Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lf2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-10-2024
Heeft iemand hier zijn miners/rigs bij een data center staan ?

Zo ja wat zijn de ervaringen ?

Voordelen:

- Lagere kosten.
- Geen herrie/warmte etc.

Nadelen:

Tsja enige wat ik kan bedenken is dat je een contract aan moet en ik hoor wel eens verhalen dat de hosters de miners soms dagen lang niet aan hebben staan "ivm" werkzaamheden en zelf gaan minen. :\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hosters zijn niet gek op miners. Want minen is CPU intensief. En als je dan je VPSsen overbooked hebt (wat bij goedkope hosting iig zeker het geval is) wil je daar geen zaken tussen hebben staan die 100% cpu vreten.

Daarbij is de hardware niet specifiek geschikt voor minen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:29

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 00:56:
Hosters zijn niet gek op miners. Want minen is CPU intensief. En als je dan je VPSsen overbooked hebt (wat bij goedkope hosting iig zeker het geval is) wil je daar geen zaken tussen hebben staan die 100% cpu vreten.

Ik denk dat TS het heeft over colocatie, niet over VPSen.

Het overgrote deel van cryptocurrencies wordt gemined op GPUs (of zelfs ASICs) trouwens ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lf2
Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 00:56:

Excuses bedoelde co-locaties idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CPU vs GPU vs Asic: op een VPS (daar was ik vanuit gegaan) maakt dat niet uit. Voor de hoster is 100% CPU gelijk aan 100% GPU. Het zijn immers virtuele systemen. Ik had niet uit de OP gehaald dat het colocated zou zijn.
Compizfox schreef op zondag 7 januari 2018 @ 01:00:
Ik denk dat TS het heeft over colocatie, niet over VPSen.
Bij colocatie kunnen de kosten nooit lager zijn, aangezien je de hardware dan in eigendom hebt.

Dan is het goedkoper om die hardware thuis aan te zetten, dan co-located.

Fysieke servers leasen, dan krijg je standaard Dell/Hp/etc spul, en daar zitten niet bepaald GPU's in die goed kunnen minen. En vaak ook niet gebouwd zijn op hoge GPU belastingen in rack-mounted situaties.

Voordeel van co-location is dat je de herrie niet thuis hebt, je server in een beveiligde omgeving met climate control hangt, vaak op een locatie met noodstroomvoorzieningen, enz. En soms, als je zo iemand bent als ik, dat je er niet zo even met je tengels aan kunt gaan zitten.

Het lijkt mij trouwens stug dat er veel aanbieders van co-location zijn die servers van klanten uitzetten, zo dat 'ze zelf kunnen minen'. Als zoiets uberhaupt al bestaat. Ik kan mij niet voorstellen dat dat een succesvol businessmodel is.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2018 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Laatst online: 23-09 22:24

Yor

Yor1313#2571

Ik zag laatst op MP een advertentie staan in die trant:

"We hebben nog enkele plekken over op onze farmlocatie"blabla bla.

Ik vermoed dat dit soort "farms" de nextlevel illegale weedplantages gaan worden. Stroom aftappen en gaan met die banaan.

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 02:00:
CPU vs GPU vs Asic: op een VPS (daar was ik vanuit gegaan) maakt dat niet uit. Voor de hoster is 100% CPU gelijk aan 100% GPU. Het zijn immers virtuele systemen. Ik had niet uit de OP gehaald dat het colocated zou zijn.
Niet helemaal. Virtualisatie zorgt er niet voor dat GPU en CPU zomaar op die manier weggeabstraheerd worden.

Op een VPS heb je over het algemeen simpelweg geen beschikking tot een GPU.

[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 07-01-2018 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat niet om weg-abstraheren. De enige manier om op een VPS een GPU of een Asic te hebben (dat kan), is geëmuleerd. Waarmij de host CPU uiteindelijke code uitvoert. Daarmee kan GPU of Asic belasting zelfs érger zijn, omdat er nog een emulatielaag tussen zit.

Verder niet relevant. VPS-sen zijn niet geschikt om te minen, daar zijn we het over eens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 02:16:
Het gaat niet om weg-abstraheren. De enige manier om op een VPS een GPU of een Asic te hebben (dat kan), is geëmuleerd. Waarmij de host CPU uiteindelijke code uitvoert. Daarmee kan GPU of Asic belasting zelfs érger zijn, omdat er nog een emulatielaag tussen zit.

Verder niet relevant. VPS-sen zijn niet geschikt om te minen, daar zijn we het over eens :)
Eh nee...
Afhankelijk van welke hypervisor gebruikt wordt kan je meestal USB(ASICs) en ook zelfs PCIe devices (GPU's) gewoon bridgen naar een VM, dat de meeste standaard VPS-hosters dit niet doen betekent niet dat emulatie
op de CPU de enige manier is.
Mining is niet het enige wat GPU's en USB apparaten gebruikt, die mogelijkheid is er al jarenlang.

[ Voor 6% gewijzigd door RGAT op 07-01-2018 02:19 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 02:16:

Als je een ASIC emuleert, dan is het hele punt van een ASIC weg... Hetzelfde geldt (doch in mindere mate) voor een GPU. Die zou je natuurlijk kunnen emuleren maar daar schiet je niks mee op vergeleken met de toepassing op de client gewoon direct op de CPU implementeren.

Vandaar dat VPSen met geëmuleerde GPUs (laat staan ASICs) simpelweg niet een ding is: het zou onzinnig zijn.

RGAT schreef op zondag 7 januari 2018 @ 02:18:
[...]
Eh nee...
Afhankelijk van welke hypervisor gebruikt wordt kan je meestal USB(ASICs) en ook zelfs PCIe devices (GPU's) gewoon bridgen naar een VM, dat de meeste standaard VPS-hosters dit niet doen betekent niet dat emulatie
op de CPU de enige manier is.
Mining is niet het enige wat GPU's en USB apparaten gebruikt, die mogelijkheid is er al jarenlang.
Tuurlijk is er passthrough, maar dat zal bij 'cloudproviders' niet snel voor VPSen worden toegepast omdat je dan als nog 1 GPU per VM nodig hebt, terwijl VMs juist CPUs (cores) delen. Dan ben je dus de flexibiliteit kwijt, wat (vermoed ik) de reden is dat providers dit over het algemeen alleen aanbieden voor dedicated servers.

[ Voor 34% gewijzigd door Compizfox op 07-01-2018 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-09 01:48
lf2 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 00:54:
Heeft iemand hier zijn miners/rigs bij een data center staan ?

- Lagere kosten.
Nadelen:

Tsja enige wat ik kan bedenken is dat je een contract aan moet en ik hoor wel eens verhalen dat de hosters de miners soms dagen lang niet aan hebben staan "ivm" werkzaamheden en zelf gaan minen. :\
Waar baseer je de lagere kosten op?
Hosters minen zelf ivm werkzaamheden? Je hebt een colo contract, dus hardware mag je zelf verzorgen en daar kunnen zij dus niet bij. Het enige wat ze voor je regelen is stroom en een internet lijn, De rest is aan jou.

Bij colocatie zijn er vaak ook wel eisen aan apparatuur, als je daar dus met een open airframe binnen komt, wordt je waarschijnlijk niet eens binnen gelaten. Dus extra kosten voor een 4U casing.
Tel daar maar even 300,- extra aan kosten bij

Dan moet je nog je rackhuur betalen. Hier zit vaak wel stroom bij, maar dan zit je al wel op een 150 - 200,- euro aan huur per maand. Voor een rig zoals hieronder zit je op een 100,- stroomkosten per maand voor thuis. Dus laten we die ook hier meenemen. Dan heb je dus nog 100,- aan maandelijkse kosten over.

Extra investering voor een DC:
eenmalig: 300,- voor een 4U case: https://images-na.ssl-ima.../images/I/61fEW21fDGL.jpg
maandelijks: 200,- rackhuur
reiskosten bezoek/storingen bezoek DC

Thuis:
eenmalig: 20,- hout/aliminium case
maandelijks: 100,- stroom kosten

Stroom:.(voorbeeld)
voor een 6GPU 1070Ti rig zit je op een 675 - 700W continu

Minen is mijn ogen met zo min mogelijk kosten een zo hoog mogelijk rendement halen op zowel korte als lange termijn. Ik zie dan ook geen voordelen om het bij een DC te stallen.Dan zet ik liever thuis een rack neer.

Voordelen thuis:
- Sneller ter plekke voor onderhoud (hardware failures, rdp/ssh niet bereikbaar).
- geen colo contract nodig. Je kan dus stoppen wanneer je wilt. Downtime in een DC is direct geldverlies
- stroomprijs boven xx aantal kWh, kan meestal via zakelijke prijzen geleverd worden.
- geen reiskosten naar een DC.

Nadelen:
- herrie. Dat schijnt best mee te vallen,
- neemt ruimte in beslag.

Bruto opbrengst (schatting) 20 euro per dag = 600,- pmnd
kosten:
- afschrijving rig investering
- stroomkosten
- transactiekosten / dev fees voor je mining software en verkopen/versturen van je coins

Ik zou als rackspace verhuurder niet zitten te wachten op de "knutsel praktijken"van mining rigs (brandveiligheid, doorlussen van power/sata kabels). Colo verhuurders, stellen dan ook vaak wel eisen aan apparatuur die gebruikt wordt (geen stekkerdozen van de Action o.a) of je zal er wel op gewezen worden.

Dan kun je beter een 42U rack op marktplaats kopen. En zelf je serverruimte inrichten en voor stroom een zakelijk contract afsluiten en dat in de garage zetten, dan ben je per saldo goedkoper uit.

Als je wil minen en je maakt je druk om de herrie? Ga niet minen, maar koop gewoon coins ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lf2
Een co locatie heeft goedkopere stroom prijs dan een consument ooit kan hebben vanwege volume. Extra fee er boven op en je komt toch op ongeveer dezelfde prijs terecht minus de herie denk ik.

Wat zou het kosten om een S9 thuis te draaien ? Ik heb prijzen gezien van 160/175 per maand bij een co locatie.

Dat is minder dan de stroom kosten ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
150 euro per kW op een maand heb ik voor GPU miner rigs.

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lf2
Nindustries schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:19:
150 euro per kW op een maand heb ik voor GPU miner rigs.
Ik volg je niet echt... Zit je ergens of bedoel je de kosten thuis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Zelf geen ervaring met colocatie maar er zijn verschillende partijen die dit verzorgen voor miners. Als je het nederlandse deel van bitcointalk en dan de mining sectie doorspit vind je er zo een aantal. Bijvoorbeeld deze thread: https://bitcointalk.org/index.php?topic=2070779.0

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 11:45

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Nadeel van een datacentrum is ook dat als er iets stuk gaat je er snel naartoe moet ik het te repareren.

Maar de berekening thuis VS datacentrum qua stroomkosten is makkelijk zelf te maken. Maar denk dat een hoop collocatie bedrijven ook maar een x aantal amperes leveren. Met een 4u systeem met meerdere kaarten zit je daar denk ik snel overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wellicht een ander alternatief, een kantoor formaatje bezemkast huren op een goedkope locatie in Nederland.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:57
lf2 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 00:54:
Nadelen:

Een datacenter/colocatie aanbieder komt niet aan apparatuur van klanten zonder opdracht en toestemming. De verhalen van hosters die miners even naar hun eigen wallet laten minen komt van loodsen met een paar stellingkasten, niet van datacenters.

Wanneer je een all-in prijs betaalt (fysieke ruimte + stroom) dan kan het uit om miners in een datacenter te plaasen. Dan zijn inderdaad de voordelen dat je minder voor stroom betaalt en geen last hebt van de warmte.

Mining "rigs" zijn over het algemeen niet gewenst in datacenters vanwege de airflow. Heb je een mining rig en overweeg je om die in een datacenter te plaatsen dan zal alles in een 19" behuizing geplaatst kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor zover ik weet zit je vaak aan een bepaalde toegestane stroomlimiet van je colocatie. Dus iets als 1-2A voor een rackserver of 16A per feed wanneer je een heel rack afneemt. Een mining rig gaat niet heel ver komen met 1A ;)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:57
Er zijn ook datacenters waar 3-fase 32A in een rack gaat. Bij gebruikelijke shared colocatie diensten is 1-2A per server niet heel vreemd. Bij colocatie voor miners is de stroominrichting wat anders dan 16A per rack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Er zijn een aantal datacenters die ook een programma hebben voor miners.
Vaak moet het dan in een 4u kast zitten, maar er zijn er ook die open frames neer kunnen zetten.
Die laatste zijn vaak geen echt professionele datacenter, maar gewoon bedrijfshallen.

Als je het wat groter aan wilt pakken en alles in 4u cases bouwt kan je ze nog beter in Zweden in een datacenter hangen, is nog weer een 30% goedkoper dan in NL en 100% groene stroom.
http://www.hydro66.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-09 16:17

Dark0r

WAT

zoek eens in je buurt naar stichtingen of hackerspaces, builderspaces... vaak zijn die gasten ook geinteresseerd in crypto en willen graag wat bij verdienen :)

zijn ook genoeg grote bedrijven die nu al veel stroom verbruiken die graag wat bij willen verdienen.

ik betaal momenteel 100eu p/m voor +/- 4.3kwh gpu farm
Pagina: 1