Windows licentie verplaatsen van laptop A naar laptop B

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-08 00:19
Hallo Tweakers :w

Vraagje, op mijn oude laptop heb ik Win10pro staan en die zou ik nu graag willen installeren en activeren op mijn nieuwe laptop waar Win10home op staat. Is het mogelijk om een licentie "los te koppelen" van laptop A om vervolgens te activeren op laptop B?

De reden waarom ik dit wil doen is om een clean install te doen op de nieuwe laptop, ik prefereer dit boven het verwijderen van de door de fabrikant meegeleverde troep met b.v. PcDecrapifier.

Als ik inlog op mijn Microsoft account zie ik dat de mijn Win10pro licentie is gekoppeld aan die bewuste laptop. Ik begrijp dat de licenties voor 1 apparaat gebruikt mogen worden, maar is dit overdraagbaar?

B.v.d. voor jullie feedback.

Discord: Soni#2089 / Battle.net: Soni#2241

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als het een OEM-licentie betreft, kan/mag het niet.

Overigens kun je Windows gewoon vanuit Windows "opnieuw installeren". Zoek even in de instellingen, ik heb even geen Windows bij de hand.

Misschien heb je hier wat aan, hoewel het een beetje een drukke site is: https://www.howtogeek.com...10-without-the-bloatware/
Dit is misschien wat duidelijker, zie optie 1: https://www.makeuseof.com...ows-10-reinstall-scratch/

Je behoudt dan wel 'Home' in plaats van 'Pro'. Heb je per se Pro nodig, zul je waarschijnlijk een licentie moeten kopen.

[ Voor 56% gewijzigd door Room42 op 07-01-2018 01:14 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan met soft ware als Aida64 de licentie bekijken onder het tabje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
Room42 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 01:10:
Als het een OEM-licentie betreft, kan/mag het niet.

Overigens kun je Windows gewoon vanuit Windows "opnieuw installeren". Zoek even in de instellingen, ik heb even geen Windows bij de hand.

Misschien heb je hier wat aan, hoewel het een beetje een drukke site is: https://www.howtogeek.com...10-without-the-bloatware/
Dit is misschien wat duidelijker, zie optie 1: https://www.makeuseof.com...ows-10-reinstall-scratch/

Je behoudt dan wel 'Home' in plaats van 'Pro'. Heb je per se Pro nodig, zul je waarschijnlijk een licentie moeten kopen.
Het betreft een losse key / licentie. Dus als die eenmaal gekoppeld is aan een toestel is hij niet meer overdraagbaar? Duidelijk.

Ik weet van de optie voor herinstaleren die Win zelf geeft maar ik wil proberen om een clean install te doen om te kijken of zodoende de installatie van de troep van de fabrikant kan omzijlen.. Terwijl ik deze reply aan het typen ben heb ik even vlug de beide links bekeken die je gaf en daar staat dat met een "fresh install" de bloatware achterwegen blijft.

Hoe zit het trouwens met Office? Graag zou ik ook mijn Office2016 willen overdragen naar de nieuwe laptop. Is dit mogelijk of worden die ook gekoppeld aan een toestel om vervolgens niet meer te kunnen overdragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nee, retail kan je wel verplaatsen. OEM wordt bij de computer geleverd en is gebonden aan de hardware. Voor Office geldt meen ik dat ie aan je Microsoft-account gebonden zit.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
Room42 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:31:
Nee, retail kan je wel verplaatsen. OEM wordt bij de computer geleverd en is gebonden aan de hardware. Voor Office geldt meen ik dat ie aan je Microsoft-account gebonden zit.
Ik heb het even nagekeken. De oude laptop kwam met WinVista OEM waar ik nu Win10pro (weer OEM) op heb staan. Dus die is id exclusief gekoppeld aan die laptop en zal ik niet kunnen overdragen naar de nieuwe laptop.

Is het trouwens mogelijk een OEM licentie over te dragen aan een ander Microsoft account of is hij ook voor altijd gekoppeld aan een specifiek Windows account?

Voorbeeld: stel ik wil mijn oude laptop weggeven. Als ik die laptop reset en de Windows licentie loskoppel van mijn Microsoft account kan de nieuwe gebruiker dan wel gebruik maken van die Windows licentie met zijn/haar eigen Microsoft account?

Mijn office licentie is wel een retail licentie dus ik ga proberen die over te dragen naar de nieuwe laptop. Uiteraard laat ik nog even weten of me dit is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:02

Blokker_1999

Full steam ahead

Een OEM licentie is apparaat specifiek en enkel bedoeld voor nieuwe apparaten. Je Win10 Pro is dus eigenlijk al foutief gekocht geweest als dit een OEM is die een Vista OEM vervangen heeft. Een OEM is op geen enkele manier over te dragen aan een ander systeem en upgrades zijn alleen mogelijk via een Upgrade licentie of een full retail licentie waarbij enkel die laatste zou overgedragen kunnen worden naar een ander systeem op voorwaarde dat deze verwijderd wordt van het voorgaande.

Je Office licentie kan je zonder problemen meenemen (gewoon office verwijderen van de vorige computer), de windows licentie kan je niet overzetten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
Blokker_1999 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:49:
Een OEM licentie is apparaat specifiek en enkel bedoeld voor nieuwe apparaten. Je Win10 Pro is dus eigenlijk al foutief gekocht geweest als dit een OEM is die een Vista OEM vervangen heeft. Een OEM is op geen enkele manier over te dragen aan een ander systeem en upgrades zijn alleen mogelijk via een Upgrade licentie of een full retail licentie waarbij enkel die laatste zou overgedragen kunnen worden naar een ander systeem op voorwaarde dat deze verwijderd wordt van het voorgaande.

Je Office licentie kan je zonder problemen meenemen (gewoon office verwijderen van de vorige computer), de windows licentie kan je niet overzetten.
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Kan je me ook iets meer vertellen m.b.t. tot mijn andere vraag:

Is het trouwens mogelijk een OEM licentie over te dragen aan een ander Microsoft account of is hij ook voor altijd gekoppeld aan een specifiek Windows account?

Voorbeeld: stel ik wil mijn oude laptop weggeven. Als ik die laptop reset en de Windows licentie loskoppel van mijn Microsoft account kan de nieuwe gebruiker dan wel gebruik maken van die Windows licentie met zijn/haar eigen Microsoft account?

Bij dit voorbeeld laat zal het apparaat niet veranderen maar wel de eigenaar / Microsoft account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:02

Blokker_1999

Full steam ahead

OEM licenties zijn NIET gekoppeld aan een account maar aan een apparaat.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
Blokker_1999 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:54:
OEM licenties zijn NIET gekoppeld aan een account maar aan een apparaat.
Ok. Merci voor de bevestiging.

Pagina: 1