Toon posts:

Hardware High Definition Audio kan niet gestart worden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste forum-leden,

ik heb mijn Asus K73E notebook opnieuw geïnstalleerd.
Op de support pagina van Asus heb ik de volgende drivers geïnstalleerd voor mijn Windows 7 Professional x64:

- VGA
- AUDIO
- LAN
- Touchpad
- ASUS Live Update Utility
- ATKACPI driver and hotkey-related utilities
- ASUS FancyStart Utility
- ASUS Fast Boot Utility
- Intel WiFi Wireless LAN Driver
- Chipset

Op mijn geluidskaart na werkt alles. Ik heb ook alles geprobeerd om mijn geluidskaart aan de praat te krijgen maar niks heeft geholpen. Als voorbeeld een paar printscreens toegevoegd.

Iemand enig idee hoe ik dit probleem weer verhelp?

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Nick ten Wolde.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/nnTqPw/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/dCfgWb/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/hveKHG/3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/btYeHG/4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/fd5tcG/5.jpg

Beste antwoord (via Verwijderd op 10-01-2018 22:49)

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:15:
Bij apparaatbeheer staat het kopje 'besturing voor geluid, video en spelletjes' niet.
Wat ik ook installeer, het komt er niet te staan.

Ik heb ook al geprobeerd om te kiezen voor 'Zoeken naar gewijzigde apparaten' en 'Oudere hardware toevoegen'. Dan komt er wel iets te staan onder 'besturing voor geluid, video en spelletjes' maar dit kan niet geïnstalleerd worden. Er blijft een geel driehoekje staan.
Je kunt wel drivers installeren voor een apparaat dat door Windows niet correct wordt herkend, maar daar gebeurt niets mee. Dat kopje moet er eerst zijn. Maakt niet uit waar je de driver vandaan haalt en welke versie, zo gaat het niet werken en uit je screenshots kan ik opmaken dat de driver al correct is geïnstalleerd (2 versies). Het probleem zit dieper.

Probeer eens een Linux live omgeving vanaf USB te booten, heb je daar ook geen geluid dan is het geen software maar een hardware probleem en dan gaat niets je verder helpen. Het kan dat zo'n chipje op het moederbord het begeeft terwijl de rest van het moederbord nog foutloos functioneert. Ik heb dat niet lang geleden nog gezien met een Realtek LAN in een Dell.

Je kunt controleren of alles op Intel/chipset niveau werkt door geluid uit je HDMI te halen, als je daarvoor een geschikte versterker hebt, of via USB met een headset of USB speakers.

[ Voor 13% gewijzigd door noguru op 10-01-2018 22:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eens het meest recente stuurprogramma van Realtek, op hun site.
Wel het oude stuurprogramma eerst verwijderen.
Welke foutmelding krijg je eigenlijk, de plaatjes zijn niet te lezen?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2018 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deze foutmelding;
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/mkazy1.jpg

Als ik de driver van de Realtek website wil installeren, moet ik dan eerst die met het gele uitroeptekentje uitschakelen of installatie ongedaan maken? Er staat namelijk nergens het kopje 'audio' wat ik normaal wel bij apparaat beheer zie. Ook het automatisch laten zoeken naar een stuurprogramma lukt niet. "er is geen nieuw of beter stuurprogramma gevonden".

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/6525co.jpg
Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 17:08:
Probeer eens het meest recente stuurprogramma van Realtek, op hun site.
Wel het oude stuurprogramma eerst verwijderen.
Welke foutmelding krijg je eigenlijk, de plaatjes zijn niet te lezen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2018 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Misschien moet je de juiste driver installeren, daar staat voor Intel 6 series/C200 series chipset familily HDA

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik inmiddels gedaan.
Dat is gelukt.

De volgende driver heb ik ook geprobeerd te installeren (via):
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/ilhp2v.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/secbyb.jpg

Het geeft wel aan dat het is geslaagd maar het gele uitroepteken blijft.
Vervolgens heb ik de nieuwste driver gedownload van de Realtek website en deze geinstalleerd en geeft ook aan dat de installatie is geslaagd. Na het opnieuw opstarten heb ik nog steeds een rood kruisje en geen audio.
Damic schreef op maandag 8 januari 2018 @ 21:12:
Misschien moet je de juiste driver installeren, daar staat voor Intel 6 series/C200 series chipset familily HDA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noguru
Je audio hoort niet onder systeemapparaten te staan in apparaat beheer maar onder "besturing voor geluid, video en spelletjes". En daar moet in jouw geval een Realtek staan en geen Intel. Staat daar bij jou iets? Je screenshot is te klein om te lezen maar volgens mij ontbreekt het, staat de audio aan in het bios?

De HD audio onder systeemapparaten is de chipset.

[ Voor 16% gewijzigd door noguru op 09-01-2018 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij apparaatbeheer staat het kopje 'besturing voor geluid, video en spelletjes' niet.

Ik heb ook al geprobeerd om te kiezen voor 'Zoeken naar gewijzigde apparaten' en 'Oudere hardware toevoegen'. Dan komt er wel iets te staan onder 'besturing voor geluid, video en spelletjes' maar dit kan niet geïnstalleerd worden. Er blijft een geel driehoekje staan.
noguru schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 00:58:
Je audio hoort niet onder systeemapparaten te staan in apparaat beheer maar onder "besturing voor geluid, video en spelletjes". En daar moet in jouw geval een Realtek staan en geen Intel. Staat daar bij jou iets? Je screenshot is te klein om te lezen maar volgens mij ontbreekt het, staat de audio aan in het bios?

De HD audio onder systeemapparaten is de chipset.
Helaas, ik krijg de melding "Sorry, no software updates are available.".

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2018 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verdenk de hdmi interface van Intel. Volgende optie: https://downloadcenter.in...er-for-Windows-7-8-64-bit
Staat je audio output in het configuratiescherm wel goed?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2018 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het installeren is gelukt, van de onderstaand beschreven driver.
Na nogmaals de audio driver te hebben geïnstalleerd van de Realtek website, heb ik nog steeds geen audio.

Ik kan niks vinden over audio of geluidskaart in mijn BIOS.
Tussen de geluidsinstellingen heb ik helemaal niks staan, omdat er dus ook geen driver geïnstalleerd is.

Toch raar, werkend uitgezet. Windows opnieuw geïnstalleerd en het werkt niet meer..
Iemand nog een idee?
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 20:04:
Ik verdenk de hdmi interface van Intel. Volgende optie: https://downloadcenter.in...er-for-Windows-7-8-64-bit
Staat je audio output in het configuratiescherm wel goed?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• noguru
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:15:

Je kunt wel drivers installeren voor een apparaat dat door Windows niet correct wordt herkend, maar daar gebeurt niets mee. Dat kopje moet er eerst zijn. Maakt niet uit waar je de driver vandaan haalt en welke versie, zo gaat het niet werken en uit je screenshots kan ik opmaken dat de driver al correct is geïnstalleerd (2 versies). Het probleem zit dieper.

Probeer eens een Linux live omgeving vanaf USB te booten, heb je daar ook geen geluid dan is het geen software maar een hardware probleem en dan gaat niets je verder helpen. Het kan dat zo'n chipje op het moederbord het begeeft terwijl de rest van het moederbord nog foutloos functioneert. Ik heb dat niet lang geleden nog gezien met een Realtek LAN in een Dell.

Je kunt controleren of alles op Intel/chipset niveau werkt door geluid uit je HDMI te halen, als je daarvoor een geschikte versterker hebt, of via USB met een headset of USB speakers.

[ Voor 13% gewijzigd door noguru op 10-01-2018 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
noguru schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:19:
[...]

Dat verwijderen wat je zei, heb ik gedaan.. Maar zag dat je je reactie had gewijzigd.
Na het rebooten zag Windows een nieuw stuurprogramma maar de installatie daarvan is mislukt.
Nu heb ik tussen 'systeem apparaten' het stuurprogramma 'High Definition Audio-besturing' staan met een geel driehoekje.

Ik heb zojuist een Behringer USB geluidskaart aangesloten, deze werkt. Deze komt ook tussen 'Besturing voor geluid, video en spelletjes' te staan. Is het nu nog raadzaam om Linux live omgeving te installeren / booten?

-- Edit: heb nog even in de BIOS gekeken, HD audio Interface staat op 'Unlock' en ik ga er vanuit dat dat juist is.
-- Edit 2: er is ook een optie om het boot logo als animatie af te spelen ipv static.. Daar onder staat een optie of je een boot geluidje wilt laten afspelen. Deze heb ik aan gezet en als ik de laptop aan druk hoor ik een kort opstart geluidje van Asus. De speakers werken dus wel..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2018 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou..
Hoe het nou mogelijk is..
Bij systeembeheer heb ik nogmaals de nieuw bijkomende 'High Definition Audio-besturing' verwijderd.
Ik heb in de bios 'UEFI boot' uit gezet, POST logo op animated gezet en daarbij gekozen voor geluid.
Windows heeft nu het audio stuurprogramma geïnstalleerd en ik heb geluid!

Bedankt allen. Hier kan een slotje op.
Pagina: 1