Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke router als access point?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik gebruik op dit moment voor de bovenverdieping een goedkoop routertje (omgelabeld TP-Link ding waarop ik DD-WRT heb draaien), welke ik enkel gebruik als access point (dus DHCP uitgeschakeld en het apparaat een vast IP-adres gegeven). Dit werkt prima, echter zijn de netwerkpoorten 100Mbit en ik heb mijn internetabo geupgraded naar 200Mbit. Ik moet dan dus een Gbit-switch kopen of een nieuwe router/ap met ingebouwde Gbit-switch. Dat laatste heeft mijn voorkeur, zodat ik niet 2 apparaten hoef te gebruiken. Echter komt dan de vraag: welke router kan ik het best nemen?

(Ik noem aldoor router, maar ik ga deze dus als access point gebruiken. Losse AP's kan ik echter weinig vinden, dus kom ik bij routers uit).

Eigenlijk wil ik er niet teveel aan uitgeven (+- 50 euro vond ik in eerste instantie genoeg), maar ik zit toch even te denken of iets meer uitgeven (100+ euro) misschien wel verstandiger is, omdat je dan betere wifi hebt.

Aantal opties:
- TP-Link Archer C7 (80 euro)
- TP-Link Archer C2300 (130 euro)
- Netgear Nighthawk R7000 (135 euro)

Nu betaal je voor de duurdere natuurlijk ook voor een snellere cpu e.d., wat volgens mij vnl. relevant is voor de routerfunctie. Die functie gebruik ik niet, dus heeft het dan wel zin om zo'n dure router te kopen? Kan iemand adviseren wat wijsheid is? Is de wifi van die C2300 en Nighthawk alleen ook het prijsverschil waard als ik hem alleen als AP gebruik? Of zit het prijsverschil meer in de functies die ik toch niet gebruik?

Beste antwoord (via rens-br op 08-01-2018 09:59)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KPN's "WiFi Versterker" is een AP met exact zelfde hardware als de Netgear R7000, maar dan voor EUR 50 in de KPN shop te koop. Ook als je geen KPN klant bent.

Qua in WiFi performance is trouwens dat lijstje van jou (en dit KPN ding) een pot nat. Allemaal 3x3 MiMo ontwerpen, de C7 met een Qualcomm-Atheros 9880, de rest met een Broadcom BCM4360 (of in het geval van de C2300 de BCM4365). Specs muv wat loze marketingblaat van BCM (NitroQAM :') ) identiek, te verwachten performance ook.
Wat wel uitmaakt is support voor DFS in stock firmware en mogelijkheid om eigen firmware te draaien:

DFS:
- C7 en C2300: net zoals alle andere consumentenTP-Links: nee :/
- R7000 en KPN: ja

Alternatieve fw:
- C7 en R7000: ja
- C2300 en KPN: nee

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KPN's "WiFi Versterker" is een AP met exact zelfde hardware als de Netgear R7000, maar dan voor EUR 50 in de KPN shop te koop. Ook als je geen KPN klant bent.

Qua in WiFi performance is trouwens dat lijstje van jou (en dit KPN ding) een pot nat. Allemaal 3x3 MiMo ontwerpen, de C7 met een Qualcomm-Atheros 9880, de rest met een Broadcom BCM4360 (of in het geval van de C2300 de BCM4365). Specs muv wat loze marketingblaat van BCM (NitroQAM :') ) identiek, te verwachten performance ook.
Wat wel uitmaakt is support voor DFS in stock firmware en mogelijkheid om eigen firmware te draaien:

DFS:

Alternatieve fw:

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

De build quality van die Netgear is wel wat hoger. Het ding was in zijn tijd met afstand de beste op de (consumenten) markt.

@Dion: is op die 'wifi versterker' gewone firmware te flashen? Zoals op de netgear wel kan?

If so, dan zou mijn keuze duidelijk zijn, en zou ik dat KPN ding kopen.

Om dan toch ook met een alternatief te kopen, waarom zet je geen goedkoop Gbit switchje aan je modem (dus vóór je AP).

• Palomar
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 7 januari 2018 @ 00:09:

DFS:

Alternatieve fw:
Thanks, als ik jouw reactie samenvat zou je dus de R7000 adviseren? (twee keer ja ;)) of evt. die van KPN. Echter heeft die van KPN geen externe antennes. Maakt dat nog iets uit tov de Netgear? Staat me alleen wel een beetje tegen dat ie van KPN is, terwijl ik Ziggo heb. Levert dat echt geen problemen op qua instellingen/ondersteuning oid?

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 00:14:
Om dan toch ook met een alternatief te kopen, waarom zet je geen goedkoop Gbit switchje aan je modem (dus vóór je AP).
Was een optie idd, maar dan heb ik 2 apparaten, 2 adapters, extra snoeren etc. Heb liever 1 apparaat ;)

Verwijderd

Palomar schreef op zondag 7 januari 2018 @ 00:40:
[...]
Thanks, als ik jouw reactie samenvat zou je dus de R7000 adviseren? (twee keer ja ;)) of evt. die van KPN. Echter heeft die van KPN geen externe antennes. Maakt dat nog iets uit tov de Netgear? Staat me alleen wel een beetje tegen dat ie van KPN is, terwijl ik Ziggo heb. Levert dat echt geen problemen op qua instellingen/ondersteuning oid?
Waarom de R7000 aanschaffen als je voor de helft van dat bedrag het KPN accesspoint kunt kopen??

Wat instellingen cq ondersteuning betreft maakt het allemaal niets uit, het ding wordt automatisch over het internet geüpdatet, daar hoef je niet meer naar om te kijken.
En met KPN hardware kan je Ziggo abo alleen maar beter worden. ;)

Interne of externe antennes zou in principe niets hoeven uit te maken, maar hoewel ik best tevreden ben met dit KPN vehikel komt de WiFi van de buren en overburen doorgaans sterker binnen dan van dit KPN accesspoint in het eigen huis. :P
Mijn Asus routers met Merlin firmware deden dit inclusief een powerboost overigens weinig beter.

De KPN experiabox die hier voor WiFi op de meest ongunstige plek staat, geeft voor bijna het gehele huis al een sterker signaal af.

• Compagnon
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-12-2023
Ik zou gaan voor Netgear of de KPN experiabox ;)

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ziggo accespoint ... Omgebouwde Archer C7, draait hier al lange tijd zonder problemen

Eventueel zelf dd-wrt smaakje opgooien, is hier op GOT een heel topic over te vinden

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Palomar schreef op zondag 7 januari 2018 @ 00:40:
[...]

Thanks, als ik jouw reactie samenvat zou je dus de R7000 adviseren? (twee keer ja ;)) of evt. die van KPN. Echter heeft die van KPN geen externe antennes. Maakt dat nog iets uit tov de Netgear?
Externe antennes = loze marketingtool.

De ideale dipoolantenne is een half lambda, dus een halve golflengte van de signalen in kwestie, met tweede keus 1/4 lambda. De 5 GHz-band heeft een golflengte van ~5.6cm, dus een antenne moet idealiter zo'n 2.8cm lang zijn. 2.4GHz heeft een golflengte van net boven de 12cm, dus antennes moeten ofwel 6cm danwel 3cm zijn. Dat kan prima intern.

Komt bij: die andere drie apparaten hebben alleen hun 5GHz antennes extern. 2.4GHz gaat net zo goed intern met 3cm lange antennes.

Als je creatieve dingen wilt doen met richtverbindingen is het hebben van externe antenneaansluitingen een pre, maar voor gebruik binnenhuis wil je juist zo omnidirectioneel mogelijk zijn (want je clients zitten niet stil op een plek...). Dan kun je het met losse antennes alleen maar verprutsen tov interne antennes in goede orientatie.
Staat me alleen wel een beetje tegen dat ie van KPN is, terwijl ik Ziggo heb. Levert dat echt geen problemen op qua instellingen/ondersteuning oid?
Heb je ooit een AMD GPU met een Intel CPU gedraaid? Of een nVidia GPU met een AMD CPU? :z

Behalve default settings firmware updates hoef je toch niets inhoudelijk zinnigs van je provider te verwachten. Die updates gaan via TR.069 en zijn dus in beginsel volstrekt netwerkonafhankelijk.

Oslik blyat! Oslik!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 19:41
FreshMaker schreef op zondag 7 januari 2018 @ 08:18:
Ziggo accespoint ... Omgebouwde Archer C7, draait hier al lange tijd zonder problemen

Eventueel zelf dd-wrt smaakje opgooien, is hier op GOT een heel topic over te vinden
Gaat om deze:
https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen slecht ding (want gewoon een C7 met andere firmware), maar:

- out-of-the-box geen DFS, daarvoor moet je er een xWRT op zetten
- gare externe antennes
- EUR 10 duurder dan KPN geval

Oslik blyat! Oslik!

• Palomar
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:35:
[...]

Heb je ooit een AMD GPU met een Intel CPU gedraaid? Of een nVidia GPU met een AMD CPU? :z

Behalve default settings firmware updates hoef je toch niets inhoudelijk zinnigs van je provider te verwachten. Die updates gaan via TR.069 en zijn dus in beginsel volstrekt netwerkonafhankelijk.
Ok thanks, als dat zo is dan zie ik idd ook geen bezwaar. Waar ik niet zo op zit te wachten is een volledig customized KPN-firmware waarin ik helemaal niks kan instellen of dat ik hem moet hacken om er iets mee te kunnen. Maar dat is dus niet het geval.

Dan bestel ik deze :)

[edit] en besteld.. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 07-01-2018 11:11 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Palomar schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:09:
[...]

Ok thanks, als dat zo is dan zie ik idd ook geen bezwaar. Waar ik niet zo op zit te wachten is een volledig customized KPN-firmware waarin ik helemaal niks kan instellen of dat ik hem moet hacken om er iets mee te kunnen. Maar dat is dus niet het geval.
Hoho, voorzover ik weet is er geen eigen firmware op te draaien. Als je die vrijheid wilt, is het geen geschikte keuze. Maar als je gewoon een AP wilt die vrolijk op layer 2 z'n ding doet is het een zeer competente voor een zeer scherpe prijs.

Oslik blyat! Oslik!

• Palomar
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 7 januari 2018 @ 17:30:
[...]

Hoho, voorzover ik weet is er geen eigen firmware op te draaien. Als je die vrijheid wilt, is het geen geschikte keuze. Maar als je gewoon een AP wilt die vrolijk op layer 2 z'n ding doet is het een zeer competente voor een zeer scherpe prijs.
Hoeft ook niet per se hoor. Als het werkt is het goed. En mocht ie niet bevallen dan stuur ik hem weer terug ;)

• Palomar
  • Niet online
Heb dat KPN access point inmiddels gisteren binnengekregen. Het Gbit-switchgedeelte (waar het in eerste instantie allemaal om ging) werkt prima. Haal nu iig makkelijk de 200Mbit van mijn internetabo :)

Wireless was ook allemaal eenvoudig in te stellen. Ben alleen nog niet heel erg enthousiast over het bereik. Het is niet beter dan mijn vorige 8 jaar oude Icidu 150N routertje (met ddwrt als AP ingesteld). Maar ook niet slechter, dus dat scheelt ;) Alleen in de kamer zelf heb je op 5GHz natuurlijk wel veel snellere verbinding, maar een paar muren zijn ook voor deze KPN AP desastreus. Al zal dat in zijn algemeenheid wel een beetje de beperking van wifi zijn. Had de hoop dat ik met dit AP ook goede dekking op de verdieping erboven zou hebben, maar dat wordt toch maar een kabeltje trekken ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bereik van WiFi is zo'n 300-450m. Over open veld, vrij van obstakels. Of je nu een EUR 10 Aldi-AP neemt of een EUR 400 Asus monster verandert daar weinig aan. Maar de meeste mensen wonen niet in een open veld ;)

Dekking is afhankelijk van flink wat meer factoren dan bereik (daarom dat "bereik" meestal de foute term is), maar obstakels vormen daar een zeer belangrijke factor in. Zelfs de beste AP komt niet door beton heen.

Sowieso zou ik anno 2018 al je WiFi dimensioneren op 5GHz. 2.4GHz is een nice to have erbij voor low-end en/of legacy meuk. Het is trouwens in echte betonbunkers nadrukkelijk niet automatisch het geval dat 5GHz slechter dekt dan 2.4GHz. Het peneteert duidelijk slechter (maar 2.4GHz komt ook niet door zwaar beton, dus dat maakt weinig uit) maar reflecteert beter, waardoor het vaak wel beter om hoeken/door trapgaten heen gaat.

In mijn huis heb ik 2 AP's nodig, eentje vooraan op begane grond, eentje achteraan op 1e verdieping. Opvallend is dat de dekking in 5GHz duidelijk beter is. Met een enkele AP is er een kamer waar ik echt geen WiFi heb, en een tweede waar 2.4GHz totaal niet werkt, maar 5GHz prima verbinding geeft. Nog steeds onacceptabel, daarom 2e AP, maar wel mooie illustratie van betere dekking van 5GHz in situaties met veel beton.

Oslik blyat! Oslik!

• Palomar
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:15:
Bereik van WiFi is zo'n 300-450m. Over open veld, vrij van obstakels. Of je nu een EUR 10 Aldi-AP neemt of een EUR 400 Asus monster verandert daar weinig aan. Maar de meeste mensen wonen niet in een open veld ;)

Dekking is afhankelijk van flink wat meer factoren dan bereik (daarom dat "bereik" meestal de foute term is), maar obstakels vormen daar een zeer belangrijke factor in. Zelfs de beste AP komt niet door beton heen.

Sowieso zou ik anno 2018 al je WiFi dimensioneren op 5GHz. 2.4GHz is een nice to have erbij voor low-end en/of legacy meuk. Het is trouwens in echte betonbunkers nadrukkelijk niet automatisch het geval dat 5GHz slechter dekt dan 2.4GHz. Het peneteert duidelijk slechter (maar 2.4GHz komt ook niet door zwaar beton, dus dat maakt weinig uit) maar reflecteert beter, waardoor het vaak wel beter om hoeken/door trapgaten heen gaat.

In mijn huis heb ik 2 AP's nodig, eentje vooraan op begane grond, eentje achteraan op 1e verdieping. Opvallend is dat de dekking in 5GHz duidelijk beter is. Met een enkele AP is er een kamer waar ik echt geen WiFi heb, en een tweede waar 2.4GHz totaal niet werkt, maar 5GHz prima verbinding geeft. Nog steeds onacceptabel, daarom 2e AP, maar wel mooie illustratie van betere dekking van 5GHz in situaties met veel beton.
Ik heb een vergelijkbare opstelling:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Verdieping 2: --------+-+-+-+-+-++++++++
Verdieping 1: +-+-+-++++++++++++++++X+++
Verdieping 0: +++++X++++++++++++++++++++

X  = locatie van wifi modem of AP
-  = ontvangst slecht
+- = ontvangst redelijk
+  = ontvangst goed

Waar de ontvangst slecht is ( - ) hou ik dan nog 1 streepje over en is de doorvoersnelheid ook vrij laag. Op verdieping 2 is op een gedeelte de ontvangst erg slecht. Zowel op 2,4GHz als 5GHz kan ik daar niet echt een betrouwbare verbinding opzetten. Zal idd komen door plafonds/muren, want beide accesspoints moeten door meerdere muren/plafonds gaan om daar te komen.

Nu is het wel zo dat 5GHz bij weinig signaal ws. nog wel stukken sneller is dan de oude situatie (2,4GHz 150N met weinig signaal), alleen op de plek waar de vele minnetjes staan is de thuiswerkplek van mijn vriendin en met 1 streepje bereik kun je niet betrouwbaar de hele dag werken (vpn/rdp). Ga daarom toch maar een kabel leggen (is nu powerline, wat snel genoeg is voor thuiswerken, maar dat valt soms uit).
Pagina: 1