Het volgende heb ik geciteerd van Wikipedia.
En dan komt die 2e zin waardoor ik helemaal in de war raak. Alsof de rollen ineens worden gewisseld. Ik heb het al tientallen keren opnieuw gelezen maar ik snap er de ballen van. Zorgt die semipermeabele wand er misschien voor dat het water met een ''hogere concentratie'' toch een lagere concentratie krijgt omdat de stoffen te groot zijn om door de wand te komen (zomaar een idee
)?
Heeft iemand misschien een helderdere uitleg?
Nou snap ik de eerste zin heel goed. Als water buiten een membraan een hogere concentratie heeft dan binnen een membraan dan stroomt het water met een hogere concentratie naar binnen.De stromingsrichting van water bij osmose is van een hoge naar een lage concentratie water, zoals bij elk diffusieproces. Let hierbij op "concentratie water", als het gaat om 2 bakken water waarin stoffen opgelost zitten zal er water door de semipermeabele wand gaan naar de kant met de hogere concentratie van die stof totdat de vrije energieverdeling van het water aan beide kanten in evenwicht is.
En dan komt die 2e zin waardoor ik helemaal in de war raak. Alsof de rollen ineens worden gewisseld. Ik heb het al tientallen keren opnieuw gelezen maar ik snap er de ballen van. Zorgt die semipermeabele wand er misschien voor dat het water met een ''hogere concentratie'' toch een lagere concentratie krijgt omdat de stoffen te groot zijn om door de wand te komen (zomaar een idee
Heeft iemand misschien een helderdere uitleg?
malawolar: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58497148