Niet als buitenstaander.
Je kan prima naar de hoeveelheid traffic kijken, maar niet wat het is. Daar is het juist VPN voor. Virtual Private Network, een verbinding die zorgt dat je communcatie privé is.
Anyway, de hoeveelheid data is wel te verklaren, ookal vertaalt iemand alleen maar teksten.
Als je werkt op een remote server, b.v. met behulp van RDP, Xorg of Citrix, krijg je gewoon de gerenderde desktop over de lijn gestuurd. Pixel voor pixel, dus in essentie een videostream van het scherm die op een server draait (of gesimuleerd wordt).
Afhankelijk van de resolutie en de hoeveelheid 'repaints' (schermwijzigingen), kan dat behoorlijk in de gigabytes gaan lopen als je de godganse dag er op zit te werken.
Zie b.v. ook:
https://superuser.com/que...e-desktop-bandwidth-usage
Alles tussen 12MB en 3,5GB per uur (en mogelijk meer, de betreffende post stamt uit 2011, toen rsoluties nog niet zo hoog waren) is mogelijk.
1000GB per maand, bij 21 werkdagen per maand, maakt een krappe 50GB per dag, gedeeld door 8 werk-uren op een dag maakt dat zo'n 6GB per uur.
Haal daar nog 10% VPN overhead af (elke MB via VPN kost gewoon extra traffic ivm routeringsinformatie, encryptie, etc) is gauw tussen de 5 en 5,5GB per uur.
Mogelijk minder, mocht de betreffende persoon b.v. de boel aan laten staan terwijl hij/zij pauze neemt, of b.v. meer uren maakt dan 8 per dag.
Dus stel dat er gebruik wordt gemaakt van RDP met vrij veel screen changes en hoge resolutie (1080p of zelfs hoger), ondertussen misschien een beetje youtube kijken of spotify streamen oid.
Dat tikt best aan...
Is het verklaarbaar? Absoluut. Maar het is wel een extreme samenloop van omstandigheden.
Edit:
Oh en dan praten we ook nog over een huisgenoot, dus de TS zal zelf ook mee tikken in die 1000GB per maand. Het wordt steeds plausibeler

Als ik even extrapoleer wat de TS zelf gebruikt, zo'n 70GB in twee weken, en een maand is ruim 4 weken, dan gebruikt de TS zelf ongeveer 150GB per maand.
Dus dan is de overige 850 van de huisgenoot.
850 / 21 = 40,5GB per dag
Er vanuit gaande dat de huisgenoot de boel aan laat staan terwijl hij/zij pauze neemt of even boodschappen gaat doen en misschien wel een uurtje langer werkt dan de norm van 8 uur per dag, komen we op ongeveer 10 uur.
40,5 / 10 = 4,05GB per uur. En dan nog 10% er af ivm VPN overhead, dus 3,6GB per uiur.
Er vanuit gaande dat er een enkel scherm over RDP gestuurd wordt, en er dus vrij vaak ge-Alt+Tab-t wordt (wisselen tussen brondocument en doeldocument), krijg je ook veel full repaints van het scherm.
Ik moet zeggen dat ik de getallen steeds logischer begin te vinden.
Om dit te behalen, hoef je niet eens illegale dingen te doen. Alleen maar slecht geoptimaliseerd werken (RDP is niet echt ideaal, zeg maar) en schijt hebben aan dingen afsluiten terwijl je wegloopt bij je PC, en je komt al aan plausibele cijfers.
En dan houd je nog niet eens rekening met eventueel privé surfgedrag. Netflix 's avonds? Spotify gedurende de dag? Misschien wat Youtube, forum browsen, etc?
Dat telt ook allemaal mee. Dus misschien heeft de huisgenoot ook wel 150GB per maand aan privé verbruik naast het werkgerelateerde verbruik.
Dan zitten we al op 700GB per maand, 33,3GB per dag ofwel 3,3GB per uur en 3GB per uur na VPN overhead.
Edit2:
Oeh nog iets wat ik me net bedenk... Wat als de betreffende VPN direct gekoppeld is op het LAN van de zaak, zonder enige vorm van filtering?
Dan gaan er allerlei broadcast berichten over de lijn. Je PC zit normaliter constant te scannen naar andere PC's, servers, printers en NASsen op het netwerk. Stel dat er op dat LAN een stapel machines aan staat die dus ook dergelijke broadcasts doen...
En de DHCP server valideert ook regelmatig wie welk IP adres heeft, en zo zijn er nog stapels andere services op een LAN.
Bij een ongefilterde aansluiting via VPN, komt dat allemaal over de lijn.
Ik kan je zo niet vertellen hoeveel MB dat per uur is, maar je zou voor de lol eens Wireshark kunnen gebruiken en testen wat er in je thuisnetwerk gebeurt.
Dan heb je een baseline en extrapoleert dat naar een groter netwerk.
Het is allemaal verkeer waar die huisgenoot niets aan kan doen.
Een goed ingeregelde VPN filtert dergelijke dingen, maar als je er geen aandacht aan besteed en gewoon iets neerkwakt als systeembeheerder, zijn je medewerkers de dupe als ze een datalimiet hebben.
[
Voor 42% gewijzigd door
McKaamos op 06-01-2018 18:07
]