Stroomschok wanneer ik radiator en toetsenbord aanraak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 767375

Topicstarter
Hey,

Ik heb dus eergister een nieuw bureau neergezet om mijn kamer voor een nieuwe setup. Het bureau staat voor een radiator, en er lopen wat kabels achter de radiator langs.

Mijn vraag
Vanochtend raakte ik met mijn voet de onderkant van de radiator aan. Terwijl ik dit deed verplaatste ik mijn toetsenbord, dit toetsenbord is van alumium, dus een geleider (toch?). Toen ik dit deed kreeg ik ineens een vervelend tintelend gevoel in mijn voet en arm, het lijkt mij dus dat er stroom doorheen ging.
Er lopen beeldkabels, en stroomkabels van mijn monitoren langs de verwarming. ( zie foto aan het einde van dit topic). Heeft dit alles iets te maken met de kabels die er achterlangs lopen? Ik heb de kabels wel allemaal gecontroleerd en ze waren nieuw, dus de isolatie is nog intact.
Waar kan dit mee te maken hebben, en is het gevaarlijk?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Trust GXT 890 Cada toetsenbord ( aluminium )
Metalen radiator achter bureau ( zie foto)
NZXT S340 pc behuizing ( aluminium ).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Dat het mogelijk een radiator kan zijn die niet goed geaard is, of de kabels, maar dit lijkt me sterk, omdat de kabels gewoon volledig geisoleerd zijn. Zie foto van mijn setup voor hoe de kabels ongeveer lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q1AvA32ViNC9TnPCiF1arkRC/full.jpg
Op de foto zie je aan de rechterkant de kabels lopen, deze lopenvanaf daar recht naar beneden de PC in of het stekkerblok in wat onder mijn bureau vast zit.

Beste antwoord (via Anoniem: 767375 op 07-01-2018 11:08)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-07 14:57
Je kabels zo achter je radiator langs laten gaan is geen goed idee. De isolatie is nu nog heel, maar hoe lang dat nog zo blijft...
Daarnaast is het ook heel slecht voor de levensduur van je monitor om hem zo dicht op een warmtebron te zetten.

Maar het heeft niks met je schok te maken. Maar in volgorde van waarschijnlijkheid:
1) PC is niet op een geaard stopcontact aangesloten
2) Radiator is nergens geaard, en vooral de powerkabels van je monitoren zorgen voor inductie.
3) Je stopcontact is op de radiator geaard (of ergens in je huis op een andere radiator). Nogal een veel gemaakte DHZ fout. En potentieel levensgevaarlijk.

TheS4ndm4n#1919

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:36
PC aangesloten op een contactdoos met randaarde? Waarschijnlijk zit daar je probleem.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Je kabels zo achter je radiator langs laten gaan is geen goed idee. De isolatie is nu nog heel, maar hoe lang dat nog zo blijft...
Daarnaast is het ook heel slecht voor de levensduur van je monitor om hem zo dicht op een warmtebron te zetten.

Maar het heeft niks met je schok te maken. Maar in volgorde van waarschijnlijkheid:
2) Radiator is nergens geaard, en vooral de powerkabels van je monitoren zorgen voor inductie.
3) Je stopcontact is op de radiator geaard (of ergens in je huis op een andere radiator). Nogal een veel gemaakte DHZ fout. En potentieel levensgevaarlijk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 767375

Topicstarter
RocketKoen schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:00:
De radiator staat zo goed als nooit aan, dus daar heeft de monitor geen last van :P
Thanks, dit ga ik eens meenemen, wellicht mijn opa vragen of hij na kan gaan of de radiator geaard is, die heeft daar wel verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:36
Anoniem: 767375 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:03:
[...]

Thanks, dit ga ik eens meenemen, wellicht mijn opa vragen of hij na kan gaan of de radiator geaard is, die heeft daar wel verstand van.
Of de stekker in een geaarde contactdoos is gestoken kun je zelf al wel beantwoorden toch?

Hoogstwaarschijnlijk zit daar je probleem. Randaardestekkers horen in een contactdoos met randaarde. Doe je dat niet, dan komt er door het netfilter wat in de voeding zit ingebouwd spanning op de behuizing van de PC te staan, de helft van de netspanning.

De metalen behuizing van de PC is verbonden met de buitenkant van de USB connector en zo komt er op metalen USB apparaten ook 115V te staan.

In het meest waarschijnlijk scenario is die radiator waarschijnlijk prima geaard (al was het via de stekker van de CV-ketel, die ongetwijfeld wel in een wandcontactdoos met randaarde is gestoken). Juist omdat deze goed geaard is gaat er stroom lopen van de PC-behuizing naar de radiator.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Anoniem: 767375 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:03:
[...]

De radiator staat zo goed als nooit aan, dus daar heeft de monitor geen last van :P

[...]

Dat is simpel te zien. Er zit of ergens op leiding een klemmetje met een draad. Dat kan bij iedere radiator, of bij metalen leidingen op het verdeelpunt.
Ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static-sr.s3.werkspot.nl/7d223d07-7a3c-4974-925d-61cd9e2cd86e.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.klusbeter.nl/apokalypsis/wp-content/uploads/aardklem.jpg
Dit is alleen verplicht in de badkamer. Als je het niet hebt, kun je beter gewoon je stroomkabels niet vlak langs de radiator laten lopen.

Maar het belangrijkste is dat je PC in een geaard stopcontact zit. Dat is in 90% van de gevallen de boosdoener.

[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 07-01-2018 11:18 ]

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1