Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• benzai
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-11 04:42
Ik zit al een tijdje met de irritatie dat wanneer ik content via Netflix bekijk ik bij het opkomen van ondertiteling een witte waas over heel het beeld krijg. Ook als ik de ondertiteling uitschakel licht heel het beeld op. Bijvoorbeeld wanneer in donkere scènes lichte elementen voorbij komen.

Als ik de instelling "geavanceerde contrast optimalisatie" uitschakel is het oplichten bij veel wit weliswaar verholpen maar dit zorgt er voor dat ik constant die waas heb. Het ziet er echt niet uit, het lijkt wel alsof er dan helemaal geen zwart meer in het beeld zit.

Het gaat om het type KD-55XD8577.

Help ;w

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Fotootje, filmpje?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• benzai
Komt er aan! Moet werken vandaag :(

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:16
Dit is gewoon backlight bleed iets wat elke LCD tv heeft, de ene erger als de ander.

Verwijderd

De witte waas bij TS is waarschijnlijk gelijk verdeeld over het beeld. Backlight bleed is toch niet gelijk over het hele beeld? (meer bij randen)

Verder ingaand op situatie van TS:

En spelen met helderheid en backlight settings enzo zal het wel niet oplossen.

Jaren geleden (2008) ook een lcd Bravia gehad, was er nog niet een andere setting die te maken had dit soort beeld'verbetering'?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2018 15:04 . Reden: Ouwe meuk ]

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 19:37
Doordat ondertiteling vaak erg helder is (helder wit) zal je televisie proberen een helderder beeld te geven. Daardoor gaat de backlight omhoog en door backlight bleed zie je het zwart wat grijzer worden. Met een televisie die local-dimming heeft zal dit effect lokaal optreden (in het gebied van de ondertiteling). Hoe groot dit gebied is, is afhankelijk van het aantal local dimming zones.

Je zou kunnen kijken of je local dimming uit kunt zetten (kan een exotische naam hebben als dynamic contrast, ...). Je krijgt dan een wat rustiger beeld, maar natuurlijk een wat minder contrast. Dit heb je dus al geprobeerd, maar dan blijft de backlight blijkbaar nog te fel. Je zou kunnen proberen de backlight minder fel te zetten. Soms is dat een aparte optie, maar anders kun je overwegen de helderheid lager te zetten. Sommige televisies kennen ook een Cinema mode, waarbij het contrast ook wat natuurlijker is i.p.v. het dynamische contrast wat het in de winkel goed doet.

Soms is het ook mogelijk om de kleur of opacity van de ondertiteling aan te passen. Door die minder helder te maken zal de backlight niet zo omhoog gaan.

Een OLED toestel werkt niet met een backlight, maar daar geven de pixels zelf licht. Daardoor zal je dit soort issues ook niet hebben met een OLED toestel. Daarbij kan de helderheid per pixel worden bepaald en spreken ze daarom ook over "echt zwart".

[ Voor 16% gewijzigd door BugBoy op 07-01-2018 14:59 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:16
Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:51:
De witte waas bij TS is waarschijnlijk gelijk verdeeld over het beeld. Backlight bleed is toch niet gelijk over het hele beeld? (meer bij randen)

Verder ingaand op situatie van TS:

En spelen met helderheid en backlight settings enzo zal het wel niet oplossen.

Jaren geleden (2008) ook een lcd Bravia gehad, was er nog niet een andere setting die te maken had dit soort beeld'verbetering'?
Vorig jaar een nieuwe high end LCD Tv gekocht met lokal dimming (5 zones verticaal)

Tv kijken in een donkere omgeving was ronduit lelijk, met local dimming aan licht het scherm precies op aan het begin tot het eind van de regel tijdens het tonen van ondertiteling en dit over het gehele scherm.

zonder local dimming heb je hier geen last van maar krijg je een waas over het gehele beeld.
de backlight bleed vlekken kun je er ook proberen uit te poetsen met een zachte doek.

local dimming is een scherm verbeteraar wat er voor zorgt dat het de gebreken van LCD minder doet lijken.

Ik kon er maar niet aan wennen en het was bij mijn nieuwe tv veel erger als mijn tv van 8 jaar oud, nu heb ik sinds een week een LG oled E7 en allejezus wat een verademing!

• benzai
Gewoon zwaar klote dus en niets aan te doen lijkt mij. Het is ook echt alleen als het in de ruimte donker is. Als het daglicht is in mijn woonkamer merk ik er helemaal niets van en is het contrast prachtig. Savonds is het gewoon ruk... het is ook alleen bij HDR content geloof ik. Hier de video: https://vimeo.com/250037770

[ Voor 15% gewijzigd door benzai op 07-01-2018 23:05 ]

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:47

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

benzai schreef op zondag 7 januari 2018 @ 22:55:
Gewoon zwaar klote dus en niets aan te doen lijkt mij. Het is ook echt alleen als het in de ruimte donker is. Als het daglicht is in mijn woonkamer merk ik er helemaal niets van en is het contrast prachtig. Savonds is het gewoon ruk...
Zeker wel.
Dynamisch contrast uit en klaar. Kan een iets andere benaming hebben. Is met mijn sony, samsung en lg exact hetzelfde.

• benzai
ApC_IcE schreef op zondag 7 januari 2018 @ 23:03:
[...]

Zeker wel.
Dynamisch contrast uit en klaar. Kan een iets andere benaming hebben. Is met mijn sony, samsung en lg exact hetzelfde.
Ja dan is het oplichten wel weg maar heb je constant totaal geen contrast ziet er echt niet uit...

• MittaBong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 22:52
Edit: Zal eigen topic aanmaken.

[ Voor 101% gewijzigd door MittaBong op 08-01-2018 10:31 . Reden: Verwijderd maak eigen topic aan. ]

• MichelL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-04-2022
Topic is al even oud maar wellicht dat er toch mensen zoeken.
Ik had dezelfde problemen met mijn Sony 65XF8599 icm een Samsung C7140 HD recorder.
Na een factory reset van de recorder was het al een stuk beter.
De uiteindelijke oplossing was om in de beeld instellingen onder geavanceerd de optie Video-Opties te kiezen en video bereik op beperkt te zetten.
Ook de instellingen veranderen Bij Kleurruimte naar AdobeRGB en bij HDR-modus uit selecteren gaf een verbetering in kleur.
Naar keuze kun je nog wat spelen met de kleur instelling was nodig bij mij omdat huidskleur vaak onnatuurlijk overkwam.
Na een uurtje of wat tweaken uiteindelijk perfect beeld.
Heel soms bij wat oudere films komt het nog onnatuurlijk over maar wellicht komt het omdat de huidige tv's veel meer kleuren kunnen weergeven waardoor fouten extra benadrukt worden.

Bij andere bronnen zoals Bluray en een 4K media speler had ik het probleem niet en hier de instellingen op wat kleur en contrast na onveranderd gelaten.

Bij mij zat het dus niet in backlight bleeding oid. Mijn Sony heeft hier niet echt last van en is redelijk egaal
Zwart ziet er als het zo bedoeld is zwart uit.
Soms zijn films of uitzendingen niet beter en wordt het nooit diep zwart.
Aan de andere kant snap ik soms de discussie met bijbehorende kritiek niet helemaal.
Wanneer is iets wat je ziet of filmt nu echt diep zwart? Dit komt heel weinig voor.
Diep zwarte voorwerpen worden vaak in het licht sowieso donker grijs.
Misschien als je een zwart gat wilt zien op een lichte achtergrond dat het zinvol is om naar oled over te gaan. ;-)

[ Voor 23% gewijzigd door MichelL op 26-10-2018 09:48 ]

Pagina: 1