Welke videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Peet
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-06-2025

Peet

Semper voloptuosos rapidus

Topicstarter
Door de verkoop van mijn Monster Fusion (PCI)
zoek ik een nieuwe video-kaart (AGP) voor het volgende systeem:

Miditower 200W
7S 512kB L2 Cache (AT) {ALI chipset}
AMD K6-2 400@400 (4 x 100)
64 MB 8ns SDRAM
48 x CD-rom Creative (IDE)
4,3 GB 5400 rpm Quantum Bigfoot (IDE)
SB-kloon 32 (ISA)
Scankaart (ISA)

Daar komt komend weekend nog een PCI netwerkkaart bij en 64 MB SDRAM 8 ns.

Ik zoek een kaart die eventjes meekan, die goede ondersteuning voor 3Dnow! heeft in de drivers en hij moet geen compatibiliteits-problemen hebben met het AGP-slot op een SS7 mobo.

Zelf zat ik te denken aan:

TNT2/TNT2-U:
Diamond V770/V770U 32 MB
Diamond ViperII 32 MB
Matrox G400 32 MB SH
Elsa Erazor III 32 MB
V3 3000/3500 16 MB
Guillemot Prophet 32 MB (niet de se!)
CL Annihilator/Pro 32 MB

de reden dat ik die vraag hier stel is dat er
vrijwel geen reviews meer worden gedaan met K6 processoren :(
terwijl er nog duizenden mensen zoals ik op deze aardkloot rondhobbelen, die ook wel eens iets nieuws willen kopen...

Goed afwegen wordt wel lastig gemaakt... :)

greets,

Peet

Dare, do, gain - Intel G645 - 4 GB DDR3 - 500 GB - Radeon R7 240 2 Gb -DVD-RW - DVD/BR - W10-64 bit

• winnie
  • Laatst online: 05:30

winnie

de poes...

Het is een beetje een open deur intrappen, maar ik zou bij een K6 voor de voodoo3 gaan. En dan een 2000, die (in overclockte vorm) denk ik net zolang mee zal gaan als je K6.

• Peet

Peet

Topicstarter
Dat de 3Dnow! ondersteuning van 3dfx erg goed is, weet ik. Maar hoe zit dat bijvoorbeeld met de Geforce, TNT2/TNT2U, G400 en de VIPERII.

Ik had de V3 3000/3500 er niet bij willen zetten, foutje. Wat ik bedoelde is een kaart die 32-bit aankan en een kaart die ik met goed fatsoen mee kan nemen naar bijvoorbeeld een volgend systeem (ATHLON, SPITFIRE etc.)

Ik ben geen Hardcore-gamer, maar ik wil wel spellen als Ultima Ascencion IX, Final Fantasy 7 en 8, Atlantis II, WOT etc. fatoenlijk (1024 x 768)op mijn beeldscherm zien. Om spellen zoals UT of Q3 geef ik niks. Wel zware strategie spelen (CIV Call to power), racers NFS4 HS, Flightsims zoals F18a etc.

Ook moet ie goed zijn in DVD weergave.

En het allerbelangrijkste compatible met mijn mobo (AGP-controller van ALI!!!)

En nogmaals als ik 3dfx wil kan ik beter nog ff wachten op de Voodoo4/5 (toch?)

greets,

Peet

Dare, do, gain - Intel G645 - 4 GB DDR3 - 500 GB - Radeon R7 240 2 Gb -DVD-RW - DVD/BR - W10-64 bit

• CrocJ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2022
Qua prestaties zal een Geforce zeker de beste keus zijn, de 3dnow ondersteunig is geen probleem meer sinds NVidia in samenwerking met AMD nieuwe drivers heeft ontwikkeld. Sorry Winnie, maar de Voodoo 3 kruipt dan toch echt in het stof! Het probleem is alleen of je em aan de praat zal krijgen in jouw kast met maar 200 W voeding.

Ik heb een zelfde compu als jou en mij werd het in de winkel héél erg afgeraden om een Geforce te installeren in mijn AT kast. Kheb deze vraag net in een andere topic gepost, maar zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

CrocJ

• spacer
  • Laatst online: 28-08 22:47

spacer

SAP nerd

Als je graag DVD wilt zou ik een g400 overwegen, als je een DH neemt kun je ook nog DVD op je TV kijken :)
Ik weet alleen niet hoe een G400 met een k6 draait...

• Yigal76
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 21:49
Ik wel. Draait wel, alleen niet erg stabiel (als je ermee loopt te klooien = oc'en). Superstrak beeld alleen weinig FPS'jes. Heb zelluf een k6-2 450@450 en ben niet erg tevreden over het aantal FPS in de nieuwere spellen (UT, Q3 etc.), en dan speel ik nog niet eens op 32 bits (wel op 1024).

Ik geef CrocJ gelijk over de Geforce, maar aangezien ik zelf student ben weet ik maar al te goed dat dat niet altijd haalbaar is. Als het geen Geforce wordt zou ik voor de V3 gaan.

• Peet

Peet

Topicstarter
Goed, Geforce kan problemen geven i.v.m. mijn
voeding.

G400 geeft matige framerate, met een superbeeld.

En de ViperII Savage 2000 in combinatie met een K6-2 400, hoe loopt dat dan?

En what about de TNT2-U in combinatie met de K6-2?

Peet

Verwijderd

Een tnt2 ultra zal het wel goed doen denk ik. Kun je ook op 1024*768 32 bit lekkere frames halen.

• CrocJ
  • Laatst online: 27-05-2022
En de ViperII Savage 2000 in combinatie met een K6-2 400, hoe loopt dat dan?

-> Erg goed, als je alleen Kwak3 en/of UT speelt :-(

Verwijderd

Sorry hoor, maar geen enkel socket7-systeem kan een redelijke FPS halen met de moderne games (de tijden van Q1 zijn voorbij...), al speel je met een steengoede kaart.

Mijn TNT-2/32MB haalde nog niet eens de 20 FPS met moderne games (UT,Q3,HL) op een K6-2-400. De resolutie maakte niet eens zo heel veel uit (processor-gelimiteerd dus), liep van 15fps op 1024*768 naar 18fps op 640*460.
Er was nauwelijks verschil met rotte kaarten als de ATI Rage Pro, intel 740 etc.

Dus als je een mooi kaartje koopt, moet je alsnog met beroerde FPS gaan gamen omdat je processor/chipset het gewoon niet trekt.

Om voor de toekomst alvast een goede kaart te willen die je dan meeneemt, is ook niet verstandig; over een half jaar zijn deze kaarten wel weer in prijs gehalveerd en zijn er veel betere voor dezelfde prijs.

Maak het dus niet te duur en ga ervan uit, dat als je over een half jaar een Athlon Thunderbird koopt koopt ;) , je je videokaart gewoon met je oude spul meeverkoopt.

Ik ben absoluut geen voodoo-fan, maar ik denk dat een V3-2000 wel een goede keus is voor je huidige systeem.

ALS je genoeg geld overhebt voor een GeForce, zou ik dat geld eerder besteden aan een 2ehands Athlon+mobo (mail me... ;) ).
Dus eerst een snel systeem, dan een betere videokaart i.p.v. andersom (dat snelle systeem heb je direkt wat aan, die snelle videokaart pas later).

• Peet

Peet

Topicstarter
Ik kan me wel 1 review herinneren waarin gesteld werd dat zelfs een K6-2 met Geforce
de meeste spellen redelijk kon spelen.

En ik heb GEEN videokaart meer, dus die heb ik harder nodig dan een nieuw mobo + cpu.

En i.p.v. ƒ 200,- uit te geven voor een V3 2000 leg ik er dan liever iets bovenop om iets heel goeds te kopen. Anders moet ik straks weer eerst mijn V3 verkopen en dan nieuwe videokaart kopen die bij sneller systeem past en 32 bits aankan.

Maar goed,

Nog steeds is er de vraag AT + Geforce met 200W kan dat?

Greets,

Peet

Verwijderd

Nog ff over de GeForce: de GeForce neemt een aantal taken over van je processor en is daarom de beste keus bij wat minder snelle systemen. Maar als de voeding het niet trekt dan houdt het natuurlijk op, dan zou ik gaan voor een tnt2 ultra (ook wat lagere prijs) :)

• Peet

Peet

Topicstarter
Ik weet het nog niet helemaal,
maar ik denk dat ik toch maar ff pas op
de plaats maak en voorlopig een V3 3000 retail ga kopen (in elk geval goede 3Dnow! ondersteuning).

Het is in ieder geval niet makkelijk om een
goede keuze te maken...

Oh ja, voor diegenen onder jullie die nog vragen hebben m.b.t. de Geforce, hier is een leuke link naar FAQ:
http://web.ukonline.co.uk/christopher.hill/faq.html

doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Ik heb ondertussen een aanbod gehad van iemand om een Athlon + mobo + koeler te kopen (is geen videokaart weet ik, maar hier is hele verhaal begonnen :) ) voor zo'n ƒ450.
Is een MSI met een Athlon 500@650. Ik zou dan voor zo'n ƒ150 een nieuwe ATX-kast moeten kopen, maar dat lukt dan nog wel.

Is dat een goeie?

Greets,

Peet

• Peet

Peet

Topicstarter
Ik heb toch anders besloten.

Ik heb voor zo'n ƒ 300,-
een Elza Erazor III Pro met video in & out (Retail) gekocht. Nou eens kijken hoe die draait.

greets,

Peet

Pagina: 1