Delen met gezin en gebruik creditcard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Sinds gisteren heb ik “delen met gezin” ingeschakeld op de iphone en mijn vrouw en ouders toegevoegd. Eigenlijk alleen zodat iedereen netjes een backup in iCloud kan maken.

Ik kom er nu echter achter dat mijn cc nu waarschijnlijk ook door alle gezinsleden kan worden gebruikt om aankopen te doen. Aangezien alle gezinsleden volwassen zijn, kan ik daar volgens mij geen restricties op het gebruik zetten. Ik zou toch graag een restrictie op willen hebben. Voor mijn vrouw maakt het niet zo veel uit (hier ben ik toch wel gewend dat de cc ergens voor wordt gebruikt, nu zie ik het dan tenminste ook meteen 😜). Echter, mijn ouders zijn niet heel handig met de iPhone. Willen ook weleens de kleinkinderen op dat ding laten spelen, zonder dat er iemand bij zit. Ik wil voorkomen dat onnodig apps worden gedownload.

Heb al gekeken naar mogelijke oplossingen, maar de enige oplossing die ik heb gevonden is om de leeftijd van de apple id’s van alle gezinsleden te verlagen naar 14 jaar, zodat ik “vraag aankoop” kan inzetten. Maar mijn voorkeur zou een optie zijn om gewoon dat te kunnen blokkeren. Hoop dat 1 van jullie een betere oplossing voor mij heeft. Alvast bedankt

OPLOSSING:
Schakel “delen van aankopen” niet in. Want bij het inschakelen van deze functie moet je uitdrukkelijk akkoord gaan dat je toestemming geeft voor gebruik van cc. Zolang je dat je niet doet, kunnen de gezinsleden dus ook geen gebruik maken van de cc.

[ Voor 10% gewijzigd door Xtince op 07-01-2018 19:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mij zijn je bevindingen spot on, gaat niet werken zonder de gezinsleden een 14 jaar account te geven. Heeft ook meteen tot gevolg dat ze zonder jouw goedkeuring geen apps meer kunnen kopen.

Het is waarschijnlijk slimmer als je ouders een aparte gezin account maken en los van jullie werken.

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
itsme schreef op zondag 7 januari 2018 @ 09:53:
Volgens mij zijn je bevindingen spot on, gaat niet werken zonder de gezinsleden een 14 jaar account te geven. Heeft ook meteen tot gevolg dat ze zonder jouw goedkeuring geen apps meer kunnen kopen.

Het is waarschijnlijk slimmer als je ouders een aparte gezin account maken en los van jullie werken.
Dank voor je antwoord. Daar was ik al bang voor. Mijn ouders hebben geen eigen creditcard, zodat ook geen delen met gezin kan worden gestart. Is het wellicht mogelijk om alleen toestemming te laten vragen voor betaalde apps en dat gratis apps zonder toestemming kunnen worden gedownload?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb hier op onze iphones ook gedeelde aankopen aanstaan, maar bij alle aankopen moet je jezelf nog verifiëren ( toesteleigenaar )

Zonder vingerafdruk / code kunnen er geen aankopen gedaan worden in de store
'Nieuwe' apps moeten toestemming krijgen, maar dat is nog steeds per account - dus als je ouders een app installeren, moeten ze zelf toestemming geven, niet perse de CC eigenaar.
Aankopen gaan btw eerst van het itunes tegoed af, en niet direct van de CC ( tenminste, de kaart is nog niet aangesproken, de afgelopen 2 jaren )

De accounts staan hier niet aan leeftijd gebonden

[ Voor 23% gewijzigd door FreshMaker op 07-01-2018 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hier is de gezin functie van iCloud dan ook niet voor bedoeld. Dat is echt gericht op een enkel gezien in een huis, ouders als volwassenen en kinderen met beperkingen binnen iCloud.

Niet als modus zodat iedereen gratis op elkaars account kan backuppen.

Laat ze bij de AH een Appstore kaart kopen van 25,- daar kunnen ze dan 25 maanden de eerste opslag tier mee betalen. Dat werkt doorgaans veel beter.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
@Donstil hoezo gratis op elkaars account backuppen? Ik betaal toch? Niets is gratis. En ik en mijn vrouw krijgen die 200gb niet vol, dus waarom apple nog meer spekken?

Ik heb mijn ouders nu als 14 jarige aangemaakt, maar kan nergens vraag om te kopen optie vinden? Dus niet bij de gezinsleden. Kan dit zijn omdat ik aankopen delen heb uitgeschakeld (en dus alleen opslag deel)? Want als dat zo is en ze kunnen niet iets betaald kopen via mijn cc als de optie aankopen delen is uitgeschakeld, is het ook opgelost voor mij. Want dat zoek ik juist. Kan iemand dit laatste bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Donstil schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:08:
Hier is de gezin functie van iCloud dan ook niet voor bedoeld. Dat is echt gericht op een enkel gezien in een huis, ouders als volwassenen en kinderen met beperkingen binnen iCloud.

Niet als modus zodat iedereen gratis op elkaars account kan backuppen.

Laat ze bij de AH een Appstore kaart kopen van 25,- daar kunnen ze dan 25 maanden de eerste opslag tier mee betalen. Dat werkt doorgaans veel beter.
Apple adverteert zelf met die oplossing ...
Het is een simpel probleem van semantics

https://support.apple.com/en-us/HT201088
Family ... is dat altijd "gezin" of een "familie" ?

betaal 2.99/m en deel 200GB met elkaar
Iedereen zijn eigen 'userspace' je ziet elkaars bestanden niet, tenzij expliciet delen in de gezinsfunctie
Hier doen we dat ook, foto's gaan allemaal naar icloud.

[ Voor 8% gewijzigd door FreshMaker op 07-01-2018 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
FreshMaker schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:02:
Apple adverteert zelf met die oplossing ...
Het is een simpel probleem van semantics

https://support.apple.com/en-us/HT201088
Family ... is dat altijd "gezin" of een "familie" ?
Apple spreekt op de Nederlandse pagina heel duidelijk over “Delen met Gezin”.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201060
Via 'Delen met gezin' kunnen maximaal zes gezinsleden elkaars aankopen bij de iTunes Store, iBooks Store en App Store, eenApple Music-abonnement en een iCloud-opslagabonnement delen. Uw gezin kan ook een fotoalbum, een agenda en herinneringen delen en zelfs elkaar helpen bij het zoeken naar zoekgeraakte apparaten.
Je ouders horen niet bij je gezin.

[ Voor 30% gewijzigd door Donstil op 07-01-2018 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Dus vandaar mijn opmerking "semantics"
Frietjes of patat eten ....

Ieder gebruikt het in hun voordeel.
Ik zie er geen onheil in, de hoofdgebruiker geeft zijn betaalgegevens, en de toestemming om bij een groep te horen.
De hoofdgebruiker kan 'ondergebruikers' uitsluiten.
Je kan je aan alle regeltjes houden die een bedrijf je opdringt, of je zoekt naar je eigen voordelen binnen die cultuur, ik kan me er niet aan storen.
Als mijn vader (toevallig) een app aanschaft op onze kosten, kan ik dat toch bij hem terugvragen ( of niet )
edit : en ondanks dat hij regelmatig apps installeert, zie ik die niet terug in 'mijn' lijstje

Vooralsnog gaan hier de betalingen van mijn methode af, eerst itunes-tegoed, dan telefoonrekening, en pas daarna de CC.
De eerste twee zijn mijn eigen rekening ( de CC uiteindelijk indirect ook ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door FreshMaker op 07-01-2018 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
@Donstil Je bent absoluut een voorbeeld klant voor elke multinational. Als alle klanten zo waren hadden ze nu het dubbele aan miljarden dan dat ze nu hebben ;).

@FreshMaker Dank voor je antwoorden. Het lijkt nu dat gezien ik “aankopen delen” uit heb staan dat de gezinsleden niet gekoppeld zijn aan de cc. Daarmee red ik het ook. En zal de volgorde (itunes kaart daarna cc) ook voor de zekerheid aanpassen. Waar kan ik deze optie vinden?

[ Voor 10% gewijzigd door Xtince op 07-01-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Dat is volgens mij geen instelling, maar pakt het apparaat de volgorde zelf - itunes - telefoonrekening - CC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Xtince schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:05:
@Donstil Je bent absoluut een voorbeeld klant voor elke multinational. Als alle klanten zo waren hadden ze nu het dubbele aan miljarden dan dat ze nu hebben ;).
Kijk prima natuurlijk maar ik geef ook alleen maar aan hoe het bedoelt is. Dat iets dan niet werkt zoals jij wenst (zie OP) is daar een gevolg van.

Natuurlijk kun je dan allemaal instellinkjes gaan verzinnen en volwassen mensen gaan beperken maar je kunt ook het device laten gebruiken zoals hij bedoelt is en zo een mijn inziens betere ervaring voorschotelen aan je ouders.
FreshMaker schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:34:
Dat is volgens mij geen instelling, maar pakt het apparaat de volgorde zelf - itunes - telefoonrekening - CC
Itunes kaart wordt eerst opgemaakt idd, telefoonrekening gaat niet automatisch voor CC. Dat moet je zelf instellen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/tq3cpr.jpeg

[ Voor 22% gewijzigd door Donstil op 07-01-2018 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
@Donstil
Zo staat het bij mij dan, eerst itunes, dan telefoon, daarna CC
Ook op mijn ipad, en telefoon van mijn vader iig

Vandaar dus dat de kosten merendeel voor hemzelf zijn, als hij zelf iets aanschaft.

En zal het voor TS ook zo werken ( mits de ouders dus de mogelijkheid hebben om via de telefoon te betalen, hier KPN )
( volgens mij is zelfs Paypal tegenwoordig een optie )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
FreshMaker schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:13:
@Donstil
Zo staat het bij mij dan, eerst itunes, dan telefoon, daarna CC
Ook op mijn ipad, en telefoon van mijn vader iig

Vandaar dus dat de kosten merendeel voor hemzelf zijn, als hij zelf iets aanschaft.

En zal het voor TS ook zo werken ( mits de ouders dus de mogelijkheid hebben om via de telefoon te betalen, hier KPN )
( volgens mij is zelfs Paypal tegenwoordig een optie )
Klopt Paypal is een optie. Ik zit zelf bij Vodafone en daar is betalen via je rekening ook mogelijk.

Je hebt alleen wel kans dat die methodes niet meer functioneren als gebruikers markeert als kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Dus in principe hoeft TS de ouders niet als kind te markeren ( scheelt ook in de toestemmingen )
En moet hij uitzoeken of ze kunnen ( en willen ) afrekenen via de telefoon.
Anders inderdaad een 'buffer' zetten met een ituneskaart van 15 / 25€.

Ik ken genoeg gebruikers die nog nooit een app aangeschaft hebben, en tevreden zijn met de ad-supported versies
Maar dat is een discussie die TS met ouders mag voeren ( kwestie van opvoeden ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtince
Dank allen voor de antwoorden. Heb de oplossing gevonden voor mijn specifieke vraag, namelijk: geen gebruik cc door gezinsleden, maar wel gebruik van icloud voor de verschillende reservekopien.

Volledigheidshalve de oplossing:

Schakel “delen van aankopen” niet in. Want bij het inschakelen van deze functie moet je uitdrukkelijk akkoord gaan dat je toestemming geeft voor gebruik van cc. Zolang je dat je niet doet, kunnen de gezinsleden dus ook geen gebruik maken van de cc.

Ik zal de oplossing in OP plaatsen voor anderen die naar hetzelde op zoek zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Xtince op 07-01-2018 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:37
Hoe kan ik delen met gezin inschakelen zonder creditcard?
Ik heb een iCloud abbo van 200GB, heb PayPal als betaal methode maar krijg nogsteeds een melding dat er een betaalmethode vereist is, terwijl PayPal ingesteld is en ook gewoon werkt in de Appstore 8)7

Wil graag delen met gezin inschakelen i.v.m. gedeelde iCloud foto's.

[ Voor 13% gewijzigd door MBgek op 12-01-2018 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtince
MBgek schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 20:53:
Hoe kan ik delen met gezin inschakelen zonder creditcard?
Ik heb een iCloud abbo van 200GB, heb PayPal als betaal methode maar krijg nogsteeds een melding dat er een betaalmethode vereist is, terwijl PayPal ingesteld is en ook gewoon werkt in de Appstore 8)7

Wil graag delen met gezin inschakelen i.v.m. gedeelde iCloud foto's.
Zonder creditcard gaat het helaas niet lukken. Heb ook eigenlijk speciaal hiervoor een creditcard genomen. Had eerst nooit nodig gehad.

Vandaar dat ik er ook voorzichtig mee ben ☺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Xtince schreef op zondag 7 januari 2018 @ 19:51:
Dank allen voor de antwoorden. Heb de oplossing gevonden voor mijn specifieke vraag, namelijk: geen gebruik cc door gezinsleden, maar wel gebruik van icloud voor de verschillende reservekopien.

Volledigheidshalve de oplossing:

Ik zal de oplossing in OP plaatsen voor anderen die naar hetzelde op zoek zijn.
Toch zonde, want het delen van aankopen kan juist flink geld schelen. :P
Een betere oplossing is voor mensen die dat juist wel willen dan waarschijnlijk een prepaid mastercard. Kan je nooit veel risico lopen maar wel mooi aankopen delen.

Daarnaast, als je tegoed op een account zet wordt de credit card NIET aangeroepen.
Eg: hoofdlid heeft een prepaid CC met €20 er op. Lid 2, 3, 4 kopen een iTunes-kaartje van €15. Alle aankopen die ze maken gaan eerst van dat tegoed af. Gaan ze er per ongeluk overheen? Dan wordt de CC charged, maar je loopt niet meer risico dan €20 te “verliezen” en omdat je precies kan zien WIE de aankoop heeft gedaan zonder zijn/haar iTunes-tegoed aan te vullen kan je t geld ook makkelijk terughalen.

Win-win, wel de lusten van het onderling delen van al jullie aankopen, maar nauwelijks risico lopen. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
@WhatsappHack
Dat klopt op zich wel. Maar voor mijn specifieke situatie eigenlijk niet nodig. Mijn ouders en mijn vrouw hebben eigenlijk tot nu toe nooit betaalde apps gekocht dan wel nodig gehad. Dus op zich hebben zij aan de gratis apps voldoende. Ook ik koop zelden betaalde apps. Dus voor ons is delen van aankopen geen gemis. Maar ik snap je opmerking als het “gezin” wel vaker aankopen doet.
Pagina: 1