Upgrade van mijn PC thuis

Pagina: 1
Acties:

• ralph009
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 26-09-2025
Hallo iedereen,

Ik wil graag wat advies van jullie.

Ik heb een pc die ik wil gaan upgraden. Ik wil het voornamelijk gebruiken voor internet, excel en words.
Wat graag wil:

-2 tot 3 schermen ( weet niet of mijn videocard dat wel aankan, zo niet welke aan te raden)
-Een ssd en gewone hdd ( de normale hdd zit al in de pc)
-Een fan voor koeling ( is dit nodig als de pc 15 uren aan blijft?)

Mijn budget voor de ssd, eventueel videocard en extra fan koeling Euro 150

Graag zou ik ook willen weten of het wel zin heeft om nog geld in mijn huidige pc te investeren.

Ik heb een:

AMD Athlon 5350
8 GB Inter geheugen DDR3
Windows 10 Enterprise 64Bit
AMD Radeon HD 8400/ R3 series
Motherboard: biostar van 2014
250gb HDD

Alvast bedankt!

[ Voor 36% gewijzigd door ralph009 op 07-01-2018 22:24 ]

• LucaDeTweaker
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-04-2020
Tja je zou er een ssd in kunnen stoppen, of die op volle snelheid kan draaien, geen idee. Maar to be honest denk ik dat het geen nut heeft hier nog geld in te steken.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-02 19:09

P_Tingen

omdat het KAN

Met dit budget kom je niet veel verder dan alleen een ssd, maar als je die nog niet hebt, kan hij wonderen verrichten voor je pc. De 5350 is geen snelheidsmonster, maar voor internet / excel e.d. prima genoeg. Ik zou er dan ook niet veel meer aan doen. Mocht je een andere pc willen dan kun je de ssd meenemen dus dat is geen weggegooid geld.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Om met dit budget het maximale eruit te halen, zou ik 1 ssd nemen, en de bestaande hdd eruit.

pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB

valt ruim binnen je budget en is 525GB, dat lijkt me ruim genoeg.

De bestaande hdd eruit, want dit vertraagt veel.

• PC_EVERYDAY
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-11-2025
Want wat wil je er in de toekomst misschien nog mee gaan doen?
Ik sluit me wel aan bij de jongens hier boven, hier in inversteren kan maar in hoeveren is dit zinvol.
Zou proberen de Hardware die je nu hebt proberen te verkopen en dan voor een paar honderd euro een mooi nieuw systeem kopen. Tweedehands kan ook maar dit is een persoonlijke keuze.
Je zegt graag een SSD te willen en 2/3 schermen. Voor 2/3 schermen heb je wel een GPU (videokaart) nodig, dan is de vraag aan de hand van het budget wil je een nieuwe of tweedehandse. Zelf heb ik anderhalf jaar geleden een GTX 660 2GB gekocht (tweedehands) voor 70,- Deze kaarten gaan nu tweedehands weg voor 50/70 euro. Zou dus voor zo'n kaartje gaan. Een extra case fan kan maar weet niet of dit zinvol is, je kunt beter eerst een kijken wat de temperaturen zijn van je PC want een extra case fan is echt puur voor de koeling van het systeem. Zou dan eerder investeren in een goede PSU (voeding) als je PC 15 uur aan staat. Qua SSD heb je er tweedehands ook wel eentje voor 50/70 euro. Maar het punt met opslag tweedehands aanschaffen is dat je niet weet waarom ze hem weg doen, je moet de verkoper vertrouwen op zijn woord want een SSD kun je vaak niet testen. Daarom koop ik zelf ook nooit opslag tweedehands, maar dit is een mening. Nieuw heb je ook SSD's voor vanaf de 50,- zelf zou ik dan voor eentje gaan van rond de 70,- Zijn toch wat beter gebouwd en betrouwbaarder. Ook zijn deze wat vlugger dan de goed koperen. Deze SSD's zijn vaak wel maar 115/120GB, genoeg voor je Windows en Excel en Spotify en dergelijken maar echt bestanden zou ik hier niet opzetten. Maar je hebt dan nog een HDD waar je al je bestanden op kunt zetten dus dit zal geen probleem zijn.

Een tweedehandse videokaart; +- 60,-
SSD Nieuw ; +- 75,-

Totaal; 135,-

Lijstje met een Asus GTX 660 (Heb deze zelf voor 70,- gekocht 1,5 jaar geleden en ben er erg over te spreken). En de SSD die ik zou pakken voor dat geld.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus GTX 660 TI-DC2T-2GD5€ 0,-€ 0,-
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 76,23€ 76,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 76,23

Link van een GTX 660 Tweedehands;

https://www.marktplaats.n...Id=0&postcode=&distance=0

(het hoeft niet perse een Asus kaart te zijn, een MSI of EVGA is ook prima).

Link van een GTX 660 op Tweakers zelf;

https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=gtx+660

Qua extra ventilator waar je het overhad, ik zou eerst je temperaturen eens meten met een programmaatje wat je er op kunt zetten. Bijvoorbeeld Speccy is zo'n programma. Kijk wat deze temperaturen zijn en kijk even of een extra ventilator nodig is. Zelf denk ik niet, als je er al 2 in hebt zitten. Zit er nu momenteel nog maar 1 case fan is zou ik zoiezo er nog eentje bij doen omdat dit verschil gigantisch zal in in temperaturen. Als je er meer dan 2 in gaat stoppen worden de verschillen tussen elkaar steeds minder klein en dus ook niet relevant voor u in dit geval.

Je PC staat 15 uur per dag aan schreef je, inversteren in een goede voeding is dan zeker ook niet verkeerd. Zelf ga ik altijd voor Seasonic Focus Plus Gold series. Deze beginnen bij 80,- Als je het geld er voor over hebt zou ik voor zo eentje gaan en niet verder zoeken. Er zit immers 10 jaar garantie op die dingen!

Lijstje inclusief Voeding;

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus GTX 660 TI-DC2T-2GD5€ 0,-€ 0,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 80,95€ 80,95
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 76,23€ 76,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 157,18

Hoop je te hebben kunnen helpen en mochten er nog vragen zijn stel deze gerust!

Met vriendelijke groet,
Thijs

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Reepje schreef op maandag 8 januari 2018 @ 10:08:
Om met dit budget het maximale eruit te halen, zou ik 1 ssd nemen, en de bestaande hdd eruit.

pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB

valt ruim binnen je budget en is 525GB, dat lijkt me ruim genoeg.

De bestaande hdd eruit, want dit vertraagt veel.
Die HDD is prima voor de opslag van muziek etc. Als je het OS en de programma's op de SSD zet dan zie ik verder geen nadelen in het behoud van de HDD.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
ocf81 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:15:
[...]

Die HDD is prima voor de opslag van muziek etc. Als je het OS en de programma's op de SSD zet dan zie ik verder geen nadelen in het behoud van de HDD.
Al eens ooit een computer zonder HDD, met alleen SSD geprobeerd?
Toen ik bij mijn computer de hdd eruithaalde was dat een grote verademing. Nooit meer wachten omdat de hdd moet opspinnen, geen plots geratel terwijl je niets zit te doen.

En hmm, thijs.......
Die ssd is van 2013 en was niet echt een hoogvlieger. Desondanks vanwege de lage prijs redelijk populair. Met de kerst van 2015 was deze ssd 40 euro. Daarna was die end-of-life en vervangen door veel betere ssd's.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Reepje schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:19:
[...]

Toen ik bij mijn computer de hdd eruithaalde was dat een grote verademing. Nooit meer wachten omdat de hdd moet opspinnen, geen plots geratel terwijl je niets zit te doen.
Tja, nooit last van gehad.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• ralph009
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 26-09-2025
Bedankt iedereen voor jullie eerlijke mening en uitgebreide uitleg met alternatieven.

Ik zit toch te kijken om deze hardware aan te passen. Ik gebruik echt alleen internet en words/excel af en toe spotify.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Reepje schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:19:
[...]
Mijn PC heeft een SSD en HDD en ik wacht nooit op de HDD, staat altijd in standby totdat ik iets specifieks ervan nodig heb (backup, downloads, whatever).
ralph009 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:26:
Bedankt iedereen voor jullie eerlijke mening en uitgebreide uitleg met alternatieven.

Ik zit toch te kijken om deze hardware aan te passen. Ik gebruik echt alleen internet en words/excel af en toe spotify.
Goedkope SSD erin en verder niks aan doen, voor jouw gebruik kan ie nog wel een paar jaar mee imo.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

En dan sluit ik me toch aan bij het hdd-eruit-kamp. Ik zou er een ssd van ongeveer 250 GB in doen en de oude schijf eruit halen. Als je nu op je huidige schijf minder dan 80GB in gebruik hebt en als dat prima is, kun je wellicht volstaan met een ssd van 128GB, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen en er 250GB / 275GB in zetten. De meerkosten zijn beperkt en de ellende die je hebt van een vollopende ssd (traag / slecht humeur / opschonen) is die drie á vier tientjes wel waard.

De extra hdd kun je in theorie erin laten zitten maar mijn eigen ervaring is inderaad dat dat ding af en toe gaat opstarten als Windows op de achtergrond er iets mee doet en op de momenten dat je er zelf iets van wil benaderen dan staat zo'n %$#@%! ding weer stil en moet hij eerst opspinnen.

Ik zeg:
  • hdd eruit, Crucial MX300 2,5" 275GB erin
  • als je voeding ouder is dan 5 jaar dan vervangen
  • fan voor de koeling niet nodig met een ssd
  • videokaart alleen als je te weinig monitoraansluitingen hebt.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

P_Tingen schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 08:18:
De extra hdd kun je in theorie erin laten zitten maar mijn eigen ervaring is inderaad dat dat ding af en toe gaat opstarten als Windows op de achtergrond er iets mee doet en op de momenten dat je er zelf iets van wil benaderen dan staat zo'n %$#@%! ding weer stil en moet hij eerst opspinnen.
Dan heb je toch echt iets op de verkeerde plek geïnstalleerd o.i.d. Als je je computer gewoon goed ingericht hebt is dit niet aan de orde.

© ocf81 1981-infinity

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

ocf81 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:31:
[...]
Dan heb je toch echt iets op de verkeerde plek geïnstalleerd o.i.d. Als je je computer gewoon goed ingericht hebt is dit niet aan de orde.
Vwb op onverwachte momenten opspinnen inderdaad, maar TS klinkt niet als een doorgewinterde tweakert (nofi) en wachten op een opstartende schijf moet je dan nog steeds

Pagina: 1