GTX 1070: Stuurprogramma reageert niet meer en is hersteld.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSA100_victim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-09 16:27
De laatste tijd komt het steeds vaker voor dat mijn desktop een seconde op zwart gaat en daarna terugkomt met rechtsonder de mededeling "Beeldschermstuurprogramma nvlddmkm reageert niet meer en is hersteld."
Soms heb ik een hele dag geen enkele crash, een andere keer drie crashes op een avond.

nvlddmkm is de driver van mijn Geforce GTX 1070. Deze zit in een PC met een i7-3770@4.1Ghz, 16GB DDR3-1600 en Windows 7-64 geinstalleerd op een Crucial M4 SSD van 128GB.

Je zou zeggen dat als de nvidia driver crasht, dat de grafische kaart de oorzaak is, maar zeker weten doe ik het niet. Het probleem doet zich namelijk alleen voor op de desktop, tijdens (of net na) het wisselen van venster. Bijvoorbeeld van Libreoffice naar Steam, of van de ene Firefox-tab naar de andere. Nooit tijdens zware games waar mijn kaart het meest belast wordt.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd:
- Oudere nvidia drivers getest,
- CPU overklok verwijderd / CPU-voltage omhooggeschroefd. + IntelBurnTest/Prime95 stabilteitstesten
- Hardware-versnelling in browser uitgeschakeld.

Alles lijkt ok, maar het maakt allemaal geen verschil. Vroeg of laat komt er altijd weer een drivercrash. 1 keer draaide ik toevallig MSI afterburner en op het moment van de crash ging de GPU-frequentie opeens van idle naar 2000Mhz! (Dit kan natuurlijk ook een gevolg van de crash zijn) Ook zei afterburner dat de verbinding met de GPU verloren was. Temp en freq data was verdwenen totdat ik de PC opnieuw opgestart had.

Op het moment van elke nvlddmkm crash zie ik in de Event Viewer van Windows een boel Event 13 Fouten met eventdata als:
"NVRM: Graphics TEX Exception on (GPC 0, TPC 2): TEX NACK / Page Fault"
of:
"Variable String too Large"
Met uiteindelijk de warning Event 4101:
"Beeldschermstuurprogramma nvlddmkm reageert niet meer en is hersteld."

Omdat het probleem zich soms een tijdlang niet voordoet, duurt het dagen na elke configuratieverandering voordat ik weet dat dat niet het probleem was. Super irritant.
Wat kan hier de oorzaak van zijn anders dan de grafische kaart zelf? Voordat ik er een andere kaart in gooi, is er nog een ander onderdeel of instelling die dit kan veroorzaken? :(

R7 5700X, 16GB DDR4-3200, RTX 3070

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:08
Heb je tijdens het testen met oudere drivers wel gebruikgemaakt van DDU om er zeker van te zijn dat de drivers ook echt weg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSA100_victim
Nee nog niet, maar dat ga ik zeker proberen. Tijdens de installatie van een nieuwe driver vink ik wel altijd "schone installatie" aan, en Geforce Experience installeer ik nooit.

Nadat ik gisteren de uitleg hierboven had geschreven crashte de driver trouwens weer, dit keer tijdens het fullscreen maken van een Youtube-filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSA100_victim
DDU gedraaid en de nieuwste drivers vers geinstalleerd.

na 5 uur prime95: geen enkele crash.
na 1 uur gamen: geen enkele crash.
in 1 minuut kijken naar animatie in Firefox: 3 crashes. (hier) :(

Misschien ligt het aan Firefox. Ik ga eens een tijdje overstappen op Chrome.

[ Voor 16% gewijzigd door VSA100_victim op 08-01-2018 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:08

rdejongjr

Gnome

Paar puntjes:

Update de firmware van die ssd als hij nog niet bij is.
Upgrade naar Windows 10 als je alles uit je kaart/spellen wilt halen.
Welke voeding hangt er in het systeem? (merk en model aub)

Klinkt als kleine hikjes in de toevoer, niet genoeg om alles te crashen maar wel om de gpu te laten schrikken.

"ja maar in games blijft hij het wel doen?"
Constante hoge belasting is vaak geen probleem, heel snel schakelen vinden ze vaak wat minder als ze versleten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSA100_victim
rdejongjr schreef op maandag 8 januari 2018 @ 23:40:
Update de firmware van die ssd als hij nog niet bij is.
Goed idee. Het proberen waard. De laatste tijd heb ik het idee dat windows er 3x zo lang over doet om op te starten als vroeger. Ik heb een schijfcontrole uitgevoerd, maar die kwam geen fouten tegen.
Welke voeding hangt er in het systeem? (merk en model aub)

Klinkt als kleine hikjes in de toevoer, niet genoeg om alles te crashen maar wel om de gpu te laten schrikken.

"ja maar in games blijft hij het wel doen?"
Constante hoge belasting is vaak geen probleem, heel snel schakelen vinden ze vaak wat minder als ze versleten zijn.
Ik heb een Seasonic X-660 van bijna 6 jaar oud nu. Nog tips om de voltages continu in de gaten te houden? En op welk voltage moet je dan letten? 12V?
Upgrade naar Windows 10 als je alles uit je kaart/spellen wilt halen.
HAHA. nee. }) Ik stap pas over op Windows 10 op 14-01-2020. En geen dag eerder. (tenzij mijn PC vroegtijdig de geest geeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSA100_victim
Ik heb eergisteren de 1070 tijdelijk verwisseld met een 1030, en vandaag kwamen er weer drie driver crashes. Die kaart gebruikt maar 30W, dus ik neem aan dat ik mijn 1070 EN voeding als schuldigen kan uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:12
VSA100_victim schreef op maandag 8 januari 2018 @ 23:25:

in 1 minuut kijken naar animatie in Firefox: 3 crashes. (hier) :(

Misschien ligt het aan Firefox. Ik ga eens een tijdje overstappen op Chrome.
Geen idee of het ermee te maken heeft, maar ik kreeg ook heel even een zwart beeld. Maar geen melding. (Chrome, Win. 10, R9 280X)

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Valide W7 ?
Probeer eens oude driver ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1