Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Een USB GPS'je laten praten met een RS232 toestel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lowieke_71
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 16-01 17:21
Hallo allemaal!

Ik zie mezelf voor een interfacing probleem geplaatst. Voor een meettoestel dat ik in gebruik heb, beschikte ik tot voor kort over een Garmin GPS-18LV GPS ontvangertje. Dat ding is nu echter stuk, en bij Garmin maken ze blijkbaar dat modelletje niet meer.

Het speciale aan dit specifieke model is dat het niet zomaar random een GPS signaal doorgeeft: the GPS device issues a once-a-second synchronization pulse, typically output over a dedicated wire, and issues a once-a-second $GPRMC NMEA record via the serial communication port. No other output can be accepted from the GPS device. Further, the sync pulse and NMEA record must be issued sequentially. The sync pulse length is not critical (typical lengths are between 20ms and 200ms), but the $GPRMC record must start between 50ms and 500ms after the end of the sync pulse. Critical: $GPRMC must end at least 300 ms before the next pulse signal.

The $GPRMC record can be configured for either hhmmss format, hhmmss.s format, hhmmss.ss format or hhmmss.sss format.

Mij lijkt dit een typisch project voor een Arduino of iets dergelijks. Aan de input kant zou er een standaard USB GPS ontvangertje komen, dat de info voor de $GPRMC moet leveren, aan de uitgang zou er een seriële RS 232 C en een puls-aanlsuiting moeten zitten. Een stukje apparatuur op maat met andere woorden, maar anderzijds ook geen onoverkomelijk ontwerp lijkt me. Of heb ik het mis? Zelf ben ik bouwkundige van opleiding, dus ik zie me er niet zelf aan beginnen. Uiteraard wil ik degene die me wel kan helpen hier ook fatsoenlijk voor vergoeden.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Ludo

Beste antwoord (via Lowieke_71 op 14-01-2018 22:23)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 00:15

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 07:15

• Mattie112
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 15-01 21:00

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Een 'standaard usb' GPS ontvanger is vaak (ik heb ze nog niet anders gezien) een seriele USB ontvanger en een serial -> usb chip. Als je zelf kan knutselen kom je hier een heel eind mee :)

Star Citizen - Gathering of Tweakers Incorporated - Referal Code

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:07

SA007

Moderator Tweaking
Een pulse per second of pps signaal is niet heel bijzonder op een gps module, de meeste hebben dat wel.

Hoe die aan de rs232 stekker aangesloten zit is een andere, maar het signaal is niet heel bijzonder.

Klok is stuk :(

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 07:15
Leuk knutselen... soldeerbout weer eens opstoken.... ;)
Ik zwerf hier nog wel eens rond, zit ook de nodige gps knutsel ervaring:
https://www.circuitsonlin...user=&topic_type=0&sort=0

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
Echter dit is allemaal redelijk standaard. Makkelijkste is eenzelfde module, danwel een module die hetzelfde doet out of the box. Anders zal je zelf TTL <> RS232 converter erop moeten zetten, want het is gewoon een standaard formaat wat eruit komt. En mogelijk heb je dan nog een microcontroller nodig om de pulse output op per seconde te zetten als hij dat niet standaard is (hoe die timing is tov de seriele output bij de meeste durf ik niet te zeggen).

Maar GPS > USB > Serieel is een stap erin die niet nodig is :P.

• Lowieke_71
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 16-01 17:21
Beste forum-leden,

Hartelijk dank voor jullie steun aan deze bouw- en landmeetkundige die iets minder achtergrond heeft bij electronica.

Memphis heeft me inderdaad geholpen om het bedoelde toestel (of mogelijk zijn "opvolger") gewoon rechtstreeks te bestellen bij de Garmin webshop. Ik vrees dat de leverancier van mijn laser me (al dan niet bewust)op het verkeerde been gezet heeft door me te vertellen dat Garmin de bedoelde ontvanger niet meer levert. Gezien de prijs van die laser ben ik dus héél blij met deze info!

Ludo
Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*