lf2 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 00:54:
Heeft iemand hier zijn miners/rigs bij een data center staan ?
- Lagere kosten.
Nadelen:
Tsja enige wat ik kan bedenken is dat je een contract aan moet en ik hoor wel eens verhalen dat de hosters de miners soms dagen lang niet aan hebben staan "ivm" werkzaamheden en zelf gaan minen. :\
Waar baseer je de lagere kosten op?
Hosters minen zelf ivm werkzaamheden? Je hebt een colo contract, dus hardware mag je zelf verzorgen en daar kunnen zij dus niet bij. Het enige wat ze voor je regelen is stroom en een internet lijn, De rest is aan jou.
Bij colocatie zijn er vaak ook wel eisen aan apparatuur, als je daar dus met een open airframe binnen komt, wordt je waarschijnlijk niet eens binnen gelaten. Dus extra kosten voor een 4U casing.
Tel daar maar even 300,- extra aan kosten bij
Dan moet je nog je rackhuur betalen. Hier zit vaak wel stroom bij, maar dan zit je al wel op een 150 - 200,- euro aan huur per maand. Voor een rig zoals hieronder zit je op een 100,- stroomkosten per maand voor thuis. Dus laten we die ook hier meenemen. Dan heb je dus nog 100,- aan maandelijkse kosten over.
Extra investering voor een DC:
eenmalig: 300,- voor een 4U case:
https://images-na.ssl-ima.../images/I/61fEW21fDGL.jpg
maandelijks: 200,- rackhuur
reiskosten bezoek/storingen bezoek DC
Thuis:
eenmalig: 20,- hout/aliminium case
maandelijks: 100,- stroom kosten
Stroom:.(voorbeeld)
voor een 6GPU 1070Ti rig zit je op een 675 - 700W continu
Minen is mijn ogen met zo min mogelijk kosten een zo hoog mogelijk rendement halen op zowel korte als lange termijn. Ik zie dan ook geen voordelen om het bij een DC te stallen.Dan zet ik liever thuis een rack neer.
Voordelen thuis:
- Sneller ter plekke voor onderhoud (hardware failures, rdp/ssh niet bereikbaar).
- geen colo contract nodig. Je kan dus stoppen wanneer je wilt. Downtime in een DC is direct geldverlies
- stroomprijs boven xx aantal kWh, kan meestal via zakelijke prijzen geleverd worden.
- geen reiskosten naar een DC.
Nadelen:
- herrie. Dat schijnt best mee te vallen,
- neemt ruimte in beslag.
Bruto opbrengst (schatting) 20 euro per dag = 600,- pmnd
kosten:
- afschrijving rig investering
- stroomkosten
- transactiekosten / dev fees voor je mining software en verkopen/versturen van je coins
Ik zou als rackspace verhuurder niet zitten te wachten op de "knutsel praktijken"van mining rigs (brandveiligheid, doorlussen van power/sata kabels). Colo verhuurders, stellen dan ook vaak wel eisen aan apparatuur die gebruikt wordt (geen stekkerdozen van de Action o.a) of je zal er wel op gewezen worden.
Dan kun je beter een 42U rack op marktplaats kopen. En zelf je serverruimte inrichten en voor stroom een zakelijk contract afsluiten en dat in de garage zetten, dan ben je per saldo goedkoper uit.
Als je wil minen en je maakt je druk om de herrie? Ga niet minen, maar koop gewoon coins