Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nibe warmtepomp krijg ik niet op het internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:33
Mijn vraag
Ik heb een Nibe F1245PC-8 welke een UTP uitgang heeft en deze kan ik connecten met het internet t.b.v. Nibe Uplink. Dit krijg ik niet voor elkaar. De instellingen van de NIBE heb ik hier staan:

NIBE display

Op de een of andere manier krijgt ie geen gateway en klopt het IP adres ook niet. Ik kan dit manueel invullen, maar dan moet ik wel weten wat ik moet invullen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een Ziggo Technicor modem (DOCSIS 3.0) met deze softwareversie: STF0.76.13.1. DHCP staat uit.

Daarachter heb ik een Pihole op een raspberry Pi draaien, welke mijn DHCP overneemt. Mijn Pihole geeft IPadressen uit van 192.168.178.201 tot 192.168.178.251.

Op 1 van de vier poorten van de router heb ik een TP-Link TL-WPA4220 Starter Kit draaien (powerline). 1tje staat op zolder t.b.v. de omvormer logging en 1tje bij de warmtepomp. De TP-link's hebben beiden 2 uitgaande poorten. Om te testen waar het aan zou kunnen liggen heb ik de mogelijkheid om een laptop bekabeld aan de TP-link te hangen. Op deze laptop heb ik gewoon internet, via de TP-link.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de FAQ doorgelezen, gezocht op allerlei fora en ik kom niemand tegen met hetzelfde probleem. Ik heb alles opnieuw aangesloten en opnieuw opgestart, echter zonder resultaat. Ik heb de DHCP opnieuw ingeschakeld bij het Ziggo modem, maar ook dat hielp niet. Als iemand mij een beetje op weg wil helpen zou dat al fantastisch zijn, ik heb (te) beperkte kennis van netwerken en zo.

Beste antwoord (via PolderPloer! op 03-02-2018 22:23)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Doe jezelf een plezier en ga geen range extenders gebruiken. Dat is het recept voor ellende.

Leg gewoon een kabeltje naar dat ding toe.

Alternatief is die powerline set gebruiken, je zal dan wel op dezelfde fase moeten zitten als waar je andere PLC adapter hangt. Maar dat is misschien nog uit te zoeken. Als je ook randaarde hebt, kun je een HomeplugAV2 PLC setje nemen. Dan heb je grotere kans op een werkende verbinding dan dat huidige oude PLC setje.

Als er coax ligt, dan is moca een stabielere oplossing.

Kabel is veruit de goedkoopste, snelste en stabielste oplossing. Je moet alleen wat moeite doen en zeker in bestaande huizen wat creatief denken hoe je dat ding gaat routeren. Maar onmogelijk is het niet. Denk aan doorvoeren in hoekje bij CV leidingen pakken, in een holle plint, langs leidingen van een afzuigsysteem, verzin iets. Desnoods outdoorkabel via de kruipruimte - regenpijp - dakrand naar binnen op zolder.

Alle reacties

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:28

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Het IP adres wat je warmtepomp nu krijgt is een APIPA adres. Dus hij krijgt geen IP adres van je DHCP server.
Als een laptop op dezelfde poort wel werkt, dan ligt het of aan de kabel of de poort van de warmtepomp. Dat laatste kan ook gewoon een falende autonegotiation zijn. Kan je de poort vastzetten op 100Mbps in de configuratie?

Als je zelf een IP adres wilt geven om te testen dan kan dat ook.
Pak een IPwat niet in je shop scope zit, en vul dat in
Bijvoorbeeld:
192.168.178.199 subnetmasker 255.255.255.0
Gateway het op adres van je ziggo route, dus waarschijnlijk 192.168.178.1

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
169.x.x.x, ook wel een Apipa-adres, krijg je als er geen IPv4 is ingesteld en er geen DHCP-server beschikbaar is.

Dat tweede punt is dus jouw probleem hier.

Je kunt zelf eens 192.168.178.198 (of iets anders buiten je DHCP-scope) instellen. De subnet mask is waarschijnlijk 255.255.255.0. De gateway moet je even afkijken van je PC, waarschijnlijk 192.168.178.1.
Als DNS-server kies je dan je Pi-hole of 8.8.8.8.

edit:
@Equator Nice :o

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 07-01-2018 20:36 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kan je de warmtepomp wel op DHCP instellen of moet je altijd handmatig het ip adres invullen? Lees een de manual van de warmtepomp!

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:54
Soortgelijk issue gehad met een omvormer van de zonnepanelen. Laptop en andere devices werken probleemloos achter de powerline, de omvormer verliest keer op keer connectie. Uiteindelijk een kabel getrokken en het probleem is opgelost.

• PolderPloer!
Equator schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:22:
Het IP adres wat je warmtepomp nu krijgt is een APIPA adres. Dus hij krijgt geen IP adres van je DHCP server.
Als een laptop op dezelfde poort wel werkt, dan ligt het of aan de kabel of de poort van de warmtepomp. Dat laatste kan ook gewoon een falende autonegotiation zijn. Kan je de poort vastzetten op 100Mbps in de configuratie?

Als je zelf een IP adres wilt geven om te testen dan kan dat ook.
Pak een IPwat niet in je shop scope zit, en vul dat in
Bijvoorbeeld:
192.168.178.199 subnetmasker 255.255.255.0
Gateway het op adres van je ziggo route, dus waarschijnlijk 192.168.178.1
Klopt mijn gateway is 192.168.178.1. Ik heb alles ingevuld zoals je hierboven zegt, echter zonder resultaat helaas.
Frogmen schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:23:
Kan je de warmtepomp wel op DHCP instellen of moet je altijd handmatig het ip adres invullen? Lees een de manual van de warmtepomp!
Dit had ik er niet bij gezet, aangezien ik dacht dat dat vanzelfsprekend was. Maar ik wil het nog wel even quoten:
tcp/ip-instellingen
tcp/ip-instellingen4.1.3.8
bevestigen resetten
automatisch
IP-adres
netmask
gateway
dns
Hier kunt u de TCP/IP-instellingen
voor uw installatie instellen.
Automatische instelling (DHCP)
Menu
4.1.3.8
1. Plaats een vinkje bij “automatisch".
De installatie ontvangt de
TCP/IP-instellingen nu met behulp
van DHCP.
2. Markeer “bevestigen" en druk op
de OK-toets.
Hoofdstuk 3 | F1245 – tot uw dienst NIBE™ F1245 61
Handmatige instelling
1. Verwijder het vinkje bij "automatisch" en u krijgt toegang tot een
aantal instellingsmogelijkheden.
2. Markeer “IP-adres" en druk op de OK-toets.
3. Voer de juiste gegevens in via het virtuele toetsenbord.
4. Markeer “OK" en druk op de OK-toets.
5. Herhaal 1 - 3 voor "netmask", "gateway" en "dns".
6. Markeer “bevestigen" en druk op de OK-toets.
Dus DHCP, maar dat werkt nu dus niet.
ninjazx9r98 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:24:
Soortgelijk issue gehad met een omvormer van de zonnepanelen. Laptop en andere devices werken probleemloos achter de powerline, de omvormer verliest keer op keer connectie. Uiteindelijk een kabel getrokken en het probleem is opgelost.
Tja, kabel is inderdaad het mooist, maar helaas is de loze leiding losgeschoten tijdens de bouw, waarschijnlijk door de cementdekvloer kerels. Helaas niets meer aan te doen (ik heb geen kruipruimte). Dus ik ben overgeleverd aan een dergelijke oplossing.

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 07:55
heb je de laptop op dezelfde kabel getest als waar nu je Nibe F1245PC-8 aan hangt ?
Of heb je dit getest via een andere kabel op je tp-link ?

Andere mogelijkheid die ik mij kan bedenken (heb ik ook wel eens gehad en was het helemaal vergeten) wellicht dat het MAC-adres in de geblokkeerde adressen staat op het modem ? (beveiliging - MAC-Filtering)

[ Voor 7% gewijzigd door MdO82 op 07-01-2018 21:43 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• Room42
  • Niet online
PolderPloer! schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:38:
[...]

Klopt mijn gateway is 192.168.178.1. Ik heb alles ingevuld zoals je hierboven zegt, echter zonder resultaat helaas
"Zonder resultaat" is ongeveer hetzelfde als "Hij doet het niet". Daar kunnen we echt niks mee. Namelijk, als je het zelf invoert, wat is dat nu de volgende (fout-) melding? Wat is nu je IP-adres of is ie weer naar APIPA gesprongen? Wees a.u.b. even iets vollediger. Het is nogal vervelend als we alles uit je moeten trekken ;)

En even voor de duidelijkheid: Je verbindt dus via een kabel, niet via Wifi, hè? En als je een ander apparaat aan diezelfde kabel hangt, krijgt die wel een IP-adres toegewezen van de PiHole?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• PolderPloer!
Room42 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:45:
[...]

"Zonder resultaat" is ongeveer hetzelfde als "Hij doet het niet". Daar kunnen we echt niks mee. Namelijk, als je het zelf invoert, wat is dat nu de volgende (fout-) melding? Wat is nu je IP-adres of is ie weer naar APIPA gesprongen? Wees a.u.b. even iets vollediger. Het is nogal vervelend als we alles uit je moeten trekken ;)

En even voor de duidelijkheid: Je verbindt dus via een kabel, niet via Wifi, hè? En als je een ander apparaat aan diezelfde kabel hangt, krijgt die wel een IP-adres toegewezen van de PiHole?
Ja de kabel is goed, als ik de laptop erop zet en vooraf wifi van de laptop uit doe, zodat hij geforceerd via de kabel loopt, werkt alles prima vanzelf.

Zonder resultaat is idd hetzelfde als hij doet het niet, sorry, maar de Nibe geeft gewoon aan dat er geen connectie is, ik krijg geen time out of wat dan ook. Als ik compleet random waarden invoer krijg ik ook gewoon dezelfde melding, dat er geen verbinding is. Ik denk dat de Nibe vrij karig is in het retourneren van foutmeldingen

• Room42
  • Niet online
Maar wat is nu het IP-adres? Heeft ie die opgeslagen?
Kun je de Nibe pingen op dat adres?

• PolderPloer!
Room42 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 22:01:
Maar wat is nu het IP-adres? Heeft ie die opgeslagen?
Kun je de Nibe pingen op dat adres?
IP adres (192.168.178.199 blijft netjes opgeslagen.
Pingen werkt helaas niet, terwijl ik wel andere ip-adressen kan pingen. (dus mijn pingmethode werkt wel)

Ik kijk in PiHole en zie daar 12 verbonden apparaten via DHCP. Als ik de hele TPlink bij de warmtepomp eruit trek, blijft ie toch nog op 12 staan. Dus het lijkt alsof hij niet door PiHole komt, of zie ik dat verkeerd.

Moet ik .199 soms zelf in PiHole instellen, omdat ik deze ook manuel op de WP heb ingesteld?

• Room42
  • Niet online
PolderPloer! schreef op zondag 7 januari 2018 @ 22:28:
[...]

IP adres (192.168.178.199 blijft netjes opgeslagen.
Pingen werkt helaas niet, terwijl ik wel andere ip-adressen kan pingen. (dus mijn pingmethode werkt wel)

Ik kijk in PiHole en zie daar 12 verbonden apparaten via DHCP. Als ik de hele TPlink bij de warmtepomp eruit trek, blijft ie toch nog op 12 staan. Dus het lijkt alsof hij niet door PiHole komt, of zie ik dat verkeerd.

Moet ik .199 soms zelf in PiHole instellen, omdat ik deze ook manuel op de WP heb ingesteld?
Nee, als je handmatig een IP-adres opgeeft, zul je die niet in de DHCP-log terugvinden. Sowieso is dat geen 'live' overzicht. Er is geen actieve client-server-verbinding met de PiHole, dus apparaten zullen pas verdwijnen als hun DHCP-lease verloopt ;)

Je hoeft hem niet in de Pihole toe te voegen. Tenzij je een allow-list hebt ingesteld op de DNS-server, zou dat gewoon moeten werken. Je kunt nog eens testen wat er gebeurt als je GoogleDNS instelt op de Nibe (8.8.8.8 en 8.8.4.4).

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 07-01-2018 22:31 ]

• PolderPloer!
Room42 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 22:30:
[...]

Nee, als je handmatig een IP-adres opgeeft, zul je die niet in de DHCP-log terugvinden. Sowieso is dat geen 'live' overzicht. Er is geen actieve client-server-verbinding met de PiHole, dus apparaten zullen pas verdwijnen als hun DHCP-lease verloopt ;)

Je hoeft hem niet in de Pihole toe te voegen. Tenzij je een allow-list hebt ingesteld op de DNS-server, zou dat gewoon moeten werken. Je kunt nog eens testen wat er gebeurt als je GoogleDNS instelt op de Nibe (8.8.8.8 en 8.8.4.4).
Ik gebruik al 8.8.8.8

8.8.8.4 geen verandering (beide geprobeerd)

Mmm denk dat ik de Pi Hole maar eens uitzet, de DHCP op het modem weer aanzet en dan kijken of ie wat doet.

[ Voor 4% gewijzigd door PolderPloer! op 07-01-2018 22:33 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en als je hem direct aansluit met een lange kabel ?

Iperf

• PolderPloer!
Fish schreef op maandag 8 januari 2018 @ 00:08:
en als je hem direct aansluit met een lange kabel ?
Ja dat ga ik maar proberen, moet ik ff een 20 meter kabel kopen. 8)7

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
PolderPloer! schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:14:
[...]

https://www.netwerkkabels...ad8ce0adf820ad&sqr=68372&

Heeft toch elke tweaker?

[ Voor 17% gewijzigd door Shaggie_NB op 08-01-2018 23:16 ]

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:09
PolderPloer! schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:14:
[...]

Het zou toch kunnen dat je nog wat kabel op rol hebt liggen tesamen met RJ45 connectors?
Ik heb in ieder geval een kabel van een 10 meter zelf geknepen voor testdoeleinden.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik heb gewoon een rol en 400 stekkers liggen.

Iperf

• Room42
  • Niet online
Nou, help die jongen even dan.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Room42 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:33:
Nou, help die jongen even dan.
Tuurlijk iemand die er geen cent aan uit wil geven sponsoren .. tuurlijk _O-

Iperf

• PolderPloer!
Fish schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:10:
[...]

Tuurlijk iemand die er geen cent aan uit wil geven sponsoren .. tuurlijk _O-
Hoe kom je erbij dat ik er geen cent aan wil uitgeven? Ik heb alleen aangegeven dat ik zo’n lange kabel niet heb liggen. Ik hou jullie op de hoogte en ben hartstikke blij met alle hulp.

• PolderPloer!
Helaas ben ik er afgelopen periode niet aan toe gekomen om er verder mee te gaan, maar ik heb inmiddels een kabel en nog wat testen gedaan.

1. via kabel direct op router, werkt perfect
2. via power line op de seperate groep van de wasmachine, werkt perfect

conclusie: alles is compatible, echter toevallig de electragroep welke ik wil gebruiken (ik heb 3x25A) geeft helaas het datasignaal niet goed door.

Ik ben nu van plan om over te stappen op degelijk netwerk spul (ben me aan het orienteren) en hopelijk heb ik dan fatsoenlijk bereik in de bijkeuken, waardoor ik alsnog via bv een range extender de NIBE kan aansluiten.

Acties:
  • Beste antwoord

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Doe jezelf een plezier en ga geen range extenders gebruiken. Dat is het recept voor ellende.

Alternatief is die powerline set gebruiken, je zal dan wel op dezelfde fase moeten zitten als waar je andere PLC adapter hangt. Maar dat is misschien nog uit te zoeken. Als je ook randaarde hebt, kun je een HomeplugAV2 PLC setje nemen. Dan heb je grotere kans op een werkende verbinding dan dat huidige oude PLC setje.

Kabel is veruit de goedkoopste, snelste en stabielste oplossing. Je moet alleen wat moeite doen en zeker in bestaande huizen wat creatief denken hoe je dat ding gaat routeren. Maar onmogelijk is het niet. Denk aan doorvoeren in hoekje bij CV leidingen pakken, in een holle plint, langs leidingen van een afzuigsysteem, verzin iets. Desnoods outdoorkabel via de kruipruimte - regenpijp - dakrand naar binnen op zolder.

• PolderPloer!
DJSmiley schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:37:

Ja ik besef het me, misschien beter 40 euro te besteden aan een pot verf dan aan allerlei technische snufjes. Al je opties heb ik overwogen en de meesten gaan niet op, ik heb een nieuwbouwwoning en geen kruipruimte. Maar ik heb een oplossing, die mijn vrouw niet leuk vind. Er loopt namelijk een leiding van de WP naar de thermosstaat, en die zit op de muur die de hal van de kamer scheid. Dus als ik daar een UTP kabel bij door druk, dan ben ik nog maar 1 boorgat en een vaste halkast verwijderd van de meterkast. Dit moest haast wel de oplossing worden / zijn.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:28
Go brother! Je weet, vragen moet je toch, en je kunt beter om vergiffenis vragen dan om toestemming.
Een bosje bloemen doet wonderen.

[ Voor 11% gewijzigd door Masimo op 03-02-2018 21:29 ]

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 07:55
Je warmtepomp stond op zolder toch als ik het goed had ?
Ik neem aan omdat het een nieuwbouw-woning is dat je een centrale afzuiging hebt.

Heb je niet het geluk dat er een koof langs je trap loopt van zolder tot aan beneden ?

Hier heb ik het zo gedaan om internet op zolder te krijgen een UTP kabel vanuit de meterkast (moet je wel een gaatje boren) langs de plint/onder de trap door naar een opening onder de trap waarna de kabel naar boven gaat.

Even de situatie visueel maken :)

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/f123edaaa84394511d944904e8f9042583b41b54/?url=http%3A%2F%2Fi60.tinypic.com%2F2hocl51.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/304ea7bcd5a070596b5431ec22aadfc1bfafb419/?url=http%3A%2F%2Fi57.tinypic.com%2F2hcdmwn.jpg

Maar ik weet natuurlijk niet of dit bij jouw mogelijk is.

2250 WP Zuid PVoutput

• PolderPloer!
MdO82 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:10:
Je warmtepomp stond op zolder toch als ik het goed had ?
Ik neem aan omdat het een nieuwbouw-woning is dat je een centrale afzuiging hebt.

Heb je niet het geluk dat er een koof langs je trap loopt van zolder tot aan beneden ?

Hier heb ik het zo gedaan om internet op zolder te krijgen een UTP kabel vanuit de meterkast (moet je wel een gaatje boren) langs de plint/onder de trap door naar een opening onder de trap waarna de kabel naar boven gaat.

Even de situatie visueel maken :)

[afbeelding]

[afbeelding]

Maar ik weet natuurlijk niet of dit bij jouw mogelijk is.
Bedankt voor je inzet en moeite, maar hij staat in de bijkeuken. Dit is een aanbouw van de woning. Ik zal door de keuken, kamer en hal moeten om bij de meterkast te komen. Korste weg is via de thermostaat. Alternatief is helemaal buitenom, maar dan zit ik met 40 meter straatwerk. Geen optie. Het wordt via de thermostaat. Wat mij betreft kan het topic worden afgesloten.
Pagina: 1