te leven. Wil dus vallen onder de KOR, heb echter nog geen geschiedenis.
Volgens Belastngdienst formulier invullen om te starten als ondernemer, dan krijg ik een btw nummer.
Daarna brief schrijven met verzoek om ontheffing administratieve verplichtingen met directe ingang.
Ik weet dat je 7 jaar bonnetjes bewaren moet en ook een soort van boekhouding moet doen. Ik heb al klanten en die willen een factuur. Schrijf ik dan op:
Geleverd 2 cakes € 15,00, koekjes € 10,00, totaal € 25,00. Zij mogen geen btw aftrekken, ik vermeld dat op de rekening.
Wie o wie, maakt deze thuisbakster wijzer, dank voor de moeite, Lenny
Je geeft het antwoord op de vraag zelf al. Je maakt een factuur met daarop:
Geleverd 2 cakes € 15,00, koekjes € 10,00, totaal € 25,00.

That's it. Geen BTW vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:52

orf

Conono schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:09:
[...]

Je geeft het antwoord op de vraag zelf al. Je maakt een factuur met daarop:
Geleverd 2 cakes € 15,00, koekjes € 10,00, totaal € 25,00.

That's it. Geen BTW vermelden.
Je reageert op iemand die juist BTW-ondernemer wil worden en gebruik wil maken van de Kleineondernemersregeling.

Daarmee moet je juist wel voldoen aan de administratieve verplichtingen voor de BTW. Facturen moeten dan ook het BTW-tarief en het BTW-bedrag bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
orf schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:27:
[...]

Je reageert op iemand die juist BTW-ondernemer wil worden en gebruik wil maken van de Kleineondernemersregeling.

Daarmee moet je juist wel voldoen aan de administratieve verplichtingen voor de BTW. Facturen moeten dan ook het BTW-tarief en het BTW-bedrag bevatten.
Zoals ik het lees wil deze persoon juist ontheffing van administratieve verplichtingen:

https://www.belastingdien...stratieve_verplichtingen/
Pagina: 1