Yamaha speakers NS-150 reviseren met nieuwe filter, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Mijn vraag
Ik wil graag weten of ik mijn oude zuilen kan reviseren door er een nieuwe frequentie (cross-over) filter in te zetten en zo nodig nieuwe speakers. En wat ik daar precies voor nodig heb en waar ik dat kan vinden.
Er komt namelijk een rotgeluid uit en zonde om die mooie slanke zuilen weg te doen.

Relevante hardware die ik gebruik
2x Yamaha NS-150 nominaal 100W/ 6 Ohm, max 300W. 40Hz - 35kHz.
3-weg frequentiescheidingsfilter 500Hz/2000Hz
2x 5" (13cm)/ 12 Ohm XY380A0/JA 1362 woofers, waarvan 1 de sub is.
1x 1" (3cm)/ 6 Ohm XW232A0/ JA 0542 tweeter.
Bass-reflex.
Kast b168xh850xd269mm
Gevoeligheid 89dB/2,83 V/m

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op diverse websites gezocht en vind wel filters van Visaton en Monacor, maar de gegevens kloppen niet. Zijn allemaal 4 of 8 Ohm en andere frequenties.

Kan aardig met een soldeerbout, schroevendraaier en schema's overweg.
Dus als ik een bestaande filter eenvoudig kan aanpassen met een extra weerstandje of zo, is geen punt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:36
Maak eens een foto van het bestaande filter. Mogelijk zitten er elco’s op. Deze kunnen verouderd zijn en zo voor een slechter geluid zorgen. De andere componenten zijn niet gevoelig voor veroudering. Gezien de leeftijd van de speakers lijkt veroudering me echter niet het probleem.
Als het het filter wilt verbouwen omdat je (qua geluid) echt iets anders wilt, dan is een standaard filter van monacor of visaton geen goede oplossing. Je zult moeten beginnen met een analyse van je huidige speakers en dan een nieuw filter opbouwen. Dit kost veel tijd en geld (meer dan de speakers gekost hebben waarschijnlijk) en heeft waarschijnlijk geen bijzonder goed resultaat.
Het beste verkoop je de Yamaha’s en koop je er iets moois voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Daar was ik al bang voor. Dat dat meer zou kosten dan het oplevert zonder verbetering.
En compleet nieuwe setjes in de lege kast bouwen? Is dat zinvol?
Ik heb wel een foto (.jpg), maar hoe krijg ik die hier?
Als ik op afbeelding toevoegen klik vraagt ie om een url?

[ Voor 12% gewijzigd door PCan op 07-01-2018 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Foto op Imgur plaatsen en hier de link neerzetten werkt prima.

Nieuw setje in lege kast is waarschijnlijk niet gunstig. Als je zlf wilt bouwen, koop dan een standaard kit. Dan kun je de Yamaha’s gewoon verkopen, levert dat nog iets op. De nieuwe speakers passen nooit netjes in de Yamaha kasten.
Maar wat bevalt je niet aan de Yamaha speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PCan schreef op zondag 7 januari 2018 @ 19:23:
Daar was ik al bang voor. Dat dat meer zou kosten dan het oplevert zonder verbetering.
En compleet nieuwe setjes in de lege kast bouwen? Is dat zinvol?
Je kunt als eenvoudige test van YouTube een van de vele "frequency sweeps" op een usb stick zetten en die per kanaal laten afspelen.
Zo kun je overzichtelijk checken of er echt iets aan de weergave mankeert. ;)

Blijken de units in orde te zijn dan moet je misschien op zoek naar andere/betere speakers.
In dat geval zou ik eerst kijken of ik ergens een ander stel speakers kon lenen om proefondervindelijk uit te zoeken of je echt naar andere speakers op zoek moet, of dat misschien je versterker/receiver kuren heeft.

Je kunt alle speakerunits uiteraard vervangen, inclusief de scheidingfilters, maar het resultaat zul je pas horen na aankoop en montage. :P
Bevalt het resultaat je niet dan heb je nog steeds een probleem.

Nieuwe speakers kun je instant op weergave beoordelen en vrijblijvend luisteren is in dit stadium meestal nog gratis.
Je kunt voor een luisterafspraak bij een shop gewoon je eigen versterker meenemen, dat voorkomt verrassingen achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToTheBone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-08 07:52
PCan schreef op zondag 7 januari 2018 @ 18:47:

2x 5" (13cm)/ 12 Ohm XY380A0/JA 1362 woofers
So far, so good...
Zoek nog eens op wat een sub(woofer) is en doet.
Er is hier geen sprake van een sub, gewoon van 2 woofers. (en daar is niets mis mee!)

een subwoofer is echt iets anders (en zit eigenlijk nooit in dezelfde kast als de speakers voor de rest van het frequentiebereik.

De basspeaker in een meerwegsysteem is een (gewone) woofer, geen subwoofer. dat veranderd niet als er 2 of meer van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
ToTheBone schreef op maandag 8 januari 2018 @ 11:18:
[...]

So far, so good...

[...]

Zoek nog eens op wat een sub(woofer) is en doet.
Er is hier geen sprake van een sub, gewoon van 2 woofers. (en daar is niets mis mee!)

een subwoofer is echt iets anders (en zit eigenlijk nooit in dezelfde kast als de speakers voor de rest van het frequentiebereik.

De basspeaker in een meerwegsysteem is een (gewone) woofer, geen subwoofer. dat veranderd niet als er 2 of meer van zijn.
Weet ik, ik heb een YST-ST105 Subwoofer. :)
Maar zo staat het beschreven op het productblad van de speakers. Er staat letterlijk "13cm (5") sub LF cone woofer."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wees voorzichtig met 'frequency sweeps'. Lage tonen 'vragen' veel meer vermogen dan hoge tonen, zeker bij een sweep die laag begint, heb je kans dat je 'm voor het laag hard zet, en vervolgens bij het hoog je tweaters eruit fikken.

Natuurlijk kun je nieuwe drivers (de 'luidsprekerunits') in je bestaande kast zetten, evenals een nieuw filter.

Echter, zo simpel is audio/speakerbouw niet. Zeker voor lage tonen, speelt het volume van de kast, en of hij bv. open is of dicht (basreflex) een grote rol.

Zomaar wat kopen wat toevallig past en dat erin schroeven, zal naar alle waarschijnlijkheid een teleurstelling opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Volume van de kast is juist het makkelijkste om goed te doen, je kan gewoon hetzelfde volume aanhouden. Of even een korte simulatie draaien om een andere kast / tuning te berekenen.

Maar een passief filter ontwerpen is ingewikkeld, je hebt er meet apparatuur voor nodig en heel veel tijd en geduld. Dus ik zou idd controleren of er niet gewoon een tweeter stuk is. En indien niet, andere speakers kopen.

Daarbij nog wel de opmerking dat als je niet tevreden bent met het laag, dat dat zeer goed mogelijk niet aan de speakers ligt, maar aan de ruimte / luisterpositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:03:
Volume van de kast is juist het makkelijkste om goed te doen, je kan gewoon hetzelfde volume aanhouden. Of even een korte simulatie draaien om een andere kast / tuning te berekenen.
Dit is dus niet waar. Want welk volume optimaal is, is driverafhankelijk. Dus een kastvolume van x liter wat goed werkt voor driver A, kan waardeloos zijn voor driver B.

Simulaties; dan is het dus niet meer makkelijk. Verder zijn simulaties geen verzekeringen, als je klaar bent valt er aan het model vaak nog veel te finetunen.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar dat het niet zo eenvoudig is als jij nu voorstelt.
Daarbij nog wel de opmerking dat als je niet tevreden bent met het laag, dat dat zeer goed mogelijk niet aan de speakers ligt, maar aan de ruimte / luisterpositie.
Tip: zet je speaker op de plaats waar je wil luisteren. En ga dan luisteren waar het geluid (bas) naar jouw mening goed is. En zet dan dáár je speakers neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Uhhh, thanks voor de tip :+

Een volume simuleren voor een woofer, inc een eventuele BR afstemmen, is goed te leren. Als de TS parameters beschikbaar zijn, heb je dit in een middag gedaan. Zeker moet je dat dan nog controleren.

Maar allemaal een stuk eenvoudiger dan heel crossover filter ontwerpen / maken / meten / finetunen. Daarvoor moet je wel diep de hobby in. En al helemaal voor meer dan een 2weg, want dit klinkt als een 2,5 weg. Passieve filters maken is gewoon niet voor beginners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
https://imgur.com/a/6F0TH
Dank voor alle reacties en tips. Nieuwe speakers kosten veel geld en dan nog maar zien of ze bevallen.
Inmiddels heb ik wel ietsje verbetering kunnen krijgen door de instellingen van mijn AMP en TV te optimaliseren. Echt zuiver is het niet, maar ben bang dat dit ook niet lukt met TV geluid.
Er zit gewoon een irritant randje op het geluid. Krijg wel eind v/d maand nieuw Dali Zensor Vokal, wellicht dat die het beter doet dan die ik heb, want die was gebruikt in de winkel als demo en zal dus wel keihard gestaan hebben.
De NS-150: Ik ga denk ik eerst nieuwe tweeters proberen. Zelf een filter bouwen, dat gaat mij te ver.
Als dat niets wordt, dan kijken met goedkope Polk boxjes of die beter klinken en sparen voor goeie.
Ik weet niet precies meer hoe oud de speakers zijn, maar zeker >15 jaar.

p.s. werkt de link naar imgur bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ja, linkje werkt. Het zijn inderdaad heel erg goedkope elco’s in dat filter. Ik verwacht nog steeds niet dat het verschil zal maken, maar vervangen kan geen kwaad en kost ook weinig. Niet gelijk voor de goudgerande super spullen gaan. Gewoon de elco’s door hetzelfde type vervangen sluit grote problemen met de huidige elco’s uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die was uiteraard niet zozeer voor jou bedoeld ;)
Een volume simuleren voor een woofer, inc een eventuele BR afstemmen, is goed te leren. Als de TS parameters beschikbaar zijn, heb je dit in een middag gedaan. Zeker moet je dat dan nog controleren.
Voor jou. Voor iemand die er niets van af weet, die is er echt wel meer dan een middagje mee bezig, en dan durf ik geen enkele garantie voor het resulterende geluid te geven.
Maar allemaal een stuk eenvoudiger dan heel crossover filter ontwerpen / maken / meten / finetunen. Daarvoor moet je wel diep de hobby in. En al helemaal voor meer dan een 2weg, want dit klinkt als een 2,5 weg. Passieve filters maken is gewoon niet voor beginners.
Ben ik helemaal met je eens, en spreek ik ook niet tegen. Alleen zeg ik: luidsprekers ontwerpen (in een situatie waarin het je gaat om eenmalig iets doen en dan goed geluid hebben) is óók niet iets voor beginners. Volumesimulaties zijn leuk, maar niet alleszeggend. Zoals de Engelsen zeggen 'your mileage may vary'.
PCan schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:04:
https://imgur.com/a/6F0TH
Dank voor alle reacties en tips. Nieuwe speakers kosten veel geld en dan nog maar zien of ze bevallen.
Bij een goede audiowinkel, kun je in de winkel met je eigen versteker luisteren. Bij een écht goede winkel, mag je de speakers ook wel een paar dagen of langer mee naar huis.
Krijg wel eind v/d maand nieuw Dali Zensor Vokal, wellicht dat die het beter doet dan die ik heb, want die was gebruikt in de winkel als demo en zal dus wel keihard gestaan hebben.
Dus dan is ie goed ingespeeld :)
De NS-150: Ik ga denk ik eerst nieuwe tweeters proberen. Zelf een filter bouwen, dat gaat mij te ver.
Als dat niets wordt, dan kijken met goedkope Polk boxjes of die beter klinken en sparen voor goeie.
Ik weet niet precies meer hoe oud de speakers zijn, maar zeker >15 jaar.
Hoe is het foam in die speakers er aan toe? Dat kan ook een reden zijn voor slecht geluid. Zeker in de speakers van ~15 jaar geleden, zat foam wat naar verloop van tijd afbrokkelde. Je kunt daar re-foam setjes voor kopen.

p.s. bij 'imgur' op 'share links' klikken, dan de 'forum' link pakken, op 'copy' klikken en hier pasten. Dat werkt wél ;)

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat dit het originele filter is. Daarvoor ziet het net iets té hobbybob uit. Mogelijk dat dáár het probleem zit?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2018 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:47
Als ik het zo bekijk dan zie ik speakers die van zichzelf op zn minst best goed moeten kunnen klinken.
Alle units werken? Je hebt toevallig geen tweeters opgeblazen ofzo?

Wat voor receiver/signaalbron gebruik je?

Ik zou niet zomaar met het filter / de speakerbezetting gaan rommelen. Hooguit betere condensatoren plaatsen.
Uitgedroogd zullen ze niet zijn.....daar zijn de speakers niet oud genoeg voor.

Deze knakker voert wat mods door:
http://metsiknikon.blogsp...ng-yamaha-ns-150.html?m=1
Misschien kun je daar wat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2019 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
quote:
Ik kan mij overigens niet voorstellen dat dit het originele filter is. Daarvoor ziet het net iets té hobbybob uit. Mogelijk dat dáár het probleem zit?

Ik heb ze zo nieuw gekocht bij muziek Staffhorst in Utrecht. Helaas ter zielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Ik heb een Onkyo TX-SR 608 (2010) 7x160W/6 Ohm per kanaal.
Had een nieuwe Sony DN 1080 gekocht, maar net teruggestuurd omdat ik er geen goed geluid uit kreeg.
Voor de surround heb ik 2x Dali Zensor pico en 2x Dali Alteco C1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2019 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Ik ga toch nog een poging wagen.
Op elk filter (2 boxen) zitten 3 condensatoren. Elco's neem ik aan.
1x 63V 33 uF (K), 32mm hoog en 16mm diameter. BP 85 graden Celsius. en 0.8 W(2).
1x50V 6.8 uF (M), 23mm hoog en 13mm diameter. BP 85 graden Celsius en 1 8 D(2)
1x50V 4.7 uF (M), 21mm hoog en 10mm diameter. BP 85 gaden Celsius en 1 0 O(2)
Er staat ook nog CE04P op.
Die wil ik vervangen.

Staat BP voor bipolair? De draadjes komen beiden vanaf de bovenkant.
Wat betekent (K) en (M) en moet ik me daar iets van aantrekken?
Temperatuur zal wel de maximum warmte zijn die ze kunnen verdragen?
En wat moet ik me aantrekken van de laatste waardes, 0.8 W(2) enz.?
Nog een tip voor een goeie web shop?
Oh ja, en het merk is Nippon Chemi-con. (moeilijk leesbaar).

Sinds woensdag geprobeerd condensatoren te bestellen bij PLS AUDiO,
Raad mij dit aan;
Als je wil dat de luidsprekers beter gaan klinken gebruik dan voor de 4.7 uF en 6.8 uF MKT 250V 5% condensatoren. Voor de 33.0 uF Elco's kan je Jantzen Audio premium 70Volt 5% Elco's gebruiken.

Dus zó maak je van je :) eenvoudige Yamaha speakers een high-end systeem voor een paar tientjes.
Wow, wat een geluid.
Gewoon een paar goeie condensatoren erin zetten. <€30,-

Maar ik ben er nog niet.
Er blijft een dof geluid uit de centerspeaker komen bij lage mannenstemmen.
Vooral bij NPO nieuws, buitenhof etc.
Omdat ik op de Yamaha fronts na allemaal nieuwe Dali speakers heb en een nieuwe Denon X2400H, kan het daar niet meer aan liggen.
Het zou dus nog aan de akoestiek, mijn oren of de bron (Sony TV of Ziggo Horizonbox) kunnen liggen.

[ Voor 44% gewijzigd door PCan op 11-04-2018 11:04 ]

Pagina: 1