Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 68616c6c6f
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-02-2023
Het volgende heb ik geciteerd van Wikipedia.
De stromingsrichting van water bij osmose is van een hoge naar een lage concentratie water, zoals bij elk diffusieproces. Let hierbij op "concentratie water", als het gaat om 2 bakken water waarin stoffen opgelost zitten zal er water door de semipermeabele wand gaan naar de kant met de hogere concentratie van die stof totdat de vrije energieverdeling van het water aan beide kanten in evenwicht is.
Nou snap ik de eerste zin heel goed. Als water buiten een membraan een hogere concentratie heeft dan binnen een membraan dan stroomt het water met een hogere concentratie naar binnen.

En dan komt die 2e zin waardoor ik helemaal in de war raak. Alsof de rollen ineens worden gewisseld. Ik heb het al tientallen keren opnieuw gelezen maar ik snap er de ballen van. Zorgt die semipermeabele wand er misschien voor dat het water met een ''hogere concentratie'' toch een lagere concentratie krijgt omdat de stoffen te groot zijn om door de wand te komen (zomaar een idee :P )?

Heeft iemand misschien een helderdere uitleg? :)

malawolar: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58497148

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-10 06:12
Als er water door het membraan loopt naar dd kant met de hoogste concentratie opgeloste stof, dan zal die condentratie dalen totdat beide kanten gelijk zijn in concentratie opegloste stof. Er wordt dus water getransporteerd door het membraan en niet de opgeloste stof. Zo lees ik het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
Het eerste deel heeft het over de concentratie van het water zelf. Het tweede deel heeft het over de concentratie van de stof in het water.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:40

Shabbaman

Got love?

Je snapt de eerste zin volgens mij ook niet: niet "water met een hogere concentratie" stroomt naar binnen, enkel het water gaat door de wand.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 68616c6c6f
Shabbaman schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:48:
Je snapt de eerste zin volgens mij ook niet: niet "water met een hogere concentratie" stroomt naar binnen, enkel het water gaat door de wand.
Inderdaad, door de wand naar de plek met een lagere concentratie. Ik moet osmose snappen om de werking van transport in cellen te snappen, vandaar het woord membraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 68616c6c6f
g0tanks schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:45:
Het eerste deel heeft het over de concentratie van het water zelf. Het tweede deel heeft het over de concentratie van de stof in het water.
Water zelf is toch een oplosmiddel? Hoe kan dat dan een concentratie zijn in water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 23:00
Vanuit het oogpunt water: water met een hogere concentratie H2O (dus lagere concentratie opgeloste stoffen) gaat naar water met een lagere concentratie H2O (dus hogere concentratie opgeloste stoffen).

Vanuit het oogpunt opgeloste stoffen: water met een lagere concentratie opgeloste stoffen (dus hogere concentratie H2O) gaat naar water met een hogere concentratie opgeloste stoffen (dus lagere concentratie H2O).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:02
68616c6c6f schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:52:
[...]

Inderdaad, door de wand naar de plek met een lagere concentratie. Ik moet osmose snappen om de werking van transport in cellen te snappen, vandaar het woord membraan.
Neem twee bakken met zout water, een met een hoge concentratie (10g zout in een bak met 1L water), de ander met een lage concentratie (1g zout in een bak met 1L water). Tussen de bakken zit een membraan (semi-permiabel).

De hoeveelheid zout blijft gelijk aan beide kanten (in gram, dus die 10g en 1g), echter zal de oplossings-% gelijk getrokken worden door water door te laten. Dus water stroomt van de 1g bak naar de 10g bak totdat de oplossings% gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 68616c6c6f
eric.1 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:02:
[...]

Neem twee bakken met zout water, een met een hoge concentratie (10g zout in een bak met 1L water), de ander met een lage concentratie (1g zout in een bak met 1L water). Tussen de bakken zit een membraan (semi-permiabel).

De hoeveelheid zout blijft gelijk aan beide kanten (in gram, dus die 10g en 1g), echter zal de oplossings-% gelijk getrokken worden door water door te laten. Dus water stroomt van de 1g bak naar de 10g bak totdat de % gelijk is.
Volgens mij was ik even vergeten dat een membraan ook semipermeabel is. :D

Dus mijn beredenering over zin 2 klopt met dat het stof niet door de membraan komt, of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:02
68616c6c6f schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:06:

Dus mijn beredenering over zin 2 klopt met dat het stof niet door de membraan komt, of zie ik het verkeerd?
Yep. Het membraan heeft fijne gaatjes waar wel watermoleculen, maar niet de zoutmoleculen (of andere stoffen) door passen - dus enkel de watermoleculen gaan vanaf de lage-concentratiekant naar de hoge-concentratiekant, totdat de concentratie opgeloste stoffen aan beide kanten gelijk is.

En voor het geval biologieles vandaag nog net zo is als ~28 jaar geleden: als je een lastige vraag krijgt en je snapt het niet, dan was 'osmose' vaak het juiste antwoord. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:21
Misschien kan dit helpen om het te onthouden, ook al is het een beetje een omweg.

Met behulp van Reverse Osmosis kun je vers water uit zout water maken. Dit gebeurd door onder hoge druk zout water door/langs een membraan/filter te pompen, hierdoor wordt vers water door het membraan heen geperst en krijg je vers water aan de andere kant en wordt het zoute water aan de ene kant veel zouter omdat het zout niet door het membraan kan.

Osmose is dus het niet omgekeerde proces, als je vers water en veel zouter water aan beide kanten van het membraan plaatst gaat het verse water door het membraan naar het veel zoutere water.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

68616c6c6f schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:06:
[...]

In de eerste zin zeggen dat ze water gaat naar de kant met een lage water concentratie.
De tweede zin zegt precies hetzelfde, maar dan verwoord als naar de kant met een hoge stof concentratie.

Dus kant A is: lage stofconcentratie/hoge waterconcentratie
Kant B is: hoge stofconcentratie/ lage waterconcentratie

Gewoon onthouden dat het water de concentratie in evenwicht wil houden, en je kunt altijd wel beredeneren welke kant iets opstroomt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Pagina: 1