Hoe verhouden "oude" speakers zich met een nieuwe set?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haderach
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-07 11:44
Ik heb een (in meer of mindere mate) vintage speakerset (2x Studiocraft 300st aan een Kenwood A-71 versterker), die ik voor 40 euro (voor de hele set) ooit eens heb gekocht. Ik ben ook altijd wel redelijk tevreden geweest over het geluid wat ik eruit kreeg, zeker voor de hoeveelheid geld die ik kwijt was. De set heeft heel af en toe wat kleine kuurtjes, in dit geval een kanaal die lichtelijk wegvalt. Daarom heb ik de afgelopen tijd best wel zitten twijfelen over een nieuw, minder lomp en misschien wel beter setje. In dit geval de Edifier 1280T oid.

Mijn vraag is nu, heeft iemand ervaring met oude en nieuwe speakers (vergelijkbaar met wat ik heb en wil), en hoe beide zich met elkaar verhouden? Ik heb namelijk geen manier gevonden om zelf te vergelijken, dus ben ik benieuwd naar de conclusies van iemand die dit wel heeft gedaan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Er is maar een manier om daar achter te komen, de speakers naast elkaar zetten en dan luisteren.

Overigens kunnen oude speakers heel aardig klinken, dus alleen op basis van dat gegeven zou ik geen keuze maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tsja die studiocraft dingen zijn wel echt heel erg oud en waren destijds al niet bepaald het toonbeeld van een moderne speaker. Een cone-tweeter presteert matig. Maar echt heel veel spannende dingen zijn er met luidsprekertechnologie niet gebeurd. Het enige dat er is gebeurd is datde kosten voor versterkervermogen enorm is afgenomen, waardoor veel moderne kleine speakers ook vrij laag kunnen (hier lever je wat rendement op in, kost je dus vermogen).

Het kan overigens best zijn dat jij de klank van die studiocraft speakers fijner vindt dan de edifier. In die zin heeft mijn bovenbuur helemaal gelijk. Je kunt er het best even naar luisteren. Met 5 tientjes per stuk zijn dit natuurlijk ook echt absolute instappers.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Toen had je net als nu een hoop troep op de markt. Dus oud betekend niet altijd troep, anders hadden we niet de vintage handel industrie.