Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Tomaatjeh6676
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-11-2024
Hoi ik ben bezig met een persoonlijk project van mij, maar ik loop vast op het elektronische deel van het project. Ik probeer met behulp van een hydraulische flow generator (HFG) elektriciteit op te wekken en op te slaan in een batterij/accu.

Het principe van een HFG berust op dezelfde techniek als een dynamo. Hierdoor ontstaat er als output een wisselspanning. Ik heb 2 verschillende pompjes (0-12V & 0~80V 50Hz met beide een stroomsterkte van 2A.) Nu ontstaan er continu piekvermogens, wat ik eigenlijk niet wil hebben.
De gewenste output is 5-12V met 2A gelijkspanning. Nu heb ik iets gelezen over condensatoren die van de wisselspanning gelijkspanning kunnen maken en dit ook met een constante output van 5V 2A kunnen doen.

Nu ben ik totaal niet thuis in condensatoren, en vraag me dan ook af of iemand een geschikte soort condensator zou weten, met de juiste capaciteit (in Farrad?)

Alvast bedankt!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:47
Om van wisselspanning gelijkspanning te maken gebruik je een bruggelijkrichter. Daar achter dan een condensator, een spanningsregelaar en nog een condensator. Met nog wat klein spul daar omheen ben je er wel.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Tomaatjeh6676
ach ik denk zal hem eens googlen, wel een leuk projectje.
maar als ik naar die dingen google dan zie ik elke keer dat het gelijkspanning is en geen wisselspanning. :?

dus vraag me af wat voor HFG je eigenlijk hebt?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Tomaatjeh6676
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-11-2024
@migjes

Ik heb een HFG gebruikt die ik al jaren in mijn garage heb liggen. In de loop der jaren heeft hij zo heel wat krasjes en rotzooi verzameld, waardoor ik geen etiketten meer kan lezen. Toch herinner ik me dat hij wisselspanning was.

Weet je toevallig wel iets over de condensator? Dat is eigenlijk mijn grootste interesse op het moment

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Tomaatjeh6676
als ik even zoek op het internet op HFG dan kom ik op dit soort dingen uit:
https://nl.aliexpress.com...ater-Tap/32766783558.html
https://nl.aliexpress.com...gh-power/32801228853.html
en die lijken wel wat op de specs die je geeft maar dan geen AC maar DC, dus geen wisselspanning.
maar ik heb geen idee wat jij nu hebt in de garage. :?
(herinneren is leuk maar is nooit een feit. heb je geen foto? )

dit is toch erg belangrijke info zonder dat je dat weet heeft het niet veel zin om iets te zoeken.

maar zoals @blissard al zegt, een bruggelijkrichter.
Wikipedia: Bruggelijkrichter
en dan afhankelijk van wat je er nog mee wil doen een condensator of spannings-regelaar (denk ook aan laad manager voor accu, maar alles hangt af waarvoor en wat je er mee wil doen.)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 09-01-2018 11:59 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)